Gå til innhold

Vegger av papp, kan det stemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Apis skrev (7 timer siden):

Du trenger en form for ekspansjon skruer eller gipsanker beregnet for trefiberplater, tyngre ting en bilder etc, så er det sikkert lurt å åpne veggen for å ordne spikerslag.

Legge til spikerslag selv? Tror ikke jeg hadde klart å få til det. Jeg vet ikke hvordan man bruker ekspansjonsskruer heller. Skal de sitte fast rundt skruen når man skrur?

Anonymkode: cde67...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skal henge opp ting på veggen, men det er umulig å feste noe. Det virker som veggene er av papp, er det mulig?

Huset er fra slutten av 70-tallet og bygd med de billigste materialene som er mulig, stygt og jævlig og jeg hater det så intenst at jeg blir kvalm bare av å tenke på det. 

Det er ikke gips, kommer ikke noe støv ut. Det ser ut som papir inni skruehullene. Ingen isolasjon i veggene. 

Fattigmannspanel, kalles det. 

Anonymkode: 67cc2...4c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg liker ikke YouTube. 

Du kan lære mye av youtube.

Skrevet

Du kan legge nye plater utenpå de der om du finner spikerslagene, om det er jevnt. Hvis ikke bør du ta de ned og rette opp spikerslagene ved å enten lekte ut bittelitt eller sette inn ekstra der det trengs. Vi fikset akkurat en slik vegg, rev da ned platene - under finner du kanskje et tynt lag med papp og glassull. Legg plast over dette før du setter opp nytt. Huset vårt er også gammelt så her er det alt fra 30-70cm mellom stendere. 

På ujevnt gulv kan du bruke gulvunderlag, papp eller sånn grønn skumgummi til å få det helt jevnt. Dette er tidkrevende men mye billigere enn å legge nye gulvplater. Derslm gulvet er for ujevnt kan du vurdere vegg til veggteppe eller teppefliser :) det funker bra på ujevnt gulv. 

Anonymkode: 3d4d3...498

Skrevet

Ab over: plast om det er yttervegg, men det var kanskje innervegg der så se bort fra det 😛

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fattigmannspanel, kalles det. 

Tviler ikke. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan lære mye av youtube.

Ja, men det er ofte mye pjatt innimellom det jeg kan lære, og det orker jeg ikke. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

På ujevnt gulv kan du bruke gulvunderlag, papp eller sånn grønn skumgummi til å få det helt jevnt. Dette er tidkrevende men mye billigere enn å legge nye gulvplater. Derslm gulvet er for ujevnt kan du vurdere vegg til veggteppe eller teppefliser :) det funker bra på ujevnt gulv. 

Vil det hjelpe mot at gulvet gynger? Det føles som å gå på en båt der. Gulvet er skjevt, men det føles også som at man synker nedi og gynger enkelte steder. Jeg tenker at det handler om underlaget, enten for få eller dårlige bjelker eller at platene er lagt slomsete - men jeg har jo ikke greie på dette, så det er bare det jeg tror. 

Skrevet
rfa skrev (1 minutt siden):

Tenker å kjøpe denne er en god investering for deg.

https://www.sintefbok.no/book/index/33/lag_rom_paa_loftet

Den dekker det meste av gulv, isolering osv. 

Takk, den skal jeg sjekke ut. Det står at den er for nevenyttige, men det er kanskje mulig å lære noe likevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, den skal jeg sjekke ut. Det står at den er for nevenyttige, men det er kanskje mulig å lære noe likevel. 

Med hus fra 70 tallet som ikke alt er renovert så må en evnt bli nevenyttig siden en vil stort sett ha en uendelig liste av prosjekt med ting som en bør eller ønsker å gjøre noe med.

Skrevet
rfa skrev (19 minutter siden):

Med hus fra 70 tallet som ikke alt er renovert så må en evnt bli nevenyttig siden en vil stort sett ha en uendelig liste av prosjekt med ting som en bør eller ønsker å gjøre noe med.

Huset har tg1 eller tg0 på alt unntatt isolasjon, så jeg håper ikke det stemmer. 

Skrevet

Nå har jeg stått og gynger på golvet og hele gulvet gynger med meg. Det betyr at konstruksjonen er svak/ dårlig, ikke sant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nå har jeg stått og gynger på golvet og hele gulvet gynger med meg. Det betyr at konstruksjonen er svak/ dårlig, ikke sant?

Ja det høres slik ut. Det kan være takstoler som ikke er beregnet for innredet loft og man bare har beregnet for snøtyngde på taket. Dersom det ikke er bæring under veggene i loftet så kan det være mye arbeid å ordne. Hvordan er rommet og vegger plassert i forhold til møne og vegger i etasjen under?

Skrevet
Eremitten skrev (47 minutter siden):

Ja det høres slik ut. Det kan være takstoler som ikke er beregnet for innredet loft og man bare har beregnet for snøtyngde på taket. Dersom det ikke er bæring under veggene i loftet så kan det være mye arbeid å ordne. Hvordan er rommet og vegger plassert i forhold til møne og vegger i etasjen under?

Men takstoler har vel ingen forbindelse til gulvet? 

Rommet som skal innredes ligger ved siden av naboens vegg, altså de deler vegg. Så er det kryploft/kaldloft på begge sider og en stor bod tvers over. 

Veggene til kryploftet er plater med panel utenpå. Veggen til boden ser ut til å være gjennomgående, dvs helt fra bakken og opp til taket, så den er det helt sikkert både stendere og spikerslag på. Men de andre veggene er bare der oppe. Hvordan det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men takstoler har vel ingen forbindelse til gulvet? 

Hvis det er takstoler og ikke gammelt plassbygd sperretak så ser det kanskje slik ut: https://byggeshop.no/takstoler-skjem (Det finnes flere forskjellige typer takstoler)

Gulvplatene på loftet ligger da på nedre delen av takstolen.

Da kan du mangle støtte under veggene på loftet, og kan ende opp med å måtte rive mer for å kunne forsterke gulvet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 13.56):

Føles fælt å hate noe så intenst, jeg klarer ikke skjule det heller og jeg har barn som også bor her i dette søplehuset. 

Flytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...