AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Jeg må bare lufte litt… Svigermor har alltid gitt meg en generøs pengegave til jul og bursdag, men i år var det plutselig stopp. Som regel har disse pengene gått inn i familiebudsjettet. Ifjor kjøpte jeg meg imidlertid noe fint til meg selv for pengegaven og var snar med å vise frem slik at hun kunne se at jeg satte pris på gaven. Det var i alle fall det som var min tanke på å vise frem. I år var det altså slutt på dette. Jeg må innrømme at jeg både ble litt overrasket og skuffet. Min mann og våre barn fikk ekstra generøse julegaver i år, så kanskje hun tenkte at da måtte hun knipe inn litt til svigerdatter? Ikke vet jeg, men jeg syntes det var litt merkelig akkurat i år siden mann og barn fikk ekstra dyre gaver. Kan legge til at det var jeg, som i fjor og tidligere år, ordnet julegave til henne og at denne var av det generøse slaget både med tanke på at hun har vært så generøs mot meg, men også fordi jeg liker å gi fine gaver som jeg tror hun ønsker seg og trenger. Jeg føler meg dårlig som sutrer over dette når så mange i dag sliter med ekte problemer, men ja, jeg ble skuffa. Jeg tok det opp med mannen min, men han visste ikke noe. Men tenkte at det sikkert var fordi barna våre fikk så dyre gaver. Men han selv fikk jo tidenes pengegave… Anonymkode: 3181a...a38 2 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Hvorfor deler du ikke med din mann? Anonymkode: 4c4e8...e3f 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor deler du ikke med din mann? Anonymkode: 4c4e8...e3f Fordi han får selv,kanskje? Jeg syns dette var dårlig gjort av svigermoren din og hvis du har et godt forhold til henne så kan du kanskje spørre? Siden dere pleier å få gaver alle sammen og dette er første året du ikke har fått så høres det veldig rart ut. Anonymkode: 6bc97...689 10 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Jo, jeg tok det opp med min mann. Men han visste ikke noe. Han tenkte det sikkert var fordi barna våre fikk så generøs gave. Så nevnte han hva han fikk. Vi snakker 6-sifret beløp… Anonymkode: 3181a...a38 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi han får selv,kanskje? Jeg syns dette var dårlig gjort av svigermoren din og hvis du har et godt forhold til henne så kan du kanskje spørre? Siden dere pleier å få gaver alle sammen og dette er første året du ikke har fått så høres det veldig rart ut. Anonymkode: 6bc97...689 Jeg fikk gave altså, en bok. Men det har jeg pleid å få tidligere også, men da + penger. Sorry, jeg skammer meg for at jeg ble skuffet, men ble det og samtidig forvirret. Anonymkode: 3181a...a38 3 10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Jeg kommer ikke til å ta det opp med henne. Det er mulig hun tenkte at gaven til mannen kommer meg til indirekte gode, men jeg vet ikke altså. Anonymkode: 3181a...a38 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk gave altså, en bok. Men det har jeg pleid å få tidligere også, men da + penger. Sorry, jeg skammer meg for at jeg ble skuffet, men ble det og samtidig forvirret. Anonymkode: 3181a...a38 Kan det være at det var meningen du og mannen din skulle dele det beløpet han fikk siden det var et såpass høyt beløp? Anonymkode: 6bc97...689 18 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det være at det var meningen du og mannen din skulle dele det beløpet han fikk siden det var et såpass høyt beløp? Anonymkode: 6bc97...689 Det tror jeg ikke fordi det ble ikke sagt noe på selve julekvelden om dette. Han nevnte det først da jeg tok opp at jeg ble litt overrasket over gaven da vi hadde lagt oss. Det er mulig den gaven han fikk ikke var julegave men forskudd på arv. Anonymkode: 3181a...a38
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det tror jeg ikke fordi det ble ikke sagt noe på selve julekvelden om dette. Han nevnte det først da jeg tok opp at jeg ble litt overrasket over gaven da vi hadde lagt oss. Det er mulig den gaven han fikk ikke var julegave men forskudd på arv. Anonymkode: 3181a...a38 Høres rart ut at mannen din ikke fikk vite om det var gave eller forskudd på arv, det burde vel foreldrene hans sagt i fra om? Er mannen din enebarn? Vi kan spekulere langt uti de små nattetimer vi, men det er bare svigerforeldrene dine som vet. Jeg vet ikke om du skal snakke med dem eller bare la det være og svelge skuffelsen, det må du føle på ift hvordan du kjenner svigerforeldrene dine. Håper det ordner seg, enten på ene eller andre måten. Kanskje mannen din kan spørre foreldrene sine? "Kona fikk ikke pengegave som hun pleier av dere, var det en spesiell grunn til det?" ...eller noe sånt? Anonymkode: 6bc97...689 11
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres rart ut at mannen din ikke fikk vite om det var gave eller forskudd på arv, det burde vel foreldrene hans sagt i fra om? Er mannen din enebarn? Vi kan spekulere langt uti de små nattetimer vi, men det er bare svigerforeldrene dine som vet. Jeg vet ikke om du skal snakke med dem eller bare la det være og svelge skuffelsen, det må du føle på ift hvordan du kjenner svigerforeldrene dine. Håper det ordner seg, enten på ene eller andre måten. Kanskje mannen din kan spørre foreldrene sine? "Kona fikk ikke pengegave som hun pleier av dere, var det en spesiell grunn til det?" ...eller noe sånt? Anonymkode: 6bc97...689 Ja, jeg synes hele greia ble så rar. Det var liksom litt hemmelighetskremmeri rundt gaven/arven til mannen min. Arv er selvsagt personlig til ham, men når hun først slo på stortromma så ble det så rart at hun knep inn på min. Jeg hadde ikke forventet å få noe mer enn det jeg har fått de siste 17 årene, men ble overrasket over at det plutselig var stopp når de andre fikk så mye. Det eneste jeg kan tenke meg som en fornuftig forklaring er at barna fikk så mye og at da måtte hun sette en grense. Anonymkode: 3181a...a38 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 Jeg kommer til å svelge skuffelsen. Har ikke dårlig råd, så det går bra uansett. Tusen takk for alle svar❤️ Anonymkode: 3181a...a38 10
Fireflies Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 Hvis barna fikk ekstra dyre gaver så er det nok naturlig at deg kniper på deg før det kniper på sønne. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 Fireflies skrev (3 minutter siden): Hvis barna fikk ekstra dyre gaver så er det nok naturlig at deg kniper på deg før det kniper på sønne. Ja, det er jeg enig i. Anonymkode: 3181a...a38
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 Jeg føler jeg er veldig snill med svigermoren min. Jeg tar initiativ til å invitere henne til middag, lager mat hun liker, rer seng om hun vil overnatte, passer på å kjøpe inn pålegg som hun liker, bærer bagasjen opp og ned trappen, kjører henne hjem, tar en kaffe med henne, gir henne komplimenter, sier hun har det så koselig hjemme hos seg og i det hele tatt. Jeg gjør ikke dette for å smiske, men fordi jeg liker henne veldig godt. Men nå sitter jeg igjen med en tom følelse og lurer på om det er gjensidig eller om hun har opplevd meg som smiskete eller hva. Jeg overtenker helt sikkert:-( Anonymkode: 3181a...a38 14
Toyah Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 Jeg syns jo det er rart at hun ikke sier noe og jeg forstår at du er forvirret. Det er helt greit at hun har bestemt seg for å gi "hele" summen til sønnen sin og at dette kommer dere begge til gode. Samt at barna får hver sitt beløp. Men hun burde jo si noe om det, særlig siden hun ikke har gjort det på denne måten før. Det er jo ikke rart du sitter igjen med følelsen av å ha gjort noe galt. Jeg ville spurt. Men en vet jo ikke hvordan spørsmålet vil bli oppfattet. 5 1
Fremmed fugl Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 TS, Du har iver tid fått en hel del penger til jul. Du gjorde noe nytt, brukte dette på noe personlig til deg selv. Etter det fikk du ikke en hel del penger til jul. Barna deres og din min fikk gaver med høy økonomisk verdi. Jeg har vanskelig for å ikke se den manglende pengegaven til deg som en markering. Det at de andre fikk så pass mye verdier i gaver, forteller at det ikke er trange økonomiske kår hos dine svigerforeldre som ligger bak. Hva handler markeringen om? Tenker: - Sløsing. Kanskje svigermor syntes du brukte pengene på upassende luksusforbruk. - Det var aldri vært en gave til deg, men til familien. Du har blitt på som en forvalter av husholdningen, og pengene har vært ment på dere som familie. En gave er en overføring av verdi uten krav og forpliktelse til mottaker. Så svigermor virker ikke helt vite hva en gave er. Ingen som gir en gave kan ha noen forventninger på hva mottaker skal gjøre med gaven. Ellers er det et driftstilskudd eller betaling for det man forventer, eller for eksempel sosiale relasjoner. 13 17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 Du brukte det på deg selv. Det er nok det som er grunnen. Jeg synes pengegaver fra svigerforeldre er en uting. Jeg liker det ikke. For jeg tør aldri bruke det helt på meg selv. Tror du skjønner nå hvorfor... heller en bok da eller noe. Liker det egentlig ikke til barna heller. For der er det nok også en eller annen forventning som ligger. Anonymkode: 95676...979 7 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 Må si jeg reagerer litt på mannen din her. Hadde min fått en unormalt stor gave ville han fortalt meg umiddelbart, og diskutert hvorfor. Hadde ikke jeg fått noe jeg pleide å få, særlig fra hans familie, ville han vært overrasket og umiddelbart tenkt det var en feil/misforståelse. Her hadde han nok allerede dagen etter ringt for å takke, men samtidig spurt om pengene overført til han var ment til noe felles i år. Og latt sin mor forklare rett ut hvorfor i år var annerledes enn tidligere år. Anonymkode: bfcc7...8b6 21 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 Tusen takk for alle svar❤️ Ja, jeg er enig i at det er rart at hun ikke sa noe om det. Hvorvidt hun syntes det var sløseri er jeg usikker på. Jeg sa at pengene fra henne stort sett har gått inn i familiehusholdningen, men at denne gangen hadde jeg kjøpt meg noe fint. Forstår veldig godt du som reagerer på mannen min også. Det gjorde jeg også. Hvis jeg hadde fått en slik pengeoverføring, så hadde jeg hoppende glad delt det med mannen min. Men jeg følte at han holdt det litt skjult. Mannen min visste ikke hvorfor jeg ikke hadde fått det «vante», men tenkte at det sikkert var fordi barna hadde fått så mye. Og da var liksom den samtalen over. Jeg følte jeg ikke kunne snakke noe mer om det fordi ville ikke virke utakknemlig. Det er helt greit for meg hvis hun vil slutte å gi disse pengegavene, men jeg bare synes det er så rart at ingenting blir sagt. Hvis jeg hadde vært henne, så hadde jeg forklart det til svigerdatteren min på forhånd. Anonymkode: 3181a...a38 1 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for alle svar❤️ Ja, jeg er enig i at det er rart at hun ikke sa noe om det. Hvorvidt hun syntes det var sløseri er jeg usikker på. Jeg sa at pengene fra henne stort sett har gått inn i familiehusholdningen, men at denne gangen hadde jeg kjøpt meg noe fint. Forstår veldig godt du som reagerer på mannen min også. Det gjorde jeg også. Hvis jeg hadde fått en slik pengeoverføring, så hadde jeg hoppende glad delt det med mannen min. Men jeg følte at han holdt det litt skjult. Mannen min visste ikke hvorfor jeg ikke hadde fått det «vante», men tenkte at det sikkert var fordi barna hadde fått så mye. Og da var liksom den samtalen over. Jeg følte jeg ikke kunne snakke noe mer om det fordi ville ikke virke utakknemlig. Det er helt greit for meg hvis hun vil slutte å gi disse pengegavene, men jeg bare synes det er så rart at ingenting blir sagt. Hvis jeg hadde vært henne, så hadde jeg forklart det til svigerdatteren min på forhånd. Anonymkode: 3181a...a38 Pleier mannen din å være slik? Både dette med å holde en stor pengegave fra sine foreldre skjult. Samt raskt bortforklare at du ikke får en gave du vanligvis får. Og ikke minst; jeg har også vært med mannen i nesten 20 år. Det kunne aldri falt meg inn å skrive "... Jeg følte jeg ikke kunne snakke noe mer om det" eller "da var liksom den samtalen over". Når vi er usikre på noe snakker vi. Etter så mange år vet man jo veldig godt at det kommer av overraskelse og ønske om å forstå, og ikke utakknemlighet. Synes det er mer som skurrer her en den manglende gaven. Anonymkode: bfcc7...8b6 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå