Gå til innhold

Uansvarlig samboer. Hva bør jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reageree bare på at du vurderer BARN med han??

Assa hææ??

Er tilbakestående å få barn med en sånn mann.

Hva sliter du med, som er forelsket i en på det nivået?

(Og stakkars katta. Klarer man ikke renske doen, evner man ikke ha kjæledyr)

Anonymkode: d6062...e31

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt bør du slå opp, det er absolutt ingenting annet å gjøre her. 

Så må du spørre deg selv om hvorfor du ble så lenge? Andre damer hadde droppet denne mannen umiddelbart og aldri sett seg tilbake. Han er bare søppel, og andre hadde skjønt det etter to uker.

Hvorfor skjønner ikke du det? Hva er galt med selvfølelsen din? 

Du har i hvert fall blitt advart. Om du fortsetter med denne mannen, blir livet ditt ødelagt, og det er faktisk ikke bare hans skyld. Du har fri vilje, og det er dette du aktivt velger. 

Anonymkode: 10443...e66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE FÅ BARN MED DENNE MANNEN!

IKKE SETT HUSET DITT SOM PANT PÅ HANS LÅN!

I milde himmel…

Beklager caps lock, men dette må seriøst sies høyt og tydelig.

Start på P-piller igjen - umiddelbart!

 

Du har allerede gjort helt crazy greier for å redde rompa til denne mannen. Hvem i huleste tar eksamen for andre???  For å redde økonomien deres?

Dette er jo ikke i nærheten av en sunn relasjon. Ikke i samme nabolag engang.

Du jobber og står på, tar ekstra utdannelse og forbedrer deg selv - masse å være stolt over!

Men dette kommer ikke til å bli bedre. Han kommer til å eskaler - som du alt merker han gjør.

Etterhvert som problemene tårner seg opp for ham, og det blir umulig for deg å fikse dem - så vil han i stadig større grad ta det ut på deg.

Men - det er ikke for sent for deg ❤️

Din økonomi og dine gener er heldigvis ikke helt sammenknyttet med hans ennå.

IKKE la han ta opp lån med huset i sikkerhet. Det er ikke mulig for deg å sikre deg økonomisk via avtaler og kontrakter. Banken vil kreve sitt, når han ikke betaler lånet - ikke hvis, men NÅR - og han vil ikke ha penger å tilbakebetale deg med.

Han har alt barn, hvor han velger fylla framfor samvær med.

Hvorfor i all verden tenker du at han kommer til å plutselig bli en omsorgsfull og kjærlig far for ditt barn…?

Han kommer til å bli like rasende på en baby som gråter, at du trenger hjelp og noen til å holde baby mens du dusjer - rasende for å bli forstyrret i gamingen.


Setter du huset - som tre av dine slektninger hjelp dere med å få kjøpt - som sikkerhet for hans lån, så setter du også punktum for din egen økonomiske situasjon. Du kommer til å bli dratt med i dragsuget, og bli gjeldsslave.

Velger du han som far til ditt barn, så er det stor sannsynlighet for at barnet vil arve farens trekk - tipper det er noe ubehandlet adhd, eller annen psykisk diagnose her. Slikt er genetisk og arvbart.

Du vil i praksis bli alenemor. Det vet du da godt?

 

Du er under stort press om dagen, med både hans økonomiske rot som spiser opp pengene dine i det daglige, og full jobb i tillegg til studier.

Hva med å bruke det som en anledning til å si at du har behov for å bo for deg selv ei stund? Så du får konsentrert deg om studier, og du vet du har lite å tilby som partner akkurat nå, det går på stumpene løs.

Du trenger ikke ta en avgjørelse om brudd her og nå. Forstår det er fryktelig vanskelig når en er glad i noen, og har gjort så mye for å hjelpe vedkommende.

Men tror du trenger en pause, og litt avstand mellom dere, så du får hodet over vannet og kan tenke litt klarere?

Beklager den veldig direkte talen innledningsvis. Men det er faktisk ei stor lykke at økonomien deres ikke er alt for sammenblandet, og at det ikke er noe barn oppi dette. Det gjør at du tross alt har stor frihet og valgfrihet over hvordan din framtid skal være. ❤️ 

Begynn med å bli særboere ei stund.

Han får vise at han mener alvor ved å fikse å leve som en selvstendig voksen. Det er et minimum å kreve i grunn.

Fortsetter du livet med ham som nå kommer du uansett til å ende opp som skilt småbarnsmor i økonomisk ruin nokså snart. Og må sende barn på samvær til en far som går på fylla.

Ta P-pillen. Vær så snill.

IKKE pantsett huset.

Du jobber rompa av deg for å få et bedre liv, og høyere utdanning for å få en bedre jobb. Vær stolt og rak! :) 

 

Anonymkode: ced51...2f9

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med jula - har du anledning til å reise til egen familie? Alene?

Eller på andre måter ordne så dere feirer jul hver for dere?

Kanskje du kan skylde på at du trenger tid og ro til oppgaveskriving?

Du har åpenbart gode venninner, siden noen av dem hjalp deg med å ta eksamen for ham (?!!?) - kan du åpne deg og tanken dine for noen av dem?

Litt avstand og noen å støtte deg på tror jeg kunne gjort deg veldig godt ❤️ 

For mye av det du forteller om i forholdet deres er komplett galskap, for oss som står utenfor. Og du er åpenbart ei smart dame med stort hjerte, så tror kanskje du trenger litt hjelp til å sortere egne tanker og følelser. Helst før ting går helt galt.

 

Anonymkode: ced51...2f9

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett års tid leser vi samme innlegg, men da har de fått et barn sammen. Hva gjør jeg, kommer spørsmålet til å være...

Noen mennesker forstår aldri sitt eget beste og TS er en av dem. 

Anonymkode: 7e401...6f3

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min samboer har aldri vært flink til å prioritere tiden til fornuftige og kjedelige ting, over det som er gøy og avslappende. Han har alltid hatt et problem med mye gjeld, og hver gang vi har klart å fikse det, har han gitt lovnader om å skjerpe seg og aldri la det skje igjen.

Nå har han igjen satt oss dyp gjeld, og fra januar får han så mye i lønnstrekk at han ikke kommer til å kunne ta sin del av fellesutgiftene (ca. 17K i måneden). Han nekter å løse problemet ved å gjøre andre tiltak enn å gi den samme lovnaden som alle andre ganger, når hans egentlige problem er selvdisiplin. Hva skal jeg gjøre for å unngå at dette ødelegger oss??

I stedet for å site hele innlegget:

Han ødelegger uansett, det eneste du kan gjøre er å forlate han for å ikke bli dratt ned i dragsuget.

Du må ikke finne på å få barn med han!!! Pris deg lykkelig for at det ikke har klaffet.

Anonymkode: d5ec1...95e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut fra sammendraget ditt så hadde jeg gått fra han. At en voksen person ikke tar ansvar for sin egen økonomi er no go for min del. Han får klare seg selv. Flytt selv eller be han flytte ut. 
 

Som noen andre skriver, få aldri barn med han. Han kommer ikke til å betale bidrag eller dele på utgifter til barnet. Han har rett og slett ikke råd til barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

Hva nå?

Nå sitter jeg her og ikke aner hva jeg skal gjøre. Jeg har grått i hele kveld, og prøvd å kommunisere med han i håp om å finne en løsning på problemet. Han mener jeg er for kontrollerende og ikke klarer tenke rasjonelt, og sier at jeg ikke har noe med dette å gjøre. Han er ikke interessert i å løse konflikten, og sier at han skal gjøre livet mitt like jævlig som jeg har gjort hans (han sikter til at jeg har vært mye trist og sliten i det siste, som har tatt all energien og dempet humøret hans).

 

Bare dette her burde være nok til at du hørte alarmklokkene ule. Han prøver å gi deg dårlig samvittighet for sine dårlige livsvalg.

Ingen kan fortelle deg hva du skal gjøre, du må stå for ditt eget. Men jeg ser en del røde flagg hos deg og.

🚩Du prøver å bli gravid med en mann som tydelig ikke er interessert i å være far.

🚩Tar eksamen for et annet menneske.

🚩Setter deg selv i gjeld for å dekke hans tullete gjeld.

For å nevne noe.

Jeg sier ikke dette for å tråkke deg ned, men for å prøve å åpne øynene dine. Du må ta ansvar for deg selv. Du har prøvd lenge nok å "fikse" samboeren din, til ingen nytte så langt. Hvor lenge tenker du det er hensiktsmessig å holde på?

Ta vare på deg selv 💜

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

«For en måned siden fikk han brev om at fra januar får han gjeldstrekk på 20 000 kr hver måned. I tillegg har han barnebidrag på rundt 6 000 kroner hver måned. Allerede i dag klarer han ikke betale fellesutgifter, så min private konto og sparing blir veldig påvirket.»

 

Er dette lønnstrekk via Namsmannen?

Han skal sitte igjen med nok til å dekke eget livsopphold, etter nøkterne satser.

Namsmannen har ikke lov til å trekke alt han har av inntekt. Her må det ha skjedd noe feil, har innrapportert for høy inntekt på ham?

Han må ta kontakt, levere oppdaterte opplysninger og be om ny beregning. Han skal ha nok igjen etter trekk til å dekke bolig, strøm, mat.

Du er ikke ansvarlig for hans livsopphold  når dere er samboere. Han skal kunne betale sin del av mat, bolig osv. Men han vil ikke ha penger til forbruk, sløsing, fest.

Går du fra han, så blir han ikke satt på bar bakke.

 

Sitat

«Ved hjelp av tre parter i min familie har vi også fått kjøpt oss bolig. Den gjør det også vanskelig for meg å gå.»


Nøyaktig hvordan har familien din hjulpet dere med bolig?

Håper ingen er kausjonist/medlåntaker?

Om du går med på å ta lån med pant i huset, så vil du risikere også andres økonomi, om de er kausjonister.

Blir vel litt verre å forklare det? Enn at du går fra ham og selger huset?

Har dere fått låne penger av familie, forskudd på arv el.l - så vil jo ikke pengene ha gått tapt, om du bryter opp og selger huset.

Brudd skjer. Kjipt, men forståelig. Pengene fra salg kan investeres i leilighet, eller betales tilbake om de er lånt av familie.

Om du går med på å ta opp lån med sikkerhet i huset som andre i din familie har måttet spytte i for å kunne kjøpe - og lånet misligholdes så huset tvangsselges derimot….

Da har du ikke bare tapt egne penger, men satt verdiene til folk i familien din til spille. Blir vel litt verre å forklare…?

For - han kommer ikke til å betale ned det lånet. Det er bare nok en quick-fix, i rekka av kjappe løsninger, helt til det skjærer seg neste gang.

 

Anonymkode: ced51...2f9

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg mener, what the hell. Hvorfor har du så lite selvverd at du finner deg i dette? Det her er det verste jeg har lest her inne. Du har jo absolutt ingen- og da mener jeg INGEN selvrespekt. Hva faen gjør du i dette forholdet? Seriøst?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som ikke har barn med han!

Er dette virkelig alt livet har å by deg på, er det sånn her du vil leve? Å aldri ha råd til noe fordi du lever med en totalt uansvarlig fjott?

Fortjener du ikke mer? Du er så ressurssterk! Du får til så mye!

Men, i dette forholdet er dere ikke likestilt.

Jeg har desverre barn med en som mannen din, og jeg må samarbeide med han i mange år fremover. Han lover barnet svømmehall, kino etc i pappahelg, og så får jeg forespørsel på vipps når de visstnok er i kassa og han ikke "hadde dekning på kortet likevel"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele innlegget eller alle svarene... Men om du stresser over et kattedo ham ikke har gjort rent- HVORDAN KAN DU I DET HELE TATT TENKE Å BLI GRAVID MED DENNE FJOTTEN???? Serriøst??! 

Nei bli gravid du og opprett nytt innlegg her på kg om 1 år igjen du.. Når du har vært sammen med en slik fjott så lenge og han faktisk viser seg å ikke endre seg, OG du prøver bli gravid med han-ja da er du faktisk enda dummere enn d han er! 

Anonymkode: 15b8f...af9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå. 

Om du vil ha barn oppi det hele må du belage deg på å være mamma for to. Lenge! Baby pluss en voksen respektløs sønn som ikke gjør en dritt og skulle flyttet ut for lengst.. 

Bare gå, ikke se deg tilbake. Det er ikke kjærlighet fra hans side, det er utnytting. Know your worth.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

IKKE FÅ BARN MED DENNE MANNEN!

IKKE SETT HUSET DITT SOM PANT PÅ HANS LÅN!

I milde himmel…

Beklager caps lock, men dette må seriøst sies høyt og tydelig.

Start på P-piller igjen - umiddelbart!

 

Du har allerede gjort helt crazy greier for å redde rompa til denne mannen. Hvem i huleste tar eksamen for andre???  For å redde økonomien deres?

Dette er jo ikke i nærheten av en sunn relasjon. Ikke i samme nabolag engang.

Du jobber og står på, tar ekstra utdannelse og forbedrer deg selv - masse å være stolt over!

Men dette kommer ikke til å bli bedre. Han kommer til å eskaler - som du alt merker han gjør.

Etterhvert som problemene tårner seg opp for ham, og det blir umulig for deg å fikse dem - så vil han i stadig større grad ta det ut på deg.

Men - det er ikke for sent for deg ❤️

Din økonomi og dine gener er heldigvis ikke helt sammenknyttet med hans ennå.

IKKE la han ta opp lån med huset i sikkerhet. Det er ikke mulig for deg å sikre deg økonomisk via avtaler og kontrakter. Banken vil kreve sitt, når han ikke betaler lånet - ikke hvis, men NÅR - og han vil ikke ha penger å tilbakebetale deg med.

Han har alt barn, hvor han velger fylla framfor samvær med.

Hvorfor i all verden tenker du at han kommer til å plutselig bli en omsorgsfull og kjærlig far for ditt barn…?

Han kommer til å bli like rasende på en baby som gråter, at du trenger hjelp og noen til å holde baby mens du dusjer - rasende for å bli forstyrret i gamingen.


Setter du huset - som tre av dine slektninger hjelp dere med å få kjøpt - som sikkerhet for hans lån, så setter du også punktum for din egen økonomiske situasjon. Du kommer til å bli dratt med i dragsuget, og bli gjeldsslave.

Velger du han som far til ditt barn, så er det stor sannsynlighet for at barnet vil arve farens trekk - tipper det er noe ubehandlet adhd, eller annen psykisk diagnose her. Slikt er genetisk og arvbart.

Du vil i praksis bli alenemor. Det vet du da godt?

 

Du er under stort press om dagen, med både hans økonomiske rot som spiser opp pengene dine i det daglige, og full jobb i tillegg til studier.

Hva med å bruke det som en anledning til å si at du har behov for å bo for deg selv ei stund? Så du får konsentrert deg om studier, og du vet du har lite å tilby som partner akkurat nå, det går på stumpene løs.

Du trenger ikke ta en avgjørelse om brudd her og nå. Forstår det er fryktelig vanskelig når en er glad i noen, og har gjort så mye for å hjelpe vedkommende.

Men tror du trenger en pause, og litt avstand mellom dere, så du får hodet over vannet og kan tenke litt klarere?

Beklager den veldig direkte talen innledningsvis. Men det er faktisk ei stor lykke at økonomien deres ikke er alt for sammenblandet, og at det ikke er noe barn oppi dette. Det gjør at du tross alt har stor frihet og valgfrihet over hvordan din framtid skal være. ❤️ 

Begynn med å bli særboere ei stund.

Han får vise at han mener alvor ved å fikse å leve som en selvstendig voksen. Det er et minimum å kreve i grunn.

Fortsetter du livet med ham som nå kommer du uansett til å ende opp som skilt småbarnsmor i økonomisk ruin nokså snart. Og må sende barn på samvær til en far som går på fylla.

Ta P-pillen. Vær så snill.

IKKE pantsett huset.

Du jobber rompa av deg for å få et bedre liv, og høyere utdanning for å få en bedre jobb. Vær stolt og rak! :) 

 

Anonymkode: ced51...2f9

Enig. I alt. 
Har lest mye rart, er ikke mye som sjokkerer… men dette faktisk… husker den forrige tråden til ts jeg også.

FOR EN PREMIEIDIOT HUN ER SAMMEN MED, sorry. Det er garantert noen form for diagnose i bildet, men det hjelper ikke henne. Da må man jo uansett ta tak, gå til lege og få hjelp til å takle livet… er mannen klar for det. Neppe.

Er faktisk enig med en bruker lenger opp som mente at brorparten av alle menn man passerer på gata vil behandle henne bedre enn han der. Krise.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes jeg har lest nesten samme hiatorie før her, om at ts og ei vennine måtte gjøre eksamen for fyren. 

Anonymkode: cbf5b...3bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dypet av mitt hjerte:

Oppsøk psykolog og få hjelp til å klare å gå fra han. 

Dette var helt horribelt å lese.

Du har vel sakte, men sikkert blitt dratt inn i gjørma hans, og klarer derfor ikke se helt klart. Du er omtåket av en blanding av problemene, kjærligheten til han og håpet om at alt skal ordne seg en dag. Vel, jeg må skuffe deg, fordi;

- kjærlighet er ikke alltid nok.

Gå, før du blir gravid og livet ditt vil bli ennå mer krevende enn du kan forestille deg.

❤️

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare nei. Du er verdens dummeste om du får barn med denne guttevalpen. For å ikke snakke om at du rævkjører din egen økonomi for å redde hans IGJEN. Bli særboer og la han fikse sine egne problemer. Han må bli holdt ansvarlig. 

Anonymkode: d8990...09d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom å synes synd på deg og å faktisk bli rasende på deg. Du hjelper denne døgenikten av et rasshøl til å bestå eksamener han selv ikke har forutsetninger, eller ork, til å bestå. Hvem vet hva slags ulykker han kan stelle i stand dersom han får jobb med disse forfalskede papirene, og havner i en jobb med et ansvar han overhodet ikke er i stand til å takle? 
Og dette mennesket vurderer du få barn med? Hvor desperat er du egentlig?

Fyren er en drittsekk, han verken elsker eller respekterer deg. Han kommer til å behandle sin egen unge like dårlig som han nå behandler deg. Er det dette du vil? Hva slags oppvekst ville den ungen fått, tror du? 
Jeg gidder ikke pakke det pent inn. Jeg sier ikke det du vil høre; jeg sier det du trenger å høre.
Kom deg vekk, og aller helst fortell skolen at han har jukset. Jeg vil ikke risikere å møte på fagfolk som har jukset seg til en yrkestittel.

Anonymkode: 74832...b95

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...