AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #1 Skrevet 25. november 2022 Hei. Jeg har en sønn som endelig for litt over en mnd siden fikk diagnosen adhd, han går nå i 5 klasse og vi har prøvd å få bup på banen siden gutten gikk i 1. Skolen har alltid reagert på min sønns adferd og har meldt oss gang på gang til barnevern. Vi har stressa med BV også siden 1. Klasse men for en mnd siden meldte de seg ut og mente at min sønns adferd ikke er deres bord og at vi heller skal få hjelp og støtte videre fra bup. Var på møte på skolen for noen dager siden der de mente at det var hårreisende av barnevern å melde seg ut og vurdere nå å melde meg til et annet barnevernskontor for disse som har vært inne i nesten 5 år må ha vært fullstendig inkompetente 😬.. På skolen er gutten min svært utagerende, han ødelegger, plager og bråker, noe som igjen er helt innafor adhd diagnosen. På skolen blir han også belønnet for sin dårlige adferd med å bl.a få spille spill på pc i timene istedenfor å gjøre skolearbeid, han får gå ut i friminutt 5-10 min før de andre, får ha mer av fagene han liker og mindre (ingenting til nesten ingenting) av fag han ikke liker, som forøvrig er alle teoretiske fag. Han har også fått sin egen fotball med sitt navn på som ingen andre elever får røre etter at han ikke oppførte seg på fotballbanen i friminuttet. Alt dette skjer daglig og har vært slik siden andre klasse. Jeg har bedt dem slutte å belønne hans adferd og heller kreve at han gjør som han skal og stå i det, min sønn mister for mye av det faglige og jeg opplever ikke at skolen tar ansvar. Istedet venter de på at jeg skal finne en løsning. Er dette å annse som ansvarsfraskrivelse? Og har dem rett i å melde bekymring til et annet bvkontor? Noe instans jeg selv kan kontakte for å forhøre meg om hva som er riktig her? Anonymkode: 8a97c...5e9 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #2 Skrevet 25. november 2022 Det finnes vel bare ett BV i hver kommune og man kan ikke involvere BV fra andre kommuner? Håper gutten din får hjelp fra BUP og lege. Kan hende ADHD medisiner vil hjelpe for gutten din. Hvordan er han hjemme? Er han like utagerende der eller kan det være at han ikke takler så godt å ha masse folk rundt seg? Anonymkode: a3dc3...4f0 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #3 Skrevet 25. november 2022 Ingenting bv kan gjøre med guttens oppførsel på skolen. Skolen må ha assistent på han hver time og følge han opp tett, hva sier ppt? Det skal være en iop som skal vise hva ungen skal lære iløpet av skoleåret. Som dere foreldre skal lese og godkjenne. Skolen kan ikke skippe all teoretisk undervisning, den må tilrettelegges omså i enerom. Anonymkode: 4ee99...138 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #4 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei. Jeg har en sønn som endelig for litt over en mnd siden fikk diagnosen adhd, han går nå i 5 klasse og vi har prøvd å få bup på banen siden gutten gikk i 1. Skolen har alltid reagert på min sønns adferd og har meldt oss gang på gang til barnevern. Vi har stressa med BV også siden 1. Klasse men for en mnd siden meldte de seg ut og mente at min sønns adferd ikke er deres bord og at vi heller skal få hjelp og støtte videre fra bup. Var på møte på skolen for noen dager siden der de mente at det var hårreisende av barnevern å melde seg ut og vurdere nå å melde meg til et annet barnevernskontor for disse som har vært inne i nesten 5 år må ha vært fullstendig inkompetente 😬.. På skolen er gutten min svært utagerende, han ødelegger, plager og bråker, noe som igjen er helt innafor adhd diagnosen. På skolen blir han også belønnet for sin dårlige adferd med å bl.a få spille spill på pc i timene istedenfor å gjøre skolearbeid, han får gå ut i friminutt 5-10 min før de andre, får ha mer av fagene han liker og mindre (ingenting til nesten ingenting) av fag han ikke liker, som forøvrig er alle teoretiske fag. Han har også fått sin egen fotball med sitt navn på som ingen andre elever får røre etter at han ikke oppførte seg på fotballbanen i friminuttet. Alt dette skjer daglig og har vært slik siden andre klasse. Jeg har bedt dem slutte å belønne hans adferd og heller kreve at han gjør som han skal og stå i det, min sønn mister for mye av det faglige og jeg opplever ikke at skolen tar ansvar. Istedet venter de på at jeg skal finne en løsning. Er dette å annse som ansvarsfraskrivelse? Og har dem rett i å melde bekymring til et annet bvkontor? Noe instans jeg selv kan kontakte for å forhøre meg om hva som er riktig her? Anonymkode: 8a97c...5e9 Det er 1 lærer, ditt barn som utagerer og masse andre barn. Hva skal lærerne gjøre som ikke går på bekostning av alle de andre barna. Barns utagering gjør skoledagen for andre barn ganske håpløst. Du virker som du skyver alt ansvar over på andre eller skylder på diagnosen. Virker heller som du driver ansvarsfraskrivelse. Kanskje se etter spesialskole? Anonymkode: e2af2...33f 6
Carrot Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 Jeg tenker at du som mamma kanskje skal vurdere skrive et brev til skolesjefen og til fylkeslegen der du ber om hjelp siden BV og BUP i like stor grad som skolen svikter barnet ditt og deg. 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes vel bare ett BV i hver kommune og man kan ikke involvere BV fra andre kommuner? Håper gutten din får hjelp fra BUP og lege. Kan hende ADHD medisiner vil hjelpe for gutten din. Hvordan er han hjemme? Er han like utagerende der eller kan det være at han ikke takler så godt å ha masse folk rundt seg? Anonymkode: a3dc3...4f0 Nei, her finnes det Bv i hver bydel, vi grenser akkurat mellom to Anonymkode: 8a97c...5e9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes vel bare ett BV i hver kommune og man kan ikke involvere BV fra andre kommuner? Håper gutten din får hjelp fra BUP og lege. Kan hende ADHD medisiner vil hjelpe for gutten din. Hvordan er han hjemme? Er han like utagerende der eller kan det være at han ikke takler så godt å ha masse folk rundt seg? Anonymkode: a3dc3...4f0 Hjemme er han roligere, men han vet også at vi setter krav og forventninger til han og ikke bøyer oss. Medisiner skal han snart begynne å prøve ut og vi håper virkelig det hjelper på Anonymkode: 8a97c...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Prøv privat skole den erfaringen jeg har er at de har flere lærere i klassen og de ser alle barna og høyt fokus på mobbing. Offentlig skole ligger i bakleksa i Norge for tiden. Anonymkode: 5f51e...208 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #9 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjemme er han roligere, men han vet også at vi setter krav og forventninger til han og ikke bøyer oss. Medisiner skal han snart begynne å prøve ut og vi håper virkelig det hjelper på Anonymkode: 8a97c...5e9 hjemme er dere gjerne 2-1 og ikke 1-25 og friminutt 1-150 Det er mulig for dere å stille krav. Skolen er ikke forventet å oppdra barn i så stor grad. Anonymkode: e2af2...33f 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #10 Skrevet 25. november 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 1 lærer, ditt barn som utagerer og masse andre barn. Hva skal lærerne gjøre som ikke går på bekostning av alle de andre barna. Barns utagering gjør skoledagen for andre barn ganske håpløst. Du virker som du skyver alt ansvar over på andre eller skylder på diagnosen. Virker heller som du driver ansvarsfraskrivelse. Kanskje se etter spesialskole? Anonymkode: e2af2...33f Feil, det er 4 lærere og færre elever da min sønn går på baseskole. Men likevell, jeg har ansvaret hjemme og på fritiden, jeg er ikke på skolen og får utrettet svært lite der.. Mitt ansvar er å sende han avgårde hver morgen og påse at han har nødvendig utstyr med seg. Utover det er det ikke mye jeg kan gjøre.. Anonymkode: 8a97c...5e9 5
Piggsopp Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 Får håpe gutten din får egen IOP og at skolen blir rådet av PPT. Dessverre utløser ikke diagnosen adhd i seg selv noen midler til skolen, så det er lite skolen egentlig kan gjøre for å tilpasse for ham. Om dere er heldige kan han få assistent noen timer som kanskje kan sette mer grenser for ham.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: hjemme er dere gjerne 2-1 og ikke 1-25 og friminutt 1-150 Det er mulig for dere å stille krav. Skolen er ikke forventet å oppdra barn i så stor grad. Anonymkode: e2af2...33f Oppdra han skal de ikke, men de skal gi han opplæring, det gjør de ikke.. 😅 Anonymkode: 8a97c...5e9 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppdra han skal de ikke, men de skal gi han opplæring, det gjør de ikke.. 😅 Anonymkode: 8a97c...5e9 Barn må være mottakelig for læring også… Anonymkode: e2af2...33f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #14 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil, det er 4 lærere og færre elever da min sønn går på baseskole. Men likevell, jeg har ansvaret hjemme og på fritiden, jeg er ikke på skolen og får utrettet svært lite der.. Mitt ansvar er å sende han avgårde hver morgen og påse at han har nødvendig utstyr med seg. Utover det er det ikke mye jeg kan gjøre.. Anonymkode: 8a97c...5e9 Kanskje baseskole ikke er løsningen likevel. Anonymkode: e2af2...33f 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Skrevet 25. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Barn må være mottakelig for læring også… Anonymkode: e2af2...33f Ehh🙄 barn er forskjellige, men har uansett både rett og krav på opplæringen uansett hvor mottakelige de er.. Anonymkode: 8a97c...5e9 3 5
