Kittykat Skrevet 15. desember 2005 #61 Skrevet 15. desember 2005 En far som skal skifte bleie på barnet må da vel kunne vente til stellerommet er ledig. Så lenge det ikke finnes ammerom på offentlige steder så har ikke ammende mødre heller så mange valg. ← Og hvorfor skal han måtte vente da? Pga et par "gale" damer som ikke tåler menn på stellerommet? Det synes jeg blir for dumt, rett og slett. Stellerommene er til for at man skal kunne skifte bleie, skifte klær og gi babyen mat og da spiller det for pokker meg ingen rolle om man er mann eller kvinne. Hadde jeg vært han, så hadde jeg marsjert rett inn, skiftet bleie og bedt damene fått noe vett mellom øra, for den slags oppførsel er bare tull.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #62 Skrevet 15. desember 2005 Det heter jo stellerom og IKKE ammerom
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #63 Skrevet 15. desember 2005 Skjønner meg ikke på de damene som har så høye tanker om seg selv at de tror at en mann blir kåte av å se litt av de melkesprengte puppene deres. Jeg kviet meg også første gang jeg skulle amme i full offentlighet. tenke jo at"alle" kom til å se, men sånne tanker forvant fort gitt. Man lager mer oppmerksomhet rundt seg selv med en illskrikende baby , enn man gjør ved å sitte å amme.
Gjest Piper Skrevet 15. desember 2005 #64 Skrevet 15. desember 2005 Hvor skal mødrene amme da ? På toalettet ? Jeg synes faktisk det er forståelig at enkelte ikke ønsker å amme i all offentlighet. ← Har man en sånn holdning, bør man komme seg hjem til hvert måltid. Man kan ikke forvente at alle skal stoppe opp, fordi nå må "ditt" barn ha mat. Beklager, men da får du gi barnet mat hjemme, eller ja, sette deg på toalettet. For stellerommene er offentlige, og da kan INGEN nekte noen å komme inn dit med sitt barn.
Gjest Piper Skrevet 15. desember 2005 #65 Skrevet 15. desember 2005 Synes ikke kvinner er bluferdige selvom de ikke vil amme barna sine i full offentlighet. Jeg har hatt to babyer selv - men kunne aldri tenkt meg å amme dem på offentlige steder. Hvorfor lage baluba av en bagatell som dette ? Det tar da ikke så lang tid å amme et barn - en far som selv har barn burde ihvertfall ha såpass forståelse. ← Velger man å sette seg ned og amme på et stellerom, da velger man å amme i full offentlighet også. Stellerommet er til for alle med små barn, og ingen kan nekte noen å komme inn dit med sitt barn. Hold deg hjemme om du føler det slik, for ingen barn skal måtte lide fordi du ikke vil amme når andre ser på.
Snuppa Skrevet 15. desember 2005 #66 Skrevet 15. desember 2005 Hvis det er noen mødre som har problemer med å amme på offentlig sted, så får de holde seg hjemme! Som regel vet en nogenlunde når barnet skal ha mat og så får en bare planlegge iht til det. Skitne bleier derimot, kommer når det passer som minst! Jeg ammet der hvor det måtte passe, men prøvde å skjerme både meg selv og barnet mest mulig slik at det ikke skulle være til sjenanse for andre (finnes mange gretne gubber rundt omkring). Har sittet mye på disse stellerommene og ammet jeg, men ville jo aldri nektet noen å komme inn for å skifte bleie! Syntes tvert imot det var hyggelig å se et voksent menneske innimellom, da ammingen fort tok en times tid. Ser at flere nevner muslimske kvinner her. Vet at i en del muslimske land er det helt ok å amme offentlig, men en dekker puppen og barnets hode med et tynt sjal slik at en ikke er til sjenanse. Disse damene som den stakkars mannen din møtte på, burde tydeligvis ha sittet under tykke ullpledd!
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #67 Skrevet 15. desember 2005 Slike reaksjoner som det trådstarter referer til forteller en del om hvilke holdninger en del menn møter rundt om mht å ta del i daglige gjøremål/omsorg. ← Tja, det sier hvilke holdninger du kanrisikere å støte på, ja. Men som du ser synes omtrenta alle i denne tråden (og det er vel mest kvinner) at episoden var helt hårreisende, så det er neppe en utbredt holdning at menn ikke hører hjemme på stelerom. Disse kvinnene er neppe representative. Menn som tar seg av barna sine får da stort sett masse skryt, ikke minst fra kvinner. Stellerom er for babyer som skal skiftes på, med "følge". Spiller ingen rolle om den som har med seg babyen er far, mor, onkerl, tante, bestemor, bestefar eller hva det måtte være. En annen sak er at de fleste stellerommene vi har vært på (enten det er meg, mannen eller begge) har lås (ofte må man hente nøkkel også). Og da er det vanlig at en familie eller "gruppe" er der i gangen. Hvis man kommer dit og det er opptatt, stiller man seg bare i kø. Er ikke dette vanlig andre plasser? I de tilfeller der stellerommet er på damedoen, ville jeg forøvrig ikke reagert om det kom inn en mann (med baby, vel og merke) der heller jeg. Det er litt dårlig organisering fra butikkens side, men babyen eller pappaen kan da ikke noe for det.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #68 Skrevet 15. desember 2005 Stellerom er for babyer som skal skiftes på, med "følge". Spiller ingen rolle om den som har med seg babyen er far, mor, onkerl, tante, bestemor, bestefar eller hva det måtte være. ←
Far til 2 Skrevet 15. desember 2005 #69 Skrevet 15. desember 2005 Tja, det sier hvilke holdninger du kanrisikere å støte på, ja. Men som du ser synes omtrenta alle i denne tråden (og det er vel mest kvinner) at episoden var helt hårreisende, så det er neppe en utbredt holdning at menn ikke hører hjemme på stelerom. Disse kvinnene er neppe representative. Menn som tar seg av barna sine får da stort sett masse skryt, ikke minst fra kvinner. ... ... ← Menn får stort sett skryt den tiden de er gift/samboere. Etter det får de bare kritikk om hvor udugelige de er
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #70 Skrevet 15. desember 2005 Menn får stort sett skryt den tiden de er gift/samboere. Etter det får de bare kritikk om hvor udugelige de er ← Jeg har forståelse for at det kan føles sånn, ihvertfall . Men jeg vil tro at det er mange kvinner som opplever det samme. Uansett, jeg skal ikke gå inn i en diskusjon med deg om dette - jeg har (heldigvis!) ikke personlig erfering på området. Det må være fryktelig å være oppi en slik sak (for alle tre parter). Men tilbake til de fedre som fortsatt er gift/samboere med morens barn (og det var jo mannen i denne tråden): Er du enig i at fedre oftere får høre at de er "en god far" og at kona er heldig, enn motsatt, når man bare gjør det som er naturlig å gjøre for sitt eget barn? Jeg skjønner jo at det er fordi det bryter med forventningene som henger igjen fra "gamle" dager altså, men... F.eks: "Folk" sier at jeg er heldig fordi min mann vil være hjemme med barnet vårt en dag i uka (mens jeg - og han - mener det er HAN som er heldig som ER hjemme en dag...). De samme folkene sier ingenting om at han er heldig fordi jeg er hjemme en dag (Og det er han ikke heller - det er JEG som er heldig den dagen jeg er hjemme med barnet vårt, nemlig!). Og begge skulle vi gjerne hatt den andres dag også, men så er det det med å dele på godene, da Jaja, ikke noe stort problem for meg dette, altså; mest litt pussig. Derimot ble jeg temmelig irritert da to (mannlige) kolleger hårdnakket påsto at grunnen til at jeg jobbet deltid (mannen min jobbet ikke detid i fjor) var at "samfunnet" forventet det av meg. Grrr - når jeg VET at det er en av de (få) tingene i livet jeg VIRKELIG har gjort fordi jeg ville det selv! Det er kanskje andre ting i livet jeg har valgt utifra ytre press, men det var definitivt ikke det som fikk meg til å være hjemme sammen med mitt eget barn! Når de samme kollegene hørte at neste år (altså i år) skulle også min mann være hjemme, da var det sååå fint og sååå flott... Vel, vel: Ganske på siden, dette, så jeg stopper her... ville bare gi et eksempel
Far til 2 Skrevet 15. desember 2005 #71 Skrevet 15. desember 2005 Jeg har forståelse for at det kan føles sånn, ihvertfall . Men jeg vil tro at det er mange kvinner som opplever det samme. Uansett, jeg skal ikke gå inn i en diskusjon med deg om dette - jeg har (heldigvis!) ikke personlig erfering på området. Det må være fryktelig å være oppi en slik sak (for alle tre parter). Men tilbake til de fedre som fortsatt er gift/samboere med morens barn (og det var jo mannen i denne tråden): Er du enig i at fedre oftere får høre at de er "en god far" og at kona er heldig, enn motsatt, når man bare gjør det som er naturlig å gjøre for sitt eget barn? Jeg skjønner jo at det er fordi det bryter med forventningene som henger igjen fra "gamle" dager altså, men... F.eks: "Folk" sier at jeg er heldig fordi min mann vil være hjemme med barnet vårt en dag i uka (mens jeg - og han - mener det er HAN som er heldig som ER hjemme en dag...). De samme folkene sier ingenting om at han er heldig fordi jeg er hjemme en dag (Og det er han ikke heller - det er JEG som er heldig den dagen jeg er hjemme med barnet vårt, nemlig!). Og begge skulle vi gjerne hatt den andres dag også, men så er det det med å dele på godene, da Jaja, ikke noe stort problem for meg dette, altså; mest litt pussig. Derimot ble jeg temmelig irritert da to (mannlige) kolleger hårdnakket påsto at grunnen til at jeg jobbet deltid (mannen min jobbet ikke detid i fjor) var at "samfunnet" forventet det av meg. Grrr - når jeg VET at det er en av de (få) tingene i livet jeg VIRKELIG har gjort fordi jeg ville det selv! Det er kanskje andre ting i livet jeg har valgt utifra ytre press, men det var definitivt ikke det som fikk meg til å være hjemme sammen med mitt eget barn! Når de samme kollegene hørte at neste år (altså i år) skulle også min mann være hjemme, da var det sååå fint og sååå flott... Vel, vel: Ganske på siden, dette, så jeg stopper her... ville bare gi et eksempel ← Jeg er ganske enig i din beskrivelse av situasjonen. Og det forventes at mor skal være hjemme med barna mer eller mindre til enhver tid. (Det er også grunnen til at mange kvinner ikke tør la barna få like mye samvær med far etter et samlivsbrudd). Store deler av samfunnet er fulle av forutinntatte holdninger. Et eksempel på dette er når ammende mødre jager ut far som skal skifte på barnet (ref trådstarter). Så lenge vi har slike holdninger vil vi aldri kunne gi far det samme ansvaret som mor har. Uansett hvor flink han er. Derfor må det en lovendring til som sier at far "skal" ta det samme ansvaret i den grad han er egnet. Forslaget om at far "skal" ta et slikt annsvar, f.eks. under barselspermisjonen, fikk imidlertid sterk motstand hos enkelte av de ytterligående mødrene. En slik barselspermisjon var tydligvis noe som var forbeholdt dem. At en ytteligående gruppe skal kunne hindre enhver utvikling av samfunnet, f.eks. når det gjelder fedres deltagelse for å ivareta egne barn er bare veldig trist. For det medfører som du sier at også andre forventer at mor skal ta det fulle og hele ansvar til enhver tid. På 50 tallet var det vistnok lesebøker som skrev at "mor syr - far leser" og at det kun var mor som skulle ta ansvar hjemme. At altfor mange fortsatt lever i en slik tro er tragisk for både barn og foreldre. ikke minst fordi vi er modeller for våre barn og viser med handling hva som bør forventes av dem når de selv blir voksne. Desverre er det bare "oss vanlige mennesker" som ser dette. Politikere og såkalte "fagfolk" har lukket øyne og ører og uttaler seg helst ikke om de feil vi lærer våre egne barn til å gjennomføre. Men kansje det kommer et opprør fra grasrota som til og med politikerene må ta hensyn til. De såkalte "fagfolkene" er nok fortapt i sin egen verden som de får vi bare overse inntil videre.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #72 Skrevet 15. desember 2005 Menn får stort sett skryt den tiden de er gift/samboere. Etter det får de bare kritikk om hvor udugelige de er ← De som fortjener kritikk få det, men ikke de som stiller opp både i et samboerskap og de som stiller opp etter at de har valgt å gå fra hverandre.
viren Skrevet 15. desember 2005 #73 Skrevet 15. desember 2005 Menn får stort sett skryt den tiden de er gift/samboere. Etter det får de bare kritikk om hvor udugelige de er ← Det var da en særdeles usaklig kommentar, kanskje du burde vurdere å poste sånt på "generaliserings" forumet.
nat26 Skrevet 15. desember 2005 #74 Skrevet 15. desember 2005 uhørt!! så lenge det ikke er foreldrene som skal kles av og skiftes på, så er vel stellerom jevnt over til foreldre av barn som skal skiftes på. om vi vil mennene skal ta større del av husarbeid og bleieskift må vi jo i det minste gi dem muligheten. ← Enig
aline Skrevet 16. desember 2005 #75 Skrevet 16. desember 2005 Menn får stort sett skryt den tiden de er gift/samboere. Etter det får de bare kritikk om hvor udugelige de er ← nå er jo dette snakk om fra fremmede mennesker da, så hvordan søren mener du at kvinner på stellerom ser forskjell på om pappaen som kommer inn er gift/samboer eller skilt? eller skal du dra denne diskusjonen over til å dreie seg om stakkars, skilte menn som ikke får den omsorgen for barna sine som de ønsker også?
Far til 2 Skrevet 16. desember 2005 #76 Skrevet 16. desember 2005 nå er jo dette snakk om fra fremmede mennesker da, så hvordan søren mener du at kvinner på stellerom ser forskjell på om pappaen som kommer inn er gift/samboer eller skilt? eller skal du dra denne diskusjonen over til å dreie seg om stakkars, skilte menn som ikke får den omsorgen for barna sine som de ønsker også? ← Dette var et svar fra en gjest som hadde en mening om dette med skryting av menn (ref innlegget nedenunder). ... Menn som tar seg av barna sine får da stort sett masse skryt, ikke minst fra kvinner. ... ... ←
aline Skrevet 16. desember 2005 #77 Skrevet 16. desember 2005 Dette var et svar fra en gjest som hadde en mening om dette med skryting av menn (ref innlegget nedenunder). ← jepp, men innlegget du refererer til er også utenfra, og det er slik jeg oppfatter det snakk om at menn generellt som hjelper til og bruker tid på barna sine, får skryt av kvinner generellt. igjen skjønner jeg ikke hvordan man skal se om mannen på gata som har ungen på dagtid på kjøpesenteret, er gift/samboer eller skilt. og dersom jeg så en skilt mann på tur med ungen sin, er det da typisk at skrytet blir borte? synes du ofte leter etter mulighet til å klage, og ser ikke grunnlaget til å gjøre det i denne tråden, ei heller fra sitatet du refererer til. dette er ikke snakk om familieproblemer eller skilte mannfolk kontra ikke-skilte, det er snakk om mannfolk som tar seg av barna sine og kvinners reaksjoner på det.
Ladyen Skrevet 16. desember 2005 #78 Skrevet 16. desember 2005 Hadde jeg vært en person med innflytelse og penger, ville jeg tatt stellerom/ammerom/en pust i bakken-rom på alvor. Selvfølgelig skulle menn hatt adgang til stellerom. Ammerommene derimot må være et hvilested for damer med babyer. Burde vært lagt til rette for lenge siden.
Gjest Hilde Skrevet 16. desember 2005 #79 Skrevet 16. desember 2005 Selvfølgelig burde alle kjøpesenter ha et eget ammerom - det bør vises respekt for mødre som ønsker å sitte i fred når de ammer. Stellerom som ligger i tilknytning til dametoalettet bør være forbeholdt kvinner - der har menn ingenting å gjøre - mener nå jeg. Ellers er selvsagt stellerom til for både mødre og fedre. Jeg har forresten til gode å se stelleom med plass til å stelle flere barn - de stelleommene jeg har sett har kun inneholdt et stellebord og en vask. Og vanligvis så låser folk døren når de er på stellerommet.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #80 Skrevet 16. desember 2005 Stellerom som ligger i tilknytning til dametoalettet bør være forbeholdt kvinner - der har menn ingenting å gjøre - mener nå jeg. Ellers er selvsagt stellerom til for både mødre og fedre. ← Hvor skal mannen stelle barnet sitt da, når barnet har gjort på seg? skal han la det være eller gå hjem?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå