Gå til innhold

Skattekortet for 2023

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er jeg klar over, jeg skjønner bare ikke hvorfor den var 32% i år og ble til 34% neste år. Inntekten min er lik, samme er formue. 

Anonymkode: c0077...504

Det kan være fordi satsen i år er basert på lønn i oktober i 2021 + rente/saldo per 31.12.2020 og satsen for neste år er basert på lønn i oktober 2022 + rente/saldo per 31.12.2021.

Vet du at du ikke får restskatt for inntektsåret 2022? Det du blir trukket blir trukket i skattetrekk er ikke fasiten på hvor mye du skal betale i skatt. Fasiten får du i skatteoppgjøret for 2022 som kommer våren 2023.

Anonymkode: 5338e...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

"Det er vanlige folks tur."

Anonymkode: 9672b...e05

74j72u.jpg

Anonymkode: 3ffd9...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at folk gidder bruke en masse energi på skattekortet. Jeg endrer bare forventet inntekt slik at jeg får den prosenten  skattetrekk jeg ønsker. 

Anonymkode: 347ac...a21

Masse energi? Endre skattekortet er jo stort sett det vi alle gjør når tallene er feil. 

1 hour ago, William_S said:

Nå er jo skattetrekket i stor grad lagt opp slik at man som regel betaler litt for mye gjennom året. Det er jo en grunn til at folk flest får tilbake på skatten og ikke restskatt. 

Ja, grunnen er at det lønner seg for myndighetene med alle som liker å spare i skatt. 

Anonymkode: bc534...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Masse energi? Endre skattekortet er jo stort sett det vi alle gjør når tallene er feil. 

Ja, grunnen er at det lønner seg for myndighetene med alle som liker å spare i skatt. 

Hvordan lønner det seg for myndighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan lønner det seg for myndighetene?

De gir svært lave eller ingen renter på skatten folk har til gode. Motsatt taper de penger på oss som planlegger restskatt og betaler hele innen den rentefrie fristen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle inn og sjekke nå etter å ha justert skattetrekket- Men siden jeg har liten skatt til neste år( vet ikke om jeg får forlenget ytelse) fikk jeg kun opp av jeg skal betale 900 kr. i skatt neste år. Men skattetrekket for desember nå finner jeg ikke? Anyone?

Anonymkode: d6141...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De gir svært lave eller ingen renter på skatten folk har til gode. Motsatt taper de penger på oss som planlegger restskatt og betaler hele innen den rentefrie fristen. 

Det utgjør så utrolig små beløp at staten nok ikke noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle inn og sjekke nå etter å ha justert skattetrekket- Men siden jeg har liten skatt til neste år( vet ikke om jeg får forlenget ytelse) fikk jeg kun opp av jeg skal betale 900 kr. i skatt neste år. Men skattetrekket for desember nå finner jeg ikke? Anyone?

Det står på skattekortet ditt for 2022 og det er normalt halvt trekk i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det utgjør så utrolig små beløp at staten nok ikke noe til det.

Det kan utgjøre ganske store beløp for den enkelte, så med hele befolkningen samlet blir det kroner i statskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og så nå, og ser til min store overraskelse at det er satt opp fast prosenttrekk, ikke tabelltrekk. 

Synes 22% trekk på hovedinntekt samt alt annet høres veldig lite ut, når estimert inntekt i 2023 bikker 600?
Den vil nok ikke gjøre det, men synes det er helt greit at forventet inntekt er satt litt høyere enn faktisk inntekt. 

Anonymkode: f90ef...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det står på skattekortet ditt for 2022 og det er normalt halvt trekk i desember.

Jeg finner jo ikke skattekortet for 2022 etter at jeg justerte i går for 2023! Halvt trekk er det i k k e for navytelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Var inne og så nå, og ser til min store overraskelse at det er satt opp fast prosenttrekk, ikke tabelltrekk. 

Synes 22% trekk på hovedinntekt samt alt annet høres veldig lite ut, når estimert inntekt i 2023 bikker 600?
Den vil nok ikke gjøre det, men synes det er helt greit at forventet inntekt er satt litt høyere enn faktisk inntekt. 

Har du sjekket at du ikke er satt opp med forskuddskatt i tillegg? Jeg fikk også lavt prosenttrekk pluss forskuddsskatt som jeg må betale inn selv. Når jeg endret til mer riktige tall fikk jeg høyere prosentsats, men slipper forskuddsskatten. Jeg hadde knapt hørt om forskuddsskatt før, så måtte google hva dette var for noe. Sikkert mange som bare blir lykkelig over lav prosent, og får hakesliupp når første fakturaen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg finner jo ikke skattekortet for 2022 etter at jeg justerte i går for 2023! Halvt trekk er det i k k e for navytelser

Logg inn på skatteetaten.no

Velg Mine skattedokument, gå nedover til du finner 2022 og skattekort.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var satt opp med en inntekt på 637.000. Jeg tjener 560.000 nå😅 Hadde ikke takket nei til en slik lønnsøkning. 

Renteinntekter på sparepenger var også litt overdrevet. Har riktignok nesten 1 mill på sparekonto (som skal brukes til EK i løpet av 2023), men vil renten øke til 7,5%😳

Anonymkode: cdcd7...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kan utgjøre ganske store beløp for den enkelte, så med hele befolkningen samlet blir det kroner i statskassa.

Det blir veldig lite kroner i statskassen av det. Det er ikke mange som får enorme beløp tilbake, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var satt opp med en inntekt på 637.000. Jeg tjener 560.000 nå😅 Hadde ikke takket nei til en slik lønnsøkning. 

Renteinntekter på sparepenger var også litt overdrevet. Har riktignok nesten 1 mill på sparekonto (som skal brukes til EK i løpet av 2023), men vil renten øke til 7,5%😳

Anonymkode: cdcd7...1f0

Kapitalinntektene gir mest utslag på skattetrekket, så hvis du ikke vil ha så mye trekk bør du redusere renteinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir veldig lite kroner i statskassen av det. Det er ikke mange som får enorme beløp tilbake, nei.

Ganske mange når man leser de årlige skattetrådene på kg der folk jubler over 50-70 000 tilbake. Men selv for småbeløp blir det en god slump for staten når det gjelder så mange. Vi som planlegger skattefri baksmell er i klart mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du sjekket at du ikke er satt opp med forskuddskatt i tillegg? Jeg fikk også lavt prosenttrekk pluss forskuddsskatt som jeg må betale inn selv. Når jeg endret til mer riktige tall fikk jeg høyere prosentsats, men slipper forskuddsskatten. Jeg hadde knapt hørt om forskuddsskatt før, så måtte google hva dette var for noe. Sikkert mange som bare blir lykkelig over lav prosent, og får hakesliupp når første fakturaen kommer.

Oi, jøss! Det har jeg ikke hørt om selv heller. 😅 Hvor ser man dette eventuelt, vet du? Kan ikke si at jeg oppdaget noe veldig uvanlig utover det lave prosenttrekket, men må inn for å se en gang til nå, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ganske mange når man leser de årlige skattetrådene på kg der folk jubler over 50-70 000 tilbake. Men selv for småbeløp blir det en god slump for staten når det gjelder så mange. Vi som planlegger skattefri baksmell er i klart mindretall.

De fleste går i balanse pluss/minus noen tusenlapper.

Det er fortsatt småpenger i det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ble inntekt for 2023 økt med 100%  !

lol

Kan ikke huske at sjefen sa at jeg skal gå 100% opp i lønn.

Skulle betale like mye i skatt som jeg for utbetalt etter skatt.

Har sjekket opplysninger som arbeidsgiveren sendte og der det stemmer alt.

Så fra hvorifra de fikk de tallene gudene vet.

Anonymkode: 54a5e...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...