Gå til innhold

Et luksusproblem, men litt skuffa likevel…

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner skuffelsen, på et vis. Og veldig merkelig. Hvis det er snakk om en skikkelig sum mannen din har fått så kan det være forskudd på arv, eller at dere skal dele at det blir felles gave, siden barna fikk såpass dyre gaver - at hun kanskje trodde dere skjønte at det var felles mellom dere to? Nei, ikke vet jeg… fikk i allefall noe jeg selv ønsket meg i år og et smykke med fornavnet til vår avdøde datter så jeg kan bære henne med meg hele veien. Vi har så lite penger og er så takknemlig for det lille vi får og har. Men igjen, forstår deg på er vis når alt er på en måte vane og rutine i så mange år. Mannen din bør og være gavmild her og faktisk dele litt med deg i allefall kjøpe noe ekstra ordinært ❤️❤️❤️… 

Anonymkode: d32b1...627

Så utrolig trist med din avdøde datter❤️❤️❤️ Navnesmykket var en utrolig rørende og fin gave. Sender deg mange varme tanker❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 3181a...a38

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen har skrevet at det er en forventning om at det går til fellesskapet.

Men kjenner man sine nærmeste forstår man jo når de føler at pengene "går ut i intet".

Om gaven TS kjøpte til seg selv var en Louis Vuitton veske. Og svigermor i likhet med hele KG mener det er en helt tullete ting å bruke penger på. Har du da forståelse for at hun ikke vil fortsette å sponse dette? 

Anonymkode: bfcc7...8b6

Du ... hvorfor svarer du meg, når du ikke gidder å lese den jeg svarer til? Den jeg svarte har en forventning om at mors gave skal brukes på familien. Min respons var direkte til det. 

Skrevet

1. Ingen her kan vite hva svigermoren din har tenkt, men ut i fra hva du skriver i HI så er det jo nærliggende å tro at hun syntes gaven du kjøpte til deg selv for pengene i fjor var noe overpriset tøys, og at hun ikke ønsker å støtte denne typen sløseri. Men om dette stemmer eller ikke er jo umulig å si sikkert. 🤷‍♀️

2. Verken du eller mannen bør si noe til svigermor om dette. En gave er nettopp det; En gave, og bør gis ut i fra givers ønske. Det er altså ingen «bestilling» eller noe som bør klages på i etterkant. Dersom mannen din fikk en stor sum penger kan jo heller han overføre en andel til deg, som du kan bruke på gave til deg selv. 

Anonymkode: 98319...d1f

Ja, jeg kommer ikke til å si noe til henne. Hun må selvsagt selv bestemme hva hun vil gi. Det var godt å ventilere litt her, og jeg er veldig takknemlig for alle innspill😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk en bok, som jeg synes er en fin gave. Jeg vet ikke om det 6-sifrede beløpet var en julegave eller forskudd på arv, men den var helt klart kun til ham. Jeg har veldig vanskelig for å tro at den var til oss fordi da hadde hun nok skrevet et kort. Denne pengeoverføringen til mannen min skjedde litt skjult og sto ikke på noen til/fra lapp/kort. 

Nei han har ikke sagt noe, men tipper han setter de inn på lånet. Noe som selvsagt er helt greit. 

Herregud så leit med den tattis-historien. Forstår at dumme ting kan sies i affekt, men har hun faktisk slutta å gi deg pengegave? 

Sikker på det ikke lå en pengegave inni boken? :) 

Mamma pleier alltid gi en tilleggsgave til f.eks kjæresten min så det liksom blir noe mer enn "bare" penger. Fort gjort at et kort eller en lapp om at pengegave er satt i banken. I verste fall kan det ligge en konvolutt med cash i boka, som faller ut og blir med haugen av julepapir i søpla. 

Anonymkode: 65103...258

Skrevet

Spør som flere her, har du sjekket inni boka eller på kontoene i nettbanken?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En bok når mann fikk 6sifra og barna fikk masse og, og du ellers fikk mye før?

Uff. Jeg tenker det er innafor å spørre om alt er i orden mellom dere, at det er ikke pengene du savner som er problemet, men det har jo skjedd en endring og du kan jo klarne lufta med å spørre om det har skjedd noe du har misset eller hva. Du blir jo skjøvet helt ut her og du kan spørre uten å være redd for å fremstå som grisk eller grådig, det er jo ikke først og fremst at pengene uteblir som plager deg, men at det skjer uten en forklaring. Virker ikke som de er vant til å SNAKKE i den familien.

Haha ja min mor begynte å gi gavekort i stede, men så ble det for mye styr å få tak i de, så fikk jeg de to tusenlappene og en "nå må du skaffe deg noe FORNUFTIG HØRER DU!" 

Anonymkode: e9acd...ed8

Huffameg😅 Håper du finner deg noe fint som du liker❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En bok når mann fikk 6sifra og barna fikk masse og, og du ellers fikk mye før?

Uff. Jeg tenker det er innafor å spørre om alt er i orden mellom dere, at det er ikke pengene du savner som er problemet, men det har jo skjedd en endring og du kan jo klarne lufta med å spørre om det har skjedd noe du har misset eller hva. Du blir jo skjøvet helt ut her og du kan spørre uten å være redd for å fremstå som grisk eller grådig, det er jo ikke først og fremst at pengene uteblir som plager deg, men at det skjer uten en forklaring. Virker ikke som de er vant til å SNAKKE i den familien.

Haha ja min mor begynte å gi gavekort i stede, men så ble det for mye styr å få tak i de, så fikk jeg de to tusenlappene og en "nå må du skaffe deg noe FORNUFTIG HØRER DU!" 

Anonymkode: e9acd...ed8

Ja, jeg føler meg litt skjøvet ut. Men har bestemt meg for å bare la det passere. Jeg får bare velge å tro at jeg fikk mindre fordi barna fikk mer og at gaven til mannen min i realiteten var forskudd på arv, og at da ville hun knipe inn der hun kunne. Har tenkt noen tanker om at da gidder ikke jeg etc etc, men jeg vil ikke være sånn heller. Så jeg har bestemt meg for å bare heve meg over det.  Det var uansett godt å lufte litt her. Tusen takk til alle som har svart og kommentert❤️❤️❤️ 

• Liker 1
Skrevet
KatteLatte skrev (7 minutter siden):

Spør som flere her, har du sjekket inni boka eller på kontoene i nettbanken?

Ja, har sjekka😊 Null og niks..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sikker på det ikke lå en pengegave inni boken? :) 

Mamma pleier alltid gi en tilleggsgave til f.eks kjæresten min så det liksom blir noe mer enn "bare" penger. Fort gjort at et kort eller en lapp om at pengegave er satt i banken. I verste fall kan det ligge en konvolutt med cash i boka, som faller ut og blir med haugen av julepapir i søpla. 

Anonymkode: 65103...258

Omg!!! Bra dere fant de😆 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

dette er ikke noe og være skuffe over, tenkt på alle de som ikke fikk noe i hele tatt

Anonymkode: e9dba...04b

Ja, den rasjonelle siden av meg skjønner det. 

Skrevet

Skjønner godt du ble overrasket og litt skuffet. Det må være lov. Om gaven i fjor var ment til dere begge hadde gaven blitt gitt til dere sammen. 
Jeg synes også det er litt ubehagelig når en får store gaver år etter år, og plutselig et år får man et skjerf. 
det handler hverken om utakknemlighet eller noe annet, det handler om hva en er vant til innad i familien. 

Anonymkode: 1098a...58b

Ja, enig. Det handler om hva en er vant til innad i familien. Jeg forstår jo at som svigerdatter er det naturlig og riktig at jeg får minst. Men det ble så rart når alle fikk mye mer enn vanlig og jeg fikk mye mindre enn vanlig. 

Skrevet
Kattugla skrev (1 time siden):

Det er litt vanskelig å si når man ikke vet hvor stor summe den "vanlige" pengegaven til deg utgjør ift det din mann og barn har fått i år.

Jeg tenker at enten handler det om at hun sparer inn der hun får spart inn pga den store gaven til sine barn/barnebarn, eller at hun er snurt fordi hun har oppfattet deg som avvisende når hun ville komme på besøk. Det siste anser jeg som godt mulig siden hun er en dame som kommer med "stikk".

Jeg tror forresten ikke noe på "mannen skal forlate ts" terioen! 

Jeg tror vel det er spare-teorien som er mest sannsynlig. Men det oppleves som et «stikk». 

Den vanlige pengegaven min er småpenger sammenlignet med hva de andre fikk i år. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det er rart, jeg ville også syntes det var rart. Synes og den gaven/arv til mannen din var litt rar at det skal hemmeligholdes.. Har dere veldig separat økonomi?

Har forresten mannen pleid å bruke sin pengegave på fellesen før? Om det er forventet at kun kona skal bruke pengegave på familien AS synes jeg det er skikkelig sært og frekt. Da får man gi penger til familien og presisere at det er til familien og til noe praktisk feks...

Jeg har lest liknende historier her på KG før da om plutselig manglende/endring i gave eller oppførsel fra svigers og synes alltid det er så rart at mannen ikke klarer snakke med egen familie om de behandler kona hans merkelig. Om mine foreldre plutselig hadde droppet julegave til min mann så ville jeg jo spurt dem om hvorfor, det hadde vært helt naturlig for meg å spørre hva som har skjedd og hvorfor de har endret oppførsel mot min mann, om de har glemt det eller om noe er galt.

Anonymkode: 61789...1bd

• Liker 7
Skrevet

Altså mannen din fikk 1 million kroner og du sutrer over at du ikke fikk noen tusenlapper??🤯 Herregud, kan ikke mannen din bare overføre noen tusen til deg som du kan kose deg med?

Anonymkode: 48087...efe

• Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen har løst dette ved at vi har sagt til svigers og mine foreldre at vi voksne ikke vil ha gaver. VI kommer heller ikke til å kjøpe til de andre voksne i familien.  I starten ga svigerfar oss gaver likevel. Da måtte jeg si at det var hyggelig, men vi vil heller at de donerer til frivillighet. Jeg følte et visst press til å kjøpe gaver tilbake men nå vet alle at de kan droppe oss av gavelisten. Og det kjennes fantastisk. Kan dere ikke foreslå det? 

Anonymkode: c9048...a88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, jeg synes hele greia ble så rar. Det var liksom litt hemmelighetskremmeri rundt gaven/arven til mannen min. Arv er selvsagt personlig til ham, men når hun først slo på stortromma så ble det så rart at hun knep inn på min. Jeg hadde ikke forventet å få noe mer enn det jeg har fått de siste 17 årene, men ble overrasket over at det plutselig var stopp når de andre fikk så mye. Det eneste jeg kan tenke meg som en fornuftig forklaring er at barna fikk så mye og at da måtte hun sette en grense. 

Men hun MÅTTE vel ikke gi barna så mye? Det var jo et valg hun tok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har forresten mannen pleid å bruke sin pengegave på fellesen før? Om det er forventet at kun kona skal bruke pengegave på familien AS synes jeg det er skikkelig sært og frekt. Da får man gi penger til familien og presisere at det er til familien og til noe praktisk feks...

Enig. Svigers gikk nok ut ifra at dere skjønte at pengegaven var til begge to. Altså at det skal brukes på hele familien slik du har pleid å gjøre med gaven fra svigers. Om mannen din betaler ned på lånet går det jo i felleskassen. Om du og mannen din har felles økonomi hadde jeg tenkt summen var til hele fam. Men at det var naturlig å overføre det til han siden han er sønnen deres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det tror jeg ikke fordi det ble ikke sagt noe på selve julekvelden om dette. Han nevnte det først da jeg tok opp at jeg ble litt overrasket over gaven da vi hadde lagt oss. Det er mulig den gaven han fikk ikke var julegave men forskudd på arv. 

Det er iallfall ofte normalt at sånne penger kommer hele familien til gode..

Anonymkode: 63005...5d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner at du synes det er rart, jeg ville også syntes det var rart. Synes og den gaven/arv til mannen din var litt rar at det skal hemmeligholdes.. Har dere veldig separat økonomi?

Jeg har lest liknende historier her på KG før da om plutselig manglende/endring i gave eller oppførsel fra svigers og synes alltid det er så rart at mannen ikke klarer snakke med egen familie om de behandler kona hans merkelig. Om mine foreldre plutselig hadde droppet julegave til min mann så ville jeg jo spurt dem om hvorfor, det hadde vært helt naturlig for meg å spørre hva som har skjedd og hvorfor de har endret oppførsel mot min mann, om de har glemt det eller om noe er galt.

Anonymkode: 61789...1bd

Vi har felles økonomi og mannen min er raus. Ikke at han skjemmer meg bort med gaver, men f eks betaler mer enn meg til ferier (han tjener mer enn meg). Han har også latt sine vante pengegaver gå inn til fellesen, noe jeg stort sett også har gjort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Svigers gikk nok ut ifra at dere skjønte at pengegaven var til begge to. Altså at det skal brukes på hele familien slik du har pleid å gjøre med gaven fra svigers. Om mannen din betaler ned på lånet går det jo i felleskassen. Om du og mannen din har felles økonomi hadde jeg tenkt summen var til hele fam. Men at det var naturlig å overføre det til han siden han er sønnen deres. 

Men da hadde vel ikke pengegaver vært så hemmeligholdt? 🤔

Anonymkode: b6c88...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...