Gå til innhold

Skattekortet for 2023


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kommenterte over, men samme skjedde med meg. Over 50 000 kr i renteinnskudd på noe å 300 000 kr i banken, lol! Hadde gladelig tatt i mot de rentene da, men - lurer på hva de har drevet med?

Anonymkode: 9ca65...ce2

Merkelig, på mitt skattekort var det satt opp ca. kr 8000,- i renteinntekter på innskudd over kr 300 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Logg inn på skatteetaten.no og se hvilket beløp som står der og sammenlign med renter i nedbetalingsplan for 2023.

Anonymkode: 5338e...289

Hva skjer hvis jeg ikke endrer rentefradraget nå? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skjer hvis jeg ikke endrer rentefradraget nå? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Hvis rentefradraget er satt for høyt er sjansen for restskatt høyere.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Dette la jeg også merke til. Fikk en helt avsinding stor skatteøkning, så måtte inn og sjekke årsaken. Ser faktisk ut som de beregner 10% rente i år. Egentlig er det jo der renten burde ligget, når inflasjonen er 6-7%. Jeg har nå justert ned trekket til ca der renta ligger i dag, så får heller en eventuell økt innskuddsrente komme som et rentefritt lån frem til neste skatteoppgjør. Dette er absolutt ikke tiden jeg ønsker å trekke for mye skatt. 

Anonymkode: bc534...733

Så merkelig. Det er jo høyt, men på meg har de jo faktisk beregnet nærmere 16%? Kommer an på om de har tatt fondet mitt med i beregning, men det går vel ikke en gang under renteinntekter i bank. Og dessuten er fondet bare på noe rundt 5000 kr, og selv med vekst på 25% siden start så utgjør det bare 2000 kr... Så det er meget merkelig. Jeg har tabelltrekk, og jeg steg mange trinn på tabeltrekket plutselig. Sum summert ser jeg likevel at skattetrekket ikke utgjør en veldig stor forskjell på inntekt jeg har nå, men litt forskjell er det. 

Anonymkode: 9ca65...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis rentefradraget er satt for høyt er sjansen for restskatt høyere.

Anonymkode: 5338e...289

Restskatt i 2024? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor setter de rentefradraget så høyt? Fra 55 000 her og til 125 000. Altså hvor høy vet de renten blir? Dette går jo ikke. 

Anonymkode: f6430...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Restskatt i 2024? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Ja, skatteoppgjøret for inntektsåret 2023 kommer i 2024.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, skatteoppgjøret for inntektsåret 2023 kommer i 2024.

Anonymkode: 5338e...289

Jeg kan jo endre rentefradraget i løpet av 2023 da? Eller må det gjøres nå? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan jo endre rentefradraget i løpet av 2023 da? Eller må det gjøres nå? 

Anonymkode: 1bf3c...0a5

Du kan endre skattekortet ditt når du vil.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Så merkelig. Det er jo høyt, men på meg har de jo faktisk beregnet nærmere 16%? Kommer an på om de har tatt fondet mitt med i beregning, men det går vel ikke en gang under renteinntekter i bank. Og dessuten er fondet bare på noe rundt 5000 kr, og selv med vekst på 25% siden start så utgjør det bare 2000 kr... Så det er meget merkelig. Jeg har tabelltrekk, og jeg steg mange trinn på tabeltrekket plutselig. Sum summert ser jeg likevel at skattetrekket ikke utgjør en veldig stor forskjell på inntekt jeg har nå, men litt forskjell er det. 

Anonymkode: 9ca65...ce2

Hos meg ble skattetrekket så høyt at jeg ble satt opp til å betale inn ekstra skatt i terminer gjennom året. Tror det gjaldt om man fikk over 50% trekk hos arbeidsgiver. Hvis man ikke betaler en termin, forfaller hele resten. Og det var snakk om sekssifret beløp jeg måtte betale inn på egenhånd. Dette har jeg faktisk ikke kjent til før, siden det har vært et ikkeproblem med nærmest null i rente. Nå var det ikke så vanskelig å endre skattekortet så alt går gjennom det med høyere trekk, men greit å vite til senere år. For hvis man har konti der rentene utbetales på slutten av året, er jo ikke dette penger man har underveis. Det begrenser hvor mye man kan sette på fastrentekonto. 

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, arbeidsavklaringspenger hos meg var satt til 650 000. Som jo er noe høyere enn maksbeløpet....

Anonymkode: 84d96...ba0

Jeg har fått oppført 580 000,- i aap. Tilnærmet dobbelt av det jeg mottar. 

Anonymkode: 07b51...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har fått oppnevnt ca dobbelt så mye aap som jeg mottar 🙈

Anonymkode: 6f92d...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg er satt opp med 90 000 i lønnsøkning, renteinntekter ikke innberegnet. Det skal jeg vise til min arbeidsgiver :D

Anonymkode: bc534...733

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble satt opp med 1 400 000 i gjeld og 152 000 i renter? Gjelda er riktig, men renter? Jeg beregnet selv mellom 50-60 000? Da tok jeg høyde for den nye renteøkningen. Må jeg beregne 100 000 mer i renter 2023?

Anonymkode: fda01...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser om mange som har fått helt bortinatta trekk, så kanskje det faktisk er noe feil i år? Virker litt tilfeldig. Blant annet har gjelden i borettslaget blitt satt ned vesentlig mer enn vi betaler inn i året. Greit nok at de har tatt høyde for veldig høy rente neste år, men da burde det jo være likt for alle. Ikke 16% for noen, 10 for andre og 4 for andre igjen. 

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble satt opp med 1 400 000 i gjeld og 152 000 i renter? Gjelda er riktig, men renter? Jeg beregnet selv mellom 50-60 000? Da tok jeg høyde for den nye renteøkningen. Må jeg beregne 100 000 mer i renter 2023?

Anonymkode: fda01...a60

Hvis du mener kr 50 - 60 tusen er mer riktig enn det som står på skattekortet bør du endre skattekortet, ellers risikerer du restskatt.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du mener kr 50 - 60 tusen er mer riktig enn det som står på skattekortet bør du endre skattekortet, ellers risikerer du restskatt.

Anonymkode: 5338e...289

50-60 tusen i restskatt er jo deilig hvis sparerenten slår til da. Men går sikkert ikke lang tid før myndighetene vil gjøre det mindre attraktivt å beregne restskatt.

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

50-60 tusen i restskatt er jo deilig hvis sparerenten slår til da. Men går sikkert ikke lang tid før myndighetene vil gjøre det mindre attraktivt å beregne restskatt.

Anonymkode: bc534...733

Det blir ikke 50 - 60 tusen i restskatt av et rentefradrag på kr. 100 000,- for mye. Skattefordelen av det beløpet er kr. 22 000,-.

Men hvis du ikke er redd restskatt trenger du ikke å endre skattekortet.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir ikke 50 - 60 tusen i restskatt av et rentefradrag på kr. 100 000,- for mye. Skattefordelen av det beløpet er kr. 22 000,-.

Men hvis du ikke er redd restskatt trenger du ikke å endre skattekortet.

Anonymkode: 5338e...289

Jeg hadde motsatt problem, fikk neste doblet skatt på grunn av økt sparerente. Så jeg måtte gjøre grep for å sette skatten ned, forhåpentligvis klarer jeg å oppnå en baksmell på noen tusen.

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...