Gå til innhold

Dere som absolutt må gi gave til en som ikke vil ha gave - hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alt jeg trenger og kjøper det jeg vil ha. Jeg simpelthen hater søppel og å få ting som koster og ikke trenger når jeg vet det finnes fattige barn som ikke får noe. 
 

Jeg høres nok utakknemlig ut, men det er jeg ikke. Jeg sier gang på gang at jeg verken ønsker eller vil ha noe. Om man absolutt vil gi, så bruk de pengene på en veldedighet. Også får jeg levert gaver på døren to dager før julaften og så må jeg stresse meg gjennom fulle butikker for å kjøpe noe til den som har gitt. Jeg må dessverre gi noe tilbake, for jeg er ikke typen som bare mottar. 
 

Hva med de som ikke vil ha gaver av økonomiske årsaker, fordi de ikke har råd til å gi tilbake? Har dere tenkt på den skammen det påføres dem? Hva med å respektere at ikke alle blir glade i å motta gaver. Særlig når de sier at de ikke vil ha noe. 
 

Jeg er en av dem. 
 

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor jeg henger gavene på dørklinken natt til 24, og ikke skriver navnet mitt på 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Derfor jeg henger gavene på dørklinken natt til 24, og ikke skriver navnet mitt på 🙂 

Det hadde ikke plaget meg en døyt om det hadde stått en gave uten avsender. Den hadde jeg gitt videre og ikke hadde ofret den ukjente giver en tanke engang. 
 

Det er verre med de som skriver hvem det er fra. 

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har alt og ikke trenger gaver. Jeg gir fra hjertet. Jeg baker og gir spiselige ting. Ikke ting folk trenger å oppbevare. Det blir personlige gaver. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner flere som har alt og ikke trenger gaver. Jeg gir fra hjertet. Jeg baker og gir spiselige ting. Ikke ting folk trenger å oppbevare. Det blir personlige gaver. 

Gi fra hjertet til noen som vil ha det da. 
 

Skjønner ikke at det er så vanskelig. 
 

TS.

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gi fra hjertet til noen som vil ha det da. 
 

Skjønner ikke at det er så vanskelig. 
 

TS.

Anonymkode: a149b...13e

Baker både glutenfritt og laktosefri. Kjenner de jeg gir gaver til. Små posjoner, julen blir fyllt opp med søtsaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ta en prat med de det gjelder og si at du er litt lei gavehysteriet, og at du ikke kommer til å kjøpe gaver og derfor ikke trenger å motta noen heller? Da har du på en måte allerede sagt ifra at du ikke kommer til å gjengjelde en gave om du får en, og mange velger da å ikke gi. 

Anonymkode: fddf1...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du ta en prat med de det gjelder og si at du er litt lei gavehysteriet, og at du ikke kommer til å kjøpe gaver og derfor ikke trenger å motta noen heller? Da har du på en måte allerede sagt ifra at du ikke kommer til å gjengjelde en gave om du får en, og mange velger da å ikke gi. 

Anonymkode: fddf1...580

Det har jeg gjort og trodde da det gikk inn. Dette er nye bekjentskaper, ikke nære venner og familie. De vet heldigvis bedre. 
 

 

Anonymkode: a149b...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg gjort og trodde da det gikk inn. Dette er nye bekjentskaper, ikke nære venner og familie. De vet heldigvis bedre. 
 

 

Anonymkode: a149b...13e

Men da dropper du å gi gave tilbake og så gir de seg med tiden. Noen mennesker trenger mer enn ord. 

Anonymkode: fddf1...580

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gi gaver tilbake. Da vil nok noen slutte etter hvert. Noen folk gir for å motta, fordi de syns det er moro med pakker. 

Anonymkode: f9678...bf6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slutt å gi gaver tilbake. Da vil nok noen slutte etter hvert. Noen folk gir for å motta, fordi de syns det er moro med pakker. 

Anonymkode: f9678...bf6

Jeg har også noen venninner som vil gi bare for å motta. Derfor har jeg en generell regel om å ikke gi gaver til venninner, men heller ta et vennejulebord på kafé eller nissekveld. Det er mye koseligere enn småting man ikke har bruk for. 

Anonymkode: fddf1...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gi tilbake. 

Vi kuttet perifere slektninger og venner for noen år siden, det ble for mye. Kommuniserte da godt rundt dette. Men hos enkelte var det "glemt" så snart jula var der. Vi takket pent og alt det der, men ga ikke tilbake, da dabbet det av etter 2-3 år, uten at relasjonen har tatt noen som helst skade av det. 

Anonymkode: 33905...153

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blandt dem som legger min sjel i å finne gaver med mening, som mottager har bruk for eller glede av. Har aldri gitt ræl. Og ingen kan komme å si at jeg ikke får gi gave, det blir det samme som jeg skal slutte å være høflig eller vennlig mot folk. Jeg gir aldri for å få, kunne ikke fallt meg inn. 

TS kan styre egne reaksjoner og egne handlinger men ikke styre andres. Og du trenger ikke kjøpe gaver fordi du får, du skal kjøpe gave hvis og når du føler det fra hjertet. Ellers er det bare falskt. 

Anonymkode: afcb4...ca9

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er blandt dem som legger min sjel i å finne gaver med mening, som mottager har bruk for eller glede av. Har aldri gitt ræl. Og ingen kan komme å si at jeg ikke får gi gave, det blir det samme som jeg skal slutte å være høflig eller vennlig mot folk. Jeg gir aldri for å få, kunne ikke fallt meg inn. 

TS kan styre egne reaksjoner og egne handlinger men ikke styre andres. Og du trenger ikke kjøpe gaver fordi du får, du skal kjøpe gave hvis og når du føler det fra hjertet. Ellers er det bare falskt. 

Anonymkode: afcb4...ca9

Det er jo ikke høflig å ikke respektere at folk ikke vil ha gaver. 
 

Det som ikke er ræl for deg, kan være ræl for andre. 

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å gi tilbake. Også må du begynne å si hva du EGENTLIG ønsker deg, som er å gi noe til veldedighet.

Anonymkode: c4547...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tægane skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd å nekte å ta imot?

Jeg har gjort det på noen venner og nær familie som aldri godtok at jeg ikke ville ha gaver. Men det jeg fikk i år er fra en ny kollega. Jeg sa klart fra hva jeg syns om gavehysteriet og jeg sørget for å ja hjemmekontor de dagene for jul. 
 

Da kom hn pinadø på døra mi. Da var jeg ikke hjemme og gaven ble satt igjen utenfor døren. Gjennom hele julen har jeg fått spørsmål om hvor fornøyd jeg er med gaven og om jeg har begynt å bruke den snart. Kan du sende bilde???

Denne gaven er valgt fra hjertet fra vedkommende, men er totalt ubrukelig for meg. Kostet også mye og det kunne mettet noen sultne mager eller glede noen barn i jula. 
 

Dette er en ny kollega og ville nok bare vise å sette pris på meg. Det er bare så unødvendig. 

Anonymkode: a149b...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har gjort det på noen venner og nær familie som aldri godtok at jeg ikke ville ha gaver. Men det jeg fikk i år er fra en ny kollega. Jeg sa klart fra hva jeg syns om gavehysteriet og jeg sørget for å ja hjemmekontor de dagene for jul. 
 

Da kom hn pinadø på døra mi. Da var jeg ikke hjemme og gaven ble satt igjen utenfor døren. Gjennom hele julen har jeg fått spørsmål om hvor fornøyd jeg er med gaven og om jeg har begynt å bruke den snart. Kan du sende bilde???

Denne gaven er valgt fra hjertet fra vedkommende, men er totalt ubrukelig for meg. Kostet også mye og det kunne mettet noen sultne mager eller glede noen barn i jula. 
 

Dette er en ny kollega og ville nok bare vise å sette pris på meg. Det er bare så unødvendig. 

Anonymkode: a149b...13e

Hvorfor gjør han det? Spør om bilde? La meg gjette: fyren er over femti år og har ingen sosiale antenner. 
 

Noen gir av pliktfølelse. Mens andre ønsker å opprette et slags vennskap via gavegiving. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er blandt dem som legger min sjel i å finne gaver med mening, som mottager har bruk for eller glede av. Har aldri gitt ræl. Og ingen kan komme å si at jeg ikke får gi gave, det blir det samme som jeg skal slutte å være høflig eller vennlig mot folk. Jeg gir aldri for å få, kunne ikke fallt meg inn. 

TS kan styre egne reaksjoner og egne handlinger men ikke styre andres. Og du trenger ikke kjøpe gaver fordi du får, du skal kjøpe gave hvis og når du føler det fra hjertet. Ellers er det bare falskt. 

Anonymkode: afcb4...ca9

Så hvis mottaker kaster gaven du gir i søpla eller gir den videre fordi hen ikke har bruk for den og sagt ifra på forhånd så er du høflig/ vennlig? Det er ikke spesielt vennlig å ignorere venners ønsker. Det er falskt, for da er det kun for at du selv skal føle deg bra. 

Anonymkode: fddf1...580

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...