Gå til innhold

Barnevern og adhd

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 20.40):

At han ikke oppfører seg som alle andre på skolen handler ikke om oppdragelsen han får hjemme, det burde du som mor til to adhd barn vite

Anonymkode: 8a97c...5e9

Vi snakker ikke om å ikke oppføre seg som alle andre. Vi snakker om utageringer som går utover medelever og lærere. Hvis man mener dette skyldes manglende tilrettelegging fra skolens side, ja da bytter man skole. Man lar det ikke pågå i fem år! Det er det jeg mener med foreldres ansvar. Man sørger for at slike ting ikke får pågå i åresvis. ADHD diagnose er ikke noe fripass for å ikke oppføre seg som mange foreldre liker å tro. Dessverre!

Det er mange ting foreldre kan gjøre jo! 

Å ha ADHD barn krever mye mer av foreldre enn å ha «vanlige» barn. Og det er vår plikt som foreldre å ta grep så utageringer som går utover andre ikke skjer. Klarer man ikke det i tett samarbeid med skolen må man finne alternative skoletilbud. Man kan ikke tove sine hender i fem år. 

Anonymkode: 3bd20...dbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 13.56):

De kan ikke melde til bv om det ilke foreligger omsorgsvikt til grunn her. Desverre er dette det enkleste for mange skoler å gjøre, nemelig å fraskrive seg eget ansvar! De må skaffe assistent som hjelper han og slutte å belønne han for ting han ikke bør belønnes for! Ville ringt bup og snakket med de, fått de på banen og snakke med skolen!

Bv har selv gått ut i media for litt siden sagt at skoler må slutte å melde til bv for sånne ting , men de fortsetter å melde! 

Burde vært i utdannelsen når og når ikke melde! KLARE REGLER! Og BOT for feilmelding!

Anonymkode: b3e19...874

Jepp mye søppel blant pedagoger om dagen. Virker som skoleverket ansetter det som kan krype og gå 

Anonymkode: 9d3bb...ad9

• Liker 1
Skrevet
Meowe skrev (6 timer siden):

Jeg blir så lei meg og frustrert over slike kommentarer. Dette mennesket vet tydeligvis ingenting om nevroutviklingsforstyrrelser. Jeg har jobbet med nevrodivergente barn i over 20 år, og å oppdra et barn med add, tourettes, autisme er HELT annerledes enn å oppdra et nevrotypisk barn. Les deg opp på dette før du kommenterer. Og TS, vær så snill ikke spør om disse tingene på kvinneguiden. Her får du rett og slett kommentarer fra uvitende personer som har lyst til å dra deg ned. Jeg er sikker på at du gjør det du kan. Jeg vet det er vanskelig! I tillegg er skolene nå HELT annerledes enn de var for 20 år siden. Større skoler, flere elever, uforutsigbare dager/timer med deling av klasser, sammenslåing av klasser, vurdering og måling av absolutt alt, mindre praksis i skolene. Ja, det har rett og slett blitt utrolig vanskelig for barn med nevrotvilkingsforstyrrelser å delta på skolen. Dette kan fort gjøre at gutten din mistrives og ikke vet hvordan han skal takle hverdagen sin. Dette igjen kan føre til utagering. Stå på løvemamma! Du klarer dette!

🌸🌸👏👏👏👏👏👏🌸👏👏:klappe:👏👏👏

:klappe:

Anonymkode: 91f1d...e1d

Skrevet

Skolen kan ikke velge hvilket BV-kontor de sender melding til. Selv om de tror det. På samme måte som vår skole trodde de kunne få ha møte med barnevernet uten meg, FØR BV snakket med meg, "for å få frem sitt syn på saken, for mor er så ressurssterk og flink til å ordlegge seg". 
Som BV sa til meg, ikke mitt eller BV sitt problem at skolen føler at de ikke greier å legge frem saken, eller at de føler at mor er flinkere muntlig enn dem. ;)

Men - jeg har stått i det samme som deg gjennom hele barneskolen til det ene barnet mitt, annet enn at mitt barn utagerte ikke, hen "innagerte", og ADD diagnosen kom i 2 klasse, men ble oversett av skolen. "For hen er jo så smart" 

Det endte med massiv skolevegring, selvmordstanker, selvskading og en unge som vi nå sakte, men sikkert må bygge opp, når vi endelig er over på ungdomsskolen, og barnet har rett ressurser. 

Sånn som du beskriver barnet, så trenger han jo mer ressurser på seg. Har PPT skrevet en IOP? Står det noe om assistent-ressurs der? Det er litt uklart om det er PPT som skal tildele den ressursen eller ikke, så du må nesten sjekke opp hva din kommune sier. Jeg tror at det er skolen som skal fikse det, men vår rektor på barneskolen blånektet på det. 

Du kan ringe Statsforvalteren, og snakke med dm. Du kan også sende inn klage på skolemiljøet, først til rektor, så Statsforvalteren. 

Hvis skolen faktisk sender en bekymringsmelding til et annet barnevernskontor, så er det ulovlig og brudd på taushetsplikten. Da klager du til Statsforvalteren. For det er et alvorlig overtramp. 

Men de hos Statsforvalteren er veldig greie og drøfte saken med, og de kan komme med råd og tips. Jeg har hatt flere telefonsamtaler med dem, men ble aldri til at det kom noe ut av det, ettersom det stoppet i at barneskolen ikke ga oss noe skriftlig, så de trenerte virkelig saken. 

Har skolen vært med på "adhd-dag" sammen med dere? Her er det i forbindelse med medisin-utprøving tror jeg. Fikk heller ikke helt med meg om PPT er inne, og om gutten har IOP? Du kan selv ringe og "mase" på PPT, og man kan faktisk melde opp sin egen unge til PPT, uten at skolen er involvert, hvis skolen nekter. 
Men uansett skal jo skolen tilpasse opplæringen til barnet, så at de bare lar alt skure og gå, det må de ta på sin kappe. 

Anonymkode: cab5d...9d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...