Gå til innhold

Hvordan fordelte dere foreldrepermisjonen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi delte 50/50 med begge barna. Jeg hadde seriøst revurdert å få barn med en mann som ikke ønsket permisjon med barnet sitt. Tenker det er er greit frampeik på hvordan arbeidsfordelingen blir fremover. Men det er må meg

Anonymkode: 81763...2cd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi delte 50/50 med begge barna. Jeg hadde seriøst revurdert å få barn med en mann som ikke ønsket permisjon med barnet sitt. Tenker det er er greit frampeik på hvordan arbeidsfordelingen blir fremover. Men det er må meg

Anonymkode: 81763...2cd

Det er da mange grunner til at det passer best at mor tar mer permisjon. Trenger ikke være at fr ikke ønsker det.

Anonymkode: 76fc6...0a3

• Liker 3
Skrevet

Med første tok far største delen av fellesperioden.  Ammet likevel frem til barnet var 2,5 år. 

Denne gangen tar jeg hele fellesperioden, men det er fordi jeg vurderer å finne meg ny jobb. Så vil ha mest mulig tid vekk fra jobb. 

Anonymkode: f414f...347

Skrevet

Jeg tok hele fellesperioden, ferie og 2 måneder ulønnet. Så tok far sin del, ferie og en måned ulønnet .

Anonymkode: 5b0cc...e89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er da mange grunner til at det passer best at mor tar mer permisjon. Trenger ikke være at fr ikke ønsker det.

Anonymkode: 76fc6...0a3

Dette. Mitt første barn var svært utfordrende å få mat i, han hadde kolikk og godtok kun smaksprøver og noen grøtmåltider ved 7 måneders alder. Han ville også bli ammet på natten. Tenk hvordan det er når mor har vært oppe flere ganger på natten, og så må fungere i 8 timer på jobb. 

Anonymkode: 0b7f5...272

• Liker 3
Skrevet

Jeg «tar» mine 6 obligatoriske uker (student, så i realiteten ingen permisjon), mannen tar 40 uker gradert. Januarbaby, så starter i bhg som 1.5åring. Felles økonomi, engangsstønad og kontantstøtte, trenger ikke å ta ulønnet

Anonymkode: d02d3...c01

• Liker 2
Skrevet

Med første tok vi 80% permisjon, og jeg tok hele felleskvoten + 8 uker ferie og noe ulønnet, mens far tok sine 10 uker + 4 uker ferie. Med andre hadde de jo ødelagt reglene, så da tok vi 100% dekningsgrad, jeg tok hele fellesen og mye ulønnet, far tok 1 dag i uken fra babyen var noen uker gammel bare for å slippe og si de helt fra oss. Han hadde mistet jobben om han tok 15-19 uker i strekk da, eller hadde rettere sagt ikke hatt noe jobb å komme tilbake til. Ikke ønsket han å gå så lenge hjemme heller etter alle helse problemene vi hadde med eldste som bare puppen hjalp for..

Helt supert der det fungerer fint for foreldrene å dele permisjonen i 2! Unner alle som kan det å gjøre det :) men her hadde vi et barn med reflux, ibs, væske på begge ørene og astma, så var tortur for meg å begynne i jobb igjen med 30 min søvn maks hver natt. Ikke tok hun flaske heller, ikke hadde jeg pumpe vennlige bryst, fast føde spydde hun opp igjen, men joda, viktigere at far får sin tid hjemme enn at babyen får mat! Andre hadde melkeallergi og vi fikk ikke i henne fast føde før ved 10 mnd alder, så hell i uhell der at far ikke kunne ta din del for da fikk hun mat i det minste :) har likevel en super far, og de er begge to mega pappadalter den dag i dag ❤️

Anonymkode: 281b8...348

• Hjerte 1
Skrevet

Det er en stund siden jeg fikk barn. Faktisk så lenge siden at ved første barnet så hadde far ikke hadde rett på permisjon siden jeg var student. Han tok likevel ulønnet 20 % permisjon for dette barnet slik at jeg kunne dra på høgskolen og følge et fag. Med barn 2 og 3 så tok han hele permisjonen (også fordi jeg var student). Barn 4 tok jeg hele permisjonen med, siden jeg var ferdig med studiet 5 måneder før dette barnet ble født.

• Liker 1
Skrevet

Med nummer en tok jeg alt + ulønnet fordi mannen var student og det ikke gikk opp på noen annen måte. Han var hjemme i sommerferien frem til barnet begynte i barnehage. 
Med nummer to delte vi fellesperioden 50/50. Jeg fullammet forøvrig begge barna i 6 måneder og ammet til 1,5 år uten problemer. 

Anonymkode: d64d7...384

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, RockyRose said:

Når far kan amme så ser eg ingen problem med å dele meir av fellesperioden 😊

Så på grunn av en biologisk begrensning skal far miste muligheten til å bli ekstra godt kjent med eget barn og måtte tjene pengene som i en gammeldags kjønnstradisjon fra oldtiden?

Anonymkode: 86a96...c7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så på grunn av en biologisk begrensning skal far miste muligheten til å bli ekstra godt kjent med eget barn og måtte tjene pengene som i en gammeldags kjønnstradisjon fra oldtiden?

No er vel permisjonsordninga for baby sin del, så ja? Og heldigvis har begge to tent peng i heimen vår, så ingen gamaldags kjønnstradisjon her 😉

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om noen måneder av et helt liv. Menn har resten av livet å etablere tett forhold til barnet. Hvorfor skal det gå på bekostning av mors helse? Det er ikke noe rart at tall på fødselsdepresjoner har skutt i været i det siste. Mor skal jo være trippelarbeidende og serve alle fronter samtidig - hun skal pumpe på jobb i stedet for hvile i lunsjen, hun skal stå opp på natten for å amme, og gjerne gjøre husarbeid som mannen ikke rakk da han var hjemme med barnet mens hun var på jobb. Det funker ikke i lengden - man får dårligere helse av dette. Men for enkelte menn er det kanskje ikke så nøye at dama sliter?

• Liker 5
Skrevet

Vi tok 59 uker og deler fellesperioden 50/50.

Anonymkode: fe899...24e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er snakk om noen måneder av et helt liv. Menn har resten av livet å etablere tett forhold til barnet. Hvorfor skal det gå på bekostning av mors helse? Det er ikke noe rart at tall på fødselsdepresjoner har skutt i været i det siste. Mor skal jo være trippelarbeidende og serve alle fronter samtidig - hun skal pumpe på jobb i stedet for hvile i lunsjen, hun skal stå opp på natten for å amme, og gjerne gjøre husarbeid som mannen ikke rakk da han var hjemme med barnet mens hun var på jobb. Det funker ikke i lengden - man får dårligere helse av dette. Men for enkelte menn er det kanskje ikke så nøye at dama sliter?

Jo, det er absolutt viktig med mors helse, men trenger man på død og liv ha 12 måneder hjemme (pluss ferie) på bekostning av far? Far kunne vel fått skarve par måneder av dette for å oppleve barnets første år?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, det er absolutt viktig med mors helse, men trenger man på død og liv ha 12 måneder hjemme (pluss ferie) på bekostning av far? Far kunne vel fått skarve par måneder av dette for å oppleve barnets første år?

Far får jo uansett 15 eller 19 ukers pappaperm. Det er flere måneder, det. Og mor får ikke 12 måneder pluss ferie hjemme uten å ta ulønnet. Har du peiling på hva du snakker om?

Anonymkode: 86d9c...7da

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Far får jo uansett 15 eller 19 ukers pappaperm. Det er flere måneder, det. Og mor får ikke 12 måneder pluss ferie hjemme uten å ta ulønnet. Har du peiling på hva du snakker om?

Har ikke sagt noe om lønnet.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Far får to uker. Utover dette er det ingen garanti.

Skrevet

Jeg tok min del pluss fellesdelen og 5 uker ferie med begge. Med første skulle mannen hatt mer, men mine første 5 mnd var så kjipe og han var så avhengig av puppen som trøst og nedroing at vi endra det til at jeg fikk mer (mannen var veldig deltagende og til stede helt fra han var født, natt og dag). Så kom covid og mannen fikk en fryktelig kjip permisjon med et barn som ikke sov og ikke spiste, uten mulighet til å treffe andre mennesker, så med yngste grua han seg og ville ikke ha mer enn han måtte. Denne gangen hadde han det fint og kunne gjerne vært hjemme dobbelt så lenge 😅

Anonymkode: 5df20...a60

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok min del (mor) ,  noe ulønnet og 5 uker ferie, far tok sin del + felleskvoten. Vi var da hjemme sammen mens han hadde permisjon. Jeg ammet ca 3 - 4 ganger om dagen.  Far ga flaske med MME utenom :)   

Anonymkode: 42406...54e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far får to uker. Utover dette er det ingen garanti.

Då trur eg du må lese deg litt opp. Far skal ha 15 veker, så lenge han har tent seg opp til dette.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...