AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #101 Del Skrevet 16. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hos meg ble inntekt for 2023 økt med 100% ! lol Kan ikke huske at sjefen sa at jeg skal gå 100% opp i lønn. Skulle betale like mye i skatt som jeg for utbetalt etter skatt. Har sjekket opplysninger som arbeidsgiveren sendte og der det stemmer alt. Så fra hvorifra de fikk de tallene gudene vet. Anonymkode: 54a5e...34f Veldig mye rare tall i år. Verst for de som ikke gidder sjekke. De kan få seg en overraskelse etter første lønning i januar. Anonymkode: 3ffd9...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #102 Del Skrevet 16. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Oi, jøss! Det har jeg ikke hørt om selv heller. 😅 Hvor ser man dette eventuelt, vet du? Kan ikke si at jeg oppdaget noe veldig uvanlig utover det lave prosenttrekket, men må inn for å se en gang til nå, haha. Anonymkode: f90ef...3a7 Det sto omtrent midt på, ved siden av feltet for prosenttrekket. Jeg hadde risikert faktura på 150 000 om jeg ikke hadde sjekket og endret. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #103 Del Skrevet 16. desember 2022 Her var også rentefradraget skyhøyt, men regner ikke med at skatteetaten vet at jeg har ekstremt lav fastrente og betaler mye mindre i rente enn beregnet. Fikk endret det og måtte betale dobbelt så mye skatt enn først satt opp😅 Anonymkode: d8c84...ac4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #104 Del Skrevet 16. desember 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Her var også rentefradraget skyhøyt, men regner ikke med at skatteetaten vet at jeg har ekstremt lav fastrente og betaler mye mindre i rente enn beregnet. Fikk endret det og måtte betale dobbelt så mye skatt enn først satt opp😅 Anonymkode: d8c84...ac4 Hvorfor gi avkall på et gratis lån? Nå kunne du jo fått litt avkastning på pengene også. Anonymkode: bc534...733 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #105 Del Skrevet 16. desember 2022 Hvor sikker er den estimerte inntekten? Min mann jobber i industrien og har timelønn på 300,- han står oppført med 750 000. Han jobber av og til litt overtid, men ikke hver måned. Han får feriepenger som ble beskattet i fjor? Han har hatt utbetalt 680 000 så langt i år. Han har fått lønn i desember. Han fikk ingenting i lønnstillegg, det var magert i år. Anonymkode: 98d6c...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #106 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor sikker er den estimerte inntekten? Min mann jobber i industrien og har timelønn på 300,- han står oppført med 750 000. Han jobber av og til litt overtid, men ikke hver måned. Han får feriepenger som ble beskattet i fjor? Han har hatt utbetalt 680 000 så langt i år. Han har fått lønn i desember. Han fikk ingenting i lønnstillegg, det var magert i år. Anonymkode: 98d6c...8ba Skatteetaten har ikke fasiten på hva din mann kommer til å tjene i 2023, så hvis han vil ha mest mulig riktig skattetrekk bør han endre skattekortet. Feriepenger skattlegges i utbetalingsåret. Anonymkode: 5338e...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #107 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor sikker er den estimerte inntekten? Min mann jobber i industrien og har timelønn på 300,- han står oppført med 750 000. Han jobber av og til litt overtid, men ikke hver måned. Han får feriepenger som ble beskattet i fjor? Han har hatt utbetalt 680 000 så langt i år. Han har fått lønn i desember. Han fikk ingenting i lønnstillegg, det var magert i år. Anonymkode: 98d6c...8ba Jeg har tjent 618000 i år, estimert neste år var 740 000, jeg valgte å senke forventet inntekt. Anonymkode: 59acc...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #108 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan være fordi satsen i år er basert på lønn i oktober i 2021 + rente/saldo per 31.12.2020 og satsen for neste år er basert på lønn i oktober 2022 + rente/saldo per 31.12.2021. Vet du at du ikke får restskatt for inntektsåret 2022? Det du blir trukket blir trukket i skattetrekk er ikke fasiten på hvor mye du skal betale i skatt. Fasiten får du i skatteoppgjøret for 2022 som kommer våren 2023. Anonymkode: 5338e...289 Ja, jeg har uføretrygd og ca samme inntekt som i fjor og året før (g har såvidt gått opp i mai). Ingen ekstra biinntekt og ingen store endringer i sparepenger. Jeg vet at jeg absolutt ikke får restskatt. Fullt klar over at skattetrekket ikke nødvendigvis er den reelle skatten jeg skal betale, men jeg liker å få tilbake maks ~2000kr fordi jeg har lav inntekt. Jeg trenger pengene jevnt fordelt utover året. Har uansett fikset opp i tabellen min, bare synes det er underlig at % for biinntekt har forandret seg når det ikke er noen endring i min økonomiske situasjon. Anonymkode: c0077...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 16. desember 2022 #109 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis man endrer skattekortet nå, blir tabellnummeret også endret? Anonymkode: 1bf3c...0a5 Antagelig, men hvorfor krysser du ikke bare av at du vil ha prosenttrekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #110 Del Skrevet 16. desember 2022 always skrev (6 minutter siden): Antagelig, men hvorfor krysser du ikke bare av at du vil ha prosenttrekk? Det vil jeg ikke ha Anonymkode: 1bf3c...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 16. desember 2022 #111 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vil jeg ikke ha Anonymkode: 1bf3c...0a5 Noen spesiell grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #112 Del Skrevet 16. desember 2022 always skrev (43 minutter siden): Noen spesiell grunn? Ser ikke poenget. Det er jo mest vanlig å ha tabell. Anonymkode: 1bf3c...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #113 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ikke poenget. Det er jo mest vanlig å ha tabell. Anonymkode: 1bf3c...0a5 Uenig. Jeg (og mange jeg kjenner innen min bransje) huker alltid av prosenttrekk og føler mer oversikt med det. Anonymkode: b57d8...7ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 16. desember 2022 #114 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser ikke poenget. Det er jo mest vanlig å ha tabell. Anonymkode: 1bf3c...0a5 Det er mest vanlig med tabell ja, men også mer vanlig å få skattesmell med det hvis man har flere arbeidsgivere. Jeg føler jeg har bedre kontroll hvis jeg har prosent. Jeg går, som nevnt til en annen her, inn for å komme nærmest mulig 0. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #115 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Masse energi? Endre skattekortet er jo stort sett det vi alle gjør når tallene er feil. Ja, grunnen er at det lønner seg for myndighetene med alle som liker å spare i skatt. Anonymkode: bc534...733 Endrer det ja, men det har jo ingen hensikt å drive å småjustere på alle mulige poster. Bare endre forventet inntekt slik at skattetrekkprosenten blir den man vil ha. Enkelt og greit. Skatteetaten bryr seg jo overhode ikke om tallene i de ulike postene i skattekortutregningen, men forholder seg kun til den trekkprosenten man ender opp med. Fot min del vil jeg ha lav trekkprosent og setter derfor forventet inntekt lavt, men andre vil ha et høyere skattetrekk og kan da sette forventet inntekt slik at man får det som resultat. Anonymkode: 347ac...a21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #116 Del Skrevet 16. desember 2022 always skrev (4 minutter siden): Det er mest vanlig med tabell ja, men også mer vanlig å få skattesmell med det hvis man har flere arbeidsgivere. Jeg føler jeg har bedre kontroll hvis jeg har prosent. Jeg går, som nevnt til en annen her, inn for å komme nærmest mulig 0. Hvorfor? Man betaler jo prosent med andre arbeidsgivere. Ofte cirka 43%. Ikke alle arbeidsgivere bruker tabell jo, bare hovedarbeidsgiveren. Anonymkode: 1bf3c...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #117 Del Skrevet 16. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Endrer det ja, men det har jo ingen hensikt å drive å småjustere på alle mulige poster. Bare endre forventet inntekt slik at skattetrekkprosenten blir den man vil ha. Enkelt og greit. Skatteetaten bryr seg jo overhode ikke om tallene i de ulike postene i skattekortutregningen, men forholder seg kun til den trekkprosenten man ender opp med. Anonymkode: 347ac...a21 Synes ikke det besvarer det du har uthevet? Det tar ikke masse energi å endre skattekortet. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #118 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes ikke det besvarer det du har uthevet? Det tar ikke masse energi å endre skattekortet. Anonymkode: bc534...733 Ut fra ørten tråder om temaet her bruker jo tydeligvis mange ganske så mye energi på å fundere på hvordan de skal endre alle de ulike postene i stedet for bare å endre kun forventet inntekt slik at trekket blir slik de vil ha det. Anonymkode: 347ac...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #119 Del Skrevet 16. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ut fra ørten tråder om temaet her bruker jo tydeligvis mange ganske så mye energi på å fundere på hvordan de skal endre alle de ulike postene i stedet for bare å endre kun forventet inntekt slik at trekket blir slik de vil ha det. Anonymkode: 347ac...a21 Det tar ikke så mye energi å endre flere poster heller, selv har jeg endret formue og rentesinntekt for å få ned skattetrekket. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #120 Del Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten skattetrekk jeg ønsker. Anonymkode: 347ac...a21 du skjønner det den dagen du driter deg ut. Jeg har både blitt skyldig 35k og fått igjen 35k. Anonymkode: 4a161...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå