Gå til innhold

Et luksusproblem, men litt skuffa likevel…

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pleier mannen din å være slik? 

Både dette med å holde en stor pengegave fra sine foreldre skjult. Samt raskt bortforklare at du ikke får en gave du vanligvis får. 

Og ikke minst; jeg har også vært med mannen i nesten 20 år. Det kunne aldri falt meg inn å skrive "...  Jeg følte jeg ikke kunne snakke noe mer om det" eller "da var liksom den samtalen over". Når vi er usikre på noe snakker vi.  Etter så mange år vet man jo veldig godt at det kommer av overraskelse og ønske om å forstå, og ikke utakknemlighet. 

Synes det er mer som skurrer her en den manglende gaven. 

Anonymkode: bfcc7...8b6

Nei, han pleier ikke å holde penger skjult, og tror nok at han syntes det var rart han også. Men han nøyde seg liksom med forklaringen at det må ha vært fordi barna fikk så mye. 

Det jeg ikke har sagt er at svigermor relativt ofte kommer med små stikk av kritikk til meg. Jeg føler jeg stupte inn i julen fordi det har vært mye med ny jobb og sm mann som har gjort at mye med hus og barn har falt på meg. Svigermor er ofte hos oss, men jeg har dette halvåret sagt at det ikke passer ved et par anledninger fordi jeg er sliten og ikke har rukket å rydde/planlagt. Jeg synes det er vanskelig å ha henne her hvis det er mye rot fordi da kommer hun med disse stikkene sine. Kanskje hun føler seg avvist, eller så er det bare det at barna fikk så mye så hun måtte knipe inn på min. Jeg aner ikke, men er skuffet over at ingenting ble sagt. 

Anonymkode: 3181a...a38

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kommer til å svelge skuffelsen. Har ikke dårlig råd, så det går bra uansett. Tusen takk for alle svar❤️

Dette var litt rart ja. Men kanskje hun tenkte dere ville dele. eller er hun litt spesiell som plutselig ikke gir noe til en person?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, han pleier ikke å holde penger skjult, og tror nok at han syntes det var rart han også. Men han nøyde seg liksom med forklaringen at det må ha vært fordi barna fikk så mye. 

Det jeg ikke har sagt er at svigermor relativt ofte kommer med små stikk av kritikk til meg. Jeg føler jeg stupte inn i julen fordi det har vært mye med ny jobb og sm mann som har gjort at mye med hus og barn har falt på meg. Svigermor er ofte hos oss, men jeg har dette halvåret sagt at det ikke passer ved et par anledninger fordi jeg er sliten og ikke har rukket å rydde/planlagt. Jeg synes det er vanskelig å ha henne her hvis det er mye rot fordi da kommer hun med disse stikkene sine. Kanskje hun føler seg avvist, eller så er det bare det at barna fikk så mye så hun måtte knipe inn på min. Jeg aner ikke, men er skuffet over at ingenting ble sagt. 

jaja. Da har hun kanskje vært litt sur og ville straffe deg litt. noen kvinnfolk er sånn. trist..

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg vil forholde meg til fakta:

du brukte å få større beløp og det gikk til familien as. Så lenge det gjorde det, fikk du gaven.

Så kjøpte du noe til deg selv, for pengene/gaven DU jo fikk, da ble det stopp.

Mann fikk da 6sifret beløp uten snakk om forskudd på noe arv eller noe. Så man må bare gå utfra at det ble gitt som gave når det ble gitt til jul. 

Har mannen din sagt noe om hvordan de pengene skal brukes? Du har jo brukt din årlige julegave fra svigermor på alle, skal han nå gjøre det samme?

Jeg surrer litt her på morgenen så jeg vet ikke om det kom frem eller jeg misset det, men fikk du noe til jul?

Slik jeg ser det var det greit av svigers å kaste penger på deg så lenge de styrte litt hvordan de ble brukt, når du brukte noe på deg selv var det plutselig ikke greit lenger.

Min mor ga meg alltid penger til jul før, samme sum hvert år, helt til jeg kom hjem med en ny tatovering (som 27åring) og hun klikka fordi "har jeg finansiert den drittblekka, du får aldri en krone mer av meg". Kanskje det er litt samme greia, at de ga penger, men med en gang du brukte de som du ville så ble det ikke godkjent. Moren min finansierte ikke tatoveringen forresten, hun finansierte en skikkelig romjulsfest for meg og nærmeste venner, sikkert enda verre 😅

Anonymkode: e9acd...ed8

• Liker 12
Skrevet
lillevill skrev (6 minutter siden):

jaja. Da har hun kanskje vært litt sur og ville straffe deg litt. noen kvinnfolk er sånn. trist..

Ja, det kan det selvsagt også være… Jeg liker å snakke ut om ting, og har egentlig lyst til å ta det opp. Men er redd for å ta det opp med henne. Er redd for at det skal bli dårlig stemning og det orker jeg ikke ta sjansen på fordi hun er her nærmest ukentlig med overnatting. Jeg er uansett bare svigerdatter, så jeg får bare ha litt lavere forventninger. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil forholde meg til fakta:

du brukte å få større beløp og det gikk til familien as. Så lenge det gjorde det, fikk du gaven.

Så kjøpte du noe til deg selv, for pengene/gaven DU jo fikk, da ble det stopp.

Mann fikk da 6sifret beløp uten snakk om forskudd på noe arv eller noe. Så man må bare gå utfra at det ble gitt som gave når det ble gitt til jul. 

Har mannen din sagt noe om hvordan de pengene skal brukes? Du har jo brukt din årlige julegave fra svigermor på alle, skal han nå gjøre det samme?

Jeg surrer litt her på morgenen så jeg vet ikke om det kom frem eller jeg misset det, men fikk du noe til jul?

Slik jeg ser det var det greit av svigers å kaste penger på deg så lenge de styrte litt hvordan de ble brukt, når du brukte noe på deg selv var det plutselig ikke greit lenger.

Min mor ga meg alltid penger til jul før, samme sum hvert år, helt til jeg kom hjem med en ny tatovering (som 27åring) og hun klikka fordi "har jeg finansiert den drittblekka, du får aldri en krone mer av meg". Kanskje det er litt samme greia, at de ga penger, men med en gang du brukte de som du ville så ble det ikke godkjent. Moren min finansierte ikke tatoveringen forresten, hun finansierte en skikkelig romjulsfest for meg og nærmeste venner, sikkert enda verre 😅

Jeg fikk en bok, som jeg synes er en fin gave. Jeg vet ikke om det 6-sifrede beløpet var en julegave eller forskudd på arv, men den var helt klart kun til ham. Jeg har veldig vanskelig for å tro at den var til oss fordi da hadde hun nok skrevet et kort. Denne pengeoverføringen til mannen min skjedde litt skjult og sto ikke på noen til/fra lapp/kort. 

Nei han har ikke sagt noe, men tipper han setter de inn på lånet. Noe som selvsagt er helt greit. 

Herregud så leit med den tattis-historien. Forstår at dumme ting kan sies i affekt, men har hun faktisk slutta å gi deg pengegave? 

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye gav du selv til svigermor? Gav du henne et 6-sifret beløp som hun kunne bruke på seg selv?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk en bok, som jeg synes er en fin gave. Jeg vet ikke om det 6-sifrede beløpet var en julegave eller forskudd på arv, men den var helt klart kun til ham. Jeg har veldig vanskelig for å tro at den var til oss fordi da hadde hun nok skrevet et kort. Denne pengeoverføringen til mannen min skjedde litt skjult og sto ikke på noen til/fra lapp/kort. 

Nei han har ikke sagt noe, men tipper han setter de inn på lånet. Noe som selvsagt er helt greit. 

Herregud så leit med den tattis-historien. Forstår at dumme ting kan sies i affekt, men har hun faktisk slutta å gi deg pengegave? 

En bok når mann fikk 6sifra og barna fikk masse og, og du ellers fikk mye før?

Uff. Jeg tenker det er innafor å spørre om alt er i orden mellom dere, at det er ikke pengene du savner som er problemet, men det har jo skjedd en endring og du kan jo klarne lufta med å spørre om det har skjedd noe du har misset eller hva. Du blir jo skjøvet helt ut her og du kan spørre uten å være redd for å fremstå som grisk eller grådig, det er jo ikke først og fremst at pengene uteblir som plager deg, men at det skjer uten en forklaring. Virker ikke som de er vant til å SNAKKE i den familien.

Haha ja min mor begynte å gi gavekort i stede, men så ble det for mye styr å få tak i de, så fikk jeg de to tusenlappene og en "nå må du skaffe deg noe FORNUFTIG HØRER DU!" 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det kan det selvsagt også være… Jeg liker å snakke ut om ting, og har egentlig lyst til å ta det opp. Men er redd for å ta det opp med henne. Er redd for at det skal bli dårlig stemning og det orker jeg ikke ta sjansen på fordi hun er her nærmest ukentlig med overnatting. Jeg er uansett bare svigerdatter, så jeg får bare ha litt lavere forventninger. 

Nei, ikke ta det opp. 

Prøv heller å få et godt samarbeid med henne. Kanskje du kan gi henne noe fint ? 

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun har tenkt: gave til deg - gave til felleskapet. Og så var du frekk nok til å bruke pengene på deg selv…

Ville bare hevet meg over det og neste år latt det være til mannen å behage sin mor med gave.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg synes hele greia ble så rar. Det var liksom litt hemmelighetskremmeri rundt gaven/arven til mannen min. Arv er selvsagt personlig til ham, men når hun først slo på stortromma så ble det så rart at hun knep inn på min. Jeg hadde ikke forventet å få noe mer enn det jeg har fått de siste 17 årene, men ble overrasket over at det plutselig var stopp når de andre fikk så mye. Det eneste jeg kan tenke meg som en fornuftig forklaring er at barna fikk så mye og at da måtte hun sette en grense. 

Mannen din planlegger å gå fra deg, svigermor er alt informert

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Kanskje hun har tenkt: gave til deg - gave til felleskapet. Og så var du frekk nok til å bruke pengene på deg selv…

Ville bare hevet meg over det og neste år latt det være til mannen å behage sin mor med gave.

Tenker jeg også, men at hun aldri presiserte at det var til fellesskapet og ikke bare ts, selv om det var ts som fikk. Egentlig veldig dårlig gjort og jeg ville ikke fulgt rådet overfor og gitt noe fint til svigermoren. 

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (2 minutter siden):

Mannen din planlegger å gå fra deg, svigermor er alt informert

Tror ikke han planlegger å gå fra meg. Han er veldig familiekjær og raus mot meg.❤️ Men han synes det er vanskelig å snakke om vanskelige følelser..

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker jeg også, men at hun aldri presiserte at det var til fellesskapet og ikke bare ts, selv om det var ts som fikk. Egentlig veldig dårlig gjort og jeg ville ikke fulgt rådet overfor og gitt noe fint til svigermoren. 

Nei, hvorfor i alle dager skal man gi noe fint til noen som allerede har fått julegave?

Her svigermor, siden du ga med denne flotte boken skal du få en ekstra julegave!

???

Skrevet
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Nei, hvorfor i alle dager skal man gi noe fint til noen som allerede har fått julegave?

Her svigermor, siden du ga med denne flotte boken skal du få en ekstra julegave!

???

Nei faen ikke belønne sånn oppførsel! 

• Liker 4
Skrevet

Tja. Samtidig er det jo enkelte ting man bare forstår. 

Jeg får et veldig generøst beløp av mine foreldre til bursdagen hvert år. Jeg er veldig glad i dyre vesker. Men i likhet med nesten hele KG har de ingen forståelse for den type pengebruk (jeg har i likhet med TS grei råd, bare for å presisere det). Så selvfølgelig bruker jeg de pengene på en ny Mac, velger å sette de inn i fondsparing, noe praktisk til huset, og slik. (Mens jeg kjøper meg en ny veske for egne penger, som egentlig er samme konto....)

Om jeg hadde kommet hjem og stolt vist frem min nye Celine micro luggage for penger de har jobbet hardt for ville det vært direkte frekt, såpass forstår jeg. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Tja. Samtidig er det jo enkelte ting man bare forstår. 

Jeg får et veldig generøst beløp av mine foreldre til bursdagen hvert år. Jeg er veldig glad i dyre vesker. Men i likhet med nesten hele KG har de ingen forståelse for den type pengebruk (jeg har i likhet med TS grei råd, bare for å presisere det). Så selvfølgelig bruker jeg de pengene på en ny Mac, velger å sette de inn i fondsparing, noe praktisk til huset, og slik. (Mens jeg kjøper meg en ny veske for egne penger, som egentlig er samme konto....)

Om jeg hadde kommet hjem og stolt vist frem min nye Celine micro luggage for penger de har jobbet hardt for ville det vært direkte frekt, såpass forstår jeg. 

For meg er det litt annerledes når det er svigermor og hun ikke gir til hele familien, men ts, og så synes det er rart hun til slutt bruker noen av pengene på seg selv. I din situasjon er det jo enkelt, men her er det i såfall veldig mye underforstått og jeg tenker ts burde få klarhet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg er det litt annerledes når det er svigermor og hun ikke gir til hele familien, men ts, og så synes det er rart hun til slutt bruker noen av pengene på seg selv. I din situasjon er det jo enkelt, men her er det i såfall veldig mye underforstått og jeg tenker ts burde få klarhet. 

Men pengene jeg nevner blir jo også gitt til meg, som individ. 

Vi vet ikke hva det var TS kjøpte, og hva svigermor sitt verdisyn er. Til min bursdag ønsker jeg meg selvfølgelig noe som bare er mitt fra svigers. Men jeg vet jo at den generasjonen i mindre grad forstår badesalt til 500 kroner, eller ansiktsbehandling til 2000, og tar hensyn til det når jeg ønsker meg noe. 

Skrevet

1. Når du har fått pengegåver tidlegare, har då mannen og barn fått tilsvarande gåver? Rart då å tenkje at di gåve skal til felles, når dei får det same?

2. Syns også det er super rart at du får ei bok(!!) når resten fekk 6sifra beløp?? I alle fall når du tidlegare har fått store pengebeløp i gåve. Fekk både mann og barn så stort pengebeløp?

Altså, eg er ikkje fan av så store pengebeløp som gåver. Men her sit jo tydelegvis svigerforeldre godt i det økonomisk, og då er det rart å plutseleg tenkje etter 17 år "ei bok er nok i år". Eg ville bedt mannen snakke med svigermor og spør. "Eg syns det er litt rart at eg fekk eit så stort pengebeløp og kona fekk ei bok. Er det forskudd på arv, eller har det skjedd ei misforståing?". Då får du i alle fall eit svar!

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva slags mann er dette som ikke bare kan forhøre seg med sin egen mor om hvorfor gavene ble som de ble? 

Anonymkode: 34c57...93c

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...