Gå til innhold

Jeg sa til en soldat i uniform, Thank you for your service


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 hours ago, AnonymBruker said:

Han så bare rart på meg og dro.

Jeg sa dette fordi de sier det i USA der de verdtsetter soldatene, og han kan når som helst bli sendt i krigen mot Russland.

Rar opplevelse

Anonymkode: ab302...a67

Du er altså i Ukraina og har møtt en soldat som var i permisjon? Kanskje han ikke kunne engelsk.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teatrica skrev (18 timer siden):

Oi, du mangler LITT sosiale antenner eller?

Noen ganger bør du sette hjernen i gir før du skriver noe på tastaturet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han så bare rart på meg og dro.

Jeg sa dette fordi de sier det i USA der de verdtsetter soldatene, og han kan når som helst bli sendt i krigen mot Russland.

Rar opplevelse

Anonymkode: ab302...a67

Det trenger du ikke skamme deg over.  Det har jeg selv gjort da jeg traff en Amerikansk Nato soldat i Norge, han satt veldig pris på det.  Unge som verver seg i USA kan få bra lønn og gratis utdanning.  Det negative er at de kan bli sendt på skarpe oppdrag over hele verden med livet som innsats.  Vi fra Europa kan takke USA for slutten av to verdenskriger. Sist de satt foten ned og skapte fred i vårt nabolag var da de bombet Serbia til fred på nittitallet etter den fryktelige krigen på Balkan. Nå går de i første rekke for å hjelpe Ukraina militært.  At dette ikke er noe stort tema i skolen og i avisredaksjonene der ansatte stemmer SV og Rødt er ikke noen overraskelse.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vedkommende har tjenestegjort i utlandet så virker det spesielt.

Anonymkode: 3a1d8...268

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merlin skrev (42 minutter siden):

Noen ganger bør du sette hjernen i gir før du skriver noe på tastaturet. 

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlin skrev (På 27.12.2022 den 18.59):

 Noen ganger bør du sette hjernen i gir før du skriver noe på tastaturet. 

da ville det nok blitt temmelig TOMT her på Kvinneguiden da. 

:bolledeig: 

Anonymkode: 405e4...270

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Hehe, ja det er ikke akkurat så vanlig å si i Norge, så han så sikkert rart på deg for ingen har sagt det før. 
Det er da ikke noe ille sagt det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske soldater gjør en viktig jobb. De ligger med prostituerte på Mali f.eks. Vis litt respekt.

Husker jentene som var i førstegangstjeneste også var flotte mennesker. De ble rundpult av hel militærleir, og det viser klasse.

Anonymkode: 2c76a...58e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlin skrev (På 27.12.2022 den 19.08):

Det trenger du ikke skamme deg over.  Det har jeg selv gjort da jeg traff en Amerikansk Nato soldat i Norge, han satt veldig pris på det.  Unge som verver seg i USA kan få bra lønn og gratis utdanning.  Det negative er at de kan bli sendt på skarpe oppdrag over hele verden med livet som innsats.  Vi fra Europa kan takke USA for slutten av to verdenskriger. Sist de satt foten ned og skapte fred i vårt nabolag var da de bombet Serbia til fred på nittitallet etter den fryktelige krigen på Balkan. Nå går de i første rekke for å hjelpe Ukraina militært.  At dette ikke er noe stort tema i skolen og i avisredaksjonene der ansatte stemmer SV og Rødt er ikke noen overraskelse.  

Jeg forstår det slik som at TS snakket engelsk/amerikansk til en norsk soldat her i Norge

Da bir det bare kleinere enn superkleint. 

Anonymkode: 8fe11...370

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 23.10):

Nå tok jo Taliban tilbake makten, så det var egentlig litt vekkastet. Alle livene som gikk tapt førte til slutt bare til at Taliban igjen fikk makten i Afghanistan. Og kvinner ble pisket igjen, og gjeninnføring av henrettelser og ymse.

Anonymkode: 4800c...de5

Men en hel generasjon kvinner fikk altså gå på skole under beskyttelse av FN. 
Du nekter fremdeles å ta dette inn i din virdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med en som har tjenestegjort i krigen i Bosnia, Irak, Afghanistan og andre konflikter i nyere tid.  Blant annet vært med å trene ukrainske soldater. Yrkesmilitær - hele familien er militære. 

Han sier at de hater når folk sier TYFYS (thank you for your service), men at de er «pålagt» å takke høflig og si «I appreciate it»

Seg i mellom himler de med øynene - både fordi sivilbefolkningen har null peiling på hva som skal til, bakgrunnen for konflikter og hvilke valg de må ta, delvis fordi mange sivile syns det er «kult» og fordi det er noe de har valgt selv, så hvorfor skal DE takkes - når ingen andre yrkesgrupper blir det. Han og hans kollegaer bruker det der «Thank you for your service» som underholdning - men viser det selvsagt ikke utad.

Det er kanskje annerledes med de som er mye eldre, jeg vet ikke. 

Anonymkode: 24aad...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint sagt og flott tanke. Men si det på norsk neste gang: takk for at dere forsvarer Norge!

Anonymkode: 48d1f...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 27.12.2022 den 17.24):

Selvfølgelig er det det. Hva slags verden lever du i? Tror du at du kan ta fredstid forgitt?

Si meg, hvor mange norske soldater som ikke har frivillig vervet seg til utenlandsoppdrag har dødd de siste 20 årene? De siste 50? Tallet er ganske nært null.

Det er nok langt færre enn antall tømrere som har dødd på jobb, for eksempel. Går ikke rundt og takker tømrere for det.

Anonymkode: 2c515...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Si meg, hvor mange norske soldater som ikke har frivillig vervet seg til utenlandsoppdrag har dødd de siste 20 årene? De siste 50? Tallet er ganske nært null.

Det er nok langt færre enn antall tømrere som har dødd på jobb, for eksempel. Går ikke rundt og takker tømrere for det.

Anonymkode: 2c515...f28

Hva som har skjedd de siste årene er ikke poenget. Poenget er at som soldat så er du pliktig til å stride om det skulle bli nødvendig. Selvfølgelig er det større risiko enn i vanlige norske yrker. Har du kanskje ikke fått med deg at vi er i en konflikt med Russland nå som eskalerer for hver dag? Dette er litt av problemet med skumgummisamfunnet vi lever i. Mange, spesielt kvinner, melder seg frivillig i militæret, fordi de tror det fungerer som en slags fysiks test for å utfordre seg selv. De tenker ikke engang over at de er der for å trene på å ta liv og at det fort kan bli en realitet. Fredstid kan du ikke ta forgitt. En stor krig er i oppblomster. Norske soldater vil i bestefall kun stride på slagmarker utenfor Norge de neste årene, men det kan også bli Norge som er slagmarken, med mobilisering osv. Uansett er det helt latterlig å være så blåøyd å ikke forstå hvilken risiko som løper med å være en del av det Norske militæret. Å tro at man bare eksisterer der for å gjøre drilløvelser, mens Russland nå har utslettet flere storbyer i Ukraina er helt hinsides noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 23.00):

Takk for at du bombet barn og kvinner i Libya og Afganistan? 

Anonymkode: cd76c...b03

Du vet at folketallet i Afghanistan doblet seg i perioden vesten var der. Og spør du en afghaner i Afghanistan så vil han fortelle at rett etter invasjonen når USA stod med flest soldager der var landet trygt. Veier og infrastruktur ble reparert og bygget. Sosiale tiltak ble iverksatt. Afghanere hadde jobber, alle soldatene brukte mye penger som genererer arbeidsplasser osv.

Når Obama trakk ut mesteparten av soldatene, og afghanske soldater og politifolk skulle overta med kun støtte fra USA gikk ting til helvete. 

Oppsummert. Afghanistan har aldri vært tryggere, bedre å leve i enn 2002-2012.

Har drukket nok te rundt i Afghanistan og kjenner flere lokale som savner den tiden.

 

Anonymkode: dfbdb...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
theTitanic skrev (På 26.12.2022 den 22.57):

Flåsete bemerkning. Hva skulle han vel sagt til sånt? 

De sier det faktisk i usa, har bodd der. ps-er ikke ts.

Anonymkode: b639e...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne fetisjerer sin soldater slik vi fetisjerer våre skistjerner. Sentimentalt føleri som det ikke er noen grunn til å importere.

Anonymkode: 81f94...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 13.12):

Norske soldater gjør en viktig jobb. De ligger med prostituerte på Mali f.eks. Vis litt respekt.

...................

Anonymkode: 2c76a...58e

Har Mali blitt en øy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...