Gå til innhold

Hvordan fordelte dere foreldrepermisjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
always skrev (1 time siden):

Amming blir alltid brukt som et påskudd for at mor skal ha mer permisjon enn far. Man må ikke amme, jeg synes amming blir helt unaturlig når barnet er gammelt nok til å få fast føde,  sånn ved 4-6 måneder.

Hva var det som trengtes å stabiliseres hos deg? Jeg tok opp idrett igjen da den ene babyen var 2 uker.

Forstår hvis du sliter med bekkenløsning o.l. etter graviditeten at det er problematisk. Det hadde jeg også problemer med ved en av mine svangerskap. Men dette bør gå som sykemelding, ikke at man skal bruke av permisjonstiden når man er så dårlig. Så er forsåvidt enig med deg i at regelverket bør bli tydeligere. 

Problemet er vel helst at man ser at fars permisjon henger veldig sammen med hvilken regjering vi har,  altså hvor mange uker fedrekvoten er på. Nesten ingen fedre tar mer enn den. Da er det et sted i systemet hvor valget om permisjon ikke er reelt. Jeg vet at mange mødre bruker amming som argument på at de skal ha mest,  men gi flaske (enten med pumpet morsmelk eller mme)kan far liksågodt gjøre uten at det skal ha synlig innvirkning på barnets helse.

Jeg skrev det var egoistisk, men det som trengte å stabilisere seg var livet. At jeg ble trygg i mamma-rollen, at jeg fikk slappet av, at jeg ikke trengte å time hver minste lille ting for at babyen skulle sove, at han ikke skulle ammes konstant, at jeg ikke trengte å gå med han i bæresele i timesvis hver dag for at han skulle sove, at han skulle sove noen timer sammenhengende om natta, at det skulle bli mulig å dra i butikken alene med han uten at han var gjennomsvett av hylinga i bilsetet, at han skulle takle endringer, mye inntrykk, at jeg skulle få lov å kose meg litt med babyen min. 

Og når det gjelder flaske: med eldste gikk det ikke. Jeg kunne mate med flaske, far kunne mate med flaske hvis jeg var i rommet, barnet var tidlig med fast føde, spiste masse, men bare hvis jeg amma først. Det stod ikke på maten. Han saug til seg inntrykk, klarte ikke filtrere bort, sov nesten ikke, den måten han kobla ut verden var ved å die. Det var sånn han fant roen. Vi prøvde alt.  Jeg var desperat etter å slippe den amminga en periode, men han var mer desperat etter meg. Yngste ble etterhvert(heldigvis) flaskebarn.

mye av dette(bortsett fra det med spisinga, det gikk seg ikke til før han begynte i barnehagen, så i pappapermen spiste han minimalt mens jeg var på jobb) roa seg da han var ca 6 mnd, men da var jeg utslitt, og fikk heldigvis litt tid på å kose meg med babyen min før jeg måtte begynne å jobbe. 

Anonymkode: 5df20...a60

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg (mor) tok hele fellesperioden. Med ferie var jeg tilbake i jobb da babyen var 7,5 mnd., og det ødela for ammingen allerede den første uken 😜 etter kort tid nektet babyen pupp og flaske, og ettersom at de ikke kan drikke kumelk før de er ett år brukte vi mye tid og energi på å lure i han melk i grøt/smoothie etc. uten at jeg tror at det heller ble nok 😜 med nestemann tar jeg hele fellesperioden + ulønnet perm slik at jeg kan være hjemme til baby er minimum 10 mnd.

den nye ordningen er herværk, burde vært opp til hver enkelt familie å bestemme hvordan ukene skal fordeles

Anonymkode: 0e6c1...9b2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

«Noen måltider?» du er helt ærlig heldig om barnet godtar smaksprøver ved 7 mnd. 

Anonymkode: 76fc6...0a3

Hæ, seriøst? Da er det sabla mange helt ærlig heldige ute og går. Jeg vil si de fleste. 

Anonymkode: fcb00...4bb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hæ, seriøst? Da er det sabla mange helt ærlig heldige ute og går. Jeg vil si de fleste. 

Anonymkode: fcb00...4bb

Tull, hvis man følger anbefalingene og ikke starter med fast føde før 6 mnd. Har du i beste fall 4 uker på å få babyen til å spise fast føde. Kult for pappaen og bruke sin permisjon på å reise til og fra mors arbeidssted da. 

• Nyttig 1
Skrevet

Her tar jeg alt, inkludert fedrekvoten da far er student og ikke har rett på foreldrepermisjon. Hadde han hatt rett, ville jeg trolig tatt hele fellesperioden, så ville far tatt sine uker etter det. Det ville funket for oss. Hva andre gjør er opp til dem. 

Jeg ble sykmeldt i svangerskapet, fødte prematurt og har fått ekstra uker pga det - og har fått noen kommentarer fra jobb om at jeg skal ha såå lang permisjon. Men for meg er det uaktuelt å sende barnet i barnehagen før han er 1 år, spesielt siden han er for tidlig født og kanskje er litt umoden og trenger tid. Så da blir det bare sånn 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 36ef9...df1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 22.21):

For min del er svarteper definitivt å måtte gå gravid, føde og produsere mat og være tilgjengelig for en baby 24/7 men likevel måtte jages tilbake på jobb før jeg rekker å komme meg fysisk etterpå, men for all del, stakkars far som ikke får gå noen uker ekstra hjemme fordi mor er "egoistisk" 🤪

Anonymkode: 3f746...6de

Skjønner ikke hvorfor du valgte å få barn når du har en så negativ holdning til det å være gravid, føde og amme? 

Moren til mitt barn ammet i 3 mnd.  Etter dette var ikke baby mer avhengig av mor enn av meg.  Da permisjonstiden var over  ønsket hun å ta ett år ekstra permisjon uten lønn.  Jeg sa nei, og at det nå var min tur.  Aksepterte ikke at hun skulle ha førsterett på barnet.  

Da vi senere ble skilt var samværsordning ikke et tema.  Vi visste begge at vi var like viktige viktige, så det ble 50/50.  Det var for 20 år siden, og ikke like selvfølgelig som i dag.   

Anonymkode: fbe70...20c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han hadde hele permisjonstiden da jeg var fulltidsstudent. Var veldig heldig med covid-19 timingen (fødte like før lockdown i 2020). 

Som student hadde jeg kun rett på permisjon og ammefri. Jobbet derfor inn noen innleveringer på forhånd slik at jeg kunne ta noen uker "fri" etter fødsel. Bestod alt av studier og hadde en fin tid hjemme med gjengen min. 

Skrevet
4 hours ago, RockyRose said:

Her eg jobbar har eg rett på 1t betalt ammefri. Som sjukepleiar er det vanskeleg å kome og gå når eg vil/må pga forsvarleg bemanning og turnusarbeid. Det er tungvindt at mannen skal bruke dagane på å kome til og frå avdelinga for at baby skal få mat, når dei fullammast og ikkje tek flaske. Skulle eg og mannen ha delt fellesperioden så hadde han og baby brukt dagane på å reise til/frå avdeling. Sjølv om det er leiar sitt ansvar å tilrettelegge for ammefri som passar baby, blir dette sjeldan gjort slik at det faktisk passar baby. Det er i alle fall mi erfaring innanfor helsevesenet 😊 Difor hadde det vore heilt uaktuelt å delt fellesperioden for oss.

Jeg ammet aldri barnet på jobb. Kom litt senere med første, med andre pumpet jeg etter lunsj. Men skjønner at ikke alle har helt samme mulighet. 

Anonymkode: 256a5...a3c

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tull, hvis man følger anbefalingene og ikke starter med fast føde før 6 mnd. Har du i beste fall 4 uker på å få babyen til å spise fast føde. Kult for pappaen og bruke sin permisjon på å reise til og fra mors arbeidssted da. 

Jeg har begynt å jobbe før ungen tok fast føde. Far ga bare flaske 

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei de 12 månedene burde ikke være på bekostning av far, men slik reglene er nå er det jo på bekostning av babyen. Far burde få sine uker etter de 12 månedene. 

Nei, hva skal man med så lang permisjon? 12 mnd inkludert fars del er bra nok. 

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Far får to uker. Utover dette er det ingen garanti.

Anonymkode: 86a96...c7c

Far er garantert 8 uker etter 2. Aug 2022

• Liker 1
Skrevet

Vi fordelte 50/50.  Jeg hadde permisjon i 12 mnd og far i 12 mnd.  

Som mor har jeg aldri følt meg mer mer betydningsfull enn far når det gjelder barna våre.  Når jeg dro på jobb visste jeg at barnet var i de beste hender. 

Anonymkode: fbe70...20c

• Liker 1
Skrevet

Første så hadde jeg "alt" mens faren da hadde 10 uker. Jeg ble permittert da far var hjemme så han var egentlig hjemme i kun 4 uker. 

Barn nummer to så ble jeg single da barnet var et par måneder gammel. Da hadde jeg hele permisjonen og måtte vente 2 mnd på barnehagestart i tillegg. 

Anonymkode: 8ee8a...662

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ammet aldri barnet på jobb. Kom litt senere med første, med andre pumpet jeg etter lunsj. Men skjønner at ikke alle har helt samme mulighet. 

Eg og kom litt seinare på seinvaktene og reiste litt tidleg frå dagvaktene. Av og til, og måtte sjå det an kvar dag når eg kom på jobb om det gjekk eller ikkje. Så veldig stress og det gjekk utover baby. Og baby dia sjeldan godt då, så heldigvis tok han anna mat. :) Men det gjorde han ikkje berre 1-2 mnd tidlegare, då hadde det ikkje gått!

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporinger, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...