Gå til innhold

Uansvarlig samboer. Hva bør jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du ønsker å bli mor. Ikke la ditt første valg på vegne av barnet være ett skikkelig dårlig valg. Hvem man velger å få barn med er så utrolig viktig. Du er sammen med et "barn", som du ikke klarer å oppdra. Du må gi slipp, nå. Og for all del, bruk prevensjon i mellomtiden. Ikke utsett (ennå) et barn for dette her. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han viser deg sitt sanne ansikt, om og om igjen. Begynn å tro på det du SER, ikke det du vil skal være!

Han er ufin til deg, lyver, utnytter deg,  veldig lat. 

Ikke finn på å la ham løse problemene sine med mer gjeld med sikkerhet i boligen!

Det absolutte minimum for at du skal fortsette med ham, må være full separasjon av økonomi. Ikke la ham dra deg ned. Ikke betal for ham. Han må kjenne på kroppen at gjelden svir. Kun da vil han kanskje lære. Har han ikke penger til halve strømregninga, så får han selge playstation. Går han ikke med på tough love, så har dere ingen fremtid.

Anonymkode: a1b44...2d3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for alt i verden ikke sette huset som sikkerhet! 
Min type er en mildere utgave av dette. Jeg endte med å kreve huset og alt annet vi eide sammen, solgt. Både for å få betalt tilbake penger han skyldte meg, men også fordi jeg ikke vil eie noe sammen med han og dermed løpe noen økonomisk risiko. 

Anonymkode: 56ee5...82d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig mange tråder på KG nå som starter med et langt velformulert og detaljert innlegg med ganske hårreisende problemstillinger, hvor deretter trådstarter aldri kommenterer videre i tråden…. ? Jeg tror dette må være en tulletråd. 
 

Hvis ikke, er personen som har startet tråden like uansvarlig som den uansvarlige kjæresten, siden hun prøver aktivt å få barn med ham. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et forhold som det der… Orket det i 5 år, og gikk etter det. Da vi traff hverandre første gangen hadde han masse gjeld. Jeg hjalp han! Men han fikk stadig tilbakefall. 
 

1 år ETTER at vi hadde gått hver til vårt prøvde han å få meg tilbake. Viste seg at han hadde tatt ennå mer i lån, og var på 7-siffer forbrukslån. Nei takk!
 

Noen lærer ALDRI! Det er ikke din oppgave å redde han hver eneste gang. Man må være 2 i ett forhold! og akkurat nå er det bare du som tenker på dere…

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forbauser meg at noen kan være så velformulert og virke så oppegående, og samtidig være så innmari blind. De røde flaggene hos han lyser jo lang vei, de har du skrevet et eviglangt innlegg om. Men hvordan kan du aktivt forsøke å få barn inn i dette dysfunksjonelle forholdet? 
 

Du har begått en straffbar handling for denne mannen. Du har tatt hans eksamen, for å redde ræva hans. Dette forteller du villig vekk, uten å fokusere på galskapen som ligger i det. Og dette kommer på toppen av alt annet du forteller. Har du tenkt på at dette kjærlighetsbarnet som du ønsker deg, får gener fra sin far? At du om noen år, når du sitter med ruinert personlig økonomi, har både en mann og en ungdom du desperat må prøve å «hjelpe»? Barnet ditt kan du ikke gå fra på samme måte. 
 

Han har barn fra før! Han vil ikke ha dette barnet, hva får deg til å tro noe annet? Om du er religiøs, kanskje du skal tenke over hvilke krefter som har sørget for at det ikke klaffer for dere. Er du ikke, tenk over hvordan dette hardkjøret går fysisk ut over deg, og påvirker fertilitet. Vil du ha barn? Finn en ordentlig mann å få barn med, de finnes der ute. Du kan da ikke mene at barna til den fyren du beskriver i HI blir født med de beste forutsetninger??
 

Jeg blir helt matt. Fyren du beskriver i HI kan ikke hjelpes. Men det kan faktisk ikke du heller, om du ikke kommer deg ut. Et brudd er siste utvei? Vel, den utveien sto du ved for lenge siden. Hvordan kan du ikke se det? 

Anonymkode: b969e...fbc

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. Her er nok du dessverre stuck i omsorgs-/foreldrerollen og han i barnerollen. Har han en diagnose? For meg virker det som om han lever etter hvor dopaminet finnes (festing, gaming, kompiser) og unngår krav som om han kjører slalom.

Her må det kanskje inn fagfolk som kan hjelpe både deg og ham med litt rydding. Mellom dere og individuelt. Jeg hadde ikke orka å fikse et voksent menneske, så jeg hadde dratt. For sånn det er nå så kommer du også til å havne på lista over mottakere av barnebidrag - og samværet for deres felles barn blir null eller den nye dama hans tar det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan tenke som gjør situasjonen hakket bedre for han, hadde vært om det var noe udiagnostisert her. Tenk over om han kan ha f.eks adhd eller depresjon. 

Uansett skal et forhold handle om å gi og ta. Anbefaler å sette opp en liste med to kolonner, en med positive ting om han og en med negative eller en med fordeler om det blir slutt og en med negative ting. Om han totalt sett ikke tilfører livet ditt positivtitet burde du kvitte deg med den ekstra belastningen og gå videre 

Anonymkode: 3e0a1...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere får barn, kommer barnet til å se på hva faren gjør og etterligne det.

Med andre ord:

  • Ikke bry seg om å rydde.
  • Ikke bry seg om skolearbeid.
  • Game hele tiden.
  • Kjefte på deg hvis du ber han/hun om å rydde rommet.
  • Fortelle deg at de er så slitne etter skolen at de må roe ned litt med spill. Etter 6 timer, spiller de fremdeles.

Vil du fremdeles ha barn med han?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også for meg hvordan han skal kunne ta seg av et barn.

Når han ikke gidder å tømme kattedoen eller gjøre husarbeid.

Når du er hjemme med permisjon, gjør du alt. Og det går vel bra, du er allerede vant til å gjøre alt. Men så er permisjonen din slutt, og du må tilbake på jobb. For du tror vel ikke at han er i stand til å jobbe mer, og du være mer hjemme?

La oss si at du må jobbe overtid, og din drittsure samboer må ta hånd om barnet. Gir noe lettvint mat som frokostblanding, for å lage middag er over hans evner. Gir barnet en mobil eller nettbrett for at det ikke skal forstyrre han, mens han spiller. Legger barnet i samme bleia som det kom hjem med fra barnehagen, for han er for dum til å huske på at det må gjøres. Eller han vil ikke, fordi det er ekkelt. Legger barnet uvasket, med full bleie, i samme body og strømpebukse. Gidder ikke lese eller ha noen som helst kos. Tar på seg hodetelefonene så han ikke skal høre gråting, og setter seg til å spille.

Du kommer hjem til et barn som har grått seg i søvn.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verdens land og rike forsøker dere å få barn sammen?! Det er jo regelrett galskap.

Anonymkode: 50a5b...edf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men du bør i alle fall ikke få barn med han, og du burde gå. Dette er en mann som aldri har følt seg fri til å finne det punktet der han kan motivere seg selv. Å være med deg kan være en økonomisk hvilepute mer enn kjærlighet. Hører også slik ut på det han sier til deg. 

Anonymkode: e7c6e...843

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 1.34):

 

Før du svarer: Husk at dette kun er min side av saken, og at vi også har det fint sammen. Jeg er veldig glad i han, og å forlate forholdet er siste vei ut.

Anonymkode: 74b13...179

Takk gud for at dere ikke har barn sammen og kom deg av gårde.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg råder TS til å dra fra partner i slike tråder, for jeg mener at det meste kan jobbes for. Dette, derimot, har jeg ikke troen på. 

Jeg prøver selv å bli gravid, og vet hvor altoppslukende ønsket om barn kan bli. Er du veldig styrt av dette, kan du ta irrasjonelle avgjørelser, noe jeg tror du gjør ved å bli hos ham. 

Anonymkode: 39187...952

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

IKKE FÅ BARN MED DENNE MANNEN!

IKKE SETT HUSET DITT SOM PANT PÅ HANS LÅN!

I milde himmel…

Beklager caps lock, men dette må seriøst sies høyt og tydelig.

Start på P-piller igjen - umiddelbart!

 

Du har allerede gjort helt crazy greier for å redde rompa til denne mannen. Hvem i huleste tar eksamen for andre???  For å redde økonomien deres?

Dette er jo ikke i nærheten av en sunn relasjon. Ikke i samme nabolag engang.

Du jobber og står på, tar ekstra utdannelse og forbedrer deg selv - masse å være stolt over!

Men dette kommer ikke til å bli bedre. Han kommer til å eskaler - som du alt merker han gjør.

Etterhvert som problemene tårner seg opp for ham, og det blir umulig for deg å fikse dem - så vil han i stadig større grad ta det ut på deg.

Men - det er ikke for sent for deg ❤️

Din økonomi og dine gener er heldigvis ikke helt sammenknyttet med hans ennå.

IKKE la han ta opp lån med huset i sikkerhet. Det er ikke mulig for deg å sikre deg økonomisk via avtaler og kontrakter. Banken vil kreve sitt, når han ikke betaler lånet - ikke hvis, men NÅR - og han vil ikke ha penger å tilbakebetale deg med.

Han har alt barn, hvor han velger fylla framfor samvær med.

Hvorfor i all verden tenker du at han kommer til å plutselig bli en omsorgsfull og kjærlig far for ditt barn…?

Han kommer til å bli like rasende på en baby som gråter, at du trenger hjelp og noen til å holde baby mens du dusjer - rasende for å bli forstyrret i gamingen.


Setter du huset - som tre av dine slektninger hjelp dere med å få kjøpt - som sikkerhet for hans lån, så setter du også punktum for din egen økonomiske situasjon. Du kommer til å bli dratt med i dragsuget, og bli gjeldsslave.

Velger du han som far til ditt barn, så er det stor sannsynlighet for at barnet vil arve farens trekk - tipper det er noe ubehandlet adhd, eller annen psykisk diagnose her. Slikt er genetisk og arvbart.

Du vil i praksis bli alenemor. Det vet du da godt?

 

Du er under stort press om dagen, med både hans økonomiske rot som spiser opp pengene dine i det daglige, og full jobb i tillegg til studier.

Hva med å bruke det som en anledning til å si at du har behov for å bo for deg selv ei stund? Så du får konsentrert deg om studier, og du vet du har lite å tilby som partner akkurat nå, det går på stumpene løs.

Du trenger ikke ta en avgjørelse om brudd her og nå. Forstår det er fryktelig vanskelig når en er glad i noen, og har gjort så mye for å hjelpe vedkommende.

Men tror du trenger en pause, og litt avstand mellom dere, så du får hodet over vannet og kan tenke litt klarere?

Beklager den veldig direkte talen innledningsvis. Men det er faktisk ei stor lykke at økonomien deres ikke er alt for sammenblandet, og at det ikke er noe barn oppi dette. Det gjør at du tross alt har stor frihet og valgfrihet over hvordan din framtid skal være. ❤️ 

Begynn med å bli særboere ei stund.

Han får vise at han mener alvor ved å fikse å leve som en selvstendig voksen. Det er et minimum å kreve i grunn.

Fortsetter du livet med ham som nå kommer du uansett til å ende opp som skilt småbarnsmor i økonomisk ruin nokså snart. Og må sende barn på samvær til en far som går på fylla.

Ta P-pillen. Vær så snill.

IKKE pantsett huset.

Du jobber rompa av deg for å få et bedre liv, og høyere utdanning for å få en bedre jobb. Vær stolt og rak! :) 

 

Anonymkode: ced51...2f9

Enig i dette, bortsett fra beklagelsen - det er tydeligvis helt nødvendig med både capslock og annet for jeg husker også TS sin forrige runde og det overrasker meg at TS ikke har kommet lengre. Jeg skjønner at du er glad i fyren, men skal du ødelegge både eget og evt barns liv på en fyr som ikke skjerper seg? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OBS: Jeg har bodd i DK i mange år, så mitt skriftlig norsk er ikke så bra lengere. Håper dere kan forstå hva jeg skriver.

Når jeg leser ditt skriv, så ser jeg kun hvor dårlig han er og hvor god du er. Her er veldig mye JEG gør alt bra, mens han gjør intet bra.

Nej du var ikke NØDT til å tage et lån på 100000 kr, så han kunne klare seg. På samme måte som du heller ikke er NØDT til å stille boligen som garanti. DU tok et valg å lånte pengene til han, og nu kan DU tage et valg å stille boligen som garanti

Man skal tage ansvar for eget liv, akkurat på samme måte som sambo skal tage ansvar for eget liv. 

Du har skrevet et kjempe langt skriv om alle hans feil, allikevel vurdere du å få barn med han + vært med han i 8 år. Der må da være noe bra?

Har du selv en masse bagasje som gjør du føler det er okay, at en mand oppfører sig på den måten?

Umiddelbart virker det til at du har ryddet vejen for ham nonstop i 8 år, hvordan kan du så forvente han gjør noe anerledes no?

Tag ansvar for deg selv, og slip martyr -rollen. Den der "jeg-gjør-alt-i-samlivet-og-ingen-takker-meg" kan du ikke bruke til noe.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør fremmede om HVA DU BØR GJØRE?
Leser du noen av svarene? Du bør gjøre det skutt på dagen i dag. 
 

Du trenger hjelp. Du må forlate ham nå. Han blir sunt, sur, anklagende, rasende. Du skal ikke ordne noe, han er ikke ditt ansvar.

Du trenger hjelp til det praktiske/økonomiske (for egen del!!!)og det følelsesmessige. Dette klarer du ikke ordne opp i selv, og skal ikke ordne noe mer for han. 
 

Du må snakke ned legen din ang hjelpeapparat, om det er jurist, psykolog, krisesenter, banken, familie, venner, -antageligvis trenger du dem alle. Å ønske barn med ham er galskap, å i det hele tatt lure på hva du skal gjøre videre for å hjelpe ham er galskap. Kom deg vekk fra den mannen.

Anonymkode: 76cac...059

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...