Gå til innhold

Et luksusproblem, men litt skuffa likevel…

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er rart ja, så lenge vi snakker om barnas ektefeller ev langvarig samboere og ikke tilfeldige kjærester. Det har aldri vært tema engang at min mor gir mindre til min mann enn til meg. Og min svigermor gir like mye til meg som min mann. 

Lov har man jo selvfølgelig, men jeg synes det er rart. Det er andre tider å gi ekstra til sine egne barn på enn jul. 

Anonymkode: e9894...aff

Mine foreldre har også alltid gitt likt noe jeg synes er en veldig god ting. 

Anonymkode: 3181a...a38

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte meg et pent smykke til ca 1500 kr. Jeg har nesten ingen smykker. Jeg anser det derfor som en relativt fornuftig bruk…

Smykke til 1500? Trodde seriøst fu hadde kjøpt veske eller ny pels eller noe til 30-40.000 med den reaksjonen jeg da.. 

Anonymkode: e9acd...ed8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er rart ja, så lenge vi snakker om barnas ektefeller ev langvarig samboere og ikke tilfeldige kjærester. Det har aldri vært tema engang at min mor gir mindre til min mann enn til meg. Og min svigermor gir like mye til meg som min mann. 

Lov har man jo selvfølgelig, men jeg synes det er rart. Det er andre tider å gi ekstra til sine egne barn på enn jul. 

Anonymkode: e9894...aff

Jeg fikk 20k til jul av mine foreldre, mens mannen gjennom 20år fikk en konfekteske. Ser ikke problemet.

Han fikk mer enn 20k av sin mor. Jeg føler ikke jeg har noe med de pengene å gjøre. Av henne fikk jeg en duk jeg ønsket meg.

Problemet til TS er uansett ikke verdien, men at ting ble gjort annerledes etter 17år. Og det skjønner jeg.

Men at det gjøres forskjell på biologiske barn og svigerbarn er ikke rart. Spesielt i denne skilsmissetiden der "alle" går fra hverandre før eller siden uansett.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Smykke til 1500? Trodde seriøst fu hadde kjøpt veske eller ny pels eller noe til 30-40.000 med den reaksjonen jeg da.. 

Hehe, neida. Det var etter min mening virkelig innenfor rimelighetens grenser. Jeg ønsket meg det smykket og tenkte det var fint å ha noe varig etter henne. Har ingen dyre vesker eller pelser🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, neida. Det var etter min mening virkelig innenfor rimelighetens grenser. Jeg ønsket meg det smykket og tenkte det var fint å ha noe varig etter henne. Har ingen dyre vesker eller pelser🙂

Ja da er dette virkelig bare tull fra hennes side. Altså jeg står for det jeg har sagt fra start at det ikke er ok å bare endre seg sånn etter 17 år, men et smykke til 1500 skal liksom rettferdiggjøre det? Nei fy faen. 

• Liker 1
Skrevet
Blåttvann skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk 20k til jul av mine foreldre, mens mannen gjennom 20år fikk en konfekteske. Ser ikke problemet.

Han fikk mer enn 20k av sin mor. Jeg føler ikke jeg har noe med de pengene å gjøre. Av henne fikk jeg en duk jeg ønsket meg.

Problemet til TS er uansett ikke verdien, men at ting ble gjort annerledes etter 17år. Og det skjønner jeg.

Men at det gjøres forskjell på biologiske barn og svigerbarn er ikke rart. Spesielt i denne skilsmissetiden der "alle" går fra hverandre før eller siden uansett.

Ja, enig i at det å gjøre forskjell på biologiske barn og svigerbarn er naturlig. Mine foreldre har langt fra like god økonomi som svigermor, så de gir ikke så dyre gaver, men de gir likt. Det er koselig synes jeg. Altså begge deler er ok. 

Dere fikk jo veldig fine gaver da😊 Pleier han å få konfekteske? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja da er dette virkelig bare tull fra hennes side. Altså jeg står for det jeg har sagt fra start at det ikke er ok å bare endre seg sånn etter 17 år, men et smykke til 1500 skal liksom rettferdiggjøre det? Nei fy faen. 

Ja, jeg tenker at den eneste fornuftige forklaringen er at siden barna fikk så dyre gaver så knep hun inn på min og at min manns betydelige pengegave ikke var julegave men forskudd på arv. Tror ikke det har noe med det smykket å gjøre. 

Skrevet
Blåttvann skrev (40 minutter siden):

Men det er jo ikke rart alle går fra hverandre når man er så lite sammen om ting. 

Synes det er fullstendig unormalt at man får separat gave på 20 000 fra foreldre og ikke felles. 

Anonymkode: f3309...4be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det er jo ikke rart alle går fra hverandre når man er så lite sammen om ting. 

Synes det er fullstendig unormalt at man får separat gave på 20 000 fra foreldre og ikke felles. 

Her får jeg et veldig høyt pengebeløp til bursdag hvert år, han får en gave til ca 1500 (fast ting). Synes ikke det er unormalt.

Har likevel hatt det utmerket fint sammen i 20 år :)

Anonymkode: bfcc7...8b6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor skulle det gå utover forholdet at man ikke deler forskudd på arv/gaver 50/50?

Selv i ekteskapsloven gjøres det jo forskjell på mindre gaver man får og forskudd på arv, arv beholder man selv. Det er da naturlig.

Tror ikke nødvendigvis det er enklere for de som skal dele alt 50/50 og ikke blir enige om hva pengene skal brukes til, veldig mange krangler om økonomi. Faktisk er det vel på toppen av samlivskonflikter. Jeg og mannen har aldri kranglet om økonomi. Man finner ut hva som funker i sitt forhold og så får andre gjøre hva de vil.

Jeg bruker mye penger på aksjer. Mannen også. Men vi investerer ikke i det samme. Det er jo da deilig at jeg kan smelle inn 500k i en aksje jeg har troa på uten at han må være enig. 

Endret av Blåttvann
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det var ikke noe kort til ham. Ble bare overført til kontoen hans. Jeg tenker at pengene kun var til ham fordi hvis ikke så hadde jeg fått en hyggelig beskjed om at dette var til begge. Og det har jeg jo ikke fått. Mannen min har heller ikke sagt noe om at disse var til meg heller. Jeg har derfor tenkt at det trolig er å anse som forskudd på arv noe som selvsagt er helt greit. Men ble likevel skuffa når jeg da ikke fikk det hun vanligvis har pleid å gi. 

Sikker på at det ikke er mannen din som har prøvd å holde det henmelig? Selv om dere har ett fint forhold, så kan han jo prøve å holde det skjult. Og at svigermor rett og slett har glemt kortet? Om det er derfor han ikke vil spørre henne om grunnen til at du ikke fikk noe?

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
Jadaomatte skrev (På 29.12.2022 den 15.34):

Sikker på at det ikke er mannen din som har prøvd å holde det henmelig? Selv om dere har ett fint forhold, så kan han jo prøve å holde det skjult. Og at svigermor rett og slett har glemt kortet? Om det er derfor han ikke vil spørre henne om grunnen til at du ikke fikk noe?

Nei, jeg tror han bare syntes hele greia ble klein. Han fortalte det jo til meg, men jeg ble ikke helt klok på om det var julegave eller arv. Svigerfamilien har alltid vært litt sånn at arv skal holdes adskilt fra alt annet, noe som selvsagt er ryddig og greit. Men jeg må si at jeg synes det er kjølig å knipe inn på min gave når alle andre fikk ekstra mye. Nå har svigermor snart bursdag, og jeg kjenner at jeg har lyst til å ordne og styre for at hun skal få en fin dag, men samtidig så er jeg så lei meg fordi jeg føler det ikke er gjensidig. Hun passer selvsagt på sine egne, mens jeg er det liksom ikke så viktig med. 

Skrevet

Hvis man først skal gi et seksifret beløp til mann og barn så virker det ikke logisk å knipe igjen til svigerdatter. Hva spiller 1500 kr når man allerede har gitt vekk over 100.000 ? Så den teorien henger ikke helt på greip. Man før vel aldri svar før man spør rett ut. 

Anonymkode: e4d08...94e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for støtten. Jeg er enig, men orker ikke spørre henne. Tusen takk for at jeg fikk lufte meg❤️

• Hjerte 4
  • 4 uker senere...
Skrevet

Ts... Hva pleier din mann få av din mor i gave?

Anonymkode: 9cb05...f22

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 23.25):

Jeg derimot synes dey er mer unormalt at man gir stor sum til begge 

Anonymkode: f4351...de6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 19.40):

TS, jeg hadde en lignende situasjon. Men her er det snakk om et lite beløp, ikke om 6 sifre. Min svigermor inviterte seg selv til oss på juleaften og skulle bli hos oss i to uker. Etter julemiddag kom hun til oss med to konvolutter. Jeg åpnet min, og der var det 500 kr (helt greit for meg, forventet ikke noe i det hele tatt). Min mann åpnet sin og fant der 1000 kr. Vi såg på hverandre og sa ingenting. Etterpå sa jeg til han at en slik forskjellsbehandling var bare smålig, og han var enig i det. Hun sitter forresten på gode sparinger og har godt råd. Vi ga henne en felles gave. 
Så jeg forstår litt dine negative følelser. Det er ikke snakk om penger, men om forskjellsbehandling.  

Anonymkode: 70c5b...cd5

Klart jeg gir mye mer til mine to sønner enn til svigerdøtre. Mine svigerdøtres foreldre gir også mer til  dem  enn til mine sønner. Når mine barnebarn har bursdag så lager den ene svigerdatteren min kake og feirer sammen med sine foreldre og inviterer oss en annen dag uten kake. Ikke at kaken betyr så mye for meg men alle merkedager er forbeholdt henne og hennes familie. Sin manns familie er knapt regnet med  og blir aldri invitert - vi må invitere oss selv. Men pengegaver forventer særlig hun ene.

Dette har jeg aldri snakket om før. Men her er det skapt et narrativ om at jeg og min familie er rike og at deres familie er fattige siden de har mye gjeld. Slik skaper det forventninger om rause gaver. Vi er ikke rike men har vært nøysomme, har forsaket mye og spart men deres familier som tjener dobbelt av meg har levd livet reist masse og modernisert og pusset opp, ergo har de få eller ingen sparepenger på konto. Når en lar være å modernisere og bruke penger på luksus så vokser bankkontoen. Det kan være bra å ha til en regnværsdag. Kanskje jeg også plutselig ønsker å hive meg rundt og modernisere eller gjøre noe annet , jeg også. Jeg er nøysom med meg selv  og gir like nøkterne gaver til alle, men litt mer til mine to sønner som sagt. Det er jo også vanlig i mine svigerdøtres familier. Det skinner allikevel gjennom her hos oss at jeg skal gjøre det annerledes. Stikk om at vi har så mye og er gjeldfrie osv

Det må ikke skapes en tro på at vi lavtlønte som sparer er rike og kan øse ut mer enn dem som har gjeld og levd livet. Ene sønnen har hatt flere damer- Jeg gir nøkterne like gaver til dem på bursdag og jul . Ofte får jeg ikke en takk engang. Og det er i all hovedsak damenes familier de henger mest med. De avslår ofte inviitasjoner fra meg for da skal de til dem. For meg er det helt greit, vi kan jo ses siden. Men jeg er ingen pengebinge og kommer til å gi nøkterne gaver også i fremtiden. Når jeg blir riktig gammel og jeg aldri hører noe fra dem kan jeg godt finne på å bruke alle pengene på meg selv. Ta igjen det tapte. I det minste betale for eldrehjelp i hjemmet osv. Hvorfor skulle jeg ikke?

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 21.07):

Nei, jeg tror han bare syntes hele greia ble klein. Han fortalte det jo til meg, men jeg ble ikke helt klok på om det var julegave eller arv. Svigerfamilien har alltid vært litt sånn at arv skal holdes adskilt fra alt annet, noe som selvsagt er ryddig og greit. Men jeg må si at jeg synes det er kjølig å knipe inn på min gave når alle andre fikk ekstra mye. Nå har svigermor snart bursdag, og jeg kjenner at jeg har lyst til å ordne og styre for at hun skal få en fin dag, men samtidig så er jeg så lei meg fordi jeg føler det ikke er gjensidig. Hun passer selvsagt på sine egne, mens jeg er det liksom ikke så viktig med. 

Hvorfor ordner ikke sønnen bursdag til sin egen mor? Er han enebarn? 

Anonymkode: 93c2d...4c4

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 12.03):

Ts... Hva pleier din mann få av din mor i gave?

Mine mor pleier å gi lik pengesum til meg og ham. Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 14.43):

Hvorfor ordner ikke sønnen bursdag til sin egen mor? Er han enebarn? 

Anonymkode: 93c2d...4c4

Det er nok en forventning om at jeg organiserer. Ikke enebarn nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...