AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #121 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): du skjønner det den dagen du driter deg ut. Jeg har både blitt skyldig 35k og fått igjen 35k. Anonymkode: 4a161...102 Den totale skatten blir den samme uansett hva man betaler i forskuddstrekk. Hvis man har kontroll på hvor mye man skal betale i skatt og setter av til restskatt er det ingen krise å få restskatt. Anonymkode: 5338e...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #122 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): du skjønner det den dagen du driter deg ut. Jeg har både blitt skyldig 35k og fått igjen 35k. Anonymkode: 4a161...102 Det er da umulig å "drite seg ut". Man vet jo hvor mye skatt man skal betale og så bestemmer man seg for om man ønsker skatt tilbake, å gå i null eller restskatt og setter skattetrekksprosent etter det. Om det skjer endringer underveis i året endrer man bare igjen. Selv ønsker jeg høy restskatt slik at jeg får et gratis lån fra skatteetaten og justerer slik at det er resultatet. Anonymkode: 347ac...a21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #123 Del Skrevet 16. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er da umulig å "drite seg ut". Man vet jo hvor mye skatt man skal betale og så bestemmer man seg for om man ønsker skatt tilbake, å gå i null eller restskatt og setter skattetrekksprosent etter det. Om det skjer endringer underveis i året endrer man bare igjen. Selv ønsker jeg høy restskatt slik at jeg får et gratis lån fra skatteetaten og justerer slik at det er resultatet. Anonymkode: 347ac...a21 Samme her, men jeg tror mange vil tabbe seg ut akkurat i 2023. Dette fordi man ser hvor høy rente skatteetaten har beregnet, som flere her skriver fra 10-16%. Det er da ingen såkalte eksperter som har spådd en rente i nærheten av det. Når vi så vet at enkelte har null peiling på privatøkonomi og ikke en gang sjekker skattekortet, så kan en del brenne seg hvis de får så mye lavere skattetrekk som det ligger an til nå. Samt bruker opp alt fortløpende, som sånne folk gjerne også gjør. Anonymkode: bc534...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #124 Del Skrevet 16. desember 2022 Jeg er helt fersk på dette, men hvis jeg ikke har noen lån, og har hatt samme jobb i noen år, er det noe jeg burde endre på? Anonymkode: d3621...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #125 Del Skrevet 16. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er helt fersk på dette, men hvis jeg ikke har noen lån, og har hatt samme jobb i noen år, er det noe jeg burde endre på? Anonymkode: d3621...c93 Hvis du har formue, bankinnskudd e.l. kan det lønne seg å sjekke om du har fått for høyt trekk. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 16. desember 2022 #126 Del Skrevet 16. desember 2022 (endret) har et kanskje dumt spørsmål. men blir ubrukt kredittkort/kredittkgrense stående som gjeld samlet i samme posten med huslånet på skattekortet? eller bare de kredittkortene man har brukt av kreditten på? Endret 16. desember 2022 av Ænema Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #127 Del Skrevet 16. desember 2022 2 minutter siden, Ænema said: har et kanskje dumt spørsmål. men blir ubrukt kredittkort/kredittkgrense stående som gjeld samlet i samme posten med huslånet på skattekortet? eller bare de kredittkortene man har brukt av kreditten på? Regnes dessverre ikke som gjeld nei, da kunne man jo skaffet seg maksimalt med kort bare for å unnslippe formuesskatt. 😁 Kun den kreditten man har brukt som telles. Anonymkode: bc534...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #128 Del Skrevet 16. desember 2022 Ænema skrev (2 minutter siden): har et kanskje dumt spørsmål. men blir ubrukt kredittkort/kredittkgrense stående som gjeld samlet i samme posten med huslånet på skattekortet? eller bare de kredittkortene man har brukt av kreditten på? Gjeld som er relevant for skatten 2023 er det du har utestående 31.12.2023. Og dette er kun interessant om det har betydning for formuen din. Det i forbindelse med gjeld som er mer interessant for skatt er det du betaler i gjeldsrenter i løpet av året, da dette er fradrag. Anonymkode: 347ac...a21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #129 Del Skrevet 16. desember 2022 Altså, på skattekortet mitt står det oppført 190000 i gjeldsrenter. Inntekten min er oppgitt til 400 000 mer enn jeg tjener og alt annet er også helt på viddene. Men altså 190 000 i renter. Det reelle tallet er ca 35 000 slik det ser ut nå. Likevel var skatten satt helt urimelig høyt. Til tross for at jeg har tabelltrekk kommer jeg til å endre absolutt alt samt legge inn reisefradrag. Anonymkode: 29f4a...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #130 Del Skrevet 16. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, på skattekortet mitt står det oppført 190000 i gjeldsrenter. Inntekten min er oppgitt til 400 000 mer enn jeg tjener og alt annet er også helt på viddene. Men altså 190 000 i renter. Det reelle tallet er ca 35 000 slik det ser ut nå. Likevel var skatten satt helt urimelig høyt. Til tross for at jeg har tabelltrekk kommer jeg til å endre absolutt alt samt legge inn reisefradrag. Anonymkode: 29f4a...29a Lurer stadig på om det kommer ut noe om store feil i skattekortene. Kan aldri huske så store utslag tidligere. Nesten så man kunne tro de har blandet folks skattekort sammen, men det forklarer heller ikke hvorfor de har beregnet alt fra 4-16% i innskuddsrente som jeg har sett beskrevet bare i tråden her. Mer forståelig om de hadde satt det til la oss si 10 for alle, selv om det er veldig høyt i forhold til hva økonomene spår. De som har gjeld bør vel tenke over hva som er riktig hvis de plutselig får mange tusen mer utbetalt i januar. Kanskje det er et triks for å lure folk til å tro de får mer enn de gjør neste år, i et valgår? 