Gå til innhold

Barnevern og adhd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du fraskriver deg jo mye ansvar her. Du kan ikke legge all skylden for oppførselen hans på ADHD, de fleste med ADHD er ikke utagerende villbasser som truer og ødelegger skolehverdagen for andre. Det er DITT ansvar å oppdra ditt barn, ikke skolen sin. Skolen skal tenke på alle barna, når ditt barn ødelegger hverdagen for alle de andre så er det klart han blir nedprioritert og får aktiviteter som holder han rolig, Skolen har ikke ressurser til 1-1 undervisning. Hvordan har du tenkt det skal gå videre i livet når han mangler oppdragelse og bare blir unnskyldt av mor fordi han har en diagnose?

Anonymkode: df63a...b70

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er han heller ikke rabiat, men urolig og mangler konsentrasjonsevne, tålmodighet og motivasjon.. Som mange andre barn både med og uten adhd.. 

Anonymkode: 8a97c...5e9

Måten du fremstilte han får oss til å tro han er rabiat, spesielt med de ekstreme tiltakene han har fått på skolen. Vitner om at skolen selv med flere ekstra lærere ikke får det til. Min sympati går mest til medelever

Anonymkode: e2af2...33f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du fraskriver deg jo mye ansvar her. Du kan ikke legge all skylden for oppførselen hans på ADHD, de fleste med ADHD er ikke utagerende villbasser som truer og ødelegger skolehverdagen for andre. Det er DITT ansvar å oppdra ditt barn, ikke skolen sin. Skolen skal tenke på alle barna, når ditt barn ødelegger hverdagen for alle de andre så er det klart han blir nedprioritert og får aktiviteter som holder han rolig, Skolen har ikke ressurser til 1-1 undervisning. Hvordan har du tenkt det skal gå videre i livet når han mangler oppdragelse og bare blir unnskyldt av mor fordi han har en diagnose?

Anonymkode: df63a...b70

Hvor I allverden tar dere dette fra. Han har en diagnose som forklarer hans adferd. Jeg unnskylder det ikke, men jeg forsvarer min sønn. Vi har kjempet hardt med å få bup på banen i lang tid fordi hans symptomer er ganske framtredende, selv med hjelp og purring fra barnevern har det gått så lang tid, det har vært helt utenfor vår kontroll. Jeg har også adhd og fungerer helt fint, så særlig bekymret for framtiden hans  er jeg ikke. Nå finnes det forresten også flere typer og grader av adhd så utagering er absolutt et symptom! Gjerne les deg opp for du kommenterer! 

• Hjerte 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Måten du fremstilte han får oss til å tro han er rabiat, spesielt med de ekstreme tiltakene han har fått på skolen. Vitner om at skolen selv med flere ekstra lærere ikke får det til. Min sympati går mest til medelever

Tiltak på skolen? Hvilke tiltak? 

• Nyttig 1
Skrevet

De ønsker å bytte barnevernskontor. Om jeg var deg ville jeg prøvd å bytte skole? 

Sett skolen litt til veggs: 

Mener skolen at gutten er utsatt for omsorgssvikt? Isåfall - hva består svikten i? 

Hva mener de at barnevernet skal gjøre? Hvilke hjelpetiltak ser de for seg, eller ser de for seg omsorgsovertakelse - på hvilken måte ville det gagnet ditt barn isåfall?

Inviter til samarbeidsmøte - ppt, barnevern, skole, fastlege, bup - prøv å bli enige om hvor problemet ligger og hvilke løsninger som finnes. PPT må gjerne på banen, slik at du slipper å belære skolen alene. Gutten er også så gammel at han bør være invitert til deler av dette møte der hans mening blir hørt. 

Om skolen fortsetter å "true" med barnevernet uten god grunn - så klag til kommuneledelsen. 

Anonymkode: ea0a3...3ab

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De ønsker å bytte barnevernskontor. Om jeg var deg ville jeg prøvd å bytte skole? 

Sett skolen litt til veggs: 

Mener skolen at gutten er utsatt for omsorgssvikt? Isåfall - hva består svikten i? 

Hva mener de at barnevernet skal gjøre? Hvilke hjelpetiltak ser de for seg, eller ser de for seg omsorgsovertakelse - på hvilken måte ville det gagnet ditt barn isåfall?

Inviter til samarbeidsmøte - ppt, barnevern, skole, fastlege, bup - prøv å bli enige om hvor problemet ligger og hvilke løsninger som finnes. PPT må gjerne på banen, slik at du slipper å belære skolen alene. Gutten er også så gammel at han bør være invitert til deler av dette møte der hans mening blir hørt. 

Om skolen fortsetter å "true" med barnevernet uten god grunn - så klag til kommuneledelsen. 

Anonymkode: ea0a3...3ab

Takk for et skapelig svar 😁 det trengtes. Alt dette har vi vært gjennom og har fortsatt samarbeidsmøter på skolen, ppt har vi aldri hatt kontakt med men står på venteliste, dette kan desverre ta lang tid da vi bor i en travel kommune. Hva skolen egentlig vil fram til vet jeg ikke, men jammen skal jeg spørre, vi har gjennom alle disse årene hatt det meste av tiltak, både kurs, sakkyndig, hyppige møter, barnetog familiehjelpen osv. Noe har vært til hjelp faktisk, men noe har vært trykkende og unødvendig. Skolen vet allerede alt dette. 

Kommunen har jeg vurdert å ta kontakt med, men kansje stille mer konkrete spm til skolen først.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kanskje baseskole ikke er løsningen likevel.

Jeg er enig her. Hadde prøvd å unngå baseskole hvis barna mina hade adhd. Hadde byttet skole eller flyttet.

Anonymkode: 50df0...576

Skrevet

Nei, skolen kan ikke melde til et annet barnevern. Dere tilhører kommunen/bydelen dere bor i, ferdig med det.

Men at en skole tror de kan det, tilsier såpass grad av inkompetanse at jeg - sammen med det andre du beskriver - hadde vurdert et skolebytte. Selvsagt avhengig av andre faktorer. Hva sier PPT? BUP?

Anonymkode: d11dc...a5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På skolen er gutten min svært utagerende, han ødelegger, plager og bråker, noe som igjen er helt innafor adhd diagnosen. På skolen blir han også belønnet for sin dårlige adferd med å bl.a få spille spill på pc i timene istedenfor å gjøre skolearbeid, han får gå ut i friminutt 5-10 min før de andre, får ha mer av fagene han liker og mindre (ingenting til nesten ingenting) av fag han ikke liker, som forøvrig er alle teoretiske fag. Han har også fått sin egen fotball med sitt navn på som ingen andre elever får røre etter at han ikke oppførte seg på fotballbanen i friminuttet. Alt dette skjer daglig og har vært slik siden andre klasse. 

Jeg har bedt dem slutte å belønne hans adferd og heller kreve at han gjør som han skal og stå i det, min sønn mister for mye av det faglige og jeg opplever ikke at skolen tar ansvar. Istedet venter de på at jeg skal finne en løsning. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Min sønn er et veldig typisk adhd barn, han utagerer om han blir overstimulert eller må gjøre noe han ikke liker, disse situasjonene har vi derfor mindre av hjemme

Tiltakene skolen gjør er NØYAKTIG deg du gjør hjemme. De lar han slippe. Prøv du å lære gutten skole i 6 timer om dagen…De lar gutten slippe av hensyn  til andre barn!!!!! 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Feil, det er 4 lærere og færre elever da min sønn går på baseskole. Men likevell, jeg har ansvaret hjemme og på fritiden, jeg er ikke på skolen og får utrettet svært lite der.. Mitt ansvar er å sende han avgårde hver morgen og påse at han har nødvendig utstyr med seg. Utover det er det ikke mye jeg kan gjøre.. 

Når du forventer at skolen skal oppdra gutten ved å kreve mer enn han tydelig mestrer så kanskje begynn hjemme med å kreve like mye og kompenser for de faglige manglende hjemme.

Tro meg, det må jeg med mine barn for de har flere barn som utagerer i timene som forstyrrer arbeidsroen. Jeg kan ikke engang skylde på en diagnose. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tiltakene skolen gjør er NØYAKTIG deg du gjør hjemme. De lar han slippe. Prøv du å lære gutten skole i 6 timer om dagen…De lar gutten slippe av hensyn  til andre barn!!!!! 

Når du forventer at skolen skal oppdra gutten ved å kreve mer enn han tydelig mestrer så kanskje begynn hjemme med å kreve like mye og kompenser for de faglige manglende hjemme.

Tro meg, det må jeg med mine barn for de har flere barn som utagerer i timene som forstyrrer arbeidsroen. Jeg kan ikke engang skylde på en diagnose. 

Du er litt på viddene du også. Har allerede skrevet at vi ikke har det slik hjemme, vi stiller krav han må følge, han vet det ikke er noe vei utenom, samme mener jeg skolen burde og og ikke gi opp så lett, mitt barn mister undervisningen han har rett på fordi lærerene kjøper seg fri, og uansett hvordan du vrir og vender på det er det ikke riktig! 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig her. Hadde prøvd å unngå baseskole hvis barna mina hade adhd. Hadde byttet skole eller flyttet.

Anonymkode: 50df0...576

En baseskole opererer med mindre grupper og flere lærere så en baseskole er, skal ihvertfall, men være et bedre tilbud enn en skole med vanlige klasser for barn med adhd 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er litt på viddene du også. Har allerede skrevet at vi ikke har det slik hjemme, vi stiller krav han må følge, han vet det ikke er noe vei utenom, samme mener jeg skolen burde og og ikke gi opp så lett, mitt barn mister undervisningen han har rett på fordi lærerene kjøper seg fri, og uansett hvordan du vrir og vender på det er det ikke riktig! 

Lærerne sørger for at KANSKJE får noen barn med seg undervisning om ikke alt fokus går ut på å stille krav til ETT barn som utagerer.  Ditt barn kan bare ikke få mer oppmerksomhet på andres bekostning.   Igjen i en 2-1 eller 1-1 setting ville det vært mulig, men skolehverdagen er ikke det.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lærerne sørger for at KANSKJE får noen barn med seg undervisning om ikke alt fokus går ut på å stille krav til ETT barn som utagerer.  Ditt barn kan bare ikke få mer oppmerksomhet på andres bekostning.   Igjen i en 2-1 eller 1-1 setting ville det vært mulig, men skolehverdagen er ikke det.  

Så hva tenker du er en god løsning. At mor slutter å jobbe for å være med barnet hver dag på skolen så grenser og krav blir satt, ettersom skolen absolutt ikke høres ut til å evne det. 

Barn med vansker uansett årsak er noe skolen skal ta seriøst og arbeide tett mot, det sier loven, og det er en rettighet barnet har. 

Anonymkode: e1c0d...738

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen barn har behov for større voksentetthet for å profittere på undervisning. Skolen er ansvarlig for å tilrettelegge også for disse barnas behov.

Anonymkode: d11dc...a5e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags faglige krav stiller du ? Hvor mange timer må han sitte stille hjemme.

Du har skrevet at du unngår det som trigger han hjemme, men også at du stiller krav. Du stiller jo likevel ikke samme krav og det er ikke masse barn og annet rundt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva slags faglige krav stiller du ? Hvor mange timer må han sitte stille hjemme.

Du har skrevet at du unngår det som trigger han hjemme, men også at du stiller krav. Du stiller jo likevel ikke samme krav og det er ikke masse barn og annet rundt. 

Unngår ikke det som trigger han, hvor skrev jeg det? Og hvorfor i allverden skal jeg be han sitte i ro i flere timer hjemme når det ikke er noe behov for det? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På skolen er gutten min svært utagerende, han ødelegger, plager og bråker, noe som igjen er helt innafor adhd diagnosen.

Nei, det er ikke «helt innafor». Finnes mange barn med sterk ADHD, og disse tingene du ramser opp er ikke essensielt for ADHD. Barn med ADHD har store utfordringer, ja - men hvis barnet oppfører seg jævlig med en gang hen er utenfor hjemmet, så handler det faktisk om oppdragelse. Barn med adhd trenger stramme rutiner og regler, samt oppdragelse. Mener du at det barnet gjør er greit, siden han har ADHD? Er det OK å slå folk, siden man har ADHD? Svaret er enkelt «nei». Man kan ikke bare skylde på ADHD og se en annen vei, ukontrollerte barn med ADHD har ofte ikke fått den oppdragelsen de trenger hjemme. 

Anonymkode: 2ac7c...741

• Liker 2
Skrevet

Hadde heler vurdert å bytte skole 😅 

Anonymkode: cc162...ca4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av Minna1654
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke «helt innafor». Finnes mange barn med sterk ADHD, og disse tingene du ramser opp er ikke essensielt for ADHD. Barn med ADHD har store utfordringer, ja - men hvis barnet oppfører seg jævlig med en gang hen er utenfor hjemmet, så handler det faktisk om oppdragelse. Barn med adhd trenger stramme rutiner og regler, samt oppdragelse. Mener du at det barnet gjør er greit, siden han har ADHD? Er det OK å slå folk, siden man har ADHD? Svaret er enkelt «nei». Man kan ikke bare skylde på ADHD og se en annen vei, ukontrollerte barn med ADHD har ofte ikke fått den oppdragelsen de trenger hjemme. 

Anonymkode: 2ac7c...741

Han slår da ikke 😅 vet ikke hvor det kom. Med utagerende mente jeg at han i stor grad ikke følger beskjeder, at han gjerne gjør motsatt av hva han skal, kan svare frekt og være fullstendig uinteressert. Han er ikke voldelig. Skjønner jeg burde presisere mer hva jeg mener, men synes mange her skaper sine helt egne historier. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...