AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #61 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): -Hvorfor i alle dager er ikke barnet utredet av PPT om dette har vært en problematikk over flere år? Er forsinkelsen påklaget? -HVA er det skolen mener er omsorgssvikt slik at barneverntjenesten skal involveres (igjen)? Anonymkode: d11dc...a5e Skolen kan jo ikke be om utredning gjennom PPT uten foreldres samtykke. Kan det være noe i dette at skolen har villet at barnevernstjenesten skal bli involvert ? Hvorfor tok det 5 år med utagering før diagnose Hvordan samarbeider ts med skolen er uklart. Min yngste hadde periode med utfordringer i barnehagen og det tok et par måneder og så var ppt, miljøterapeut , barnevern og andre instanser instanser inne. Resultatet ble at barnehagen måtte gjøre om på rutiner og vi har ikke hatt med noen instanser, men vi fikk masse hjelp på hvordan vi skulle håndtere utfordringer. Det er en av grunnene til at jeg reagerer på det jeg oppfatter som ts ansvarsfraskrivelse. Her går sønnen i 5. klasse og ts bare forventer at skolen skal stille masse krav til sønnen for det gjør de hjemme. Det er ikke snakk om hva spesialpedagoger, assistenter gjør eller hvorfor det ikke er noen. Anonymkode: e2af2...33f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #62 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg har en sønn som endelig for litt over en mnd siden fikk diagnosen adhd, han går nå i 5 klasse og vi har prøvd å få bup på banen siden gutten gikk i 1. Skolen har alltid reagert på min sønns adferd og har meldt oss gang på gang til barnevern. Vi har stressa med BV også siden 1. Klasse men for en mnd siden meldte de seg ut og mente at min sønns adferd ikke er deres bord og at vi heller skal få hjelp og støtte videre fra bup. Var på møte på skolen for noen dager siden der de mente at det var hårreisende av barnevern å melde seg ut og vurdere nå å melde meg til et annet barnevernskontor for disse som har vært inne i nesten 5 år må ha vært fullstendig inkompetente 😬.. På skolen er gutten min svært utagerende, han ødelegger, plager og bråker, noe som igjen er helt innafor adhd diagnosen. På skolen blir han også belønnet for sin dårlige adferd med å bl.a få spille spill på pc i timene istedenfor å gjøre skolearbeid, han får gå ut i friminutt 5-10 min før de andre, får ha mer av fagene han liker og mindre (ingenting til nesten ingenting) av fag han ikke liker, som forøvrig er alle teoretiske fag. Han har også fått sin egen fotball med sitt navn på som ingen andre elever får røre etter at han ikke oppførte seg på fotballbanen i friminuttet. Alt dette skjer daglig og har vært slik siden andre klasse. Jeg har bedt dem slutte å belønne hans adferd og heller kreve at han gjør som han skal og stå i det, min sønn mister for mye av det faglige og jeg opplever ikke at skolen tar ansvar. Istedet venter de på at jeg skal finne en løsning. Er dette å annse som ansvarsfraskrivelse? Og har dem rett i å melde bekymring til et annet bvkontor? Noe instans jeg selv kan kontakte for å forhøre meg om hva som er riktig her? Anonymkode: 8a97c...5e9 De kan ikke melde til bv om det ilke foreligger omsorgsvikt til grunn her. Desverre er dette det enkleste for mange skoler å gjøre, nemelig å fraskrive seg eget ansvar! De må skaffe assistent som hjelper han og slutte å belønne han for ting han ikke bør belønnes for! Ville ringt bup og snakket med de, fått de på banen og snakke med skolen! Bv har selv gått ut i media for litt siden sagt at skoler må slutte å melde til bv for sånne ting , men de fortsetter å melde! Burde vært i utdannelsen når og når ikke melde! KLARE REGLER! Og BOT for feilmelding! Anonymkode: b3e19...874 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #63 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): De kan ikke melde til bv om det ilke foreligger omsorgsvikt til grunn her. Desverre er dette det enkleste for mange skoler å gjøre, nemelig å fraskrive seg eget ansvar! De må skaffe assistent som hjelper han og slutte å belønne han for ting han ikke bør belønnes for! Ville ringt bup og