AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Om han synes det er så enkelt, si at da får han ta seg av det. Alt sammen! Anonymkode: c2d83...1b3 39 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab Bare bytt et halvt års tid. Siden det er null stress og kan sidestilles, er jo det vinn-vinn for dere begge. (Selvfølgelig har han ikke rett, men det må han erfare. Og du har fortjent en pause, og kanskje det er ok for deg å ordne med hagen og skifte dekk). Anonymkode: 81f7c...c8d 27
Avispapir Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Å konstant ha oppgaver er selvfølgelig enkelt og det samme som 4 oppgaver på ca 4 timer hver i løpet av 4 mnd, som kan gjøres på nesten valgfritt tidspunkt. Aaabsolutt det samme som å måtte gjøre 4-5-6 timer med husarbeid, barnepass, legging, stå opp, matpakker osvosv, til svært presise tidspunkt for å ikke rote til barnas rutiner, hver eneste dag. La meg gjette, du tar nattevåk også? 14 2
Trolltunge Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 Min mann mente at det å handle, fra oversikt over alt vi trenger til utførelse, var "absolutt ingen jobb". Så han overtok den oppgaven. Det gikk galt en tid, men så lærte han selvfølgelig. Nå når han har den oppgaven omtales det ikke lenger som "absolutt ingen jobb", men som noe tilsvarende å styre en middels bedrift. 😄 Jeg lever greit med at det omtales i helt andre vendinger nå, for oppgaven er hans, og jeg har ingen planer om å ta den tilbake. 😁 Det eneste jeg handler er egentlig brus, fordi det er tungt å bære, og det vi trenger til oppussing, siden jeg har ansvar for oppussing. Ellers gjør han absolutt alt av innkjøp, fra mat og toalettpapir til gaver og klær. Synes mannen din bør overta alt han mener er ingen jobb. Bør jo ikke være vanskelig for ham å akseptere det, når han mener det ikke er særlig til oppgave. 21 1 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 Hehe, nei han tar nok feil der ja. Jeg gjør det meste av begge deler pga. min kones sykdom, og det er definitivt jobben innenfor huset fire vegger som er mest slitsomt. (Noen uteoppgaver er mer rent fysisk tunge, men de trengs ikke å gjøres på langt nær like ofte.) Anonymkode: 2cd5e...073 9 11
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Hekdigvis eksisterer ikke "det tredje skiftet". Dette er noe kvinnene konstruerte da de begynte å jobbe mer og ville tvinge disse oppgavene over på mannen. Så ingenting å bry seg om whatsoever. Anonymkode: 2cdbb...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab Bare si at dere får bytte. Da kommer han krypende og ber om å få "fikse litt ting i hus og hage" ganske raskt. Anonymkode: 7a42e...5bf 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hekdigvis eksisterer ikke "det tredje skiftet". Dette er noe kvinnene konstruerte da de begynte å jobbe mer og ville tvinge disse oppgavene over på mannen. Så ingenting å bry seg om whatsoever. Anonymkode: 2cdbb...4a0 Forskning viser at kvinner i forhold gjør mer husarbeid enn menn i forhold. Generelt, statistisk. Menn i forhold jobber (betalt) riktignok noe mer i uka enn kvinnene, men likevel viser statistikken at kvinnene arbeider mer totalt. Hvis jeg husker rett så var tallene noe slikt som at menn arbeider betalt 2 timer mer enn kvinnene i uka, mens kvinnene jobber 3 timer mer ubetalt (hjemme) i uka enn mennene. Anonymkode: 2cd5e...073 12 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hekdigvis eksisterer ikke "det tredje skiftet". Dette er noe kvinnene konstruerte da de begynte å jobbe mer og ville tvinge disse oppgavene over på mannen. Så ingenting å bry seg om whatsoever. Anonymkode: 2cdbb...4a0 Du mener at kvinnene fortsatt skal ha denne jobben, til tross for at også de jobber 100 % utenfor hjemmet? Skulle gjerne hatt et så skrullete og enkelt syn på verden 😂 Merkelig at så mange menn unner kvinner å gå hjemme - tror dere at arbeid i hjemmet er så jævla givende? Det er et nødvendig onde. Anonymkode: cc26d...d71 14 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forskning viser at kvinner i forhold gjør mer husarbeid enn menn i forhold. Generelt, statistisk. Menn i forhold jobber (betalt) riktignok noe mer i uka enn kvinnene, men likevel viser statistikken at kvinnene arbeider mer totalt. Hvis jeg husker rett så var tallene noe slikt som at menn arbeider betalt 2 timer mer enn kvinnene i uka, mens kvinnene jobber 3 timer mer ubetalt (hjemme) i uka enn mennene. Anonymkode: 2cd5e...073 Eller kanskje det var 2/3 timer daglig, husker ikke helt. Poenget er det samme. Anonymkode: 2cd5e...073
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du mener at kvinnene fortsatt skal ha denne jobben, til tross for at også de jobber 100 % utenfor hjemmet? Skulle gjerne hatt et så skrullete og enkelt syn på verden 😂 Merkelig at så mange menn unner kvinner å gå hjemme - tror dere at arbeid i hjemmet er så jævla givende? Det er et nødvendig onde. Anonymkode: cc26d...d71 Om kvinnene vil jobbe mer, skal det selvsagt ikke gå ut over andre ufrivillig. Det er det det prøves på med å innføre slike tullete ting som "det tredje skiftet" Anonymkode: 2cdbb...4a0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare si at dere får bytte. Da kommer han krypende og ber om å få "fikse litt ting i hus og hage" ganske raskt. Anonymkode: 7a42e...5bf Han blir veldig sur når vi diskuterer dette og fastholder at arbeidsbelastningen er jevnbyrdig. Han skjønner ikke forskjell på å skulle kjøre en tilhenger med søppel til avfallsstasjonen «en dag i løpet av neste uke» og det å komme dautrøtt hjem fra jobb nr.1 og være tvunget til å kjøre i gang med jobb nr2. Han er en mann med 5-årig universitetsutdanning og en oppegående person på alle plan, så det forundrer meg veldig at han ikke ser en forskjell. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal ta det opp for det ender alltid med sure miner, og anklager om at jeg ikke verdsetter ting han gjør med hus og hage. ts Anonymkode: b1d38...8ab 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om kvinnene vil jobbe mer, skal det selvsagt ikke gå ut over andre ufrivillig. Det er det det prøves på med å innføre slike tullete ting som "det tredje skiftet" Anonymkode: 2cdbb...4a0 "Det tredje skiftet" er ikke noe som har blitt "innført". Det er bare en betegnelse på hjemmearbeid som gjøres i tillegg til det betalte arbeidet. Anonymkode: 2cd5e...073 24
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om kvinnene vil jobbe mer, skal det selvsagt ikke gå ut over andre ufrivillig. Det er det det prøves på med å innføre slike tullete ting som "det tredje skiftet" Anonymkode: 2cdbb...4a0 Så det gjør ingenting om barna ikke har gymtøy, ikke kommer seg i bursdager de er invitert i eller kommer uten gave, er de eneste uten ski på skidagen osv? Anonymkode: 4b82e...ff4 17
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 Eksen tok over alt ansvar i 1 måned og var klar til å gi opp etter 1 uke (merk: eks...) Anonymkode: ed50c...352 5 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Det tredje skiftet" er ikke noe som har blitt "innført". Det er bare en betegnelse på hjemmearbeid som gjøres i tillegg til det betalte arbeidet. Anonymkode: 2cd5e...073 Og det kom ut av at kvinner ville jobbe mer og dermed velte dette over på andre. Anonymkode: 2cdbb...4a0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han blir veldig sur når vi diskuterer dette og fastholder at arbeidsbelastningen er jevnbyrdig. Han skjønner ikke forskjell på å skulle kjøre en tilhenger med søppel til avfallsstasjonen «en dag i løpet av neste uke» og det å komme dautrøtt hjem fra jobb nr.1 og være tvunget til å kjøre i gang med jobb nr2. Han er en mann med 5-årig universitetsutdanning og en oppegående person på alle plan, så det forundrer meg veldig at han ikke ser en forskjell. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal ta det opp for det ender alltid med sure miner, og anklager om at jeg ikke verdsetter ting han gjør med hus og hage. ts Anonymkode: b1d38...8ab Du må bare få han til å gjøre alle dine oppgaver i en periode. Og vice-versa. Det er sannsynligvis den eneste måten han vil forstå. Anonymkode: 2cd5e...073 5 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det gjør ingenting om barna ikke har gymtøy, ikke kommer seg i bursdager de er invitert i eller kommer uten gave, er de eneste uten ski på skidagen osv? Anonymkode: 4b82e...ff4 Dette ordner man lett om man er hjemme istedet for å jobbe. Anonymkode: 2cdbb...4a0
Trolltunge Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han blir veldig sur når vi diskuterer dette og fastholder at arbeidsbelastningen er jevnbyrdig. Han skjønner ikke forskjell på å skulle kjøre en tilhenger med søppel til avfallsstasjonen «en dag i løpet av neste uke» og det å komme dautrøtt hjem fra jobb nr.1 og være tvunget til å kjøre i gang med jobb nr2. Han er en mann med 5-årig universitetsutdanning og en oppegående person på alle plan, så det forundrer meg veldig at han ikke ser en forskjell. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal ta det opp for det ender alltid med sure miner, og anklager om at jeg ikke verdsetter ting han gjør med hus og hage. ts Anonymkode: b1d38...8ab Du må takle at han blir sur. Uansett lurt å bytte oppgaver en stund, så får man bedre innsikt i belastning angående hva den andre gjør. Jeg er forøvrig den som tar de tradisjonelle mannsoppgaver her i huset. De krever mye mindre innsats enn de daglige oppgaver. Dessuten er de oppgavene mye kjekkere, fordi de er mer varierte. Jeg pusser også opp betydelig mer enn folk flest, så jeg ler hver gang menn hevder slikt er unnskyldning for å slippe husarbeid. Den som ikke gjør vedlikeholdsoppgaver/oppgradering angående hus og hage får også mer jobb når slikt står på, så det er bare en skikkelig dårlig unnskyldning. 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå