Gå til innhold

Skattekortet for 2023


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Adobyen skrev (1 time siden):

Jeg husker ikke detaljene akkurat nå, men det har alltid vært kuttet ned på litt av minstefradraget pga at skattekortet skal ha noe å gå på. En slags sikkerhetsmargin.  Tidligere så hadde vi minstefradrag og oppgjørsfradrag, hvor oppgjørsfradraget ble utelatt fra skattekortet, men kom med på selvangivelsen.  Jeg vet ikke om det fortsatt er sånn altså.

Oppgjørsfradrag? Tenker du på personfradraget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boetica skrev (Akkurat nå):

Oppgjørsfradrag? Tenker du på personfradraget?

Nei, det er utgått for noen år siden, ble slått sammen med minstefradraget.  Personfradraget er det nye navnet på klassefradrag. Du husker skatteklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange fikk veldig høy renteinntekt. Jeg fikk omvendt. 1000kr på 600.000 i bank :ler: 

Anonymkode: 3d8d7...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser mange fikk veldig høy renteinntekt. Jeg fikk omvendt. 1000kr på 600.000 i bank :ler: 

Anonymkode: 3d8d7...de2

Hæh? 🙈 Dette blir jo mer og mer komisk. Begynner å lure på om de har blandet postene til folk i systemet. Rolf Olsen har fått inntekten til Ola Jensen og renteinntekten til Håkon Hansen :P Bare det ikke er kommet personverninfo på avveie.... 

Anonymkode: 9ca65...ce2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser mange fikk veldig høy renteinntekt. Jeg fikk omvendt. 1000kr på 600.000 i bank :ler: 

Anonymkode: 3d8d7...de2

Dårlig rente 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 minutt siden):

Nei, det er utgått for noen år siden, ble slått sammen med minstefradraget.  Personfradraget er det nye navnet på klassefradrag. Du husker skatteklasse?

Ja det er jo ikke så lenge siden skatteklasse 1 og 2 var en realitet. Ser nå at oppgjørsfradraget falt bort rundt 1998-99. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæh? 🙈 Dette blir jo mer og mer komisk. Begynner å lure på om de har blandet postene til folk i systemet. Rolf Olsen har fått inntekten til Ola Jensen og renteinntekten til Håkon Hansen :P Bare det ikke er kommet personverninfo på avveie.... 

Anonymkode: 9ca65...ce2

Hvis noe sånt har skjedd kan man ikke stole på at man betaler riktig noen gang. Merkelig med så store utslag i år. 

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis noe sånt har skjedd kan man ikke stole på at man betaler riktig noen gang. Merkelig med så store utslag i år. 

Anonymkode: bc534...733

Hvis det har skjedd noe teknisk eller kodetull med skattekortene, så får de nok fort tilbakemeldinger og leter etter feilen.  Jeg er ikke bekymret for det når det gjelder skatteetaten.  Gjør de en feil, så rammer det jo utrolig mange,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten  skattetrekk jeg ønsker. 

Anonymkode: 347ac...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten  skattetrekk jeg ønsker. 

Anonymkode: 347ac...a21

Du skjønner ikke at folk vil være sikre på at de skatter riktig? Er jo fint å ha det sånn noenlunde riktig slik at man unngår masse restskatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten  skattetrekk jeg ønsker. 

Anonymkode: 347ac...a21

Vel. Hadde jeg kun endret inntektsposten så ser jeg at jeg i år hadde betalt nærmere 60 000 kroner for mye i skatt i 2023. Jeg hadde jo fått det igjen på skatten i 2024, men de pengene vil jeg heller ha per måned fortløpende så jeg kan investere dem.

Endret av c_buk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten  skattetrekk jeg ønsker. 

Anonymkode: 347ac...a21

I disse tider har vi på minstesats bruk for de ekstra 500kr i måneden som var regnet feil i renteinnskudd i stede for å spare de til neste sommer 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: c0077...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til vanlig svært variabel lønn da jeg er sykepleier som kan jobbe ekstra 10-25k mer enn vanlig lønn. Men har mammaperm nå frem til ca 1/10 ( med ferie) Burde jeg endre på skattekortet og regne ut rrel lnn og heller sette det opp fra 1/10, eller bare la det stå? 

Anonymkode: 4a161...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten  skattetrekk jeg ønsker. 

Anonymkode: 347ac...a21

Det er fradrag og kapitalinntekter som påvirker mest hvilket skattekort man får.

Anonymkode: 5338e...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man endrer skattekortet nå, blir tabellnummeret også endret? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er rare tider. Det med at biinntekt forandret seg synes jeg var rart siden jeg aldri har benyttet meg av det.

Anonymkode: c0077...504

Alle får en sats for biinntekt, man kan jo ikke vite om du kommer til å trenge det. Overtid for eksempel.

Anonymkode: 8deff...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man endrer skattekortet nå, blir tabellnummeret også endret? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Ja, det ble det, jeg sjekket det ut, om jeg valgte tabell 7100 visste det så mye i trekk, 7105 så mye osv. 

Anonymkode: 4a161...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle får en sats for biinntekt, man kan jo ikke vite om du kommer til å trenge det. Overtid for eksempel.

Anonymkode: 8deff...e0c

Det er jeg klar over, jeg skjønner bare ikke hvorfor den var 32% i år og ble til 34% neste år. Inntekten min er lik, samme er formue. 

Anonymkode: c0077...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jeg klar over, jeg skjønner bare ikke hvorfor den var 32% i år og ble til 34% neste år. Inntekten min er lik, samme er formue. 

Anonymkode: c0077...504

"Det er vanlige folks tur."

Anonymkode: 9672b...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (10 timer siden):

Du skjønner ikke at folk vil være sikre på at de skatter riktig? Er jo fint å ha det sånn noenlunde riktig slik at man unngår masse restskatt. 

Nå er jo skattetrekket i stor grad lagt opp slik at man som regel betaler litt for mye gjennom året. Det er jo en grunn til at folk flest får tilbake på skatten og ikke restskatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...