AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #61 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så på grunn av en biologisk begrensning skal far miste muligheten til å bli ekstra godt kjent med eget barn og måtte tjene pengene som i en gammeldags kjønnstradisjon fra oldtiden? Anonymkode: 86a96...c7c Vel, så lenge biologien er som det er så er vel det bare sånn det er. Far vil heller aldri få muligheten til å gå gravid, føde og den opplevelsen det er. Steike så urettferdig gjort av biologien 🙄 Måte fordelingen er på nå, er kvinnefiendtlig og strider mot naturens gang. Anonymkode: 32931...98a 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #62 Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, RockyRose said: Då trur eg du må lese deg litt opp. Far skal ha 15 veker, så lenge han har tent seg opp til dette. Viktig poeng. Anonymkode: 86a96...c7c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #63 Skrevet 28. desember 2022 Med nr 1 hadde jeg 6 mnd, far 6 mnd og så delte vi de siste 6 ukene. Med nr 2 hadde jeg 8 mnd og far 6 mnd. Anonymkode: cf8c0...a76
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #64 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo, det er absolutt viktig med mors helse, men trenger man på død og liv ha 12 måneder hjemme (pluss ferie) på bekostning av far? Far kunne vel fått skarve par måneder av dette for å oppleve barnets første år? Anonymkode: 86a96...c7c Nei de 12 månedene burde ikke være på bekostning av far, men slik reglene er nå er det jo på bekostning av babyen. Far burde få sine uker etter de 12 månedene. Anonymkode: 76fc6...0a3 2
RockyRose Skrevet 28. desember 2022 #65 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Viktig poeng. Anonymkode: 86a96...c7c Det var du som nemnte at mannen måtte tjene peng som ein gamaldags kjønnsfordeling. Dersom mannen ikkje har tjent seg opp rett til permisjon må mor ta permisjonen til faren med betalt. Ingen har vel råd til å gå nærmare 1 år utan inntekt? Forstår at du a) ikkje har peiling på kva du kranglar om, eller b) berre vil krangle. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #66 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): av fellesperioden spesielt. Anonymkode: 38302...5aa han tok permisjonen fra barnet var 3mnd. jeg jobbet, barnet begynte i barnehage 11mnd gammel Anonymkode: 0820c...8e9 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #67 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er snakk om noen måneder av et helt liv. Menn har resten av livet å etablere tett forhold til barnet. Hvorfor skal det gå på bekostning av mors helse? Det er ikke noe rart at tall på fødselsdepresjoner har skutt i været i det siste. Mor skal jo være trippelarbeidende og serve alle fronter samtidig - hun skal pumpe på jobb i stedet for hvile i lunsjen, hun skal stå opp på natten for å amme, og gjerne gjøre husarbeid som mannen ikke rakk da han var hjemme med barnet mens hun var på jobb. Det funker ikke i lengden - man får dårligere helse av dette. Men for enkelte menn er det kanskje ikke så nøye at dama sliter? Anonymkode: 0b7f5...272 Men i alle dager, at noen menn er ubrukelige skal vel ikke staten ta ansvar for? Det er lite her som er skal! Mor har ammefri, og trenger ikke bruke lunsjen på å pumpe. Amming på natten må mor gjøre, men alt annet kan partner gjøre. Mor MÅ ikke ta resten av nattevåket. Husarbeid og familien AS deler man da på? Svangerskapsdepresjonene jeg vet om i min krets ble nesten uten unntak bedre da de som led av det enten kom seg ut av huset eller fant tilbake til andre sider av seg enn MammaHjertet. Det som derimot ikke hjalp noen av dem var alle ilske holdninger om at "du er MAMMA nå og det skal være ditt ALT fullt av fantastiske følelser og du skal LIKE det og ØNSKE og være mest mulig hjemme uten NOE annet fordi nå er du MAMMA!!" Anonymkode: db704...c7d 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #68 Skrevet 28. desember 2022 Jeg tok min del og fellesperioden. Far tok sin del etterpå. Vi rakk akkurat å få babyen til å spise nok fast føde og ta flaske til jeg startet i jobb, ellers hadde det blitt vanskelig for baby å være borte fra mor. Ikke alle jobber er så lett å få/ta ammefri fra. Anonymkode: 623ee...b22
veronicalake Skrevet 28. desember 2022 #69 Skrevet 28. desember 2022 Jeg var hjemme det første året, og så far i sin pappapermisjon i 15 uker, før jeg igjen blir hjemme frem til barnehagestart en eller annen gang. Ikke bestemt ennå om barnet skal begynne ved 1,5 år, eller 2 år. Ville gjort det likt ved et eventuelt neste barn. Vi lever på en lønn og alt går, så lenge man er forberedt og innstilt på det 😊 Vi har begge helt gjennomsnittlige lønner, men valgte å kjøpe et billigere hus, for å slippe så mye lån.
