Gå til innhold

Opptaktsutvalget kommer med nye forslag 1.desember


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Knoot skrev (23 minutter siden):

Det virker da veldig rart, hvis man skal erstatte mattekrav til medikamentregning med opptaksintervju? Blir ikke dette enda mer tyngre for studentene at de skal ta opp fag mens de studerer på høyere utdanning? Det vil jo også bli enda mer usikkert på om man får inn personer som er sterk nok i matte til å klare medikamentregningen. Selv om medikamentregningen ikke er den vanskeligste matten er strykprosenten veldig høy, nettopp derfor innførte de mattekrav. 

Det eneste positive med opptaksintervju i forhold til helsefag er at man kan da i større grad få inn personer som er personlig egnet til yrket og ikke bare faglig sterk. 

Opptaksintervju er ikke en del av reformen. 

Det vil uansett bare bli et skuespill hvor kandidatene vil pugge hva som skal sies for å ha de rette verdiene og holdningene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det riktig at forbedring av karakterer er et problem? Er ikke dette stort sett personer som vil inn på prestisjestudier som medisin og psykologi profesjon, etc?

Det er mange eldre studenter, men jeg mener årsaken til dette er sammensatt. Noen jobber noen år før de finner ut at de vil studere og mange bytter studier flere ganger fordi de ikke vet hva de vil. 

Jeg skulle gjerne sett mer bakgrunnsfakta og statistikk og årsakssammenhenger før man gjør denne helomvendingen.

Jeg tror forøvrig forslagene vil bli avslått. De er for radikale.

Anonymkode: fac9f...4b3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (20 timer siden):

Hva er bra med det? At folk starter utdanningene sine som 30-åringer etter årevis med privatisteksamener som løfter snittet deres dit at de som går ut fra vgs med nesten 6 i snitt må gå samme løypa for å komme inn på utdanningen?

Vi får håpe at ikke alle de mer radikale forslagene går gjennom, slik at dører stenges for utdanning senere i livet. Tror ikke folk har tenkt gjennom hva det kan føre til. Eksempel: Arbeidslivet er i rask endring, og selv om man har en utdannelse fra før er det mange som må omskolere seg i voksen alder for å fortsette i arbeid. Får man ikke lenger mulighet til det, så er veien til arbeidsløshet og større sosiale utgifter kortere. Noe av grunnen til at ting har fungert rimelig greit i Norge er en relativt høy arbeidslivsdeltakelse sett opp mot andre land man sammenligner seg med, og man skal være forsiktig med å gjøre noe med forutsetningen for dette. 

Man kan egentlig fint gjøre noe med det store antallet privatisteksamener innenfor rammene av de reglene som gjelder nå. For eksempel kan man heller begrense tillatt antall opptak av privatisteksamener uavhengig av hvilken (privat)skole fagene tas på, slik at man ikke kan bruke ørten forsøk på å forbedre for f. eks. å komme inn på medisinstudiet. I høyere utdanning har man typisk tre forsøk på et gitt fag, noe tilsvarende kunne man også hatt i de private skolene der man tar opp fag fra VGS. Da holder man døren åpen for nødvendig omskolering i voksen alder, samtidig som man begrenser noe av privatistinflasjonen. 

Anonymkode: fe62c...d32

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (3 timer siden):

Opptaksintervju er ikke en del av reformen. 

Det vil uansett bare bli et skuespill hvor kandidatene vil pugge hva som skal sies for å ha de rette verdiene og holdningene.

Ja. Og motivasjonsbrev er samme suppa, bare enda verre, for det kan også skrives av andre (for betaling).

Anonymkode: 17254...9a4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Inntaksintervju og lesing av motivasjonsbrev vil koste mye, og de pengene kan vi heller bruke på å gi god undervisning. Det er ikke utømmelig med penger i offentlig sektor.

Anonymkode: 28795...e6b

Det er et godt poeng. De landene som har dette har vel private skoler. Men absolutt, undervisningen i Norge er for dårlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er en mangel ved vårt opptakssystem er at realkompetanse/erfaring fra arbeidslivet ikke har en verdi. For mange studieretninger er erfaring og modning viktig for at studenten skal oppnå full forståelse av faget. At vi da ikke premierer en som søker seg inn på sykepleien eller medisin, og som har flere års erfaring som f.eks. helsefagarbeider synes jeg er merkelig. Studenten med erfaringskompetanse vil statistisk sett oppnå høyere forståelse av faget enn det en student uten den erfaringen vil. 

Anonymkode: fe548...089

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første mistanker er at vi kommer til å ende opp med et prøvesystem der folk prøver seg på opptaksprøven helt til de kommer inn. De med god råd, kommer til å gjøre som velstående barn i USA, Kina, Korea, osv. og får hyret inn egne trenere som har spesialisert seg på opptaksprøver. 

Faktisk kan jeg se for meg at folk kommer til å hyre inn folk for å ta prøvene for dem. Dette har allerede skjedd på Universitetet, og med så mye på spill for å naile én opptaksprøve, så kommer garantert folk til å ta sjansen. 

Skal du jukse nå, så trenger du tross alt bare å gjøre det én gang - ikke N antall ganger.

Anonymkode: bc23a...363

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min første mistanker er at vi kommer til å ende opp med et prøvesystem der folk prøver seg på opptaksprøven helt til de kommer inn. De med god råd, kommer til å gjøre som velstående barn i USA, Kina, Korea, osv. og får hyret inn egne trenere som har spesialisert seg på opptaksprøver. 

Faktisk kan jeg se for meg at folk kommer til å hyre inn folk for å ta prøvene for dem. Dette har allerede skjedd på Universitetet, og med så mye på spill for å naile én opptaksprøve, så kommer garantert folk til å ta sjansen. 

Skal du jukse nå, så trenger du tross alt bare å gjøre det én gang - ikke N antall ganger.

Anonymkode: bc23a...363

Du har nok rett i dette. 

Anonymkode: 17254...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke stresse nok på hvor stort incentivet for å jukse blir. 

Si du har lyst å komme inn på medisin, og må nå kjempe om de 20% studieplassene som er satt av til opptaksprøve. Du konkurrerer ikke bare mot folk fra dette året, men også fra 1,2,3,4,5, osv år tilbake som fortsatt vil prøve seg. 

Ja, si at det nå f.eks er 5000 søkere som konkurrerer om 24 studieplasser - det er snakk om under 1% sjanse for å komme inn. Det er LANGT flere som har tid og råd til å avlegge én opptaksprøve, kontra det å ta opp en rekke med fag. 

Jeg synes det er galskap at folk skal bruke flere titusener av kroner, og mange år på å finpusse snittet - men denne løsningen løser jo aldeles ikke problem. Forskjellen nå er at flere kan prøve seg, og at det blir mindre plasser til dem som vil prøve seg. Man gjør nåløyet mindre, samt øker den potensielle massen med søkere.

Anonymkode: bc23a...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det jeg synes er en mangel ved vårt opptakssystem er at realkompetanse/erfaring fra arbeidslivet ikke har en verdi. For mange studieretninger er erfaring og modning viktig for at studenten skal oppnå full forståelse av faget. At vi da ikke premierer en som søker seg inn på sykepleien eller medisin, og som har flere års erfaring som f.eks. helsefagarbeider synes jeg er merkelig. Studenten med erfaringskompetanse vil statistisk sett oppnå høyere forståelse av faget enn det en student uten den erfaringen vil. 

Anonymkode: fe548...089

I dagens system får du alderspoeng, så «erfaringen» får verdi etter det.

Anonymkode: 05c1f...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...