Gå til innhold

Skattekortet for 2023


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir ikke 50 - 60 tusen i restskatt av et rentefradrag på kr. 100 000,- for mye. Skattefordelen av det beløpet er kr. 22 000,-.

Men hvis du ikke er redd restskatt trenger du ikke å endre skattekortet.

Anonymkode: 5338e...289

Jeg er ikke redd restskatt, men stusset veldig over tallene som lå inne på meg? Forventes det over/rundt 10% rentesats på boliglån gjennom 2023? Nå har jeg under 4%

Anonymkode: fda01...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke redd restskatt, men stusset veldig over tallene som lå inne på meg? Forventes det over/rundt 10% rentesats på boliglån gjennom 2023? Nå har jeg under 4%

Anonymkode: fda01...a60

Virker som det forventes, men sannsynlig har de tatt i ekstra så vi med renteinntekter skal betale inn det de med lån får i fradrag. Men straffer seg jo igjen neste år når vi får igjen. :) Tror ikke på 10%, men man skal aldri si aldri. Husker at det var satt opp rente på 3-4% forrige gang, jeg trodde ikke på det da heller. 

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er rentefradrag? Og hvordan vet man hva det er? 

Anonymkode: cdcd7...1f0

Rentefradrag er fradrag for gjeldsrenter.

Hvis du har lån har du sikkert  en nedbetalingsplan som viser hva du skal betale i renter og avdrag i 2023.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde det ikke vært fradrag for gjeldsrenter, nå settes rentene opp for å dempe inflasjonen. Samtidig som folk får deler av økningen tilbaie i form av fradrag. Det burde strengt tatt ikke vært renter på innskudd heller, så lenge de ligger langt under pristtigningen. Egentlig skulle man hatt fradrag for tap på innskudd.

Anonymkode: bc534...733

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en usaklig stor sum innskuddsrente (tilsvarende 40% av mine oppsparte midler). Måtte endre på det. 

Anonymkode: c0077...504

Hos meg var det mangedobling av  gjeldsrenter, og ingen grunn til at systemene deres kunne anslå så feil ut fra verken tidligere eller nåværende forhold.   Jeg tenker teknisk feil et sted.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (16 minutter siden):

Hos meg var det mangedobling av  gjeldsrenter, og ingen grunn til at systemene deres kunne anslå så feil ut fra verken tidligere eller nåværende forhold.   Jeg tenker teknisk feil et sted.  

Det tror jeg også.

Anonymkode: fda01...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper de ikke sender ut nye kort nå, har lagt litt arbeid i å endre til de noenlunde riktige summene.

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattekortet mitt var også helt på bærtur. Jeg må endre alt. 

Anonymkode: 29f4a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de var rause på inntekten. Gid jeg tjente såpass. 😏🙄

Anonymkode: f6430...2b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Adobyen said:

Hos meg var det mangedobling av  gjeldsrenter, og ingen grunn til at systemene deres kunne anslå så feil ut fra verken tidligere eller nåværende forhold.   Jeg tenker teknisk feil et sted.  

Legger også merke til at de regner ut for lavt minstefradrag i skatteberegningen (alminnelig inntekt). Så beregnet skatt blir ca 2500 kr for høyt.

Anonymkode: 3ffd9...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rentefradrag er fradrag for gjeldsrenter.

Hvis du har lån har du sikkert  en nedbetalingsplan som viser hva du skal betale i renter og avdrag i 2023.

Anonymkode: 5338e...289

Så da summerer man opp hva man betaler i renter i 2023 og setter inn dette beløpet i boksen for "gjeldsrenter"? 

Anonymkode: 999d3...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Så da summerer man opp hva man betaler i renter i 2023 og setter inn dette beløpet i boksen for "gjeldsrenter"? 

Anonymkode: 999d3...3ca

Ja.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legger også merke til at de regner ut for lavt minstefradrag i skatteberegningen (alminnelig inntekt). Så beregnet skatt blir ca 2500 kr for høyt.

