Gå til innhold

Opptaktsutvalget kommer med nye forslag 1.desember


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir interessant å se hva slags forslag de lander på når det gjelder opptaksregler for høyere utdanning i morgen. Forslagene skal legges frem fra kl 10 til kl 11 på formiddagen.

Selv håper jeg på mer kjønnsbalanse for menn innenfor en rekke studier, gjerne mannlige kjønnspoeng. Men så har man også Mannsutvalget som ikke skal legge frem sine forslag før til våren 2024, så det kan være at noe av dette drøyer frem til da.

Det har vært mye angrep mot alderspoeng og lignende type poeng som ekstra poeng for militærtjeneste, folkehøyskole eller 60 beståtte studiepoeng. Synes at vi burde fortsatt ha diverse ekstra poeng, kanskje ikke for folkehøyskolen, men jeg ser strengt tatt ikke problemet med å få 2 ekstra poeng for militæret eller for 60 beståtte studiepoeng. Kanskje burde man til og med økt denne kvoten til 4 poeng, der man kunne fått både 2 poeng for militæret og ytterliggere 2 poeng for 60 beståtte studiepoeng. Ikke at det er sånn enten eller. 

Det burde også være noe gevinst inne for eldre studenter, selv om det ikke skulle være 8 alderspoeng, så bør man ha en viss initiativ på andre måter som er til fordel for eldre studenter, ettersom man nylig har innført spesifikt høyere tilgang til tilleggslån for studenter som er 30+ år gamle, for veldig mange vil måtte jobbe til de er 70+ uansett.

En ting til som jeg synes har vært lite fokus på i debatten, og det er alderen på karakterene. Folk klager over alderspoeng og de klager over at man kan ta opp igjen fag så mange ganger man vil. Jeg forstår ikke helt hvorfor man klager på det ettersom det viser motivasjon å kunne få en ny sjanse.  Noen sier at det gjør at de med mest penger kan ta mange eksamener om igjen, men så var det det da. Det var tross alt Høyre og Frp som rundt 2014 - 2015 økte prisen på privatisteksamener og gjorde det mye dyrere for folk fra dårligere økonomiske- og sosiale kår å ta disse eksamener.  

Dessuten er ikke mitt inntrykk - og jeg har ikke sett noe statistikk på det heller - at det er de "rikeste" som sitter og tar opp fag om og om igjen i mange år. De som har "møblerte hjem", og to friske foreldre innenfor en god familie med en del penger, er ikke de som feiler på videregående. Disse flyter på melk og honning og får de karakterene de trenger innenfor normalen. De har all støtte de trenger, økonomisk støtte og back-up fra sine foreldre. De betaler til og med private lærere på kvelden i diverse fag (500 - 600 kr timen), så disse folkene fra slike hjem faller ikke utenfor, som regel. Å blåse av 75.000 - 100.000 kr på en privat lærer fra slike hjem er ingenting. En dråpe i havet. 

Men tilbake til den tingen som jeg mener bidrar også til en del inflasjon. Det er "alderen" på karakterene. Det vil si at en 12 år gammel karakter 6 er like gyldig i dag som det var for 12 år siden. Dette mener jeg blir feil, for det er ikke sjanse i havet at flertallet av studenter som fikk en 6-er for 12 år siden, husker selve faget til fortsatt en 6-er hele 12 år senere. 

Derfor er det en uting at karakteren er gyldig "for alltid", og det er dette som gjør at man kan "jakte" videre på andre 6-ere når man vet at de andre 6-ere er i boks, resten av livet i praksis. For hvis det hadde være en Expiration Date på 6-eren som allerede er i boks, så ville man tenkt seg om hvor mye mer man kan jakte på andre 6-ere før 6-ere som allerede er i boks er blitt ugyldige.

Det kan nevnes at det er ganske vanlig i andre land å være mer skeptisk til gamle karakterer når det gjelder diverse tester. For eksempel internasjonale tester i engelsk som blant annet IELTS og TOEFL er kun gyldige innenfor en begrenset periode. IELTS er gyldig i kun 2 år, selv den akademisk-orienterte testen. 

Så har man andre standardiserte tester som gjerne er mye verre enn mange av fagene vi finner i Norge, og disse testene er gyldige i kun 5 år. Etter 5 år er de ikke lenger gyldige, uansett hvor høy score du fikk. Så det tvinger en til å utnytte scoren sin innenfor 5 år for at man skal unngå å ta en ny test.

Jeg synes at vi burde hatt en 6-års utløpsgrense på karakterer, i og med at 6 år er dobbelt så lang tid sammenlignet med 3-årig videregående. 

Naturligvis måtte man kanskje hatt et par forbehold, blant annet at man ikke taper gyldighetstiden sin hvis man har vært syk og kan dokumentere det. Men likevel er det et faktum at selv et friskt menneske kommer ikke til å huske et fag hen fikk 6-er , altså 10 år senere. 

Ellers, i andre land, når "mature students" søker høyere utdanning, så må man legge frem et bevis for at man har hatt "recent academic activity", altså noe som viser at man har tatt opp fag for ikke så lenge siden og scoret det universitetet ønsker at du skal score, og hvis man kommer der med 10 år gamle karakterer, så blir ikke det ansett som "nylig akademisk aktivitet". 

 

Anonymkode: 7105e...b1b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En «utløpsdato» på karakterer er virkelig ikke en god idé, spør du meg - det vil i praksis stenge eldre studenter ute fra studier, og føre til utrolig mange unødvendige privatisteksamener (som er nettopp det man ønsker å unngå!). Det er heller ikke «eldre» karakterer som fører til inflasjon av karakterer, siden ting tyder på at det er lettere å få gode karakterer nå enn tidligere. Slik at min sekser fra 3Bi fra 1999 sannsynligvis er verdt mer enn en sekser i Biologi 2 fra 2022 sånn egentlig. Karakteren viser ikke hva man husker etterpå, den viser hva du presterte der og da 
Generelt bør flest mulig ekstrapoeng skrelles bort, så jeg synes ikke man før få mer enn maks to poeng for studier/folkehøyskole/militæret. Kjønnspoeng til menn på flere studier kan være en idé, men mange av studiene som desperat trenger flere menn har allerede veldig lave opptakskrav (lærer, barnehagelærer). Det er heller ikke akkurat sånn at det flyter over av menn på veterinærstudiet, som er et av svært få studier som har kjønnspoeng til menn. De får bare betydning for dem som ligger akkurat på grensa. 

Anonymkode: 17254...9a4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det så mye som nevnes loddtrekning da blir jeg altså så rasende!!!

Anonymkode: b6b82...449

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekser går kanskje «ut på dato» rent innholdsmessig, men ikke evnene, ferdighetene og egenskapene som skulle til for å få den. Det er også svært relevante faktorer  for å gjennomføre høyere utdanning. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske (men det skjer nok aldri) at enkelte karakterer blir mer eller mindre verdt enn andre. Jeg er enig i at karakterer generelt sier noe om evner til å tilegne seg kunnskap, og synes det er fint at legen som har ansvar for liv og død har nettopp evner til å lære, analysere og dra konklusjoner. Men jeg synes samtidig det er absurd at for eksempel en ti år gammel gymkarakter eller en liten bommert på diktanalysen på nynorskeksamen skal stoppe noen fra å bli lege. 

Anonymkode: 04988...f78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde opptaksystemet forbli som i dag. Det er faktisk de færreste av privatister som bruker tid og penger på å flippe en 5er til en 6er.

Anonymkode: de896...152

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En «utløpsdato» på karakterer er virkelig ikke en god idé, spør du meg - det vil i praksis stenge eldre studenter ute fra studier, og føre til utrolig mange unødvendige privatisteksamener (som er nettopp det man ønsker å unngå!). Det er heller ikke «eldre» karakterer som fører til inflasjon av karakterer, siden ting tyder på at det er lettere å få gode karakterer nå enn tidligere. Slik at min sekser fra 3Bi fra 1999 sannsynligvis er verdt mer enn en sekser i Biologi 2 fra 2022 sånn egentlig. Karakteren viser ikke hva man husker etterpå, den viser hva du presterte der og da 
Generelt bør flest mulig ekstrapoeng skrelles bort, så jeg synes ikke man før få mer enn maks to poeng for studier/folkehøyskole/militæret. Kjønnspoeng til menn på flere studier kan være en idé, men mange av studiene som desperat trenger flere menn har allerede veldig lave opptakskrav (lærer, barnehagelærer). Det er heller ikke akkurat sånn at det flyter over av menn på veterinærstudiet, som er et av svært få studier som har kjønnspoeng til menn. De får bare betydning for dem som ligger akkurat på grensa. 

Anonymkode: 17254...9a4

Men nå er det forskjellige teorier, der politikere mener at kun de "rike" kan ta opp mange fag, og Høyre med Frp i spissen gjorde det dyrere for fattigere studenter å ta opp fag som privatist. Dette skjedde rundt 2015.

Det jeg sier, derimot, er at jeg ser ikke noe tendens til at de "rike" fra møblerte hjem, med begge foreldre som har akademisk utdanning er de samme som sliter på VGS. Tvert imot, de får all hjelp de trenger, og de flyter på melk og honning. Alt servert på et fat og foreldrene kan betale privat lærer i blant annet matematikk eller fysikk som kommer på kvelden og tar minst 600 kr timen. 

Så det er nettopp de fra dårligere økonomiske kår som må ta opp fag om igjen, som Høyre og Frp for øvrig har gjort dyrere å ta fra og med 2015.

Mine eksempler med Expiration Date på diverse eksamener, er tatt fra andre land som praktiserer dette. Jeg sier ikke at alt er bra fra utlandet, men jeg mener at de er inne på noe her, når de fleste mener at ting som er eldre enn 5 år er for gammelt og bør tas på nytt. Det er nettopp det som er poenget, for da kan man ikke bruke for lang tid, og vil til slutt stå mellom valget å "miste" en 6-er mens man desperat skal jakte på en ny 6-er. Men slik det er i dag, så er 6-eren sikret for alltid.

La oss for eksempel bruke SAT-testen, som de gjerne bruker i USA. Den er på papiret "for alltid" den også, men praksisen er at man likevel ikke aksepterer at den skal være eldre enn 5 år. Men så har du tester på GRE, der er det formell grense på 5 år, og det er en "hard limit" - ikke noe å diskutere. 

Og ikke minst IELTS. Kun gyldig i 2 år. Det er bare noen eksempler. Det samme gjelder MCAT-testen som de bruker for å søke seg inn på medisin.

MCAT sin Expiration Date er litt mer fleksibel, men den er også satt til helst kun 3 år, mens enkelte universiteter vil akseptere en 4 år gammel test.

Mye av det samme ser man blant annet når det gjelder LSAT - kun gyldig i 5 år den også, for de som søker seg inn på Law School (Jus).

De som ikke krever noen av disse testene, praktiserer gjerne da "nylig akademisk aktivitet", da med tanke på nye fag ovenfor "eldre" studenter. Så det nytter ikke å komme med en 8 eller 10 år gammel karakter.

Når karakteren ble avlagt har veldig mye å si. Du kan ikke forvente at noen husker en 6-er hele 10 år senere. Kunnskap er en fersk vare, det er bare fakta. Akkurat som fisk. For hvis gamle utdanninger og karakterer skal gjelde "for alltid", så kan man like så godt legge ned alt som heter kunnskapspåfyll / videreutdanning, osv, fordi "jeg tok bachelor for 15 år siden", så. 

Så det er nettopp poenget, nemlig at man ikke greier å holde karakter 6 i hodet sitt bort imot 8 - 10 år. "Du" har nådd 6-er for vel 10 år siden, men det er ingen automatikk i at 6-eren er i hodet hele 10 år senere. Når man tross alt har scoret maks, nemlig en 6-er, så er det altså ikke mulig å "huske seg til mer senere". 

La oss bevege oss til Danmark. Et land som vi kjenner godt til og har mye likheter med. Det er mange som ikke vet at København universitetet ikke aksepterer norsk bachelor som tilgang til mastergrad i Danmark, hvis den norske bachelorgraden har blitt "pyntet" på, altså brukt mer enn 1 forsøk innenfor de fagene man har tatt i Norge.

Det er ganske strengt, men det en del som ikke vet dette. Danmark er ekstreme her.

Fra København universitetet

Improved grades are not considered

Any improved grades are not considered. This is due to the fact that in Denmark it is not possible to improve grades in courses that has already been passed on the Bachelor's degree programme. Thus, if you have been awarded more than one grade in the same course, we will only consider the grade that you were awarded the first time that you passed the course when calculating your grade point average.

All applicants from non-Danish universities must, consequently, upload a complete transcript showing all examination attempts, the date of each examination attempt and the appurtenant exam result. If the applicant is unable to obtain a complete transcript from the home university, a confirmation that the applicant's transcript does not contain improved grades issued by the current home university is required instead.

https://studies.ku.dk/masters/global-development/admission-requirements/

 

Kjønnspoeng til menn er svært viktig og burde prioriteres hardere. Mannsutvalget som blant annet skal legge frem sine forslag våren 2024, skal se på blant annet hva som kan gjøres for menn innenfor høyere utdanning som et av flere tiltak. Selv om det trengs flere mannlige sykepleiere og barnehagelærere, så er det likevel helhetsbildet som er problematisk, ettersom altfor mange kvinner har tatt over prestisjestudiene.

Selvsagt får poengene bare betydning for de som ligger på grensa, men det er viktig likevel. Fordi du må huske på at når en kvinne vinner en studieplass, så har en mann tapt på den andre siden i veldig mange tilfeller.

Dessuten er det en del diskriminering av gutter og menn innenfor skolen i sin helhet. Hele veien fra barne- og ungdomsskolen og opp til VGS, i tillegg til opptak når det gjelder høyere utdanning.

Dette er et viktig tiltak, 17 flere menn kom inn på psykologi. Alternativet er at ytterliggere 17 flere kvinner kommer inn, på et studie som allerede er så fullstendig dominert av kvinnelige studenter, og det er ikke bra i det hele tatt at kvinneandelen er så høy.

En ting er å behandle dyr (veterinær), men en annen ting er å behandle mennesker (lege, psykolog, tannlege++).

https://khrono.no/kjonnspoeng-fikk-17-flere-menn-inn-pa-psykologi/556426

Så man trenger å utvide denne ordningen og forsterke den helst med enda 1 ekstra poeng for menn.

 

 

Anonymkode: 7105e...b1b

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det lite trolig at det som kommer frem i dag gjør seg gjeldende til vårens opptak. Det tidligste slik jeg ser det er til studieåret 24/25, kanskje til og med et år eller to senere også. Det har noe med at man må la det gå en syklus på VGS før man innfører nye opptakskrav eller ofte lar det gå en syklus. Det vet jeg de gjorde da de innførte strengere opptakskrav på en del realfagsstudier på UiO (at man måtte ha R2 på en del av programmene). Dessuten så må departementet også saksbehandle dette og kanskje utforme egne forslag etter politisk ønske. Også skal det ut på høring osv og vanlig høringsfrist er ofte ganske lang. Dette må dog ikke opp på Stortinget siden det er en forskrift og ikke en lov. 

Anonymkode: de896...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge og Danmark er de eneste landene i Norden som har eksamen som sluttvurdering. Det bør kanskje bort. 

Og da må opptak til høyere utdanning også endres. 

Hvorfor er 6 i snitt en bra måte å bestemme hvem som skal bli leger på, feks.?

Nå er det en vanvittig inflasjon i karakterer for tiden.

Tenk så mange årsverk som kastes bort på alle som skal ta opp fag for å forbedre snittet bittelitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (7 minutter siden):

Norge og Danmark er de eneste landene i Norden som har eksamen som sluttvurdering. Det bør kanskje bort. 

Og da må opptak til høyere utdanning også endres. 

Hvorfor er 6 i snitt en bra måte å bestemme hvem som skal bli leger på, feks.?

Nå er det en vanvittig inflasjon i karakterer for tiden.

Tenk så mange årsverk som kastes bort på alle som skal ta opp fag for å forbedre snittet bittelitt. 

I Sverige har man dog en frivillig prøve högskoleprovet som man kan ta, det er vel en kvote for de som har tatt den. Det er jo en slags eksamen det og. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (Akkurat nå):

I Sverige har man dog en frivillig prøve högskoleprovet som man kan ta, det er vel en kvote for de som har tatt den. Det er jo en slags eksamen det og. 

Jaså, kan du si litt mer om det? Evt. lenke til noe mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (6 minutter siden):

Jaså, kan du si litt mer om det? Evt. lenke til noe mer info?

Det virker som en del programmer har egne kvoter for poengsum på denne prøven uten at jeg skal si det for sikkert. Legeprogram osv har det . Man kan ta denne prøven så mange ganger man vil og den arrangeres to ganger pr år. 

https://www.hogskoleprovet.nu/ - fant en tabell der. 

Og dette er den offisielle siden til prøven hvor man melder seg opp osv. Men ja såvidt jeg forstår da har populære studier i Sverige to forskjellige kvoter en kvote for högskoleprovet og en annen for vanlige karakterer. 

https://www.studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/Anmalan-till-hogskoleprovet/ 

og litt om medisinutdanningen i Sverige på ANSAs nettsider som jeg synes var oppklarende

https://www.ansa.no/studier-i-utlandet/for/fag/helsefag-og-medisin/medisin/medisin-sverige/

Endret av William_S
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som de styrer mot et svensk system med en kvote for tilsvarnede högskoleprovet. De fjerner alderspoeng og tilleggspoeng. Forberedede karakterer vil ikke telle. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde innføres opptaksprøver/søknad/intervju på en rekke utdanninger, feks lærer, lege, psykolog. Ellers burde  studiepoeng fra tidligere studier telle mer enn det gjør i dag. Jeg kranglet med norsklæreren min på vgs og fikk 3 i i alle standpunktkarakterene (5 og 6 på eksamen i de skriftlige). Selv om jeg i dag har mange studiepoeng i nordisk, med bare A-er, er det fremdeles 3-eren på vitnemålet som betyr noe. Helt idiotisk.

Endret av solsolsol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det opplegget de kjører nå høres helt idiotisk ut. Glemmer de at mange 16-åringer faktisk er skikkelig dumme og umodne? Også skal det henge med dem resten av livet. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fjerne alle tilleggspoeng
  • Forbedring av karakterer skal ikke telle i opptaket

Veldig bra - kanskje vi kan få bukt med alle privatskolene nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe realfagspoeng heller, da? Selv om fagene er obligatoriske for en rekke studier? Og valg du tar som 16-åring skal følge deg til evig tid? En opprydding trengs, men her er de for brutale. Håper virkelig ikke de får gehør for alt dette. 

Anonymkode: 04988...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har EN dårlig dag på eksamen, så skal det ikke være noen mulighet til å forbedre dette??

Anonymkode: f1e42...bf0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...