Gå til innhold

Hvordan fordelte dere foreldrepermisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

av fellesperioden spesielt. 

Anonymkode: 38302...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg (kvinnen) tok alt. Jeg hadde mest lyst å være hjemme, og mannen hadde mest lyst å jobbe siden han var i ny jobb. 

Anonymkode: 86d9c...7da

• Liker 5
Skrevet

Jeg (kvinnen) tar hele fellesperioden. Mye pga. amming, men også fordi jeg hadde lyst og fordi samboeren min tjener mer.

Anonymkode: 2f18f...d34

• Liker 3
Skrevet

Delte fellesen 10 uker til meg 6 til mannen. Etter hans ønske. Når det ble hans tur angret han litt for permisjon med en aktiv unge var mye mer slitsomt enn han hadde sett for seg (lite erfaring med barn). Litt likt for meg som egentlig ønsket all permen, syntes det var litt ok å komme tilbake på jobb likevel :) Men ble litt stress pga amming og litt andre ting, så hadde vært fint å ha perm litt lenger også.  

Anonymkode: 021e8...c75

• Liker 2
Skrevet

Med nr 1 tok jeg hele permisjonen alene

Med nr 2 tok jeg del 1 og 2 og far del 3 

Med nr 3 hadde jeg permisjon i 9 uker - etter det delte vi 50/50. 

Anonymkode: 63ef4...3f2

• Liker 2
Skrevet

Gjenganger at faren sitter igjen med svarteper ser jeg 😒

Anonymkode: 86a96...c7c

• Liker 3
Skrevet

Har egentlig lyst å dele 50/50. Men så var jeg uheldig i en jobb jeg begynte i ett år før jeg ble gravid, og jeg hatet den. Har alltid trivdes i jobb før. Så jeg endte opp med å ha hele fellesperioden og den ulønnede delen (3 mnd) frem til jeg fikk ny jobb. 

med de andre skal vi dele 50/50.

Anonymkode: 20c44...ba3

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok mødrekvoten, fellesperioden og en del ulønnet. Far tok fedrekvoten og en del ulønnet. Slik har det vært med alle tre, passet oss best. 

Anonymkode: 71010...595

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok alt mitt. Deretter delte vi alt 50% (50 jobb, 50 perm). Frem til hans periode. 

Anonymkode: 2418f...eef

• Liker 4
Skrevet

Kanskje litt off-topic, men hva gjør dere økonomisk i ulønnet perm? Har dere spart opp, betaler mannen, eller hvordan går ting rundt? Lurer selv på hvordan vi skal fordele dette, samtidig gjøre det best for baby.

Anonymkode: b53d9...a40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For min del er svarteper definitivt å måtte gå gravid, føde og produsere mat og være tilgjengelig for en baby 24/7 men likevel måtte jages tilbake på jobb før jeg rekker å komme meg fysisk etterpå, men for all del, stakkars far som ikke får gå noen uker ekstra hjemme fordi mor er "egoistisk" 🤪

Anonymkode: 3f746...6de

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje litt off-topic, men hva gjør dere økonomisk i ulønnet perm? Har dere spart opp, betaler mannen, eller hvordan går ting rundt? Lurer selv på hvordan vi skal fordele dette, samtidig gjøre det best for baby.

Vi har felles økonomi. Ingenting mitt og ditt. Tok 100% lønn og satte av 20% hver måned for å dekke over de ukene vi ikke fikk da vi valgte bort 80% (får da mer utbetalt totalt), og utover dette hadde vi spart opp rett og slett. 

Anonymkode: 3f746...6de

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok hele permisjonen, 49 uker alene. Mannen hadde ikke opparbeidet seg rettigheter til permisjon pga kort botid i Norge. Mannen tok 10 uker ulønnet permisjon for å få det til å gå opp med barnehagestart i august. 

Anonymkode: 67e6c...536

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobbet kun helger (22prosent) i 6 mnd. Dette for å drøye barnehagestart litt.

Jeg hadde spart opp så vi hadde 150k i buffer, brukte ca 90 fordelt over perioden. Hade brukt to år på å få den bufferen 

Fikk kontantstøtte og hadde lønn på ca 10 000 i mnd.  Betalte ikke avdrag på boliglånet 

Mannen jobbet fulltid, men tjener ikke spesielt bra. Hadde aldri klart oss på kun han sine penger.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når far kan amme så ser eg ingen problem med å dele meir av fellesperioden 😊

• Liker 13
Skrevet

Her tok jeg hele mødrekvoten og hele fellesen med første, men begynte å jobbe deltid etter 6 mnd, siden pappaen jobber turnus og vi trengte å strekke permisjonen litt lenger (mai-august). 

Med neste så delte vi felleskvoten, han tok 4 uker og jeg resten. Men vi hadde delvis permisjon samtidig en lenger periode. I tillegg så jobbet jeg 20% hjemmefra fra ungen var 7 uker. Jobbet mens ungen sov eller pappaen var hjemme (turnusfri).

Jeg har delammet begge to, så det har vært uproblematisk å starte jobb tidlig mtp mating. 

Anonymkode: 0b83c...cc1

• Liker 2
Skrevet

Jeg, altså mor, tok hele fellesperioden, far tok sin del etterpå, men vi har endt opp med å så og si være hjemme begge to hele permisjonen pga sykdom +++. Tidlig bhg start da vi ikke hadde mulighet til å gå ulønnet i 7 måneder.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Sparer opp penger, jobber litt deltid/graderer permisjon, kontantstøtte og felles økonomi.

Anonymkode: 71010...595

• Liker 3
Skrevet

Vi ønsker at barnet skal ammes like lenge som anbefalingene tilsier, jeg har derfor hele fellesperioden pluss ulønnet permisjon.

Spennende at de kloke hoder som bestemmer i dette landet har lagt opp til at folk skal måtte slite økonomisk for å kunne gi barnet sitt morsmelk så lenge det er anbefalt :) 

• Liker 9
Skrevet

Jeg tok fellesperioden med begge, far tok fedrekvoten (10 og 15 uker tror jeg), pluss en mnd ulønnet før barnehagestart. Skulle gjerne delt 50/50 da både far og barn har godt av det, men jeg var ikke i form etter fødslene, og ammingen var veldig strevsom de første tre mnd med begge. Da ville jeg ikke risikere å ødelegge ammingen med pumping og styr. 

Vi er gift og har felles økonomi, så den måneden uten lønn ble dekket av sparepenger.

Anonymkode: 7c725...f97

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...