Gå til innhold

Barnevern og adhd

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Minna1654 said:

Min sønn i 7 klasse med ADHD diagnose har fått tett oppfølging siden barnehage.

Vi har hatt fokus på tilstanden og side diagnose med emosjonelle vansker og at INGEN har skylden for at han fikk de utfordringene han fikk. 

vi kjører ikke strutsen, vi ser hele tiden på utvikling, mål, åpenhet, funksjonalitet, livskvalitet mm.

Observerer og rapporterer jevnlig, ikke sår eller sint men løsningsorientert slik at sønnen min kan få et best mulig frisk/funksjonsfriskt liv overhode mulig. 
ydmykhet og være mottagelig for kritikk visa versa. 

Vi har fått hjelp fra bhg lærer som skrev forberedelse skriv til bhg og bup før skolestart.

vi her fått kurs og veiledning i massevis.

av forskjellige instanser, vi her fått utredninge(R) krav på nytt etter noen år.

vi har fått/har jevnlig oppfølging av BUP, PPT, barnevern, ernæringsfysiolog,sexolog, tilskudd(penger fra NAV), mm.

vi kan etterspørre/kreve og står på vårt og får ofte innvilget hjelp og støtte/ordninger.

Han har 1-1 på skolen og vi har halvårs planer og det har de både rett og krav på fra kommunen de bor i. 
de skal tilrettelegge læring etter barnets evne og mål. 
målet er at han skal lære det de andre lærer, forberedes til arbeidslivet men kanskje på en litt annerledes måte en andre. (Flytende tilretteleggelse, fordi han er hele tiden i utvikling) 

barnet blir sett og ikke stemplet som slem, dum, uoppdragen dritt fordi han har skjult tilstand. 
åpen dialog med foreldre og skole. 
tett oppfølging privat og tilrettelagt arbeid fra far med Nav og jeg en stilling som gjør at jeg alltid er hjemme med barnet. 
(Delt omsorg) 

knall bra samarbeid-relasjon oss i mellom (naboer)

Han er blid, smart, sosial og gleder seg oftest til skolen.                                        (men ikke alt er like lett selvom )

søkt til privat skole i noen år, forbereder nå over til ungdomsskolen og håper på inntak. 
(ikke lett og komme inn i privat sektor) 

uten søsken eller startet fra 1 klasse av.

vi har kriseplan/krise tanker om ungdoms årene!

men jeg vet at dette skal vi som en helhet sørge for at han får et best mulig liv og tar gode valg.

saken er at, krev krev krev! Ikke stopp med det. 

Om du ikke vet hva du har rett eller krav på eller er usikker på, 
kontakt advokat inne diagnose-fagfelt. 
meld deg inn i forening og få råd. 
Adhd foreningen kanskje…. 

lykke til med barnet 🙂

Så fint at dere har funnet en løsning som fungerer så bra ❤️ Føler vi også gjør mye av det samme, men blir motarbeidet av skole.. 

Anonymkode: 8a97c...5e9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han slår da ikke 😅 vet ikke hvor det kom. Med utagerende mente jeg at han i stor grad ikke følger beskjeder, at han gjerne gjør motsatt av hva han skal, kan svare frekt og være fullstendig uinteressert. Han er ikke voldelig. Skjønner jeg burde presisere mer hva jeg mener, men synes mange her skaper sine helt egne historier. 

Det var et retorisk spørsmål, og et eksempel - hvis du ikke forsto det. 

Anonymkode: 2ac7c...741

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han slår da ikke 😅 vet ikke hvor det kom. Med utagerende mente jeg at han i stor grad ikke følger beskjeder, at han gjerne gjør motsatt av hva han skal, kan svare frekt og være fullstendig uinteressert. Han er ikke voldelig. Skjønner jeg burde presisere mer hva jeg mener, men synes mange her skaper sine helt egne historier. 

Fordi vi har barn som har vært utsatt for andre barns utagering (min sønn har 5 sting i bakhodet takket være slik utagering) 

Anonymkode: e2af2...33f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fordi vi har barn som har vært utsatt for andre barns utagering (min sønn har 5 sting i bakhodet takket være slik utagering) 

Min sønn har sydd hodet sammen i hytt og pine fra han lærte seg å gå, dømmer ikke andre så hardt fordet. Men din sønn har neppe måtte sy pågrunn av en som ikke følger beskjeder... 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var et retorisk spørsmål, og et eksempel - hvis du ikke forsto det. 

Anonymkode: 2ac7c...741

Ok. Vet du hva adhd egentlig er? Vet du hvor annerledes disse barna fungerer og hvor altoppslukende det er, spesielt før de får  diagnosen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn har sydd hodet sammen i hytt og pine fra han lærte seg å gå, dømmer ikke andre så hardt fordet. Men din sønn har neppe måtte sy pågrunn av en som ikke følger beskjeder... 

Jo, det var akkurat det som skjedde. Min sønn var lei av at gutten ikke fulgte med i timen, men satt og vippet på stolen bak mot han og så satt han og tappet penner og mynter i bordet ++. Sønnen min ba han slutte å forstyrre. Neste friminutt- stein i bakhodet så blodet sprutet. Dette var 6. klasse

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jo, det var akkurat det som skjedde. Min sønn var lei av at gutten ikke fulgte med i timen, men satt og vippet på stolen bak mot han og så satt han og tappet penner og mynter i bordet ++. Sønnen min ba han slutte å forstyrre. Neste friminutt- stein i bakhodet så blodet sprutet. Dette var 6. klasse

Min sønn kaster ikke stein heller, så det var da ikke akkurat sån det skjedde da nei.. Han vipper gjerne på stolen, fullstendig uten å være klar over at han gjør det, samme som at han tramper med beina eller trommer fingrene i bordet og andre ting som lager lyd. Min sønn slapper av slik og er faktisk ikke klar over det før han får beskjeder om det 😅 får han sure beskjeder fortsetter han bevisst med mer takt, lyd og tempo. Men han verken slår eller kaster stein eller utøver noe slags vold mot andre av den grunn, bare plager videre fordi han føler det er urettmessig at andre blir sure for ting han ikke engang er klar over... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte å si at min sønn var langt fra den eneste som fikk lide for utageringen av barna Lærer ble sykemeldt pga gutten på ungdomsskolen…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å oppdra ham er jo din jobb, men det har du ikke gjort - sikkert pga diagnose, men det er svært sjeldent at mennesker med ADHD er fullt så destruktive som du beskriver ham. Synes uendelig synd på alle barna som får hele sin skolegang opp barndom ødelagt av din sønn. Sånne burde ikke få gå løse i samfunnet. Han burde helt klart ha minst en voksen på seg til enhver tid, og helst skjermet borte fra de andre barna, men det må komme gjennom BUP og PPT.

Det kan jo hende at en annen familie hadde klart å oppdra ham bedre til tross for ADHD, kanskje er det derfor de ønsker barnevernet inn i bildet?

Å gi "opplæring" til en rabiat unge fullstendig uten oppdragelse er en umulig oppgave.

Anonymkode: 31276...f3d

Herregud for et syn du har. Sånne som deg burde ikke få gå løse

Anonymkode: 3508d...a7e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Glemte å si at min sønn var langt fra den eneste som fikk lide for utageringen av barna Lærer ble sykemeldt pga gutten på ungdomsskolen…

Det er uansett ikke mitt problem, og ikke helt samme situasjon vi står i.. Gå å plag noen andre! 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så sønnen din legger seg borti andre bsrn PG hva de gjør ? Eh kanskje du burde lære han å ikke bry seg om hva andre gjør

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så sønnen din legger seg borti andre bsrn PG hva de gjør ? Eh kanskje du burde lære han å ikke bry seg om hva andre gjør

Det var nå ikke at han ikke fulgte med, men konstant støy og vipping mot bordet hans (resultat av å ikke følge med) som gjorde at sønnen min for en gangs skyld ba gutten slutte å forstyrre. Han lærte leksen- måtte godta konstant forstyrrelser…. 

• Liker 1
Skrevet

Helt åpenbart at han trenger bup og medisiner. Han har dukkert store følser. Jeg hil også påstå at han trenger en annen skole. Fordi de setter han mest sannsynlig i situasjoner der de forværrer oppførsel, fordi de kan 0 om adhd. 

Anonymkode: 0e3bc...bc7

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt åpenbart at han trenger bup og medisiner. Han har dukkert store følser. Jeg hil også påstå at han trenger en annen skole. Fordi de setter han mest sannsynlig i situasjoner der de forværrer oppførsel, fordi de kan 0 om adhd. 

Anonymkode: 0e3bc...bc7

Vurderer skolebytte også. Godt lei av å bli motarbeidet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Utagerende betyr å slå, spytte, sparke ol. Så de må du ta på egen kappe.  Er jo selvsagt mye vanskeligere for de som jobber på skolen men mangen folk rundt enn heime med få folk. I tillegg skal de lære han noe hele dagen og det slipper du heime. Han liker vel bedre iPad og kakao enn krle og matte.

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Pilleville said:

Utagerende betyr å slå, spytte, sparke ol. Så de må du ta på egen kappe.  Er jo selvsagt mye vanskeligere for de som jobber på skolen men mangen folk rundt enn heime med få folk. I tillegg skal de lære han noe hele dagen og det slipper du heime. Han liker vel bedre iPad og kakao enn krle og matte.

Nei, utagerende betyr å handle på impuls eller affekt, plagsom og provoserende adferd, må ikke være vold. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I følge 

https://min.helsekompetanse.no/mod/book/tool/print/index.php?id=278#ch287

«Utagering kan innebære å slå og bite andre, lugge, klore og klype, være verbalt truende, ødelegge egne eller andres eiendeler, kline med avføring, eller protestere kraftige mot viktige gjøremål og raseri.»

Mange av oss legger denne type tolkning til ordet utagering

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I følge 

https://min.helsekompetanse.no/mod/book/tool/print/index.php?id=278#ch287

«Utagering kan innebære å slå og bite andre, lugge, klore og klype, være verbalt truende, ødelegge egne eller andres eiendeler, kline med avføring, eller protestere kraftige mot viktige gjøremål og raseri.»

Mange av oss legger denne type tolkning til ordet utagering

Du har utagerende adferd og fysisk utagerende adferd.. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel litt meningsløst å kverulere videre om ulike tolkninger av utagere, når TS har forklart utfyllende om hvilke utfordringer det aktuelle barnet her har?

ADHD kommer i mange grader, fra det mange ser for seg "litt rampete gutt som prater mye og er veldig aktiv" til omfattende problematikk som påvirker hverdagslivet på de aller fleste områder og gjør skolegang svært vanskelig. Skoler har uansett en tilretteleggingsplikt og spesialskoler tilpasset barn med nevroatypisk fungering finnes det få av og det er vanskelig å få plass. Altså må man gå ut fra ordinærskolens tilretteleggingsplikt. 

Dersom beskrivelsen av skolens reaksjon er typisk for denne skolen, er det lite sannsynlig at barnet vil få det bra der. Rett og slett grunnet inkompetanse. Men det kan også tenkes at det er enkeltpersoner på skolen som mangler kompetanse - eller har holdninger som at barnet bare må ta seg sammen og settes nok grenser for. Dermed blir det relevant hva som er forsøkt:

-Har BUP informert og veiledet skolen?

-Er det god dialog innad på skolen: Kontaktlærer til sosiallærer til assistenter til eventuell SFO/AKS til enkelte faglærere til administrativ ledelse som sitter på ressursene?

-Hvorfor i alle dager er ikke barnet utredet av PPT om dette har vært en problematikk over flere år? Er forsinkelsen påklaget?

-Er skolen inneforstått med at tilretteleggingsplikten er absolutt også før det foreligger sakkyndig vurdering fra PPT?

-HVA er det skolen mener er omsorgssvikt slik at barneverntjenesten skal involveres (igjen)? 

-Har barnet en koordinator og faste ansvarsgruppemøter? Hvorfor ikke? 

Og nei, det er ikke i utgangspunktet foresattes ansvar å sørge for at disse tingene kommer på plass. Ofte blir det likevel slik. Det er en kjent sak at de som er mest på (eventuelt har de mest utagerende barna) får mest ressurser. 

Anonymkode: d11dc...a5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fint at dere har funnet en løsning som fungerer så bra ❤️ Føler vi også gjør mye av det samme, men blir motarbeidet av skole.. 

❤️ 

også vil jeg si det skolen gjør er feil. 
håper de heller kan hjelpe og hjelpe barnet ditt til og få det til på skolen og ikke angripe på sidelinjen fordi de ikke får det til. 

varme klemmer 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...