Gå til innhold

Skattekortet for 2023


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

I dag har skatteetaten lagt ut forslagene til skattekort for neste år. Det er veldig viktig å logge seg inn og se på tallene. Det bygger på anslag, og kan være feil.

Hos meg hadde de av en eller annen grunn skrevet et kjempestort rentefradrag og derfor ville dette kunnet ført til en kraftig restskatt.  Jeg har nå korrigert og sendt inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De hadde lagt inn et kjempestort rentefragdrag hos meg også. Sjekket lånene mine og det anslaget viste seg å stemme skremmende bra😅

Anonymkode: eaca9...1ab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme at rentefradagene ikke stemte overens med virkeligheten. De var høyere enn det de skulle være.

Anonymkode: 9b214...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Opplevde det samme at rentefradagene ikke stemte overens med virkeligheten. De var høyere enn det de skulle være.

Anonymkode: 9b214...fcf

Skatteetaten har ikke fasiten på ditt lån og dine renteutgifter. Skattekortet er et forslag ut fra de opplysningene skatteetaten har og det er renteutgifter for 2021 og lånesaldo per 31.12.21. Det er nesten et år siden og det er derfor du må sjekke om opplysningene stemmer hvis du vil har mest mulig rett skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (41 minutter siden):

Skatteetaten har ikke fasiten på ditt lån og dine renteutgifter. Skattekortet er et forslag ut fra de opplysningene skatteetaten har og det er renteutgifter for 2021 og lånesaldo per 31.12.21. Det er nesten et år siden og det er derfor du må sjekke om opplysningene stemmer hvis du vil har mest mulig rett skattetrekk.

Ja, jeg er fullt klar over det. Har vært inne flere ganger i løpet av 2022, og endret på skattetrekket. Og jeg har også korrigert og sendt inn skattekortet for 2023. 

Var bare inne i tråden, for å kommentere.

Anonymkode: 9b214...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Skatteetaten har ikke fasiten på ditt lån og dine renteutgifter. Skattekortet er et forslag ut fra de opplysningene skatteetaten har og det er renteutgifter for 2021 og lånesaldo per 31.12.21. Det er nesten et år siden og det er derfor du må sjekke om opplysningene stemmer hvis du vil har mest mulig rett skattetrekk.

Det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stod 40% på normalinntekt for meg. Straffer seg å være gjeldfri og ha litt på konto ser det ut som.

Anonymkode: 692d4...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å sjekke ja, rentefradraget hos meg var satt nesten 3 ganger det som er realiteten.

Anonymkode: 3bfa4...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det automatisk eller hvem er det som bestemmer inntekt 2023 på skattekortet? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det automatisk eller hvem er det som bestemmer inntekt 2023 på skattekortet? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Inntekten er basert på lønn innmeldt på A-meldingen for oktober 2022.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/tallene-i-skattekortet/

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor sjekker man rentefradraget? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Logg inn på skatteetaten.no og se hvilket beløp som står der og sammenlign med renter i nedbetalingsplan for 2023.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, arbeidsavklaringspenger hos meg var satt til 650 000. Som jo er noe høyere enn maksbeløpet....

Anonymkode: 84d96...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva de holder på med eller om de vet noe som ikke vi vet om hvor høy renta skal bli neste år. Jeg har kun studielån, og gjeldsrentene der var ikke spesielt utover normalen. Men jeg har en del penger stående på BSU nå siden jeg nærmer meg maksgrensa, og forventet renter på bankinnskudd var helt hinsides. Har det skjedd hos flere? De har kommet frem til ca. 50 000 kr i renteinnskudd neste år på rundt 300 000 i bank? Mjæh, kanskje BSU-renta nærmer seg 6-7% eller noe, men at den skal være nærmere 20 % enn 10% er ganske drøyt anslag. 

Anonymkode: 9ca65...ce2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Stod 40% på normalinntekt for meg. Straffer seg å være gjeldfri og ha litt på konto ser det ut som.

Anonymkode: 692d4...6df

Ja, de "rike" skal tas. De virkelig rike flykter til Sveits.

Anonymkode: 3ffd9...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stod 40% på normalinntekt for meg. Straffer seg å være gjeldfri og ha litt på konto ser det ut som.

Anonymkode: 692d4...6df

40 % er skattetrekket, ikke fasiten på hva du til slutt betaler i skatt for 2023.

Anonymkode: 5338e...289

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stod 40% på normalinntekt for meg. Straffer seg å være gjeldfri og ha litt på konto ser det ut som.

Anonymkode: 692d4...6df

Det er helt utrolig at vi som klarer å unngå å sette oss i gjeld blir brukt som sånne offerbukker av forgjeldede idioter som har lånt til over pipa. Håper virkelig mange av dem ryker på huet og ræva ut av hjemmene sine i 2023. Men da skal de vel fortsette å beskatte oss med formue og andre inversteringer for å bosette disse igjen.

Anonymkode: 1acca...30e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 timer siden):

I dag har skatteetaten lagt ut forslagene til skattekort for neste år. Det er veldig viktig å logge seg inn og se på tallene. Det bygger på anslag, og kan være feil.

Hos meg hadde de av en eller annen grunn skrevet et kjempestort rentefradrag og derfor ville dette kunnet ført til en kraftig restskatt.  Jeg har nå korrigert og sendt inn.

 

Jeg fikk en usaklig stor sum innskuddsrente (tilsvarende 40% av mine oppsparte midler). Måtte endre på det. 

Anonymkode: c0077...504

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk en usaklig stor sum innskuddsrente (tilsvarende 40% av mine oppsparte midler). Måtte endre på det. 

Anonymkode: c0077...504

Jeg kommenterte over, men samme skjedde med meg. Over 50 000 kr i renteinnskudd på noe å 300 000 kr i banken, lol! Hadde gladelig tatt i mot de rentene da, men - lurer på hva de har drevet med?

Anonymkode: 9ca65...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk en usaklig stor sum innskuddsrente (tilsvarende 40% av mine oppsparte midler). Måtte endre på det. 

Anonymkode: c0077...504

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kommenterte over, men samme skjedde med meg. Over 50 000 kr i renteinnskudd på noe å 300 000 kr i banken, lol! Hadde gladelig tatt i mot de rentene da, men - lurer på hva de har drevet med?

Anonymkode: 9ca65...ce2

Dette la jeg også merke til. Fikk en helt avsinding stor skatteøkning, så måtte inn og sjekke årsaken. Ser faktisk ut som de beregner 10% rente i år. Egentlig er det jo der renten burde ligget, når inflasjonen er 6-7%. Jeg har nå justert ned trekket til ca der renta ligger i dag, så får heller en eventuell økt innskuddsrente komme som et rentefritt lån frem til neste skatteoppgjør. Dette er absolutt ikke tiden jeg ønsker å trekke for mye skatt. 

Anonymkode: bc534...733

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...