Kaisada Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hjemme er han roligere, men han vet også at vi setter krav og forventninger til han og ikke bøyer oss. Medisiner skal han snart begynne å prøve ut og vi håper virkelig det hjelper på Anonymkode: 8a97c...5e9 Barn utagerer der de er trygge. Hvordan er hjemmemiljøet?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 1 minutt siden, Kaisada said: Barn utagerer der de er trygge. Hvordan er hjemmemiljøet? Din påstand er ikke helt korrekt. Diagnoser endrer normalen. Med adhd så utagerer barn ofte der det er flere rundt dem og der det skjer mer rundt dem. Noen kan mangle sosiale ferdigheter og vet derfor ikke alltid hvordan de skal oppføre seg i ulike situasjoner. Min sønn er et veldig typisk adhd barn, han utagerer om han blir overstimulert eller må gjøre noe han ikke liker, disse situasjonene har vi derfor mindre av hjemme Anonymkode: 8a97c...5e9 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Oppdra han skal de ikke, men de skal gi han opplæring, det gjør de ikke.. 😅 Anonymkode: 8a97c...5e9 Å oppdra ham er jo din jobb, men det har du ikke gjort - sikkert pga diagnose, men det er svært sjeldent at mennesker med ADHD er fullt så destruktive som du beskriver ham. Synes uendelig synd på alle barna som får hele sin skolegang opp barndom ødelagt av din sønn. Sånne burde ikke få gå løse i samfunnet. Han burde helt klart ha minst en voksen på seg til enhver tid, og helst skjermet borte fra de andre barna, men det må komme gjennom BUP og PPT. Det kan jo hende at en annen familie hadde klart å oppdra ham bedre til tross for ADHD, kanskje er det derfor de ønsker barnevernet inn i bildet? Å gi "opplæring" til en rabiat unge fullstendig uten oppdragelse er en umulig oppgave. Anonymkode: 31276...f3d 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #19 Skrevet 25. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Å oppdra ham er jo din jobb, men det har du ikke gjort - sikkert pga diagnose, men det er svært sjeldent at mennesker med ADHD er fullt så destruktive som du beskriver ham. Synes uendelig synd på alle barna som får hele sin skolegang opp barndom ødelagt av din sønn. Sånne burde ikke få gå løse i samfunnet. Han burde helt klart ha minst en voksen på seg til enhver tid, og helst skjermet borte fra de andre barna, men det må komme gjennom BUP og PPT. Det kan jo hende at en annen familie hadde klart å oppdra ham bedre til tross for ADHD, kanskje er det derfor de ønsker barnevernet inn i bildet? Å gi "opplæring" til en rabiat unge fullstendig uten oppdragelse er en umulig oppgave. Anonymkode: 31276...f3d Oj 😳 her tar du mye utav kontekst og lager din egen historie.. Snakk om å virkelig gå inn for å trolle 😅 Anonymkode: 8a97c...5e9 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #20 Skrevet 25. november 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Å oppdra ham er jo din jobb, men det har du ikke gjort - sikkert pga diagnose, men det er svært sjeldent at mennesker med ADHD er fullt så destruktive som du beskriver ham. Synes uendelig synd på alle barna som får hele sin skolegang opp barndom ødelagt av din sønn. Sånne burde ikke få gå løse i samfunnet. Han burde helt klart ha minst en voksen på seg til enhver tid, og helst skjermet borte fra de andre barna, men det må komme gjennom BUP og PPT. Det kan jo hende at en annen familie hadde klart å oppdra ham bedre til tross for ADHD, kanskje er det derfor de ønsker barnevernet inn i bildet? Å gi "opplæring" til en rabiat unge fullstendig uten oppdragelse er en umulig oppgave. Anonymkode: 31276...f3d Nå er han heller ikke rabiat, men urolig og mangler konsentrasjonsevne, tålmodighet og motivasjon.. Som mange andre barn både med og uten adhd.. Anonymkode: 8a97c...5e9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå