Gå til innhold

Hva er der med deg som har hest på utegang i dette iskalde landet?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Til min forbauselse ser jeg hester stå ute hele døgnet.  De har et lite skur , og det er det..det er 20 minus enkelte dager , likevel står de ute natt og dag. Jeg syns ikke noe om det her , og kom i kranglete med den ene hestens eier. Hun mente hesten likte seg ute . Mens jeg svarte ,det kan da vel ikke du vite.  Hester skal stå inne på en varn stall fra kvelden av og natten svarte jeg. Hun ble rasende.  Jeg ble like sint. Bakken er frossen og hestene får aldri en boks å slappe av i. Dette var av typen islandshest, men likevel. Jeg syns så synd på.de dyrene. Jeg avsluttet med at jeg skulle anmelde henne for dyremishandling . Noe jeg tenker å gjøre. Hester skal ikke gå på utegang i Norge . De trenger å komme inn og hvile. Vil jeg komme noen vei med en slik anmeldelse?  Er dette vanlig praksis? Jeg ble så sint at jeg mistet nesten fatningen. Hva vet hun om hesten hadde foretrukket en varm stall om kvelden/ natten. Det var tydeligvis ikke prøvd. Og hva vet hun om hesten fryser og er mistilpass. Ja, Jeg vet enkelte hesteraser tåler mye kulde. Men tåle er ikke det samme som å trives. De ligger jo på den iskade bakken.  I minus 20 grader. Jeg får så vondt av de stakkars dyrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hester er naturlige utedyr 😅 

Etter lovverket skal de ha leskur med tre vegger og tak, og tørt underlag for å ligge på (halm eller sagflis). Om hesten ligger ute på kald bakke er det nok fordi den vil det 😊 

 

Vil du engasjere deg i dyrehold er det gjerne lurt å se på hva som gir dyrene mest mulig naturlig tilværelse. Feks paddock paradise er en type hestehold som fremmer naturlig livsstil for hestene 😊 I motsetning kan du søke på stallplasser til leie på Finn, og se de knøttsmå luftegårdene hestene får være i få timer om dagen. En hest er skapt for bevegelse, ikke være i ro og inne. Skaff deg kunnskap, og engasjer deg gjerne for bedre dyrehold 🥰

 

(Men kunnskap må på plass først)

Anonymkode: 2e6d1...55e

  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hester i 20 år, det å holde hester inne mot sin vilje ser jeg mer på som dyremishandling. Hester, og av kaldblodsraser som de nordiske rasene, trives i kaldt vær. Det du beskriver er drømmeværet for alle mine hester. Regelen er at du skal ha stall til alle hestene dine om de trenger det, og ly ute der de går ute hele året, og ellers selvsagt gode forhold på beitet, men at hester går ute i -20 er ikke dyremishandling du. 

Jeg hadde min gamle gående ute i -46 i innlandet. Glad du ikke er min nabo. 

Anonymkode: ffbf3...77a

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les forskriften. Utegang er helt fint og bra for mange (ikke alle) hester. De skal ha mykt og varmeisolerende liggeunderlag inne i leskuret. Som sagt les forskriften, så ser du kravene som stilles. 

Anonymkode: bc2e4...6b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En islandshest med vinterpels tåler vinter hvis den kan søke ly i sterk vind eller regn. Snø går bra for dem. Hva synes du vi skal gjøre med elgen i skogen vår forresten?

Anonymkode: f0d90...9f5

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok mest sannsynlig bare ledd høyt av deg for de truslene.  Anmeldelsen vil nok knapt bli lest før den blir kastet. 

Det er ikke dyremishandling. Mange hester hater stå på boks. Min andre hest hadde det mye bedre etter hun fikk gå på utegang, og ble mer positiv og samarbeidsvillig, og mindre skader. Den første var furten og sur om hun måtte stå ute en time i dårlig vær. 
 

Anonymkode: 0d2af...d2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Islandshester er jo skapt for hardt og kaldt vær! Hva tror du de gjør på Island, der hesterasen er oppstått? De går jo ute i det iskalde islandske klimaet året rundt.

Anonymkode: 56ba5...7b2

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Islandshester er jo skapt for hardt og kaldt vær! Hva tror du de gjør på Island, der hesterasen er oppstått? De går jo ute i det iskalde islandske klimaet året rundt.

Anonymkode: 56ba5...7b2

Til informasjon så er det ikke spesielt kaldt på Island. 

Anonymkode: 9f212...c65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler tydelig mye kunnskap, og vil selvfølgelig ikke komme noen vei med anmeldelse.

