Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kremmer skrev (16 minutter siden):

Jeg lurte på en ting. Har vært gjennom andre runde med IVF og fikk endelig ut modne egg. Hadde uttak den 24 juni og fikk satt inn en fem-dagers blasto den 29 juni. Regner med de regner fem dager og ikke seks?

Tok blodprøve nå idag som var positiv. (Jippiii) Fikk helfobrev om at den var positiv og at jeg var 4 uker på vei. Men altså, det stemmer jo ikke? Jeg skal jo være maks 16 dager hvis de regner fra uttaket. 
Jeg går også på cyclogest som det stod at jeg skulle stoppe med etter i kveld. Syntes det var litt tidlig egentlig, men er alt dette normalt? Kan de ha skrevet feil antall uker? De som kjenner til Riksen vet at man ikke bare kan ringe å spørre. Hilsen forvirra.  

Første blødningsdag, altså første dagen av siste menstruasjon, er dag 1.

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja da må det være etter jeg var ferdig på primolut. Så der har jeg jo skrevet blødningsdag. Takk for svar 😁

Sjekker man forresten progesteronnivå med blodprøve ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremmer skrev (2 timer siden):

Ah. Ja da høres det mer riktig ut. Har Pcos så har styrt menstruasjonen, så da tipper jeg det er fra da jeg satt eggløsningssprøyta da sånn ca. :) 

Da stoler jeg på at legen vet hva hun snakker om og at jeg kan slutte på cyclogesten. :) Blir litt stressa når jeg leser mange går på det til uke 9-10😅

Ved IvF regner man ikke termin ut i fra første dag i siste mens. Man regner at man er 2 uker + antall dager emryoet er, ved innsett. Du har satt inn 5-dagers, da var du 2+5 dager gravid på innsettsdagen :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mens i går, så nå blir det fryseforøk! Ultralyd neste uke 😁

Skal ta eggløsningstester fra 10. Syklusdag. Noen som kan anbefale gode tester? Første fryseforsøk og har aldri testet for eggløsning før 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (4 minutter siden):

Fikk mens i går, så nå blir det fryseforøk! Ultralyd neste uke 😁

Skal ta eggløsningstester fra 10. Syklusdag. Noen som kan anbefale gode tester? Første fryseforsøk og har aldri testet for eggløsning før 😅

Så spennende ❤️ anbefaler clear blue sine digitale, da slipper du tyde :) enten får du sirkel ( negativ) eller smiletegn ( positiv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (3 minutter siden):

Så spennende ❤️ anbefaler clear blue sine digitale, da slipper du tyde :) enten får du sirkel ( negativ) eller smiletegn ( positiv) 

Da skal jeg bruke dem 😊 antar at man skal melde klinikken med en gang det er positivt resultat, da.

Og du.. hvordan går det egentlig med deg? ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vilde78 skrev (2 minutter siden):

Da skal jeg bruke dem 😊 antar at man skal melde klinikken med en gang det er positivt resultat, da.

Og du.. hvordan går det egentlig med deg? ❤️

Jeg har pleid gjøre det ihvertfall :) tja vet ikke helt hva jeg skal si, har igjen 7 egg på frys men har liksom mistet trua på en måte ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (3 minutter siden):

Jeg har pleid gjøre det ihvertfall :) tja vet ikke helt hva jeg skal si, har igjen 7 egg på frys men har liksom mistet trua på en måte ❤️

Skjønner det.... dette opplegget her er SÅ tungt for psyken, jeg tror ikke andre helt kan forstå det, egentlig. Du har tid, så hvorfor ikke finne på noe annet en mnd eller to og kjenne etter da. Må innrømme at jeg synes dere er så heldig som har så mange egg på frys, etter 2 eller 3 runder er jo statistikken på deres side så lenge du sånn ellers er frisk hvert fall. Men skjønner godt at det bare blir for tungt og negativt også. Vi prøver de to vi har på frys, og har det ikke skjedd da, så tror jeg vi gir oss... 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (3 minutter siden):

Skjønner det.... dette opplegget her er SÅ tungt for psyken, jeg tror ikke andre helt kan forstå det, egentlig. Du har tid, så hvorfor ikke finne på noe annet en mnd eller to og kjenne etter da. Må innrømme at jeg synes dere er så heldig som har så mange egg på frys, etter 2 eller 3 runder er jo statistikken på deres side så lenge du sånn ellers er frisk hvert fall. Men skjønner godt at det bare blir for tungt og negativt også. Vi prøver de to vi har på frys, og har det ikke skjedd da, så tror jeg vi gir oss... 

Jeg har tatt biopsi av livmor og alt er fint sånn sett. Har en eggleder som tidligere har vært væskefylt ved ultralyder men legen tror det kan ha vært pga alle hormonrundene for det så fint ut før innsett sist. Jeg er litt overvektig så mangler rundt 7-10 kg, så det ikke skal stoppe meg fra å bli gravid.Fått ny plan, styrt syklus denne gangen med progynova, skal også når jeg begynner med cyclogest ta albyl e og prednisolon i tillegg. Tok prednisolon ved innsettet jeg ble gravid på i januar ( mistet) så det sitter litt i bakhodet at enn hvis jeg hadde tatt prednisolon denne gangen også!!!. Jeg må få mensen etter 29 juli for oppstart i begynnelsen av august ellers blir det nok ikke innsett før i slutten av august da dem ikke åpner før 7 august igjen 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ny her så jeg beklager på forhånd om jeg skriver på feil sted og for langt innlegg🙈

Vi er et par på 35 og 36 år (jeg er 36) som skal på vår første time på riksen i september. Vi har vært sammen i 16 gode år, men pga min helse (har crohns med et alvorlig forløp bak meg pga feilbehandling) har vi ikke følt at det har vært rett å prøve å få barn før nå. Pga feilbehandlingen har jeg sammenvoksninger og arrdannelser på høyre eggstokk (som også ligger inntil og litt bak livmora).

Vi var pga min historikk på repro.med.avd. i 2011 for utredning, men måtte avbryte før vi fikk tatt alle prøver pga jeg ble syk og måtte operere igjen under utredningen. Vi fikk da beskjed om at vi mest sannsynlig bare skulle begynne rett på ivf-behandling når det ble aktuelt for oss. De så også noen tegn på pco, uten at det var veldig tydelig. 

Spoler frem til 2023.. Nå har jeg vært i remisjon mtp sykdommen min de siste 5 årene og mine gastroleger anbefalte oss å søke behandling for barnløshet nå fordi jeg nå har vært i remisjon så lenge og mtp min alder. Det tok lang tid med mye hit og dit for å endelig få sendt korrekt henvisning. (Måtte til slutt til privat gyn for å få det til) Ba fastlegen første gang om henvisning i februar og godkjent henvisning fra gyn ble mottatt av OUS 09.06. På søndag sto det endelig på helsenorge at henvisning var vurdert og i dag ringte jeg de og fikk beskjed om at vi har fått time allerede i september 😊 

AMH 18 og FSH 9,2. Sædprøven var tipp topp. Vi har levert alle papirer, erklæringer og prøver. Inkl innvendig ul hos gyn som sendte henvinsingen.

Det jeg lurer på er hva som er vanlig at skjer på første time, og deretter hvor lang tid det pleier å gå før man starter med medisiner osv etter det? 

Veldig takknemlig om noen orker å svare ☺️

Ønsker dere alle en riktig god sommer 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atal skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er ny her så jeg beklager på forhånd om jeg skriver på feil sted og for langt innlegg🙈

Vi er et par på 35 og 36 år (jeg er 36) som skal på vår første time på riksen i september. Vi har vært sammen i 16 gode år, men pga min helse (har crohns med et alvorlig forløp bak meg pga feilbehandling) har vi ikke følt at det har vært rett å prøve å få barn før nå. Pga feilbehandlingen har jeg sammenvoksninger og arrdannelser på høyre eggstokk (som også ligger inntil og litt bak livmora).

Vi var pga min historikk på repro.med.avd. i 2011 for utredning, men måtte avbryte før vi fikk tatt alle prøver pga jeg ble syk og måtte operere igjen under utredningen. Vi fikk da beskjed om at vi mest sannsynlig bare skulle begynne rett på ivf-behandling når det ble aktuelt for oss. De så også noen tegn på pco, uten at det var veldig tydelig. 

Spoler frem til 2023.. Nå har jeg vært i remisjon mtp sykdommen min de siste 5 årene og mine gastroleger anbefalte oss å søke behandling for barnløshet nå fordi jeg nå har vært i remisjon så lenge og mtp min alder. Det tok lang tid med mye hit og dit for å endelig få sendt korrekt henvisning. (Måtte til slutt til privat gyn for å få det til) Ba fastlegen første gang om henvisning i februar og godkjent henvisning fra gyn ble mottatt av OUS 09.06. På søndag sto det endelig på helsenorge at henvisning var vurdert og i dag ringte jeg de og fikk beskjed om at vi har fått time allerede i september 😊 

AMH 18 og FSH 9,2. Sædprøven var tipp topp. Vi har levert alle papirer, erklæringer og prøver. Inkl innvendig ul hos gyn som sendte henvinsingen.

Det jeg lurer på er hva som er vanlig at skjer på første time, og deretter hvor lang tid det pleier å gå før man starter med medisiner osv etter det? 

Vi var på ca samme tidslinje som ifjor. Da fikk vi time i september året før, hvor det var en ren konsultasjon - litt hvem vi var, men mest om forventninger til samlebånd, forventninger til forsøket. Da fikk vi beskjed at vi kunne ringe inn på mensen i november for å kanskje starte opp med medisiner, men det var for å ringe og høre at det var kapasitet for de hadde en lenger kø å ta unna. De sa til oss at de ønsket de fleste hadde lang protokoll med nedregulering av hormoner før oppregulering med hormoner for da har de best kontroll, og kunne styre timeplanen og syklusene. De forespeilet deretter et første forsøk i februar. 

Anonymkode: 8e999...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atal skrev (3 timer siden):

Første time er hovedsaklig bare en samtale med lege. (og sykepleier hvis de har tid)  Litt om forventningene rundt IVF, informasjon osv.. 

Hvor lang tid det tar etter det varierer fra sykehus til sykehus på hva kapasitet de har. Men går gjerne alt mellom 3-8 mnd fra første samtale til man er i gang med behandling.. 

Anonymkode: 106aa...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi var på ca samme tidslinje som ifjor. Da fikk vi time i september året før, hvor det var en ren konsultasjon - litt hvem vi var, men mest om forventninger til samlebånd, forventninger til forsøket. Da fikk vi beskjed at vi kunne ringe inn på mensen i november for å kanskje starte opp med medisiner, men det var for å ringe og høre at det var kapasitet for de hadde en lenger kø å ta unna. De sa til oss at de ønsket de fleste hadde lang protokoll med nedregulering av hormoner før oppregulering med hormoner for da har de best kontroll, og kunne styre timeplanen og syklusene. De forespeilet deretter et første forsøk i februar. 

Anonymkode: 8e999...b87

Ang ringe inn mensen samme erfaring som deg. Legen på konsultasjonen sa ring inn neste gang du får mensen, sykepleier da jeg ringte inn sa har ikke ledig time før om 3 mnd ca. 

Ellers må en også forvente en gynundersøkelse på konsultasjonen. Det måtte i alle fall jeg på begge mine.

Anonymkode: d5eb4...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett at du har fått smamenvoksinger pga feilbehandling?  I så fall burde du jo enten få erstatning slik at du kan gå privat/offentlig der det ikke er kø eller så bør du få fast track.  Ting tar tid hos riksen, dessverre :/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (16 minutter siden):

Forstår jeg det rett at du har fått smamenvoksinger pga feilbehandling?  I så fall burde du jo enten få erstatning slik at du kan gå privat/offentlig der det ikke er kø eller så bør du få fast track.  Ting tar tid hos riksen, dessverre 😕

Ja det stemmer dessverre.  Vi ble anbefalt av flere leger på bla riksen og en spesialist på Sunnaas å søke pasientskadeerstatning. Vi gjorde det og etter flere år frem og tilbake så måtte vi til slutt i retten og da kunne plutselig ingen av legene (som reddet livet mitt etter jeg ble fløyet til riksen) uttale seg. En ringte til og med opp igjen (etter han først hadde gitt beskjed om at han var ferdig med sin spesialisterklæring) og sa at han hadde fått beskjed av arbeidsgiveren om at han ikke kunne ta oppdraget som sakkyndig likevel. De var alle i forkant veldig tydelige på at dette var hårreisende og at vi hadde en klar sak. Den eneste av de som mente dette var en klar pasientskadesak og sto for det i retten som sakkyndig var dr Stanghelle på Sunnaas. Men det hjalp ikke. Etter flere år og 2 runder i retten satt jeg kun igjen med en skyhøy advokatregning.

Det jeg har blitt fortalt i ettertid av leger både privat (venner) og leger som har behandlet meg i ettertid, er at det er uhyret sjeldent at en lege vil stå i retten å kritisere og hevde at en annen lege/kollega har grovt feilbehandlet en pasient. Veldig mange beskytter hverandre. For jeg også forstår jo at ingen feilbehandler med vilje. Ingen av de som er ansvarlige for min situasjon ØNSKET at det som skjedde skulle skje. Men etter hva jeg har opplevd og erfart så skulle jeg virkelig ønske at det var enklere for leger å innrømme når de har begått en feil. Uten at det skulle bety at de er dårlige leger av den grunn. De er jo mennesker de òg.

Så når jeg skriver feilbehandling, så blir jo det feil når de ikke bli dømt for det i siste runde i retten. Men å la meg ligge med sprukket tarm som etset på andre organer i 24timer, og som da resulterte i sepsis, kollapset lunge, blodpropp, crp på over 500 og til slutt hjertestans, kommer alltid for meg å kalles feilbehandling. 

Historien min er lang og kjedelig, og tro det eller ei, men jeg har faktisk gjort en innsats med å fatte meg i korthet🙈 For jeg vet at dette ikke er så interessant for alle. 

Ang "fast track" hos riksen så er jeg visst noe som kalles rettighetspasient. Og hun jeg snakket med sa at vanligvis så tok det mye lengre enn halvannen måned fra de hadde vurdert henvisningen til man får time nå for tiden. Og spesielt siden det er sommerstengt 3 uker også. Ei jeg kjenner som ble henvist til riksen for ivf i april har ikke fått time før første uka i november.

Så etter hva jeg har forstått så skal jeg skal ikke klage på ventetiden ihvertfall. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

atal skrev (På 12.7.2023 den 12.33):

Hei! 

Jeg hører også til på Riksen 😊

Vi hadde vår første samtale i februar. Den varte en times tid og det ble snakket litt om forventninger til prosess og det ble foretatt en innvendig undersøkelse av meg også. 

Fikk så beskjed om å melde mens i april og fikk da reservert plass i juni til egguttak. Du kan melde mens i en egen dialogmelding på helsenorge.

En ukes tid før jeg skulle starte på medisinene i juni fikk jeg sprøyteopplæring. Da fikk jeg også en oversikt over medisinene jeg skulle gå på og hva sol skulle kjøpes inn 😊

Man får veldig følelse av samlebånd og jeg er veldig glad for at jeg hadde lest meg opp mye på prosedyrene i forkant. Men sykepleierne og de andre som jobber på avdelingen er veldig hyggelige og jeg har følt meg godt ivaretatt 😊

Anonymkode: d589f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (På 5.7.2023 den 18.24):

Hei ❤️ Ja det er kjedelig, men er nå bare sånn dette gamet er.. Planen er ny runde i August syklusen her også, alt etter når den dukker opp.. Har av og til hatt litt kluss i syklusene mellom forsøk, men 🤞🏻 for at det ikke blir rot nå. 

Oooh kjipt med den cysten da.. Får håpe de finner en god løsning på det. Har en liten cyste selv, men de antok at den ville forsvinne av seg selv. Trenger ikke mer motstand enn naturen gir av seg selv 🤞🏻

Nyt sommeren 🌹 

Fikk påvist endometriose her i dag. Har ihvertfall da fått litt mer svar på hva som setter kjepper i hjulene. Vi får nyte sommeren, her blir det innsett i slutten av august. Håper syklusene dine holder seg på rett kjør, vi trenger ikke mer motstand enn det vi har. 

God sommer 🌹☀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blona skrev (1 time siden):

Fikk påvist endometriose her i dag. Har ihvertfall da fått litt mer svar på hva som setter kjepper i hjulene. Vi får nyte sommeren, her blir det innsett i slutten av august. Håper syklusene dine holder seg på rett kjør, vi trenger ikke mer motstand enn det vi har. 

God sommer 🌹☀️

Godt med svar, selv om det er kjipe svar ❤️   Her og er planen satt for august syklus. Så går alt som det skal blir det innsett i slutten av august her også 🤞🏻   God Sommer 🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atal skrev (På 13.7.2023 den 0.33):

Ja det stemmer dessverre.  Vi ble anbefalt av flere leger på bla riksen og en spesialist på Sunnaas å søke pasientskadeerstatning. Vi gjorde det og etter flere år frem og tilbake så måtte vi til slutt i retten og da kunne plutselig ingen av legene (som reddet livet mitt etter jeg ble fløyet til riksen) uttale seg. En ringte til og med opp igjen (etter han først hadde gitt beskjed om at han var ferdig med sin spesialisterklæring) og sa at han hadde fått beskjed av arbeidsgiveren om at han ikke kunne ta oppdraget som sakkyndig likevel. De var alle i forkant veldig tydelige på at dette var hårreisende og at vi hadde en klar sak. Den eneste av de som mente dette var en klar pasientskadesak og sto for det i retten som sakkyndig var dr Stanghelle på Sunnaas. Men det hjalp ikke. Etter flere år og 2 runder i retten satt jeg kun igjen med en skyhøy advokatregning.

Det jeg har blitt fortalt i ettertid av leger både privat (venner) og leger som har behandlet meg i ettertid, er at det er uhyret sjeldent at en lege vil stå i retten å kritisere og hevde at en annen lege/kollega har grovt feilbehandlet en pasient. Veldig mange beskytter hverandre. For jeg også forstår jo at ingen feilbehandler med vilje. Ingen av de som er ansvarlige for min situasjon ØNSKET at det som skjedde skulle skje. Men etter hva jeg har opplevd og erfart så skulle jeg virkelig ønske at det var enklere for leger å innrømme når de har begått en feil. Uten at det skulle bety at de er dårlige leger av den grunn. De er jo mennesker de òg.

Så når jeg skriver feilbehandling, så blir jo det feil når de ikke bli dømt for det i siste runde i retten. Men å la meg ligge med sprukket tarm som etset på andre organer i 24timer, og som da resulterte i sepsis, kollapset lunge, blodpropp, crp på over 500 og til slutt hjertestans, kommer alltid for meg å kalles feilbehandling. 

Historien min er lang og kjedelig, og tro det eller ei, men jeg har faktisk gjort en innsats med å fatte meg i korthet🙈 For jeg vet at dette ikke er så interessant for alle. 

Ang "fast track" hos riksen så er jeg visst noe som kalles rettighetspasient. Og hun jeg snakket med sa at vanligvis så tok det mye lengre enn halvannen måned fra de hadde vurdert henvisningen til man får time nå for tiden. Og spesielt siden det er sommerstengt 3 uker også. Ei jeg kjenner som ble henvist til riksen for ivf i april har ikke fått time før første uka i november.

Så etter hva jeg har forstått så skal jeg skal ikke klage på ventetiden ihvertfall. 

Dette er så utrolig hårreisende. Så utrolig leit at du måtte gjennom dette. Jeg synes det er veldig bra at du blir prioritert nå, også pga alder slik at du skal rekke å gjennomføre flest mulig forsøk før du når aldersgrensen. 

Min pappa er blind pga behandlingsfeil så jeg forstår noe av hvor jævlig dette er. Jeg er helt enig med deg om det du skriver om at leger skal kunne gjøre feil og pasient få oppreisning. Det er et veldig svart/hvitt system. De passer godt på hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...