😏 Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #131 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer stadig på om det kommer ut noe om store feil i skattekortene. Kan aldri huske så store utslag tidligere. Nesten så man kunne tro de har blandet folks skattekort sammen, men det forklarer heller ikke hvorfor de har beregnet alt fra 4-16% i innskuddsrente som jeg har sett beskrevet bare i tråden her. Mer forståelig om de hadde satt det til la oss si 10 for alle, selv om det er veldig høyt i forhold til hva økonomene spår. De som har gjeld bør vel tenke over hva som er riktig hvis de plutselig får mange tusen mer utbetalt i januar. Kanskje det er et triks for å lure folk til å tro de får mer enn de gjør neste år, i et valgår? 😏 Anonymkode: bc534...733 Kanskje de gjør det for å tvinge folk til endelig å selv ta ansvar for økonomien sin? Synes de burde satt det slik at det i utgangspunktet trekkes minimum 50% skatt av alle og så må alle selv justere det slik de vil ha det. Kanskje det da ble slutt på at folk bare sutrer og klager på alt, sløser penger i bøtter og spann og gjemmer seg bak unnskyldningen om at de ikke "forstår økonomi"? Anonymkode: 347ac...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #132 Del Skrevet 16. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kanskje de gjør det for å tvinge folk til endelig å selv ta ansvar for økonomien sin? Synes de burde satt det slik at det i utgangspunktet trekkes minimum 50% skatt av alle og så må alle selv justere det slik de vil ha det. Kanskje det da ble slutt på at folk bare sutrer og klager på alt, sløser penger i bøtter og spann og gjemmer seg bak unnskyldningen om at de ikke "forstår økonomi"? Anonymkode: 347ac...a21 Eller så kunne man betalt all skatt etterskuddvis, og ingenting underveis. Da måtte alle spart til restskatten. Men dessverre ville ikke alle gjort det uansett. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #133 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så kunne man betalt all skatt etterskuddvis, og ingenting underveis. Da måtte alle spart til restskatten. Men dessverre ville ikke alle gjort det uansett. Anonymkode: bc534...733 Da måtte staten brukt enorme ressurser på innkreving, nå gjør arbeidsgivere mesteparten av jobben. Anonymkode: 5338e...289 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #134 Del Skrevet 16. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Da måtte staten brukt enorme ressurser på innkreving, nå gjør arbeidsgivere mesteparten av jobben. Anonymkode: 5338e...289 Folk kunne hatt helt og holdent ansvar for å betale inn selv, slik som det er hvis man vil betale baksmell innen fristen. Men jeg tror som sagt ikke det ville fungert i praksis, folk er for dårlige til å styre penger. Mange bruker jo det som argument for at de vil ha penger tilbake på skatten også, de klarer ikke legge til side tilsvarende selv. Men ideelt sett ville arbeidstaker gjort all jobben med et slikt system. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #135 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Folk kunne hatt helt og holdent ansvar for å betale inn selv, slik som det er hvis man vil betale baksmell innen fristen. Men jeg tror som sagt ikke det ville fungert i praksis, folk er for dårlige til å styre penger. Mange bruker jo det som argument for at de vil ha penger tilbake på skatten også, de klarer ikke legge til side tilsvarende selv. Men ideelt sett ville arbeidstaker gjort all jobben med et slikt system. Anonymkode: bc534...733 Ideelt sett, ja. Men jeg vet at skatteetaten bruker enorme ressurser på innkreving i dag selv arbeidsgiver gjør mesteparten av jobben når det gjelder lønnstakere. Anonymkode: 5338e...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #136 Del Skrevet 16. desember 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Da måtte staten brukt enorme ressurser på innkreving, nå gjør arbeidsgivere mesteparten av jobben. Anonymkode: 5338e...289 Vi selvstendig næringsdrivende må ordne dette selv. Går helt fint det. Anonymkode: 3ffd9...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #137 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi selvstendig næringsdrivende må ordne dette selv. Går helt fint det. Anonymkode: 3ffd9...3f5 😂😂😂 Du tror virkelig helt seriøst at alle næringsdrivende betaler den skatten de skal helt uten videre? Anonymkode: 347ac...a21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #138 Del Skrevet 16. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: 😂😂😂 Du tror virkelig helt seriøst at alle næringsdrivende betaler den skatten de skal helt uten videre? Anonymkode: 347ac...a21 Nei, ikke idiotene. Vi andre klarer det helt fint. Anonymkode: 3ffd9...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #139 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi selvstendig næringsdrivende må ordne dette selv. Går helt fint det. Anonymkode: 3ffd9...3f5 Nei, det gjør det ikke. Anonymkode: 5338e...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #140 Del Skrevet 16. desember 2022 Hva er tabell 7121? Anonymkode: 0f8d3...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå