Gå til innhold

Vegger av papp, kan det stemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner dessverre ingenting av det du skriver, men jeg setter veldig stor pris på at du prøver å hjelpe meg. 

Hvis jeg tar av platene, må jeg da fjerne lister først? Hva betyr «å forsterke»? Hva betyr «lokalisere spikerslag»? (Skjønner at det er noe jeg skal finne, men hva? Spiker?) og sånne plater på golvet, er det da trygt å gå på og ha møbler på?

En snekker sa det ville koste 200.000 å fikse golvet, men jeg har ikke så mye penger til overs. Golvet er bare ca ti kvm. 

Anonymkode: cde67...cde

Med all respekt å melde - du MÅ bruke håndverker. Ikke fordi man må bruke håndverker, men DU må. Jeg er på ingen måte handy, men jeg forstår jo godt hva som sies i posten du siterer. Begynner du å gjøre noe her så kommer du garantert til å gjøre ting verre.

Anonymkode: 71366...47e

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
rfa skrev (2 minutter siden):

Er det i det hele tatt godkjent som oppholdsrom ? 

Du kan evnt bare lekte ut 5cm, 5cm isolasjon, osb og gips. Så har du feste overalt uten å åpne eksisterende konstruksjon. Du har nok mer svikt i gulvet enn vanlig om det er bare takstoler som er i gulvet men det er bare ubehagelige svikt ikke at det knekker.

Ja, det er en del svikt i gulvet. Nei, det er ikke godkjent, men har søkt. Hva betyr å «lekte ut»? 

Eremitten skrev (1 minutt siden):

Jeg begynte egentlig å skrive et lengre svar, men ombestemte meg. Kjenner du noen med littegrann oppussingskunnskaper som kan ta en titt?

Jeg ville ikke kostet på 200 000 på et 10 m2 gulv (i alle dager, er det gullbelagt eller bad)?

Har fått flere til å se på det, men alle sier ulike ting, og siden jeg har liten peiling selv er det vanskelig å vite hva jeg skal tro. Tar gjerne det lengre svaret ditt om du orker! 

Nei, det er ikke bad eller gull, bare helt vanlig lite rom. Tror det var snakk om å bygge alt opp fra bunnen av. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med all respekt å melde - du MÅ bruke håndverker. Ikke fordi man må bruke håndverker, men DU må. Jeg er på ingen måte handy, men jeg forstår jo godt hva som sies i posten du siterer. Begynner du å gjøre noe her så kommer du garantert til å gjøre ting verre.

Anonymkode: 71366...47e

Ja, det skjønner jeg. Samtidig er det veldig greit å prøve å forstå sånn at jeg ikke blir lurt av fagfolkene. Jeg forstår at det er en tålmodighetsprøve med meg, men alle må jo starte et sted. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke problem med skrujern. Ikke alle vegger har stendere. Se for eksempel her:

https://byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/innvendige-lettvegger-uten-stender

Ser ut som samme type som jeg har. 

Tull og tøys, det er helt nødvendig med stendere, tror du vindu holder seg oppe i løse lufta, og til å plutselig ha null peiling, så fikk du plutselig kjempegreie på dette, hva er dette for noe tull, visst du ikke finner stendere, bor hull og sett inn venylplugger, du kan også bruke gips anker, trenger ikke være gipsvegger for å bruke dette, tenker hele greia her er tull.

• Liker 2
Skrevet
Jentegutt skrev (5 minutter siden):

Tull og tøys, det er helt nødvendig med stendere, tror du vindu holder seg oppe i løse lufta, og til å plutselig ha null peiling, så fikk du plutselig kjempegreie på dette, hva er dette for noe tull, visst du ikke finner stendere, bor hull og sett inn venylplugger, du kan også bruke gips anker, trenger ikke være gipsvegger for å bruke dette, tenker hele greia her er tull.

Jeg har ikke noe vindu i den veggen. Det er på et loft. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke noe vindu i den veggen. Det er på et loft. 

Bank lett i veggen bortover, du hører når det er stender bak, når du har funnet plassen du tror stender er, ta en tynn stift og slå inn for å sjekke om du er på rett plass, stendere kommer på 60/60 så du kan måle deg frem og finne sånn noenlunde,for deretter og slå stift eller tynn spiker for å avdekke om du har funnet stender, dette er da en enkel sak

Endret av Jentegutt
Skrevet

Siden dette ikke er godkjent for opphold men du har tenkt å gjøre det godkjent. Har du rømningsvei, trapp og nok takhøyde for å i det hele tatt få det godkjent til opphold ? For om ikke så får du ikke noe igjen for det du legger ned av kostnad i det siden det aldri vil bli godkjent. 

Lekte ut blir som å bygge en lettvegg inntil eksisterende vegg. 

Du blir ikke kvitt svikt i gulv uten større inngriping i konstruksjonen og/eller miste vesentlig takhøyde på loftet.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som et større prosjekt du bør utsette og heller gjøre skikkelig når du har råd.

Og skapet hadde jeg da ventet med og latt stå på gulvet i mens.

• Liker 3
Skrevet
Jentegutt skrev (12 minutter siden):

Bank lett i veggen bortover, du hører når det er stender bak, når du har funnet plassen du tror stender er, ta en tynn stift og slå inn for å sjekke om du er på rett plass, stendere kommer på 60/60 så du kan måle deg frem og finne sånn noenlunde,for deretter og slå stift eller tynn spiker for å avdekke om du har funnet stender, dette er da en enkel sak

60/60 betyr at det er 60 cm mellom hver?

rfa skrev (5 minutter siden):

Siden dette ikke er godkjent for opphold men du har tenkt å gjøre det godkjent. Har du rømningsvei, trapp og nok takhøyde for å i det hele tatt få det godkjent til opphold ? For om ikke så får du ikke noe igjen for det du legger ned av kostnad i det siden det aldri vil bli godkjent. 

Lekte ut blir som å bygge en lettvegg inntil eksisterende vegg. 

Du blir ikke kvitt svikt i gulv uten større inngriping i konstruksjonen og/eller miste vesentlig takhøyde på loftet.

Ja, har takhøyde, rømningsvei og alt for å få det godkjent. Naboen har tilsvarende rom med godkjenning (men ikke sånt gulv og veggene vet jeg ikke). 

Kan jeg ikke bare fjerne de platene som er i gulvet og legge nye? Snekkeren som var her snakket om flytende golv, men vet ikke helt hva som menes med det. 

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Høres ut som et større prosjekt du bør utsette og heller gjøre skikkelig når du har råd.

Og skapet hadde jeg da ventet med og latt stå på gulvet i mens.

Ja, men om det er veldig mye så vil det ikke lønne seg. Bedre å selge. Får aldri igjen det jeg legger i oppussing om jeg selger. 

Fant en sånn stendersøker til en hundrelapp på nettsidene til biltema, tenkte å kanskje prøve med den når det åpner igjen i romjula. 

Skrevet (endret)

En vanlig vegg består av vertikale stolper fra gulv til tak som kalles stendere. Mellom disse kan det finnes mer konstruksjonsvirke, bl.a. horisontale spikerslag som man plasserer der man trenger feste for spiker/skruer til veggplater eller f.eks. stående panel.

Ved flytende gulv er det øverste laget i gulvet lagt uten å feste det til konstruksjonen under. F.eks. laminat. Det hjelper ikke å bytte dette hvis det er svikt i selve konstruksjonen, bare hvis det er ujevnheter som gjør at kun laminaten fjærer.

En stenderdetektor kan hjelpe deg med å avgjøre om det er stendere i veggen, ellers må du banke og eventuelt bore hull. Så lenge du bare borer hull i den ytre platen på veggen skal du ikke se inn til naboen selv om det eventuelt er brukt en spesiell platekonstruksjon. Har du snakket med naboen, det kan hende at de vet mer om denne veggen?

Endret av Eremitten
Skrevet
Eremitten skrev (2 minutter siden):

En vanlig vegg består av vertikale stolper fra gulv til vegg som kalles stendere. Mellom disse kan det finnes mer konstruksjonsvirke, bl.a. horisontale spikerslag som man plasserer der man trenger feste for spiker/skruer til veggplater eller f.eks. stående panel.

Ved flytende gulv er det øverste laget i gulvet lagt uten å feste det til konstruksjonen under. F.eks. laminat. Det hjelper ikke å bytte dette hvis det er svikt i selve konstruksjonen, bare hvis det er ujevnheter som gjør at kun laminaten fjærer.

En stenderdetektor kan hjelpe deg med å avgjøre om det er stendere i veggen, ellers må du banke og eventuelt bore hull. Så lenge du bare borer hull i den ytre platen på veggen skal du ikke se inn til naboen selv om det eventuelt er brukt en spesiell platekonstruksjon. Har du snakket med naboen, det kan hende at de vet mer om denne veggen?

Naboen snakker dessverre veldig dårlig norsk. Jeg har fått komme inn og se, men det hjelper jo ikke sånn kjempemasse. 

Et spikerslag er en stolpe man kan spikre i? 

Når du sier «svikt i konstruksjonen», betyr det at det er noe galt med stendere i gulvet? Eller betyr det at gulvet er ujevnt? Kan jeg i så fall bare fjerne platene og legge nye, eller må stendere også fikses? Jeg lurer på om det kanskje er for stor avstand mellom dem. En annen over nevnte 60 cm, når jeg ser nedenfra og opp mot loftet, går det liksom sprekker i taket der disse platene er. Dårlig håndverk? Bekymret for at hele skiten skal falle ned i hodet mitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naboen snakker dessverre veldig dårlig norsk. Jeg har fått komme inn og se, men det hjelper jo ikke sånn kjempemasse. 

Et spikerslag er en stolpe man kan spikre i? 

Når du sier «svikt i konstruksjonen», betyr det at det er noe galt med stendere i gulvet? Eller betyr det at gulvet er ujevnt? Kan jeg i så fall bare fjerne platene og legge nye, eller må stendere også fikses? Jeg lurer på om det kanskje er for stor avstand mellom dem. En annen over nevnte 60 cm, når jeg ser nedenfra og opp mot loftet, går det liksom sprekker i taket der disse platene er. Dårlig håndverk? Bekymret for at hele skiten skal falle ned i hodet mitt. 

Spikerslag er vanligvis akkurat samme type konstruksjonsvirke som stenderne.

For å gå tilbake til utgangspunktet, hvorfor spør du om gulvet? Gynger det når du går på det?

• Liker 1
Skrevet

Man bruker ikke stendere i gulv, men bjelker. Du bør absolutt ikke stå for noe som helst som har med oppussing å gjøre. Tror du har minst 10 tommeltotter 😁

Anonymkode: fe9c6...580

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Eremitten skrev (Akkurat nå):

For å gå tilbake til utgangspunktet, hvorfor spør du om gulvet? Gynger det når du går på det?

Ja, enkelte steder. Får litt sånn sjøsyk følelse av å gå der. Og ser omrisset av platene nedenfra. 

Den ene snekkeren skulle ha 200.000 for å fikse det. Den andre sa at det hadde han aldri giddet å bruke penger på, siden det bare var estetisk/hadde allerede holdt i femti år/bare brukt billige materialer og hele huset er bygd sånn billig så det ville ikke lønne seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man bruker ikke stendere i gulv, men bjelker. Du bør absolutt ikke stå for noe som helst som har med oppussing å gjøre. Tror du har minst 10 tommeltotter 😁

Anonymkode: fe9c6...580

Skjønner at det virker sånn, men jeg er skikkelig god på å bygge ikea-møbler og jobber iherdig for å prøve å lære om det jeg ikke kan…. Men fagspråk er jeg helt ny begynner på!

Skrevet

http://www.trefokus.no/gjor-det-selv/temaer/sette-opp-lettvegg har en illustrasjon av oppbygningen av en lettvegg, der vises både stendere og spikerslag.

Jeg er enig med den andre snekkeren. 200 000 for å leie noen til å fikse litt svikt på 10 kvadratmeter gulv er penger du aldri får igjen. Overslaget i seg selv er det vanskelig å mene noe om uten å se på oppbyggingen av hele huset.

• Liker 1
Skrevet
Eremitten skrev (5 minutter siden):

http://www.trefokus.no/gjor-det-selv/temaer/sette-opp-lettvegg har en illustrasjon av oppbygningen av en lettvegg, der vises både stendere og spikerslag.

Jeg er enig med den andre snekkeren. 200 000 for å leie noen til å fikse litt svikt på 10 kvadratmeter gulv er penger du aldri får igjen. Overslaget i seg selv er det vanskelig å mene noe om uten å se på oppbyggingen av hele huset.

Ah, takk. Så stender er en horisontal bjelke mens spikerslag er en vertikal bjelke. Korrekt? 

Jeg forstår ikke hvorfor det er svikt i platene om de er lagt korrekt. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ah, takk. Så stender er en horisontal bjelke mens spikerslag er en vertikal bjelke. Korrekt? 

Jeg forstår ikke hvorfor det er svikt i platene om de er lagt korrekt. 

Nei, motsatt. Eller for å være presis så er stendere alltid vertikale mens spikerslag vanligvis er horisontale.

Du kan få svikt hvis bjelkene i gulvet er for svake og fjærer når du går på dem. På loftet ditt er det sannsynligvis lagt gulv på undergurtene, d.v.s. den nedre delen av takstolene. Slå opp bilde av takstol.

Den andre muligheten er at undergulvet er litt ujevnt, og at du har f.eks. laminat oppå som blir liggende delvis med luft imellom seg og undergulvet, og så trykkes ned når du går på det.

Endret av Eremitten
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner at det virker sånn, men jeg er skikkelig god på å bygge ikea-møbler og jobber iherdig for å prøve å lære om det jeg ikke kan…. Men fagspråk er jeg helt ny begynner på!

Støtter det du sier. Jeg kan mye fagspråk og teori, stendere, lekte opp, stemple opp, felle inn etc. men suger litt i praksis fordi jeg er for utålmodig. 
Så lenge du er nøye og følger trinn for trinn og ikke hopper over noe skal det gå helt fint. 

At gulvet svikter trenger ikke å være krise, det kan være måten det er bygget på bare, spesielt hvis det er plater og større mellomrom mellom bjelkene som skal holde det oppe. Du kan stive av gulvet/bjelkene også https://www.byggmakker.no/rad-og-guider/gulv/utbedring-av-gulvet

Anonymkode: a4ae5...d10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...