Gå til innhold

Min nabo synger falskt halve dagen


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nye naboer nedenunder for to uker siden, og de er høylytte.

De snakker høyt og damen synger mye høyt, særlig om kvelden.

Flere kvelder setter hun i gang klokken 23:00 med å snakke høyt i telefonen på tysk, eller så synger hun gjerne en time eller to.

I helgene har hun sunget i timesvis på dagtid, og det er ikke akkurat Ariana Grande jeg hører, men en dame som synger langt under gjennomsnittet og mye falskt.

Det hadde vært slitsomt å høre henne synge selv om hun var god, men når hun i tillegg ikke klarer å gå opp, stemmen sprekker og det er mye det samme repertoaret hele tiden, blir jeg sliten i hodet.

Huset er gammelt og ikke så veldig godt isolert mellom etasjene, men det har gått greit med de tidligere naboene, så det er vel bare det at disse to er høylytte. 

Har lyst å be de være stille etter klokken 22 siden jeg står opp grytidlig, men føler jeg ikke kan stå på døren i løpet av de første ukene etter at de har flyttet inn.

Hva hadde dere gjort?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte

Jeg hadde banket på døra deres, ønsket de velkommen som naboer og spurt på en hyggelig måte om hun kunne synge litt lavere og helst ikke etter kl 22. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (4 minutter siden):

Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde snakket med de på en høflig måte og fortalt de at du hører de ganske godt.

Forhåpentligvis har de ikke tenkt over at det er lytt OG at de dermed prøver å dempe seg litt - i det minste unngår å synge altfor sent.  Det siste er vel noe de bør siden det er normale husordensregler at man ikke skal bråke for mye på kveld/natt. 

Noen har jo bare naturlig høy stemme og da er det jo ikke sikkert de ønsker/har lyst til å dempe volumet. 

Men håper dere finner en løsning - jeg hadde klikka tror jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste blir vel å minne de på hvor lytt det er ved å sette på litt jesusmusikk og synge av full hals. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig stilletid i borettslag er kl 23. Selv om dere selvsagt setter reglene selv, tenker jeg ar kl 22 er tidlig, og at de ikke skal lide for at du står opp grytidlig. Generelt kan du gjøre obs på at det er svært lytt.

Anonymkode: f1f46...943

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Jeg har hatt en slik nabo (eneboliger) og det var ikke til å holde ut.

Anonymkode: ad791...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at om man søker nettet - så finnes en "Singing Out Of Tune, And How To Fix It (4dummies)"-variant... Det drar seg jo imot jul, og sånn sett kunne det jo være en gave til dere begge :) 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du får nyte den andre halvparten av dagen hvor han synger klart og rent da.

Anonymkode: 46ce4...4b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en kurv foran døra med noe godt i. Skiv et kort, dr du ønsker de velkommen. Nevn at bygningen er ganske lytt, og det fint hun er glad i å synge. Men at det kan bli litt vel mye med flere timer om dagen og for all del ikke etter kl 23 på kvelden ville blitt satt stor pris på

Anonymkode: c0e50...f01

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først hengt en lapp på døra med påminnelse om at det skal være stille fra kl 23, og at synginga skjærer i ørene. Hilsen nabo i overetasjen. 

Om det ikke førte til at det sluttet så hadde jeg enten snakket med andre naboer rundt og gått sammen og banket på, eller sendt en mail til styret med klage på brudd på ordensregler og at det er så lytt at det er ikke fred å få på kveld/natt etter at disse flyttet inn.

Uansett må du si ifra og gjøre noe med det. Du skal ihvertfall ikke finne deg i dette.

Anonymkode: 99ee1...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vanlig stilletid i borettslag er kl 23. Selv om dere selvsagt setter reglene selv, tenker jeg ar kl 22 er tidlig, og at de ikke skal lide for at du står opp grytidlig. Generelt kan du gjøre obs på at det er svært lytt.

Anonymkode: f1f46...943

22.

Anonymkode: e4318...e24

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe uff, men støtter at du må snakke med de, for jeg tviler på at dette forsvinner av seg selv

Anonymkode: 1af59...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Den siste uken har jeg kun hørt de fra klokken 22/23 om kvelden, og så våkner jeg gjerne i 4-5 tiden av høy prating og latter.

Når jeg står opp i 05:30 tiden er det helt stille, så de har en rar døgnrytme.

I går gikk jeg i hvertfall ned på døren deres med en god flaske julegløgg for å ønske de velkommen til huset, men de åpnet ikke opp så de var sikkert ute, eller så sov de.

Jeg la ved et kort der jeg høflig ønsket de velkommen, skrev det var lytt i huset og spurte om de kunne dempe seg litt etter klokken 22, men har ikke hørt noe.

Anonymkode: f14cf...504

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her.

Den siste uken har jeg kun hørt de fra klokken 22/23 om kvelden, og så våkner jeg gjerne i 4-5 tiden av høy prating og latter.

Når jeg står opp i 05:30 tiden er det helt stille, så de har en rar døgnrytme.

I går gikk jeg i hvertfall ned på døren deres med en god flaske julegløgg for å ønske de velkommen til huset, men de åpnet ikke opp så de var sikkert ute, eller så sov de.

Jeg la ved et kort der jeg høflig ønsket de velkommen, skrev det var lytt i huset og spurte om de kunne dempe seg litt etter klokken 22, men har ikke hørt noe.

Anonymkode: f14cf...504

Ts her.

Jeg glemte meg og trykket på anonymbruker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan du faktisk ikke gjøre så mye med. Sjekk om det står noe i husleieregler ang stilletider ellers gjør folk det de vil i egen leilighet. Jeg anbefaler et hus på landet der man kan ha det så stille man vil eller synge på verandaen hele natta. 

Anonymkode: 3aaff...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort som 99% av nordmenn, skrevet i ekte keyboard kriger stil hva jeg har lyst å gjøre med problemet.

Anonymkode: 3fdf2...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syng litt høyere, litt falskere i duett med naboen.

Jeg gjør dette typisk ubevisst, men det har vist seg svært virkningsfullt. 

Anonymkode: dff7b...418

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan du faktisk ikke gjøre så mye med. Sjekk om det står noe i husleieregler ang stilletider ellers gjør folk det de vil i egen leilighet. Jeg anbefaler et hus på landet der man kan ha det så stille man vil eller synge på verandaen hele natta. 

Anonymkode: 3aaff...ceb

Reglene i sameiet er at det skal være stille etter klokken 22

Ts

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...