snakket med de, fått de på banen og snakke med skolen! Bv har selv gått ut i media for litt siden sagt at skoler må slutte å melde til bv for sånne ting , men de fortsetter å melde! Burde vært i utdannelsen når og når ikke melde! KLARE REGLER! Og BOT for feilmelding! Anonymkode: b3e19...874 Hva skal skolen gjøre om ikke andre instanser er inne i bildet, barnet har ikke hatt diagnose før nå nylig, skolen kan jo ikke sette inn rettede tiltak uten å vite hva utfordringene skyldes. Da er det lett å tolke dårlig oppdragelse/omsorgssvikt. Med en gang det foreligger diagnose KAN det bli enklere. Anonymkode: e2af2...33f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #64 Skrevet 25. november 2022 Foreslår at du spør skolen hva konkret de mener den alvorlige omsorgssvikten bunner i, hvis de fortsetter å true med barnevern. De kan ikke melde ifra bare fordi de synes barnevernet bør være inne i bildet. Da bryter de loven. De må ha en gyldig grunn for å melde uten samtykke. Anonymkode: 81634...209 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #65 Skrevet 25. november 2022 Bytt skole, sier nå jeg! Det virker som om skolen er inkompetente til å håndtere et barn med adhd. Anonymkode: 4248c...b2c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #66 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Feil, det er 4 lærere og færre elever da min sønn går på baseskole. Men likevell, jeg har ansvaret hjemme og på fritiden, jeg er ikke på skolen og får utrettet svært lite der.. Mitt ansvar er å sende han avgårde hver morgen og påse at han har nødvendig utstyr med seg. Utover det er det ikke mye jeg kan gjøre.. Anonymkode: 8a97c...5e9 Det er mye du skal gjøre som mor. Å ha ADHD er ikke noe fripass for å ikke oppføre meg. Selv på skolen. Han skal selvfølgelig ha støtte og tilrettelegging. Men å oppføre seg ordentlig og lære folkeskikk er dere foreldres jobb. Ellers skjønner jeg ikke hva skolen mener BV skal bidra med? De har ikke kompetanse på diagnoser og heller ingen autoritet mtp skolen. Hilsen Mamma til to gutter med ADHD Anonymkode: 3bd20...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #67 Skrevet 25. november 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Hva skal skolen gjøre om ikke andre instanser er inne i bildet, barnet har ikke hatt diagnose før nå nylig, skolen kan jo ikke sette inn rettede tiltak uten å vite hva utfordringene skyldes. Da er det lett å tolke dårlig oppdragelse/omsorgssvikt. Med en gang det foreligger diagnose KAN det bli enklere. Anonymkode: e2af2...33f Skolen har fått beskjed fra bup om diagnosen hans, så de vet at utredningen er ferdig og at diagnosen er ferdigstilt. Anonymkode: 8a97c...5e9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #68 Skrevet 25. november 2022 Hva mener skolen at bv skal gjøre med adhd-diagnosen da? Blir litt provosert over hvor inkompetent noen skoler er, og at de skal plassere ansvaret for tilpasset opplæring andre plasser enn hos de som faktisk har ansvar. BUP kan veilede skolen, men du kan også høre med muligheter hos barnehab. Tror skolen kan henvise dit, eller så kan vel PPT det og fastlegen til barnet. Kaisada skrev (10 timer siden): Barn utagerer der de er trygge. Hvordan er hjemmemiljøet? Det du skriver der er en myte. At barnet utagerer på skolen kan handle om mange ting; usikkerhet, frykt, kaos, lyder og i det hele tatt mange grunner. Anonymkode: c321d...e7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #69 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er han heller ikke rabiat, men urolig og mangler konsentrasjonsevne, tålmodighet og motivasjon.. Som mange andre barn både med og uten adhd.. Anonymkode: 8a97c...5e9 Høres ganske rabiat ut i tidligere innlegg AnonymBruker skrev (10 timer siden): Din påstand er ikke helt korrekt. Diagnoser endrer normalen. Med adhd så utagerer barn ofte der det er flere rundt dem og der det skjer mer rundt dem. Noen kan mangle sosiale ferdigheter og vet derfor ikke alltid hvordan de skal oppføre seg i ulike situasjoner. Min sønn er et veldig typisk adhd barn, han utagerer om han blir overstimulert eller må gjøre noe han ikke liker, disse situasjonene har vi derfor mindre av hjemme Anonymkode: 8a97c...5e9 Høres ikke veldig typisk ADHD ut å ødelegge, bråke og plage, det høres veldig voldsomt ut. AnonymBruker skrev (10 timer siden): *** På skolen er gutten min svært utagerende, han ødelegger, plager og bråker, noe som igjen er helt innafor adhd diagnosen. *** Anonymkode: 8a97c...5e9 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor I allverden tar dere dette fra. Han har en diagnose som forklarer hans adferd. Jeg unnskylder det ikke, men jeg forsvarer min sønn. Vi har kjempet hardt med å få bup på banen i lang tid fordi hans symptomer er ganske framtredende, selv med hjelp og purring fra barnevern har det gått så lang tid, det har vært helt utenfor vår kontroll. Jeg har også adhd og fungerer helt fint, så særlig bekymret for framtiden hans er jeg ikke. Nå finnes det forresten også flere typer og grader av adhd så utagering er absolutt et symptom! Gjerne les deg opp for du kommenterer! Anonymkode: 8a97c...5e9 Ah, så siden du fungerer trenger du ikke oppdra ham da, for det kommer til å få over av seg selv…? Var du like plagsom, utagerende og destruktiv som barn? AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lærerne sørger for at KANSKJE får noen barn med seg undervisning om ikke alt fokus går ut på å stille krav til ETT barn som utagerer. Ditt barn kan bare ikke få mer oppmerksomhet på andres bekostning. Igjen i en 2-1 eller 1-1 setting ville det vært mulig, men skolehverdagen er ikke det. Anonymkode: e2af2...33f Dette 🙌 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så hva tenker du er en god løsning. At mor slutter å jobbe for å være med barnet hver dag på skolen så grenser og krav blir satt, ettersom skolen absolutt ikke høres ut til å evne det. Barn med vansker uansett årsak er noe skolen skal ta seriøst og arbeide tett mot, det sier loven, og det er en rettighet barnet har. Anonymkode: e1c0d...738 For samfunnet er jo det den beste løsningen, men ts virker mer å ønske å skyve alt ansvar over på skolen. Anonymkode: 31276...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #70 Skrevet 25. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ganske rabiat ut i tidligere innlegg Høres ikke veldig typisk ADHD ut å ødelegge, bråke og plage, det høres veldig voldsomt ut. Ah, så siden du fungerer trenger du ikke oppdra ham da, for det kommer til å få over av seg selv…? Var du like plagsom, utagerende og destruktiv som barn? Dette 🙌 For samfunnet er jo det den beste løsningen, men ts virker mer å ønske å skyve alt ansvar over på skolen. Anonymkode: 31276...f3d Jeg tar ikke ansvar for hvordan du og enkelte andre tolket mitt innlegg og kommentarer. Alle disse er nettop ganske vanlige symptomer på adhd. Oppdrar han da jeg, slapper sjelden av da han absolutt krever sitt. Man vokser det ikke av seg, det endrer heller form, og ja jeg var like utagerende som han og kjenner meg derfor svært godt igjen i han. Jeg fikk min diagnose i en alder av 32 år,ingen mistenkte noe da jeg gikk på barneskolen, jeg var bare et problem og derfor kjemper jeg for han. Skolen har et ansvar! Anonymkode: 8a97c...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #71 Skrevet 25. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye du skal gjøre som mor. Å ha ADHD er ikke noe fripass for å ikke oppføre meg. Selv på skolen. Han skal selvfølgelig ha støtte og tilrettelegging. Men å oppføre seg ordentlig og lære folkeskikk er dere foreldres jobb. Ellers skjønner jeg ikke hva skolen mener BV skal bidra med? De har ikke kompetanse på diagnoser og heller ingen autoritet mtp skolen. Hilsen Mamma til to gutter med ADHD Anonymkode: 3bd20...dbe At han ikke oppfører seg som alle andre på skolen handler ikke om oppdragelsen han får hjemme, det burde du som mor til to adhd barn vite Anonymkode: 8a97c...5e9 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #72 Skrevet 25. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye du skal gjøre som mor. Å ha ADHD er ikke noe fripass for å ikke oppføre meg. Selv på skolen. Han skal selvfølgelig ha støtte og tilrettelegging. Men å oppføre seg ordentlig og lære folkeskikk er dere foreldres jobb. Ellers skjønner jeg ikke hva skolen mener BV skal bidra med? De har ikke kompetanse på diagnoser og heller ingen autoritet mtp skolen. Hilsen Mamma til to gutter med ADHD Anonymkode: 3bd20...dbe Jeg har forresten 2 gutter til, en I 8. klasse og en mini i barnehagen, ingen av disse har samme adferd og utfordringer.. Vi har lik oppdragerstil på alle 3... Anonymkode: 8a97c...5e9 1 1
Pilga Skrevet 26. november 2022 #73 Skrevet 26. november 2022 Det de ansatte og skolen har gjort her er å MINIMERE problemer som barnet ditt gjør for deres arbeidshverdag og andre elever, mer enn hva dem har gjort for barnet ditt og dets fremtid. Jeg hadde prøvd å finne en spesialskole til barnet, eller bare det å bytte skole. For det er tydelig at med denne skolen her skal du måtte sloss for å endre holdningen deres til barnet ditt… 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #74 Skrevet 26. november 2022 Pilga skrev (27 minutter siden): Det de ansatte og skolen har gjort her er å MINIMERE problemer som barnet ditt gjør for deres arbeidshverdag og andre elever, mer enn hva dem har gjort for barnet ditt og dets fremtid. Se i TS sitt første innlegg hvor det står at ADHD diagnosen kom for 1 måned siden. Skolen har altså kun hatt 1 (!) måned å forholde seg til barnets diagnose. TS har ikke skrevet hvorfor de selv ikke har fått PPT involvert. Uten diagnose og kun utagering kan grunnen til utagering være mye. TS har brukt masse år for å få BUP involvert, men ikke PPT. Gutten har utagert i mange år og lite har skjedd og skolen involverte barnevernet. Ikke uforståelig. Ja, tiltakene skolen var å minimere problemene for andre barn fordi de kun så utagering. Nå som diagnosen er stilt MÅ ppt sterkere inn på skolesiden og fremover finne en løsning, men jeg synes fortsatt TS driver med ansvarsfraskrivelse når ts henviser til en diagnose barnet har hatt i 1 måned, selv om så klart diagnosen i ettertid kan forklare tidligere oppførsel. Anonymkode: e2af2...33f 1
Apis Skrevet 26. november 2022 #75 Skrevet 26. november 2022 Høres ut som om barnet hadde tjent på mer tilrettelagt undervisning
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #76 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 9.58): Feil, det er 4 lærere og færre elever da min sønn går på baseskole. Men likevell, jeg har ansvaret hjemme og på fritiden, jeg er ikke på skolen og får utrettet svært lite der.. Mitt ansvar er å sende han avgårde hver morgen og påse at han har nødvendig utstyr med seg. Utover det er det ikke mye jeg kan gjøre.. Anonymkode: 8a97c...5e9 Kansje det Er noe du kan gjøre? Jeg har barn med ADHD og har ADHD selv. Har ikke hatt noe med barnevern å gjøre, men snakker masse med barnet om grenser og hva som er andres grenser. Hva er mine grenser. Feks vi slår ikke i ansiktet, det er viktig. Gjør han det, så setter jeg grenser, gang på gang. Om han er for pågående med andre barn feks om et barn sier nei jeg vil ikke klemme nå, og barnet mitt ikke lytter, så sier jeg xx hva sier julian nå? Snakke rmasse om empati, og mobbing, at man kan ha med seg en smerte i hjertet om man blir mobbet. Snakker om hvordan man behandler dyr og jeg viser empati ovenfor han, dyr, andre. Snakker om respekt, tilgivelse. Sier også unnskyld og viser forståelse for hans følelser. Kansje du gjør alt det der. Men skal sies vi troppa opp på døra til noen da mitt barn hadde vært ufin med deres barn, slik at han kunne si unnskyld. Å være et realt og godt menneske er viktig, spesielt når man får spontane innfall som adhder. Da vil man jo at de innfallene skal være godhjertet og ikke noe man gjør ut av misunnelse eller sjalusi eller mangel på empati og respekt for andre Anonymkode: 3b804...ef0 1
Pilga Skrevet 26. november 2022 #77 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Se i TS sitt første innlegg hvor det står at ADHD diagnosen kom for 1 måned siden. Skolen har altså kun hatt 1 (!) måned å forholde seg til barnets diagnose. TS har ikke skrevet hvorfor de selv ikke har fått PPT involvert. Uten diagnose og kun utagering kan grunnen til utagering være mye. TS har brukt masse år for å få BUP involvert, men ikke PPT. Gutten har utagert i mange år og lite har skjedd og skolen involverte barnevernet. Ikke uforståelig. Ja, tiltakene skolen var å minimere problemene for andre barn fordi de kun så utagering. Nå som diagnosen er stilt MÅ ppt sterkere inn på skolesiden og fremover finne en løsning, men jeg synes fortsatt TS driver med ansvarsfraskrivelse når ts henviser til en diagnose barnet har hatt i 1 måned, selv om så klart diagnosen i ettertid kan forklare tidligere oppførsel. Anonymkode: e2af2...33f 1 måned bare? barnet går i 5 klasse? Du må jo tilrettelegge for barnet uavhengig av diagnose eller ikke. Følger ikke barnet med og ikke fungerer i skolesammenheng så er jo det et problem i seg selv. De har jo varslet barnevernet isteden for å ta problemet lokalt på skolen i seg selv.... Det verste her er at barnet kommer til å bli en drop-out hvis ingen tar tak i saken. 5 klasse i seg selv er jo veldig sent! det er jo halve grunnskolen 😮 Så det at skolen bare har hatt 1 måned på seg å tilrettelegge dette her er tøv og latskap fra deres side. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #78 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 20.44): Jeg har forresten 2 gutter til, en I 8. klasse og en mini i barnehagen, ingen av disse har samme adferd og utfordringer.. Vi har lik oppdragerstil på alle 3... Anonymkode: 8a97c...5e9 Men du kan jo ikke bare oppdra barna likt og forvente at det samme skal fungere på alle - hvorfor forventer du at skolen skal spesialtilpasse når du ikke gjør det selv hjemme engang? Anonymkode: 31276...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #79 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 20.44): Jeg har forresten 2 gutter til, en I 8. klasse og en mini i barnehagen, ingen av disse har samme adferd og utfordringer.. Vi har lik oppdragerstil på alle 3... Anonymkode: 8a97c...5e9 Ja det hjelper nok ikke barnet med problemer om dere oppdrar han likt som deres barn uten ADHD. Kan være han trenger mer tydelige beskjeder og grenser. Men det virker som du tenker han burde være lik de andre fordi dere behandler dem lik? Det er jo ikke logisk. Anonymkode: 3b804...ef0
Meowe Skrevet 26. november 2022 #80 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 10.35): Du fraskriver deg jo mye ansvar her. Du kan ikke legge all skylden for oppførselen hans på ADHD, de fleste med ADHD er ikke utagerende villbasser som truer og ødelegger skolehverdagen for andre. Det er DITT ansvar å oppdra ditt barn, ikke skolen sin. Skolen skal tenke på alle barna, når ditt barn ødelegger hverdagen for alle de andre så er det klart han blir nedprioritert og får aktiviteter som holder han rolig, Skolen har ikke ressurser til 1-1 undervisning. Hvordan har du tenkt det skal gå videre i livet når han mangler oppdragelse og bare blir unnskyldt av mor fordi han har en diagnose? Anonymkode: df63a...b70 Jeg blir så lei meg og frustrert over slike kommentarer. Dette mennesket vet tydeligvis ingenting om nevroutviklingsforstyrrelser. Jeg har jobbet med nevrodivergente barn i over 20 år, og å oppdra et barn med add, tourettes, autisme er HELT annerledes enn å oppdra et nevrotypisk barn. Les deg opp på dette før du kommenterer. Og TS, vær så snill ikke spør om disse tingene på kvinneguiden. Her får du rett og slett kommentarer fra uvitende personer som har lyst til å dra deg ned. Jeg er sikker på at du gjør det du kan. Jeg vet det er vanskelig! I tillegg er skolene nå HELT annerledes enn de var for 20 år siden. Større skoler, flere elever, uforutsigbare dager/timer med deling av klasser, sammenslåing av klasser, vurdering og måling av absolutt alt, mindre praksis i skolene. Ja, det har rett og slett blitt utrolig vanskelig for barn med nevrotvilkingsforstyrrelser å delta på skolen. Dette kan fort gjøre at gutten din mistrives og ikke vet hvordan han skal takle hverdagen sin. Dette igjen kan føre til utagering. Stå på løvemamma! Du klarer dette! 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå