Gå til innhold

Dere som absolutt må gi gave til en som ikke vil ha gave - hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 12.09):

Å få noe uten å gi tilbake gir meg en dårlig følelse

den må du bare overkomme. Spesielt når du har sagt ifra klart og tydelig at du ikke vil ha gaver. Det blir enklere etterhvert, og t.o.m de som har det dårligste omløpet i topplokket begriper det da til slutt. 

Anonymkode: 1188a...a4c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de nok ikke har forstått at du faktisk mener det. Dersom de hadde forstått det, er det etter min mening mangel på respekt å likevel gi deg gaver. Det er helt greit å ikke ønske gaver. Så jeg stemmer for at de ikke har forstått. Du trenger likevel ikke gi gaver tilbake. 
 

Mamma er sånn som sier hvert år at «hun ikke vil ha gaver i år», vi kan heller gi til noen trenger det mer enn henne og bla bla bla. Vi døtrene vet imidlertid at det hadde blitt skikkelig dårlig stemning på julaften dersom det faktisk ikke var noen pakker til henne under treet.

Anonymkode: 54679...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 9.27):

Det er jo ikke høflig å ikke respektere at folk ikke vil ha gaver. 
 

Det som ikke er ræl for deg, kan være ræl for andre. 

Anonymkode: a149b...13e

Er det mer høflig å ikke respektere at det gir mening for folk å gi gave? Jeg kjenner de jeg gir gave til så godt at jeg vet hva som er ræl for dem og ikke. 

Anonymkode: afcb4...ca9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det mer høflig å ikke respektere at det gir mening for folk å gi gave? Jeg kjenner de jeg gir gave til så godt at jeg vet hva som er ræl for dem og ikke. 

Anonymkode: afcb4...ca9

AB ca9: hva ønsker du deg til jul?

TS: ingenting og vil IKKE ha gaver. Hvis du absolutt vil gi noe, så gi til fattighuset i mitt navn. Utover det vil jeg IKKE HA NOE!
 

Da går du selvsagt og kjøper en gave du tror jeg trenger fordi du kjenner meg bedre enn meg selv, fordi det gir en mening for deg? Hvorfor kjøper du da ikke det som jeg konkret ønsket meg da?  Pengegave til en konkret veldedighet? 
 

Jeg skal altså respektere deg, men du gjør ikke det?

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AB ca9: hva ønsker du deg til jul?

TS: ingenting og vil IKKE ha gaver. Hvis du absolutt vil gi noe, så gi til fattighuset i mitt navn. Utover det vil jeg IKKE HA NOE!
 

Da går du selvsagt og kjøper en gave du tror jeg trenger fordi du kjenner meg bedre enn meg selv, fordi det gir en mening for deg? Hvorfor kjøper du da ikke det som jeg konkret ønsket meg da?  Pengegave til en konkret veldedighet? 
 

Jeg skal altså respektere deg, men du gjør ikke det?

Anonymkode: a149b...13e

Du kan jo prøve en litt annen vinkling. 
 

-hva ønsker du deg til jul?

- jo, det jeg ønsker meg er en gave til fattighuset i mitt navn, det ordner du sånn og sånn

Anonymkode: c4547...9fa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 0.20):

Stakkars folk.

Anonymkode: a149b...13e

Nå var dette tydeligvis til noen som "ikke trenger" gave, og ikke noen som "jeg vil for faen ikke ha gave". 

Helene skrev (På 26.12.2022 den 0.15):

Jeg kjenner flere som har alt og ikke trenger gaver. Jeg gir fra hjertet. Jeg baker og gir spiselige ting. Ikke ting folk trenger å oppbevare. Det blir personlige gaver. 

Er det også folk som blir gretten og sur om de får gave? 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AB ca9: hva ønsker du deg til jul?

TS: ingenting og vil IKKE ha gaver. Hvis du absolutt vil gi noe, så gi til fattighuset i mitt navn. Utover det vil jeg IKKE HA NOE!
 

Da går du selvsagt og kjøper en gave du tror jeg trenger fordi du kjenner meg bedre enn meg selv, fordi det gir en mening for deg? Hvorfor kjøper du da ikke det som jeg konkret ønsket meg da?  Pengegave til en konkret veldedighet? 
 

Jeg skal altså respektere deg, men du gjør ikke det?

Anonymkode: a149b...13e

De fleste tror nok "jeg vil ikke ha" er det samme som "jeg trenger ikke". Og de fleste sier at de ikke trenger noe av ren høflighet, og fortsatt setter pris på en liten oppmerksomhet. 
Jeg hadde faktisk blitt skikkelig overrasket over om noen reagerte som deg på å få en liten oppmerksomhet. Jeg tror aldri jeg har vært borti noen som blir så sur for gaver. 

Anonymkode: 86923...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor mye koster det deg å takke, smile og gi det til Fretex på nyåret? Ja, andre burde respektere at du ikke ønsker gaver, men det er likevel du som framstår som den litt sosialt inkompetente her. Å gi gaver er som andre har påpekt en lang tradisjon med mange sosiale implikasjoner, det handler om mer enn å dytte på andre uønsket ræl.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2022 at 11:39 AM, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det på noen venner og nær familie som aldri godtok at jeg ikke ville ha gaver. Men det jeg fikk i år er fra en ny kollega. Jeg sa klart fra hva jeg syns om gavehysteriet og jeg sørget for å ja hjemmekontor de dagene for jul. 
 

Da kom hn pinadø på døra mi. Da var jeg ikke hjemme og gaven ble satt igjen utenfor døren. Gjennom hele julen har jeg fått spørsmål om hvor fornøyd jeg er med gaven og om jeg har begynt å bruke den snart. Kan du sende bilde???

Denne gaven er valgt fra hjertet fra vedkommende, men er totalt ubrukelig for meg. Kostet også mye og det kunne mettet noen sultne mager eller glede noen barn i jula. 
 

Dette er en ny kollega og ville nok bare vise å sette pris på meg. Det er bare så unødvendig. 

Anonymkode: a149b...13e

 

Den nye kollegaen er sikkert vant til personer som sier som deg: Jeg trenger ikke noe, vil ikke ha noe, men de blir skuffet hvis de ikke får noe.

Her bør du vel være ærlig og si at du virkelig ikke ville ha en gave, du sa det ikke for å være falsk beskjeden. Du ble stresset av å føle du måtte gi noe igjen, og vil slippe det neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, hater å få, men jeg synes også det er stress å gi. I år hadde jeg lyst til å glede min venninne og hennes lille familie litt, ikke noe store greier, bare litt sjokolade, da de har vært igjennom en tung tid, så jeg kjøpte noe å satte på døra. De oppdaget jo selvsagt at det var meg, og kom tilbake med gaver... Det var jo absolutt ikke meningen å skulle få noe tilbake,  men hva skal man gjøre? 

Anonymkode: f627e...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det her er så viktig. Jeg HATER å få gaver når jeg har sagt at jeg ikke vil ha. Jeg vil virkelig, virkelig ikke ha noe for jeg blir kjempestressa av å få enda flere ting som tar plass (uansett om det er spiselig osv), og jeg vil ikke gi «på kommando» fordi jeg virkelig, virkelig ikke aner hva jeg skal kjøpe og det gjør meg også kjempestressa.

Jeg har asperger, og ingen hører på meg. Blir tvunget til å ta i mot fancy te og vin og brente mandler (liker ingen av delene) og ditten og datten, og blir sett stygt på fordi jeg ikke gir noe tilbake.

Hvorfor kan ikke folk bare høre. Jeg vil ikke ha gaver. Jeg vil ikke gi gaver. Men jeg gir og får veldig gjerne en ordentlig klem. Det er til og med gratis. Hvorfor er det ikke godt nok? Hvorfor må folk sende stressnivået mitt over alle støvleskaft for at de selv skal føle seg bra?

Anonymkode: 636c3...15b

❤️💐❤️

Anonymkode: a149b...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, men da gir man til noen som vil ha gaver☺️ 

Ikke til noen som sier og viser at hn ikke vil ha gaver. 
 

 

Anonymkode: a149b...13e

nei, da gir man til dem som tradisjonen tilsier at man gir til, typisk en person man ønsker å beholde, bekrefte eller opprette en relasjon til. Hvis denne personen blir sur for det, så vil det oppleves som en avvisning.

Basic gaveteori.

https://forskning.no/finans-jul-okonomi/det-er-merkelig-hvor-lite-bevisst-folk-er-pa-hvorfor-vi-gir-hverandre-gaver/2122473

Anonymkode: ab6be...4a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

nei, da gir man til dem som tradisjonen tilsier at man gir til, typisk en person man ønsker å beholde, bekrefte eller opprette en relasjon til. Hvis denne personen blir sur for det, så vil det oppleves som en avvisning.

Basic gaveteori.

https://forskning.no/finans-jul-okonomi/det-er-merkelig-hvor-lite-bevisst-folk-er-pa-hvorfor-vi-gir-hverandre-gaver/2122473

Anonymkode: ab6be...4a9

Rimelig overfladisk at man kan kun ha en relasjon til noen man utveksler gaver med. Tradisjon eller ei, utveksling av gaver er ikke hva det engang var. 
 

I gamle dager med mye fattigdom var det å få en gave en fin opplevelse for begge parter. 100år senere er det blitt et hysteri. 
 

Den dagen vi sluttet å utveksle gaver i vennegjengen, fikk vi bedre tid til å treffe hverandre istedenfor å tråle gjennom butikker for å finne den perfekte gaven. 
 

1 av 3 gruer seg til jul pga trangere økonomi og folk bruker mer penger enn de har for å imponere hverandre med gaver når det i realiteten bare skaper mer stress. 
 

Nei, den tradisjon med gaver dropper jeg fint med glede. Om man ikke kan ha relasjon til noen uten å utveksle gaver, kan den relasjonen bare dø ut for min del. Da dyrker jeg heller en relasjon basert på gjensidig respekt for hverandre. 
 

Får du glede av å få og motta gaver så fint for deg. Fortsett med den tradisjonen om du får glede av det. Bare ikke prakk det på noen som ikke ønsker det. 

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Rimelig overfladisk at man kan kun ha en relasjon til noen man utveksler gaver med. Tradisjon eller ei, utveksling av gaver er ikke hva det engang var. 
 

I gamle dager med mye fattigdom var det å få en gave en fin opplevelse for begge parter. 100år senere er det blitt et hysteri. 
 

Den dagen vi sluttet å utveksle gaver i vennegjengen, fikk vi bedre tid til å treffe hverandre istedenfor å tråle gjennom butikker for å finne den perfekte gaven. 
 

1 av 3 gruer seg til jul pga trangere økonomi og folk bruker mer penger enn de har for å imponere hverandre med gaver når det i realiteten bare skaper mer stress. 
 

Nei, den tradisjon med gaver dropper jeg fint med glede. Om man ikke kan ha relasjon til noen uten å utveksle gaver, kan den relasjonen bare dø ut for min del. Da dyrker jeg heller en relasjon basert på gjensidig respekt for hverandre. 
 

Får du glede av å få og motta gaver så fint for deg. Fortsett med den tradisjonen om du får glede av det. Bare ikke prakk det på noen som ikke ønsker det. 

Anonymkode: a149b...13e

jeg personlig er ikke spesielt opptatt av gaver. Men jeg anerkjenner at gaveutveksling er viktig sosialt lim mellom mennesker. Forøvrig tyder kommentarene dine på at du ikke egentlig forsto innholdet i artikkelen jeg lenket til.

Anonymkode: ab6be...4a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt ts, men det er så vanskelig å vite om folk mener det de sier. Litt som å spørre en kvinne om det går bra, om hun er sur for noe, og hun svarer: Ja, alt er bra😅 Å gi gaver tilbake er jo en ren ryggmargsrefleks om man får av andre. Føles så feil å motta uten å gi tilbake. 

Anonymkode: a9f77...019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...