always Skrevet 28. desember 2022 #70 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, så lenge biologien er som det er så er vel det bare sånn det er. Far vil heller aldri få muligheten til å gå gravid, føde og den opplevelsen det er. Steike så urettferdig gjort av biologien 🙄 Måte fordelingen er på nå, er kvinnefiendtlig og strider mot naturens gang. Anonymkode: 32931...98a For noe vås. Ordningen som er nå er ikke kvinnefiendtlig. Langt derifra. Det burde være en selvfølge at man delte permisjonen i 2, ikke i 3 som i dag, hvor i de aller fleste tilfellene så tar mødrene hele fellesperioden. Dele permisjonen i 2, så kan mor få tillegg i permisjonen på 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Alt etter det bør være en selvfølge at man deler 50/50. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #71 Skrevet 28. desember 2022 Jeg (kvinne) har tatt hele fellesperioden i tillegg til ulønnet permisjon. Tidligste jeg har begynt å jobbe med noen av ungene er 11,5 mnd Anonymkode: 6f7e5...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #72 Skrevet 28. desember 2022 always skrev (2 timer siden): For noe vås. Ordningen som er nå er ikke kvinnefiendtlig. Langt derifra. Det burde være en selvfølge at man delte permisjonen i 2, ikke i 3 som i dag, hvor i de aller fleste tilfellene så tar mødrene hele fellesperioden. Dele permisjonen i 2, så kan mor få tillegg i permisjonen på 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Alt etter det bør være en selvfølge at man deler 50/50. Før man kommer dit at resten må deles 50% må det komme et tydeligere regelverk, eventuelt støtte til ammefri for arbeidsgivere og sanksjoner når det ikke følges opp. Det er litt for mange som ikke har en reell mulighet for ammefri til at 50/50 er en løsning alle bør ha. Selv er jeg så egoistisk at jeg syntes det var fint med en mnd eller to der permisjon var fint også, ikke at mannen skulle overta med en gang ting stabiliserte seg litt. Aller helst skulle jeg hatt det som i dag, men med en ekstra del til far i tillegg. Anonymkode: 5df20...a60 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #73 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men i alle dager, at noen menn er ubrukelige skal vel ikke staten ta ansvar for? Det er lite her som er skal! Mor har ammefri, og trenger ikke bruke lunsjen på å pumpe. Amming på natten må mor gjøre, men alt annet kan partner gjøre. Mor MÅ ikke ta resten av nattevåket. Husarbeid og familien AS deler man da på? Svangerskapsdepresjonene jeg vet om i min krets ble nesten uten unntak bedre da de som led av det enten kom seg ut av huset eller fant tilbake til andre sider av seg enn MammaHjertet. Det som derimot ikke hjalp noen av dem var alle ilske holdninger om at "du er MAMMA nå og det skal være ditt ALT fullt av fantastiske følelser og du skal LIKE det og ØNSKE og være mest mulig hjemme uten NOE annet fordi nå er du MAMMA!!" Anonymkode: db704...c7d Dette Og kanskje flere skal tenke gjennom hvem de får barn med, ut fra hva jeg leser på KG. I de fleste oppegående forhold jeg vet om, gjør mannen både husarbeid, tar barnet om natten og lager mat. Anonymkode: 2418f...eef 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #74 Skrevet 28. desember 2022 19 hours ago, Anononyma said: Vi ønsker at barnet skal ammes like lenge som anbefalingene tilsier, jeg har derfor hele fellesperioden pluss ulønnet permisjon. Spennende at de kloke hoder som bestemmer i dette landet har lagt opp til at folk skal måtte slite økonomisk for å kunne gi barnet sitt morsmelk så lenge det er anbefalt Jeg har aldri skjønt at det er et problem. Men mulig ulike jobber gjør det problematisk for noen. Jeg planlegger å amme denne like lenge som de andre(lenger enn anbefalingene) og skal ut i jobb ved 6 mnd Anonymkode: 256a5...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #75 Skrevet 28. desember 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Svangerskapsdepresjonene jeg vet om i min krets ble nesten uten unntak bedre da de som led av det enten kom seg ut av huset eller fant tilbake til andre sider av seg enn MammaHjertet. Det som derimot ikke hjalp noen av dem var alle ilske holdninger om at "du er MAMMA nå og det skal være ditt ALT fullt av fantastiske følelser og du skal LIKE det og ØNSKE og være mest mulig hjemme uten NOE annet fordi nå er du MAMMA!!" Anonymkode: db704...c7d Veldig viktig, og ikke minst gjenkjennelig. Mange mødre trenger noe annet enn å være hjemme Anonymkode: 256a5...a3c 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #76 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Barn 1: på slutten av permisjonstiden tok far ut fedrekvoten som da var 4 uker. Jeg tok resten Barn 2: Jeg hadde 1 uke permisjon, far hadde resten Barn 3: Jeg hadde 2 uker permisjon, far hadde resten Barn 4: på slutten av permisjonstiden tok far ut fedrekvoten som da var 6 uker, jeg tok resten Anonymkode: 6b6f3...aee driver du eget firma? Anonymkode: 38302...5aa
RockyRose Skrevet 28. desember 2022 #77 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har aldri skjønt at det er et problem. Men mulig ulike jobber gjør det problematisk for noen. Jeg planlegger å amme denne like lenge som de andre(lenger enn anbefalingene) og skal ut i jobb ved 6 mnd Anonymkode: 256a5...a3c Her eg jobbar har eg rett på 1t betalt ammefri. Som sjukepleiar er det vanskeleg å kome og gå når eg vil/må pga forsvarleg bemanning og turnusarbeid. Det er tungvindt at mannen skal bruke dagane på å kome til og frå avdelinga for at baby skal få mat, når dei fullammast og ikkje tek flaske. Skulle eg og mannen ha delt fellesperioden så hadde han og baby brukt dagane på å reise til/frå avdeling. Sjølv om det er leiar sitt ansvar å tilrettelegge for ammefri som passar baby, blir dette sjeldan gjort slik at det faktisk passar baby. Det er i alle fall mi erfaring innanfor helsevesenet 😊 Difor hadde det vore heilt uaktuelt å delt fellesperioden for oss. 1
always Skrevet 28. desember 2022 #78 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Før man kommer dit at resten må deles 50% må det komme et tydeligere regelverk, eventuelt støtte til ammefri for arbeidsgivere og sanksjoner når det ikke følges opp. Det er litt for mange som ikke har en reell mulighet for ammefri til at 50/50 er en løsning alle bør ha. Selv er jeg så egoistisk at jeg syntes det var fint med en mnd eller to der permisjon var fint også, ikke at mannen skulle overta med en gang ting stabiliserte seg litt. Aller helst skulle jeg hatt det som i dag, men med en ekstra del til far i tillegg. Anonymkode: 5df20...a60 Amming blir alltid brukt som et påskudd for at mor skal ha mer permisjon enn far. Man må ikke amme, jeg synes amming blir helt unaturlig når barnet er gammelt nok til å få fast føde, sånn ved 4-6 måneder. Hva var det som trengtes å stabiliseres hos deg? Jeg tok opp idrett igjen da den ene babyen var 2 uker. Forstår hvis du sliter med bekkenløsning o.l. etter graviditeten at det er problematisk. Det hadde jeg også problemer med ved en av mine svangerskap. Men dette bør gå som sykemelding, ikke at man skal bruke av permisjonstiden når man er så dårlig. Så er forsåvidt enig med deg i at regelverket bør bli tydeligere. Problemet er vel helst at man ser at fars permisjon henger veldig sammen med hvilken regjering vi har, altså hvor mange uker fedrekvoten er på. Nesten ingen fedre tar mer enn den. Da er det et sted i systemet hvor valget om permisjon ikke er reelt. Jeg vet at mange mødre bruker amming som argument på at de skal ha mest, men gi flaske (enten med pumpet morsmelk eller mme)kan far liksågodt gjøre uten at det skal ha synlig innvirkning på barnets helse. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #79 Skrevet 28. desember 2022 Tok hele fellesdelen + ulønnet perm i det som var fars del. Fars arbeidsgiver betalte meg for det. Vet om mange som gjør det slik Anonymkode: 2f500...b6a 1
Regnbuefisk Skrevet 28. desember 2022 #80 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Gjenganger at faren sitter igjen med svarteper ser jeg 😒 Anonymkode: 86a96...c7c Altså jeg vil påstå at den som har vært gravid, født og evt fullammet barnet får "svarteper" hver eneste gang.. Tok hele fellesperioden + ferie/ulønnet for å få ni mnd permisjon. Så tar far sine uker + ulønnet noen mnd, og litt mer ulønnet på meg til slutt for totalt 19 mnd permisjon. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå