Gå til innhold

Hvordan fordelte dere foreldrepermisjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anononyma skrev (1 minutt siden):

Vi ønsker at barnet skal ammes like lenge som anbefalingene tilsier, jeg har derfor hele fellesperioden pluss ulønnet permisjon.

Spennende at de kloke hoder som bestemmer i dette landet har lagt opp til at folk skal måtte slite økonomisk for å kunne gi barnet sitt morsmelk så lenge det er anbefalt :) 

Ikke sant!! Er førstegangsgravid, og ble veldig overraska når jeg forsto dette permisjonsopplegget. Far kan jo søren ikke amme, så hvorfor skal han være hjemme imens mor er på jobb. Makes no sense😂 

Anonymkode: b53d9...a40

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok min del, far sin del, og delte fellesperioden likt. Vi er begge fornøyd!

Anonymkode: af6dc...1d6

• Liker 3
Skrevet

Med alle tre har hun tatt hele fellesperioden. Jeg tjener mer og sånn sett blir det mindre tap av å gå til 80%. I tillegg har hun mye melk og amming blir selvfølgelig lettere. Og så kommer det at jeg har den type jobb som ikke blir gjort av noen andre i mitt fravær slik at jeg kommer tilbake til oppspart jobb. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

av fellesperioden spesielt. 

Anonymkode: 38302...5aa

Han tok både min og fellesperioden. Jeg tok kun 6 uker 😊

• Liker 3
Skrevet

TS her. 

Nr 1 ( med eksmannen) Tok jeg alt, han ønsket ikke pappaperm en gang. Så barnet startet i bhg etter min permisjon endte. 

Nr 2 (med min mann) Jeg hadde kun del og han tok hele fellesperioden og pappapermen. Det var covid nedstengning og han jobbet 10 mil unna og hadde ikke fått byttet jobb. Når jeg hadde perm reiset han kl 5 og var hjemme kl 18ish.  Passet oss veldig bra. Var tøft å starte å jobbe etter bare 16 uker. Men verdt det, siden mannen var hjemme. Jeg jobber natt så hadde mye fri uansett. 

Nr 3 nå skal jeg ha hele fellesen, han jobber 10 min unna. Han skal ha pappaperm etter jeg er ferdig med min perm. 

Anonymkode: 38302...5aa

Skrevet

Jeg(mor) tok hele fellesperioden, pappaen tok pappaperm+4 uker ferie etter permisjonen.

Anonymkode: 420d0...3ca

Skrevet

Med første barnet tok jeg hele fellesperioden. Far tok fedrekvoten. 

Med andre barnet var planen først at vi skulle dele fellesperioden i to. Far ombestemte seg mens jeg gikk gravid. Så jeg tok min kvote og hele fellesperioden. Han nektet å ta ut fedrekvoten, så jeg måtte ta ulønnet permisjon. Endte opp å gå hjemme nesten 1,5 år siden barnet ikke fikk plass i bhg før. 

Ikke skyld på mødre for at fedre ikke gidder å gjøre sin del av jobben. Og ja, det ble brudd, og jeg er nå lykkelig skilt enslig forsørger. 

Anonymkode: f3cd7...5ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi delte likt med begge. Det var en fin løsning for vår familie. Og før noen skriker om amming: med eldste gikk amminga åt skogen lenge før min del av permisjonen var over uansett. Med yngste gikk det så det suste til barnet sluttet ved 2års-alder. Min arbeidssituasjon tillot ammefri og pumping i arbeidstid, og barnet tok flaske. 

Anonymkode: fcb00...4bb

• Liker 2
Skrevet

Barn 1: på slutten av permisjonstiden tok far ut fedrekvoten som da var 4 uker. Jeg tok resten

Barn 2: Jeg hadde 1 uke permisjon, far hadde resten

Barn 3: Jeg hadde 2 uker permisjon, far hadde resten

Barn 4: på slutten av permisjonstiden tok far ut fedrekvoten som da var 6 uker, jeg tok resten

Anonymkode: 6b6f3...aee

• Liker 1
Skrevet

Vi delte permisjonsperioden. Jeg var hjemme 7 måneder og han 5 måneder. Jeg ammet morgen og kveld & pumpet på jobben. 

Anonymkode: db042...b04

• Liker 1
Skrevet

Med nr 1 tok jeg alt, han fikk pappapermen (6 uker den gang). Jeg var student så det måtte bli sånn.

Med nr 2 tok jeg 6 mnd, han tok 6 mnd (fremdeles student og skoleåret startet da).

Med nr 3 tok jeg alt, inkl. Pappapermen siden han var syk. Han var hjemme hver dag og bidro med det han klarte, men var ikke i stand til å ha barnet alene.

Anonymkode: 32931...98a

Skrevet

Jeg begynte å jobbe deltid etter 3 mnd, da avspaserte far mens jeg jobbet (stort sett hjemmekontor). Tok også et digitalt kurs en uke. Tok ut all ferie. Jeg var da "hjemme" i 7 mnd. Fellesperioden delte vi omtrent likt.

Ammet til 1,5 år for de som lurer på sånn ;)

Anonymkode: db704...c7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke sant!! Er førstegangsgravid, og ble veldig overraska når jeg forsto dette permisjonsopplegget. Far kan jo søren ikke amme, så hvorfor skal han være hjemme imens mor er på jobb. Makes no sense😂 

Anonymkode: b53d9...a40

Men hvordan dere fordeler permisjonen er jo opptil dere? Innen mor er tilbake i jobb spiser gjerne barnet noen måltider, og i døgnets resten av timer kan jo mor amme? På det tidspunktet bør det jo innføres mat, om ikke annet pga jern og allergiforebygging. Du har jo også rett på ammefri/pumpefri.

Min ammet til 1,5 år, og det var ikke noe problem.

• Liker 3
Skrevet

Med første tok jeg hele fellesperioden, 9 uker ferie pluss litt ulønnet slik at jeg var hjemme et helt år. Far tok fedrekvoten pluss ferie. Etter fødsel hadde han to uker perm pluss fire uker ferie slik at vi var hjemme de seks første ukene sammen. Fedrekvoten ble delvis gradert slik at barnet først startet i barnehage ved 1,5 år.

Med andre hadde jeg også hele fellesperioden pluss litt ulønnet. Andre er født under covid og jeg mistet jobben. Kombinerte dagpenger og studier deler av tiden far hadde fri. Far tok fedrekvoten pluss ferie og vi hadde fri sammen i over fire måneder - helt fantastisk. Barnet startet i barnehage ved 13 måneder.

Anonymkode: 281d7...0dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan dere fordeler permisjonen er jo opptil dere? Innen mor er tilbake i jobb spiser gjerne barnet noen måltider, og i døgnets resten av timer kan jo mor amme? På det tidspunktet bør det jo innføres mat, om ikke annet pga jern og allergiforebygging. Du har jo også rett på ammefri/pumpefri.

Min ammet til 1,5 år, og det var ikke noe problem.

«Noen måltider?» du er helt ærlig heldig om barnet godtar smaksprøver ved 7 mnd. 

Anonymkode: 76fc6...0a3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Far tok hele permisjonen (fra fødsel til barnet var 12 mnd)..min permisjon startet da barnet var 1 år. Jeg var sykemeldt fra fødsel av. 

Skrevet

Tok min permisjon, fellespermisjonen og ulønnet frem til barnet var ett år. Far tok 4 uker og tok ut resten som betalt ferie over flere år.

Anonymkode: 76fc6...0a3

Skrevet

Vi deler hele permisjonen 50-50. Så tar jeg ammefri siden ungen er såpass liten. Absolutt ikke populært på jobb.

Anonymkode: 6dfcc...048

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ta min del + felles del, deretter tar mannen sin del men i 50% over 8 måneder mens jeg har 50% ulønnet samme tid. Jeg skal også ha noe 100% ulønnet innimellom her. Vi får ikke bhg plass før barnet er 1 år og 8 mnd, så må ha lang perm. 

Vi gjør det på denne måten for at jeg ikke skal være for lenge utenfor jobb, og han driver sitt eget selskap og kan ikke være birte i 4 mnd i strekk. Pluss at det er jeg som kommer til å knapt sove på natta pga amming så det er mye tyngre for meg å skulle jobbe 100% enn for han. 

Anonymkode: cf3dd...cbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gjenganger at faren sitter igjen med svarteper ser jeg 😒

Anonymkode: 86a96...c7c

Hos oss så ønsket ikke pappaen mer enn fedrekvoten, han ønsket heller ikke at vi tok 80 % permisjon fordi da måtte han være fire uker lengre hjemme. Det er pga jobbsituasjonen. I tillegg så tjener vi begge rundt 1 million, men bare min jobb (kvinnen) betaler full lønn. Vi taper allerede 120 000 på pappapermisjonen siden den stopper på 6G, skulle han hatt mer perm så ville vi tapt mer. Men vi hadde løst det økonomiske om han ønsket å være lenger hjemme, men han var fornøyd med 15 uker. 

Anonymkode: 86d9c...7da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...