Anonymkode: 3ffd9...3f5

Jeg husker ikke detaljene akkurat nå, men det har alltid vært kuttet ned på litt av minstefradraget pga at skattekortet skal ha noe å gå på. En slags sikkerhetsmargin.  Tidligere så hadde vi minstefradrag og oppgjørsfradrag, hvor oppgjørsfradraget ble utelatt fra skattekortet, men kom med på selvangivelsen.  Jeg vet ikke om det fortsatt er sånn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Anonymkode: 5338e...289

Takk ☺️

Anonymkode: 999d3...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja, arbeidsavklaringspenger hos meg var satt til 650 000. Som jo er noe høyere enn maksbeløpet....

Anonymkode: 84d96...ba0

😅 Oj, den var frisk.

Jeg har maksimal sats ufør og får 441 444 før skatt. 
 

De har merkelig nok ikke beregnet inn 60.000 fra uføreforsikringen jeg får årlig, så den måtte jeg inn og endre.

Har fått skattesmell pga den 2-3 foregående år, så usikker på hvorfor den ikke føres opp.

Men, jeg gikk iallefall fra 29% skatt til 30%. 
 

Håper jeg unngår baksmell med det. 

Anonymkode: f3104...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så merkelig. Det er jo høyt, men på meg har de jo faktisk beregnet nærmere 16%? Kommer an på om de har tatt fondet mitt med i beregning, men det går vel ikke en gang under renteinntekter i bank. Og dessuten er fondet bare på noe rundt 5000 kr, og selv med vekst på 25% siden start så utgjør det bare 2000 kr... Så det er meget merkelig. Jeg har tabelltrekk, og jeg steg mange trinn på tabeltrekket plutselig. Sum summert ser jeg likevel at skattetrekket ikke utgjør en veldig stor forskjell på inntekt jeg har nå, men litt forskjell er det. 

Anonymkode: 9ca65...ce2

Jeg hoppet fra tabell 7100 til 7122, havnet på 7120 etter jeg kuttet ned innskuddsrenta de hadde satt opp. Er uføretrygdet og har ingen endring i økonomien fra i fjor så jeg synes dette er litt merkelig. Prosenttrekket fra biinntekt gikk opp fra 32% i år til 34% neste år. Jeg aner ikke hvorfor. 

Anonymkode: c0077...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos meg har de også satt opp forventet rentefradrag. Utregningen viser at det tilsvarer en rente på 4,57%. Jeg satte det ned igjen. 

Anonymkode: 9672b...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hoppet fra tabell 7100 til 7122, havnet på 7120 etter jeg kuttet ned innskuddsrenta de hadde satt opp. Er uføretrygdet og har ingen endring i økonomien fra i fjor så jeg synes dette er litt merkelig. Prosenttrekket fra biinntekt gikk opp fra 32% i år til 34% neste år. Jeg aner ikke hvorfor. 

Anonymkode: c0077...504

Jeg gikk fra 7100 til 7123 selv, så ja det er merkelig. Når det gjelder biinntekt så tror jeg faktisk gikk jeg fra 34% til 32%, her så det var også veldig merkelig og omvendt fra deg, haha. Får sette meg ned og kikke litt på tallene skikkelig i morgen, men var nok mye så var litt rart her ja. 

Anonymkode: 9ca65...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg gikk fra 7100 til 7123 selv, så ja det er merkelig. Når det gjelder biinntekt så tror jeg faktisk gikk jeg fra 34% til 32%, her så det var også veldig merkelig og omvendt fra deg, haha. Får sette meg ned og kikke litt på tallene skikkelig i morgen, men var nok mye så var litt rart her ja. 

Anonymkode: 9ca65...ce2

Ja, det er rare tider. Det med at biinntekt forandret seg synes jeg var rart siden jeg aldri har benyttet meg av det.

Anonymkode: c0077...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de skal jeg få 90% rente på sparepengene mine. Det hadde vært fantastisk. 

Anonymkode: 31c91...d62

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...