slask Skrevet 25. desember 2022 #61 Skrevet 25. desember 2022 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker said: 60/60 betyr at det er 60 cm mellom hver? Ikke i mellom, men 60 mellom senter av hver stender. Dette fordi stender kan være forskjellig tykkelse (dvs bredde). Denne standard er for at skjøtene på plater/kledning skal passe med stenderverk. https://treboden.no/hva-betyr-cc60/ Endret 25. desember 2022 av slask 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #62 Skrevet 25. desember 2022 Eremitten skrev (1 time siden): Nei, motsatt. Eller for å være presis så er stendere alltid vertikale mens spikerslag vanligvis er horisontale. Du kan få svikt hvis bjelkene i gulvet er for svake og fjærer når du går på dem. På loftet ditt er det sannsynligvis lagt gulv på undergurtene, d.v.s. den nedre delen av takstolene. Slå opp bilde av takstol. Den andre muligheten er at undergulvet er litt ujevnt, og at du har f.eks. laminat oppå som blir liggende delvis med luft imellom seg og undergulvet, og så trykkes ned når du går på det. Men hvis bjelkene i gulvet er for svake, så høres det veldig alvorlig ut. Da kan vel alt rase? Den ene snekkeren sa at det kanskje var platene som ikke var lagt helt rett mot hverandre/sammen, sånn at det bølget. Kan det gi mening? Anonymkode: cde67...cde
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #63 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenkte platene var festet i tak og gulv. Hele veggen lyder hul. Noen steder sprekker veggen opp mellom platene, men ingen stendere der heller. Anonymkode: cde67...cde Har du ikke stendere å feste i så kan du ikke skru opp noe skap, rett og slett. Anonymkode: 4517c...0e1 1 1
Eremitten Skrevet 25. desember 2022 #64 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men hvis bjelkene i gulvet er for svake, så høres det veldig alvorlig ut. Da kan vel alt rase? Den ene snekkeren sa at det kanskje var platene som ikke var lagt helt rett mot hverandre/sammen, sånn at det bølget. Kan det gi mening? Anonymkode: cde67...cde Det er ganske vanlig i eldre hus at gulv har noe nedsig og svikt. Tre uten strukturelle svakheter som sprekker eller utskjæringer bøyer seg som regel ganske mye før det blir en fare for at de skal knekke. Er det noe nedbøyning på taket i etasjen under? Jeg har vært borti gamle tømmerhus med 6 meters bjelker som er minst 10 cm lavere på midten enn på sidene. Ikke bra, men jeg var aldri bekymret for å gå på gulvet. Uten at jeg har sett huset så vil jeg anta at det er trygt for vanlig bruk, men jeg ville ikke bært opp 100 sekker med sement for å lagre de der. Det kan jo også bare skyldes overgulvet. Jeg vil si at man merker forskjell på de to problemene når man går på gulvet. Hvis du gynger opp og ned midt på gulvet og gulvet fjærer jevnt med deg så er konstruksjonen for svak, hvis gulvet kjennes stivt men enten er ujevnt eller stedvis har overflate som detter ned noen millimeter på bjelkene under så kan det ha noe for seg å legge nye gulvbord/plater. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #65 Skrevet 25. desember 2022 Eremitten skrev (22 minutter siden): Det kan jo også bare skyldes overgulvet. Jeg vil si at man merker forskjell på de to problemene når man går på gulvet. Hvis du gynger opp og ned midt på gulvet og gulvet fjærer jevnt med deg så er konstruksjonen for svak, hvis gulvet kjennes stivt men enten er ujevnt eller stedvis har overflate som detter ned noen millimeter på bjelkene under så kan det ha noe for seg å legge nye gulvbord/plater Hm, ok. Men hva kan gjøres om konstruksjonen er for svak? Anonymkode: cde67...cde
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #66 Skrevet 25. desember 2022 Eremitten skrev (25 minutter siden): Er det noe nedbøyning på taket i etasjen under? Den ene snekkeren som var her sa at det var det, men jeg klarer ikke å se det. Men merker at gulvet er ujevnt og skjevt og at det gynger under meg når jeg går på det. Anonymkode: cde67...cde
rfa Skrevet 25. desember 2022 #67 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm, ok. Men hva kan gjøres om konstruksjonen er for svak? Anonymkode: cde67...cde Kan enten bygge en vegg under som støtter opp bjelkelaget eller lime og skru noen 2*4 oppå bjelkene(på høykant) så dei blir breiere og lime og skru nytt undergulv på toppen av bjelkene. Men du mister ca 10cm takhøyde på loftet.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #68 Skrevet 25. desember 2022 rfa skrev (2 minutter siden): Kan enten bygge en vegg under som støtter opp bjelkelaget eller lime og skru noen 2*4 oppå bjelkene(på høykant) så dei blir breiere og lime og skru nytt undergulv på toppen av bjelkene. Men du mister ca 10cm takhøyde på loftet. Det med takhøyden er et problem, så da må jeg bare la det være. Anonymkode: cde67...cde
rfa Skrevet 25. desember 2022 #69 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det med takhøyden er et problem, så da må jeg bare la det være. Anonymkode: cde67...cde Hva er gulvet i dag ?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #70 Skrevet 25. desember 2022 rfa skrev (12 minutter siden): Hva er gulvet i dag ? Hva mener du? Hva det er laget av? Anonymkode: cde67...cde
Apis Skrevet 25. desember 2022 #71 Skrevet 25. desember 2022 Er huset bygd etter standard så er det stender 60 cm senter senter, platene er 120cm brede og jeg tipper du finner en stender bak der det er sprekker,
Eremitten Skrevet 25. desember 2022 #72 Skrevet 25. desember 2022 (endret) Hvis du legger til flere bjelker eller øker bredden på dem så øker styrken lineært. hvis du øker høyden øker styrken mer enn lineært. Men man kan jo fremdeles vurdere å legge inn så det blir flere bjelker og beholde høyden, problemet er om man kan komme inn med nye bjelker og om det er opplagring ved veggene. Det kan også bli veldig mye arbeid for lite verdistigning eller merkbar forbedring. Endret 25. desember 2022 av Eremitten
rfa Skrevet 25. desember 2022 #73 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Hva det er laget av? Anonymkode: cde67...cde Størrelse på bjelker, lengder på spennet og hvilket gulv (spon, heltre eller annet og hvor tykt)
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #74 Skrevet 25. desember 2022 rfa skrev (4 minutter siden): Størrelse på bjelker, lengder på spennet og hvilket gulv (spon, heltre eller annet og hvor tykt) Det er lagt plater, synes det ligner på de samme sponplatene som er i veggen. Når jeg ser platene nedenfra, ser det ut som ca 60 cm mellomrom. Det er bare et lag sponplater og så en form for laminat oppå. Spennet vet jeg ikke hva betyr. Sponplatene er ikke spesielt tykke, sånn fem cm? Anonymkode: cde67...cde
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #75 Skrevet 25. desember 2022 Eremitten skrev (10 minutter siden): Hvis du legger til flere bjelker eller øker bredden på dem så øker styrken lineært. hvis du øker høyden øker styrken mer enn lineært. Men man kan jo fremdeles vurdere å legge inn så det blir flere bjelker og beholde høyden, problemet er om man kan komme inn med nye bjelker og om det er opplagring ved veggene. Det kan også bli veldig mye arbeid for lite verdistigning eller merkbar forbedring. Ja, og dette er i alle fall noe jeg måtte hatt hjelp til. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor naboens gulv ikke er sånn. Anonymkode: cde67...cde
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #76 Skrevet 25. desember 2022 Apis skrev (12 minutter siden): Er huset bygd etter standard så er det stender 60 cm senter senter, platene er 120cm brede og jeg tipper du finner en stender bak der det er sprekker, Sprekkene er i gulv/tak. I veggen ser alt ut til å være i er stykke, synes det ligner på en lettvegg av sponplater/papp. Nesten sånn som noen kontorbygg har. Anonymkode: cde67...cde
Apis Skrevet 25. desember 2022 #77 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sprekkene er i gulv/tak. I veggen ser alt ut til å være i er stykke, synes det ligner på en lettvegg av sponplater/papp. Nesten sånn som noen kontorbygg har. Anonymkode: cde67...cde Har du et bilde av denne veggen?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #78 Skrevet 25. desember 2022 Apis skrev (6 minutter siden): Har du et bilde av denne veggen? Nei, men det er ganske likt det bildet jeg la inn tidligere i tråden. Anonymkode: cde67...cde
Apis Skrevet 25. desember 2022 #79 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men det er ganske likt det bildet jeg la inn tidligere i tråden. Anonymkode: cde67...cde Du trenger en form for ekspansjon skruer eller gipsanker beregnet for trefiberplater, tyngre ting en bilder etc, så er det sikkert lurt å åpne veggen for å ordne spikerslag.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #80 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Borre hvordan? Veggene er sånn at jeg kan ta skruene ut og inn bare med å bruke hendene. Anonymkode: cde67...cde Gipsvegger? Typ gamle? Anonymkode: 184e9...2d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå