Gå til innhold

Venninne sur fordi jeg prioriterer egen helse over forlover-plikter, hvem er urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. 

Nå har det tikket inn en melding, og jeg kjenner jeg blir så matt og fortvilet. Har ikke ork til dette egentlig, men det gjør også så vondt. Tror kanskje jeg blir sint?

"Nå må jeg bare si fra. Jeg er svært lei meg, dette er viktig for meg og den største dagen i livet mitt og du får det til å handle om deg. Du er fraværende i ett år og kan ikke ta deg sammen engang for å gjøre bryllupet mitt fint, ikke det unner du meg engang. Synes du skal tenke deg om. Jeg er villig til å la det ligge, tenk deg litt om nå og så starter vi på ny frisk i 2023, jeg vet jo at du egentlig ikke er sånn som dette. Veldig glad i deg, men også veldig skuffet. ❤️

............ Nå kan hun jo kjenne seg igjen om hun leser, men jeg tror ikke jeg takler det mer jeg. Er det meningen at når man er syk at folk rundt bare skal fortsette å forvente at alt er som før? 

TS

 

Anonymkode: 1a207...ecd

  • Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henne kan du droppe med god samvittighet.
Hadde din tilstand vært så enkel at du bare kan "ta deg sammen" så hadde du vel gjort det lenge før du ble sykemeldt?

Ikke vet du hvordan allmenntilstanden din kommer til å være om 8 måneder heller. Du kan ha blitt bedre, du kan ha blitt verre. 

Endret av Emmelise
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant @Emmelise

Kjenner jeg bare er så matt jeg. Tenker naturligvis bare på dette i dag. Synes det er noe ufattelig uggent med måten hun møter grensene mine på "synes du skal tenke deg om" ...? 

Føler jeg er et barn, og hun er en manipulerende mor eller noe sånt. Vet ikke hva jeg skal tenke. 

TS

Anonymkode: 1a207...ecd

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 

Nå har det tikket inn en melding, og jeg kjenner jeg blir så matt og fortvilet. Har ikke ork til dette egentlig, men det gjør også så vondt. Tror kanskje jeg blir sint?

"Nå må jeg bare si fra. Jeg er svært lei meg, dette er viktig for meg og den største dagen i livet mitt og du får det til å handle om deg. Du er fraværende i ett år og kan ikke ta deg sammen engang for å gjøre bryllupet mitt fint, ikke det unner du meg engang. Synes du skal tenke deg om. Jeg er villig til å la det ligge, tenk deg litt om nå og så starter vi på ny frisk i 2023, jeg vet jo at du egentlig ikke er sånn som dette. Veldig glad i deg, men også veldig skuffet. ❤️

............ Nå kan hun jo kjenne seg igjen om hun leser, men jeg tror ikke jeg takler det mer jeg. Er det meningen at når man er syk at folk rundt bare skal fortsette å forvente at alt er som før? 

TS

 

Anonymkode: 1a207...ecd

Nei, dette er ikke greit altså. Jeg håper du klarer å legge dette bak deg og ikke la det kverne i bakhodet. Jeg blir litt sint på dine vegne, og det er nok fordi jeg hadde en slik venninne før, og jeg er så glad for at jeg ikke investerte flere år med henne. Slike mennesker kan slite ut en stein. 
 

Anonymkode: a6915...ecd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder å svare så kan du jo bare skrive «Jeg må bare si fra altså. Jeg er veldig lei meg fordi jeg ikke får forståelse for at jeg er syk og ikke velger hva jeg klarer og ikke. Det er ikke mulig for meg å skjerpe meg og jeg har det ganske vondt om dagen…..osv»

Anonymkode: a6915...ecd

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt mer kontakt med henne en jeg  har hatt med noen av mine venninner i 2022.

Anonymkode: c58f0...45c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 

Tusen takk for forståelse, og tips til hva jeg kan svare. Den står ubesvart nå. 

Jeg vil jo ikke at vennskapet skal ta slutt. Men jeg tror jo ikke dette går. 

Anonymkode: 1a207...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig bra at du har avklart dette på forhånd! Mye bedre det enn at hun skal bli skuffet/oppgitt dersom forventningene ikke møtes. Kanskje dere kan være to stk som deler på oppgavene? Selv om jeg forstår godt om du ikke ønsker slik hun møtte deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det hun forventer at du skal gjøre egentlig? 

høres ut som en #bridezilla

Anonymkode: 6d062...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS her. 

Tusen takk for forståelse, og tips til hva jeg kan svare. Den står ubesvart nå. 

Jeg vil jo ikke at vennskapet skal ta slutt. Men jeg tror jo ikke dette går. 

Anonymkode: 1a207...ecd

Hvorfor vil du beholde vennskapet egentlig?

Anonymkode: 74d8a...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor vil du beholde vennskapet egentlig?

Anonymkode: 74d8a...be5

Fordi vi har vært bestevenner i 11 år. Hatt det mye moro sammen, reist på ferier, planlagt fremtiden, hvordan ting skal bli når vi begge får barn. Er gode vennepar. Ingen er jo bare en ting. Har aldri lagt merke til denne siden av henne før jeg ble syk for et år siden, hun har jo mange gode sider også! Og det er klart det gjør vondt å innse og se hvordan ens nærmeste og gode venninne er mot deg når du er i en "krisesituasjon". 

TS

Anonymkode: 1a207...ecd

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. 

Nå har det tikket inn en melding, og jeg kjenner jeg blir så matt og fortvilet. Har ikke ork til dette egentlig, men det gjør også så vondt. Tror kanskje jeg blir sint?

"Nå må jeg bare si fra. Jeg er svært lei meg, dette er viktig for meg og den største dagen i livet mitt og du får det til å handle om deg. Du er fraværende i ett år og kan ikke ta deg sammen engang for å gjøre bryllupet mitt fint, ikke det unner du meg engang. Synes du skal tenke deg om. Jeg er villig til å la det ligge, tenk deg litt om nå og så starter vi på ny frisk i 2023, jeg vet jo at du egentlig ikke er sånn som dette. Veldig glad i deg, men også veldig skuffet. ❤️

............ Nå kan hun jo kjenne seg igjen om hun leser, men jeg tror ikke jeg takler det mer jeg. Er det meningen at når man er syk at folk rundt bare skal fortsette å forvente at alt er som før? 

TS

 

Anonymkode: 1a207...ecd

Jeg syns du skal svare dette; 

"Det var ikke meningen å få dette til å handle om meg, beklager om det var slik jeg fremsto. Jeg skulle også ønske at jeg bare kunne ta meg sammen og klare alt jeg ønsker. Sykdommen er så ødeleggende, spesielt i slike tilfeller som dette. Jeg skulle ønske jeg var frisk, slik at jeg fungerte som samboer, venninne, datter osv. Jeg er lei meg for at sykdommen også føles belastende for deg, jeg skulle ønske det ikke var slik.

Jeg ønsker og unner deg et fantastisk bryllup og ikke minst en koselig tid med planlegging i forkant. Jeg vil gjerne bidra med det jeg kan, men siden sykdommen er uforutsigbar er jeg redd for å forplikte meg slik at dagen din ikke går som ønsket om jeg ikke får til det jeg har lovet. Håper du ser at jeg virkelig ønsker deg  et fantastisk bryllup og at jeg virkelig gleder meg til å se deg stå brud den dagen."

Anonymkode: 288a7...fa3

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan syk er du? ME? Utmattet? Annen nevrologisk sykdom med fatigue? Det høres jo ikke ut som venninnen din egentlig vet hvor syk du er?

Anonymkode: 288a7...fa3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns du skal svare dette; 

"Det var ikke meningen å få dette til å handle om meg, beklager om det var slik jeg fremsto. Jeg skulle også ønske at jeg bare kunne ta meg sammen og klare alt jeg ønsker. Sykdommen er så ødeleggende, spesielt i slike tilfeller som dette. Jeg skulle ønske jeg var frisk, slik at jeg fungerte som samboer, venninne, datter osv. Jeg er lei meg for at sykdommen også føles belastende for deg, jeg skulle ønske det ikke var slik.

Jeg ønsker og unner deg et fantastisk bryllup og ikke minst en koselig tid med planlegging i forkant. Jeg vil gjerne bidra med det jeg kan, men siden sykdommen er uforutsigbar er jeg redd for å forplikte meg slik at dagen din ikke går som ønsket om jeg ikke får til det jeg har lovet. Håper du ser at jeg virkelig ønsker deg  et fantastisk bryllup og at jeg virkelig gleder meg til å se deg stå brud den dagen."

Anonymkode: 288a7...fa3

Nei, så selvutslettende vil jeg ikke være. Jeg har ikke tenkt å si unnskyld for at jeg sa fra at jeg ikke kunne møte hennes unormalt høye krav. At hun tolker det dit at jeg ikke unner henne et fint bryllup når jeg har vært over meg av glede og lykkeønskinger om forlovelsen og bryllupet, det må hun nesten få ta ansvar for selv denne gangen. 

Synes også det er veldig usunne trekk hun viser i den meldingen. "Vet du ikke egentlig er sånn", hvordan da? En som står opp for min helse og grenser? 

Og å si unnskyld for at det føles belastende for henne? Jeg har jo ikke tenkt å si unnskyld for at jeg er blitt syk, det høres jo i alle fall usunt ut. Jeg har mistet hele livet mitt. Jobben min, fritidsaktiviteter, samvær med familie og venner, og hun har mistet bare det at jeg ikke kan stille opp som normalt. Og så skal jeg si unnskyld? 

TS

Anonymkode: 1a207...ecd

  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, så selvutslettende vil jeg ikke være. Jeg har ikke tenkt å si unnskyld for at jeg sa fra at jeg ikke kunne møte hennes unormalt høye krav. At hun tolker det dit at jeg ikke unner henne et fint bryllup når jeg har vært over meg av glede og lykkeønskinger om forlovelsen og bryllupet, det må hun nesten få ta ansvar for selv denne gangen. 

Synes også det er veldig usunne trekk hun viser i den meldingen. "Vet du ikke egentlig er sånn", hvordan da? En som står opp for min helse og grenser? 

Og å si unnskyld for at det føles belastende for henne? Jeg har jo ikke tenkt å si unnskyld for at jeg er blitt syk, det høres jo i alle fall usunt ut. Jeg har mistet hele livet mitt. Jobben min, fritidsaktiviteter, samvær med familie og venner, og hun har mistet bare det at jeg ikke kan stille opp som normalt. Og så skal jeg si unnskyld? 

TS

Anonymkode: 1a207...ecd

Ehm, leste du det du ville lese her eller? 

"Jeg er lei meg for" er ikke det samme som unnskyld. Det sier bare at du anerkjenner at sykdommen også belaster deres vennskap, for den gjør jo det. I denne teksten du skriver her fremstår du VELDIG selvsentrert, uten rom for å forstå hvordan din sykdom faktisk kan tære på de rundt deg. Er du ikke lei deg for at sykdommen også påvirker de rundt deg? Altså, at du føler deg trist for det, ikke som i unnskyld... 

Anonymkode: 288a7...fa3

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trukket meg som forlover hvis jeg var deg, TS. Takket for å bli spurt, men sagt at hun bør finne en annen forlover som klarer å innfri hennes forventninger. Så kan du heller være gjest. Synd at det må bli slik, men jeg tror at din rolle som forlover her bare kommer til å være en kilde til mye konflikt og irritasjon fra begges sider. 

Anonymkode: 04923...a5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ehm, leste du det du ville lese her eller? 

"Jeg er lei meg for" er ikke det samme som unnskyld. Det sier bare at du anerkjenner at sykdommen også belaster deres vennskap, for den gjør jo det. I denne teksten du skriver her fremstår du VELDIG selvsentrert, uten rom for å forstå hvordan din sykdom faktisk kan tære på de rundt deg. Er du ikke lei deg for at sykdommen også påvirker de rundt deg? Altså, at du føler deg trist for det, ikke som i unnskyld... 

Anonymkode: 288a7...fa3

Jeg må si meg enig med TS. Hun trenger å være så ydmyk når hun mottar en slik melding som hun la ut her. 

Anonymkode: a6915...ecd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehm, leste du det du ville lese her eller? 

"Jeg er lei meg for" er ikke det samme som unnskyld. Det sier bare at du anerkjenner at sykdommen også belaster deres vennskap, for den gjør jo det. I denne teksten du skriver her fremstår du VELDIG selvsentrert, uten rom for å forstå hvordan din sykdom faktisk kan tære på de rundt deg. Er du ikke lei deg for at sykdommen også påvirker de rundt deg? Altså, at du føler deg trist for det, ikke som i unnskyld... 

Anonymkode: 288a7...fa3

Jeg er åpen for at jeg misforstod det du mente. I mitt språk er "jeg er lei meg for" det samme som unnskyld, særlig når det kommer sammen med "det var ikke meningen å få dette til å handle om meg, beklager om det var slik det fremstod". Jeg har ikke fått det til å handle om meg, det er en tolking hun har hatt fordi jeg har sagt at jeg ikke kan møte henne på alle hennes krav. 

Og ja, jeg leser forslaget til svar som enormt omstendelig og selvutslettende, og det er ikke sånn jeg ønsker å fremstå lenger. Før ville jeg nok skrevet det sånn, men jeg er ferdig med å si unnskyld og ta ansvar for andres misforståelser. 

Jeg synes det er leit at sykdommen påvirker de rundt, og jeg er lei meg for at vi ikke kan være venner slik vi pleide, men synes det ble unødvendig mye å ta ansvar for en situasjon som aller mest rammer meg. Slik ting har jeg jo naturligvis sagt tidligere "Det er leit at jeg ikke kan møte deg bedre nå" osv. Men til sammen, to lange avsnitt fordi min venninne er fullstendig urimelig og frekk og grenseløs i møte med mine grenser, nedlatende og manipulerende, nei, så lavt synker jeg ikke at jeg skriver noe sånt tilbake. 

Merkelig hvordan pipa di får den låten at jeg virker VELDIG selvsentrert bare fordi jeg ikke likte forslaget ditt. :P 

TS

Anonymkode: 1a207...ecd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg, så hadde jeg sagt fra meg forlover "vervet".  Ville begrunnet det med at jeg ikke har helse til å følge opp ut fra de forventningene hun har. Og at hun er bedre tjent med å finne en annen forlover.

Jeg er i samme situasjon som deg ts.  Det er helsen og dagsformen som bestemmer hvordan dagen blir.  Hodet vil, men det hjelper lite når kroppen ikke klarer følge opp.

Har innsett at det nytter ikke planlegge noe som helst, og i allfall ikke ukevis eller månedsvis på forhånd. Det blir aldri som man har tenkt seg uansett.

Ut fra svarene du får fra bridezillaen og en ab her på forumet, så ser jeg at de har ingen forståelse  eller vilje til å forstå hvordan det er når kropp og helse svikter. De tror vel vi sitter å kun syns synd på oss selv. Og ikke minst går inn for å være gledesdrepere som elsker å ødelegge for andre.:ironi:

Ta vare på deg selv, og gjør det som blir riktig for deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 

Tusen takk for forståelse, og tips til hva jeg kan svare. Den står ubesvart nå. 

Jeg vil jo ikke at vennskapet skal ta slutt. Men jeg tror jo ikke dette går. 

Anonymkode: 1a207...ecd

"Jeg har blitt syk og har ikke kapasitet til alt det jeg pleide før. Det er en situasjon jeg ikke ønsker noen og jeg kan ikke ta på meg noen forpliktelser ift bryllupet ditt nå. Jeg vet ikke hvordan helsen min er om 8 mnd, men jeg tør ikke ta på meg noe for så å både risikere helsen min enda mer og også ødelegge for deg. Du må nesten finne deg en ny forlover som har helse til å være der for deg gjennom planleggingen og utførelsen av bryllupet ditt." 

Noe sånt hadde jeg skrevet tror jeg. 

Anonymkode: f5f91...25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...