For det første, så er ikke boks naturlig. Det gjør at hesten ikke kan utøve normal atferd, som jevn bevegelse gjennom døgnet og sosial atferd med andre hester. Det finnes knapt noen grense for hvilke atferdsproblemer og stereotypier bokshold kan medføre. Og for så vidt fysiske, som dårligere sirkulasjon i lymfesystemet som fører til opphopning av avfallsstoffer. De fleste tåler å stå inne over natta om forholdene på dagtid er bedre, men å på noen måte tenke at boks er en nødvendighet for hesten (og særlig islandshester!) er vanskelig å fatte egentlig. For mange år siden da jeg hadde hest på stall var det ikke uvanlig at hestene var litt hovne rundt koden når man kom for å sette de ut, og så gikk hevelsen ned etter litt tid ute eller trening, uten at vi tenkte så mye mer over det. Lite kunnskap og generelt mindre fokus på naturlig hestehold på den tiden. 

For det andre, er kaldstall bedre for inneklima enn varmstall, om man først skal inn på boks. Så tanken om at hesten skal inn for å "varme seg" og at det er bra for den, er feilslått.

For det tredje, så er det ikke kulden hester har problemer med. Islandshester tåler gjerne det meste, andre kan ha behov for dekken, men én ting er sikkert - behovet for dekken og leskur er ikke størst ved mange minusgrader og snø. Ligger temperaturen på rundt null, mye nedbør og/eller vind, det er verre. Det er også forsket på når hester i størst grad benytter seg av leskur, og det er i dette tidligere nevnte været, og faktisk på det varmeste om sommeren (pga insekter og skygge).

Anonymkode: e1a7a...9fa

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til informasjon så er det ikke spesielt kaldt på Island. 

Anonymkode: 9f212...c65

Det er ikke mindre kaldt enn her hvert fall, i tillegg til å ha så åpent terreng at man i mye større grad vil merke vind og ha færre naturlige muligheter for ly. Vind og nedbør er også "verre" enn bare minusgrader i seg selv. Så de klarer seg nok veldig, veldig fint i Norge.

Anonymkode: e1a7a...9fa

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slå deg sammen med de som anmelder sauebøndene på Jæren fordi sauene går ute hele året… 

Anonymkode: a23ea...fda

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange (inkl der jeg har hesten min) ser ut til å tro at hestene vil inn på kvelden fordi de vil slappe av i den fine boksen sin. Eller, kan det hende de vet at de får kraftfor og godis inne hver kveld, og derfor står og venter ved gjerdet? 

Om morgenen står flere av de og sparker i boksen mens de venter på å slippe ut, det er et ganske tydelig signal det også. 

Men ja, jeg ville ikke hatt hester på utegang uten tørr liggeplass, helst med halm. Og selvsagt vann og godt med mat tilgjengelig. 

Anonymkode: 1adf7...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Nei, det her tror jeg ikke noe på. Island er langt fra så kaldt som Norge Og for de som har fulgt med litt , så er ikke islandshesten spesielt godt behandlet alle plasser på Island. De blir mere sett på som en tøltemaskin for turister. 

Naturlig , hva er det? Mennesket er også skapt for å være ute og jakte.  Bo i huler.  Hadde du likte det? Et menneske skal også klare å bo ute med gode klær i minusgrader. Hadde du likt det ? Du skal også klare å gå flere mil hver dag og være i bevegelse store deler av døgnet.  Hadde du likte det? 

Ikke det nei  Kan tenke meg det. Hva får deg til å tro at hesten din liket å stå ute og fryse. Ligge på den iskalde bakken og aldri få komme inn i varmen?  

Jeg blir så sint at jeg koker over. Jeg skal anmelde det her.  Det var hverken spon eller halm i det isolerte skuret.  

Jeg har litt peiling på hest. Har ridd flere år på rideskole.  Det brukte man back om track dekken for å varme stive og ømme muskler ..De stod selvsagt inne om natten. Stallen var varm. Ikke Kokvarm,  men behagelig varm ..Så vidt jeg kan huske var alle hestene ivrige etter å komme inn for kvelden.  Det var både døl,  fjording , nordlandshest og islandshest som stod Inne.  Selvsagt. Det kunne bli minus 25 grader ute.om natten. 

Det er så hjerterått og graverende. Jeg har vært borte til hestene  og forsøkt å fått tak i den dama igjen,.men så hen e ikke. Skulle informere henne om at jeg kom til å anmelde og be henne ta de inn til natten..

Jeg er så sint at jeg vet ikke om jeg klarer å holde meg til "innestemme" om jeg ser henne  igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt hester i 20 år, det å holde hester inne mot sin vilje ser jeg mer på som dyremishandling. Hester, og av kaldblodsraser som de nordiske rasene, trives i kaldt vær. Det du beskriver er drømmeværet for alle mine hester. Regelen er at du skal ha stall til alle hestene dine om de trenger det, og ly ute der de går ute hele året, og ellers selvsagt gode forhold på beitet, men at hester går ute i -20 er ikke dyremishandling du. 

Jeg hadde min gamle gående ute i -46 i innlandet. Glad du ikke er min nabo. 

Anonymkode: ffbf3...77a

Hvordan i h....vet du om det er drømmetilvørelsen. Du bør ha en varm stall tilgjengelig med myk og god torv eller spon og se om hesten vil komme inn om kvelden.  Den kan ikke snakke vet du. Hester er gode på å skjule om de har der kaldt eller vondt også.. Det er så hjerterått at jeg har ikke ord. Jeg kan støtte utegang i sommer og høst månedene, men vinteren. Aldri om jeg tror et sekund på at det er bra for de å stå ute hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (2 minutter siden):

Hvordan i h....vet du om det er drømmetilvørelsen. Du bør ha en varm stall tilgjengelig med myk og god torv eller spon og se om hesten vil komme inn om kvelden.  Den kan ikke snakke vet du. Hester er gode på å skjule om de har der kaldt eller vondt også.. Det er så hjerterått at jeg har ikke ord. Jeg kan støtte utegang i sommer og høst månedene, men vinteren. Aldri om jeg tror et sekund på at det er bra for de å stå ute hele døgnet.

Du kan ikke snakke om at hestene vil inn kjære deg 😛 Vi mennesker vil også gjerne bare ligge på sofaen, få servert mat og nyte varmen og roen. Men det er jo ikke BRA for oss likevel ;) Har du barn vil du oppleve at barna helst vil se tv, droppe tannpuss og spise godteri hver dag. Men det er ikke BRA for dem, og da må vi ta avgjørelser ut fra hva som er bra og ikke. 

Utegang er det forsket på, og hestene viser tydelige tegn på trivsel ved utegang fremfor oppstalling. 

Markører for trivsel er om de er aktive (deprimerte mennesker blir også late og tiltaksløse), i bra hold (betyr ikke fete!), oppmerksomme, normal fordøyelse, fin pels etc. 

Markører for trivsel for mennesker er vanskeligere, da mennesker gjerne MENER noe annet enn det som er bra for oss. På samme måte som hvis man ser hestene vil inn om kvelden (inn = mat, altså, de er ikke dumme 😛). Helsemessig trivsel er derimot lettere å måle på mennesker, dvs normal vekt, fordøyelse, kognitive evner, blodsirkulasjon, pusl/utholdenhet, blodtrykk osv. Pust, blodtrykk og puls er gjerne noe som blir dårligere om vi bare sitter inne i sofaen, så skulle vi fulgt din logikk skulle vi bare sittet i ro og fått masse livsstilsykdommer, overvekt og muskelsvinn fordi det ville vi? 😛 

Anonymkode: 2e6d1...55e

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Jeg hadde min gamle gående ute i -46 i innlandet. Glad du ikke er min nabo. 

Anonymkode: ffbf3...77a

Apropos, jeg hadde mine ute i 35 minusgrader (Innlandet), og ble meldt til Mattilsynet av naboen 🙈😅 Mattilsynes ringte meg, jeg fortalte hvordan forholdene var, og de ville da ikke gjøre mer. Jeg krevde at de kom på tilsyn slik at jeg hadde mitt på det tørre. (Jeg var altså så forbanna at jeg har ikke ord)

De som meldte var forøvrig en nabo, samt hennes venninne, der venninnen hadde to hester til døtrene sine i en bitteliten luftegård i hagen i boligfeltet. Altså, luftegården var langt under kravene for store hester! Og så kritiserte de min utegang for hestene fordi de mente hestene "frøs" 😆

Anonymkode: 2e6d1...55e

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anmeld så mye du vil, men det å ha hest på utegang er ikke vanskjøtsel så lenge de har tilgang på mat og ly. 

Anonymkode: 34387...1e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (8 minutter siden):

Nei, det her tror jeg ikke noe på. Island er langt fra så kaldt som Norge Og for de som har fulgt med litt , så er ikke islandshesten spesielt godt behandlet alle plasser på Island. De blir mere sett på som en tøltemaskin for turister. 

Naturlig , hva er det? Mennesket er også skapt for å være ute og jakte.  Bo i huler.  Hadde du likte det? Et menneske skal også klare å bo ute med gode klær i minusgrader. Hadde du likt det ? Du skal også klare å gå flere mil hver dag og være i bevegelse store deler av døgnet.  Hadde du likte det? 

Ikke det nei  Kan tenke meg det. Hva får deg til å tro at hesten din liket å stå ute og fryse. Ligge på den iskalde bakken og aldri få komme inn i varmen?  

Jeg blir så sint at jeg koker over. Jeg skal anmelde det her.  Det var hverken spon eller halm i det isolerte skuret.  

Jeg har litt peiling på hest. Har ridd flere år på rideskole.  Det brukte man back om track dekken for å varme stive og ømme muskler ..De stod selvsagt inne om natten. Stallen var varm. Ikke Kokvarm,  men behagelig varm ..Så vidt jeg kan huske var alle hestene ivrige etter å komme inn for kvelden.  Det var både døl,  fjording , nordlandshest og islandshest som stod Inne.  Selvsagt. Det kunne bli minus 25 grader ute.om natten. 

Det er så hjerterått og graverende. Jeg har vært borte til hestene  og forsøkt å fått tak i den dama igjen,.men så hen e ikke. Skulle informere henne om at jeg kom til å anmelde og be henne ta de inn til natten..

Jeg er så sint at jeg vet ikke om jeg klarer å holde meg til "innestemme" om jeg ser henne  igjen.. 

Hester som er vant til utegang setter så mye vinterpels, spesielt islandshesten og de norske rasene, at det blir mer ubehagelig for dem når det er varmt. Og en stor temperaturovergang fra -20 til la oss si +12 i en stall, hver dag, er mye verre for kroppen deres med tanke på temperaturregulering enn at de står ute i jevne temperaturer.

Jeg var også ung og uviten en gang, og trodde det samme som deg. Jobbet i rideskole og hadde ansvar for både utslipp, fôring og unnslipp. Hestene fikk tykke og gode dekken når det ble kaldt. Du lurer på hvorfor disse hestene vil inn til kvelds? Det er fordi hester i stall får kraftfôr i stallen… De vet at når det ryr mot kveld ligger det kraftfôr i krybba. Hester er også vanedyr. De kjenner rutinen. Over til det jeg egentlig skulle si: jeg stusset en gang over to dølahester som sto på en svær utegang ved huset ei tante av meg, som er dyrlege. Beitet de brukte var som sagt stort og hadde en høy bakketopp og de gikk helt nede ved ei elv. Fra de høydemeterne kunne temperaturen falle mange grader ned mot elveosen. Og når det ble kaldt så jeg at hestene ofte sto der der det var kaldest. Jeg skjønte ingenting. Tante sa at dyr, også ville, trekker til kaldere områder nettopp fordi de har så mye pels at de har det bedre der hvor det er kaldest!

Mange tror også at hestene må fryse masse når snø, regn og is danner seg over pelsen deres. Men det er faktisk det vi vil se, fordi det betyr at pelsen er godt isolert. Varmetap = varme utenpå pelsen, snø smelter og is vil aldri dannes. Løfter du på våt pels vil du også se at pelsen helt innerst er tørr.

At hesten legger seg på iskald bakke kan bety at hesten rett og slett var varm. Hester produserer masse varme av å spise. Derfor har utegangshester som oftest (de bør ha) fri tilgang på høy eller ensilage. I motsetning til mange ridehester som står i en boks 18 timer i døgnet, får 3-4 måltider med høy i døgnet og utvikler magesår!

Du kan også spørre folk med utegangshester hvor ofte de har opplevd kolikk med sine hester, kontra de som har sine stående på stall og i trang paddock gjennom hele livet sitt.

Anonymkode: 2b243...980

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til informasjon så er det ikke spesielt kaldt på Island. 

Anonymkode: 9f212...c65

Javel, de er vant til kjølig vær og vind da. De er uansett utstyrt med mer "lodden" pels og lengre pels enn mange andre hesteraser, så de burde være bedre rustet til å tåle minusgrader.

https://snl.no/islandshest

article_topimage_islandshest-iStock-1133

Anonymkode: 56ba5...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engasjerer du deg like sterkt når det gjelder hester som står 22 timer i døgnet på boks og 2 timer ute i frimerkepaddock?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...