AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #41 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du må bo på et spesielt dårlig sted, siden nesten ingen andre foreldre bryr seg om ungene sine. Anonymkode: f3aba...4dc Jeg bor på sted hvor mange har så stor tro på egne barns evne til selvstendighet….. Jeg har ikke samme troen på deres selvstendighet etter flere overnattingsturer med 30 tenåringsgutter…. Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #42 Skrevet 25. november 2022 Tanken om de selvstendige barna/ungdommene som fikser alt selv, og lever sitt egne lykkelige liv er veldig fin. Som lærer på ungdomsskolen må jeg dessverre si at barna til engasjerte, tilstedeværende foreldre ofte gjør det bedre på skolen, oppfører seg bedre mot andre, og sjeldnere er involvert i bråk. De er ofte mer selvstendige også, fordi de blir stilt krav til hjemme. Jeg snakker ikke om de foreldrene som gjør alt mulig praktisk for barna og syr puter under armene på dem, men som følger med, kjenner de andre ungdommene og foreldrene deres, bidrar i idrettslag i lokalmiljøet etc. Og mitt inntrykk er at ungdommene liker at foreldrene er litt "plagsomme", liker at de er tilstede, liker å se at de slår av en prat med andre foreldre. De sier det ikke til dere, men de sier det til oss lærere:) Anonymkode: cfcff...257 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #43 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her pinger spond HVER dag med innlegg, arrangement, avstemminger osv, det kommer masse beskjeder på classroom, mail og messenger. Bare se på tråden om foreldre som ikke klarer å følge med… Det ER en annen tid enn før. Vi bor 4 km unna der ungene trener, dårlig opplyst vei, ikke gangvei hele veien- ikke noe jeg engang sender 16-åringen ut på. Lærerne sier at barna hvor foreldre engasjerer seg i skolearbeidet klarer seg mye bedre. Større sjanse for manglende frokost/lunsj om barn får ansvar selv. Når det er velkjent at unges hjerner ikke er fullt utviklet før de er 25 år, hvor skal de gis så mye ansvar allerede når de er 12/13. Anonymkode: 885fe...820 Man kan da engasjere seg uten å måtte mase på ungen for at leksene skal gjøres, få i seg mat osv. Her gjør ungen lekser helt selv uten at jeg må si noe. Vi bor også meget landlig til og ungen må ta bussen til skolen. Jeg passer på tiden for henne, men hun har også klart å komme seg på skolebussen uten meg. Du lar ikke 16-åringen gå selv en gang? Barn kan klare utrolig mye om de får ansvaret for det. Anonymkode: e5f3b...cb1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #44 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Helt fint for meg, så lenge du er happy med at ingen andre foreldre heller tar ansvar! Ingen klassetreff, ingen jule- eller sommeravslutning, ingen fotball- eller håndballtrening. Har du tenkt på det? Anonymkode: cfcff...257 Jeg har fire unger, og vi ELSKET coronatiden, nettopp fordi ingen kunne arrangere noe! Det er helt fint om INGEN gidder, faktisk! Selv om jeg ikke har anledning til å bidra all verden, så forventer jeg ikke at andre skal gjøre mer. Det er bare å droppe det. Jeg er så lei av at foreldrenes engasjement i barnas liv, skal måles i dugnadstimer!!! Anonymkode: 71148...e1c 9 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #45 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har fire unger, og vi ELSKET coronatiden, nettopp fordi ingen kunne arrangere noe! Det er helt fint om INGEN gidder, faktisk! Selv om jeg ikke har anledning til å bidra all verden, så forventer jeg ikke at andre skal gjøre mer. Det er bare å droppe det. Jeg er så lei av at foreldrenes engasjement i barnas liv, skal måles i dugnadstimer!!! Anonymkode: 71148...e1c Jeg har masse forståelse for at alle ikke kan bidra på alt dugnad, men når en haug av unger fra 12-års alderen må fikse seg alle måltider selv (dvs kjøpe på senteret), må gå flere km hjem i mørket uten lys selv om foreldrene har to biler, ingen restriksjoner på leggetid og bruker skoledagen til å sove ut, foreldrene møter aldri på foreldremøter. Alt dette er IKKE dugnad. Vi bor like ved det lokale senteret og er ofte oppsamlingsheat for unger som har vært der. Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #46 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har fire unger, og vi ELSKET coronatiden, nettopp fordi ingen kunne arrangere noe! Og det gjelder barna dine også? De er ikke med på noe som krever frivillig innsats av foreldre? Nyter aldri godt av arrangementer i lokalmiljøet? Ja, hvis det er tilfellet, så synes jeg det er helt ok at du ikke engasjerer deg. Men statistikk sier at over 90 % av barn og unge deltar eller har deltatt i idrett i barneåra, og så kommer korps og annet i tillegg, så familien din er nok mer unntaket enn regelen. Anonymkode: cfcff...257
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #47 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 22.05): Har barn siste år på barneskolen. Foreldregruppa har vært veldig bra siden første klasse. Vi kan diskutere ting, har arrangert ting for barna osv. Men nå er det akkurat som flere foreldre bare har meldt seg ut av barnas liv. Mange svarer ikke på meldinger i foreldrechat, og de kommer ikke på klassetreff der det er meningen at foreldre skal være med. De sier bare at de ikke trenger å passe på barnet sitt, og derfor ikke kommer, og forstår ikke (eller vil ikke forstå) at det er praktiske ting som må gjøres og fortsatt viktig at vi voksne kan snakke sammen. Flere som opplever det samme? Hvorfor skjer dette? Min eldste får ganske mye frihet, kommer seg alene til venner og treninger, følger opp lekser selv (noe lærer bekrefter at hun gjør), er alene hjemme. Men jeg mener det likevel er viktig at vi voksne er tilstede i barnas liv! Anonymkode: cfcff...257 Kjenner jeg er veldig glad for at i klassen til vår eldste er alle foreldre enig om at vi kun har sommeravslutning som er felles med foreldre til stede. Her ordner klassekontaktene noe hyggelig på skolen til ungene noen ganger i året utenom. Etterhvert som barna blir større er det mindre og mindre tid til alle ekstra ting med klassen pga fritidsaktiviteter++ Er også veldig glad for at foreldrene er flinke til å gå sammen om bursdager sånn at vi slipper 20 bursdager i løpet av et år. Og hvem gidder/har tid til å sitte på en foreldrechat i hverdagen? Det er da virkelig ikke det som viser om man er til stede i barnas liv. På tide med en virkelighetsorientering. Anonymkode: ef43a...e05 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #48 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjenner jeg er veldig glad for at i klassen til vår eldste er alle foreldre enig om at vi kun har sommeravslutning som er felles med foreldre til stede. Her ordner klassekontaktene noe hyggelig på skolen til ungene noen ganger i året utenom. Etterhvert som barna blir større er det mindre og mindre tid til alle ekstra ting med klassen pga fritidsaktiviteter++ Er også veldig glad for at foreldrene er flinke til å gå sammen om bursdager sånn at vi slipper 20 bursdager i løpet av et år. Og hvem gidder/har tid til å sitte på en foreldrechat i hverdagen? Det er da virkelig ikke det som viser om man er til stede i barnas liv. På tide med en virkelighetsorientering. Anonymkode: ef43a...e05 Men å sitte her på KG er greit for deg? Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #49 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men å sitte her på KG er greit for deg? Anonymkode: 885fe...820 Heller det enn å chatte med masete mødre på en foreldrechat i skolegruppa ja. Anonymkode: ef43a...e05 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #50 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 22.05): Har barn siste år på barneskolen. Foreldregruppa har vært veldig bra siden første klasse. Vi kan diskutere ting, har arrangert ting for barna osv. Men nå er det akkurat som flere foreldre bare har meldt seg ut av barnas liv. Mange svarer ikke på meldinger i foreldrechat, og de kommer ikke på klassetreff der det er meningen at foreldre skal være med. De sier bare at de ikke trenger å passe på barnet sitt, og derfor ikke kommer, og forstår ikke (eller vil ikke forstå) at det er praktiske ting som må gjøres og fortsatt viktig at vi voksne kan snakke sammen. Flere som opplever det samme? Hvorfor skjer dette? Min eldste får ganske mye frihet, kommer seg alene til venner og treninger, følger opp lekser selv (noe lærer bekrefter at hun gjør), er alene hjemme. Men jeg mener det likevel er viktig at vi voksne er tilstede i barnas liv! Anonymkode: cfcff...257 Barna begynner å bli stor, og dette er naturlig. Det er forskjell på å følge opp egne barn, enn å engasjere seg voldsomt i foreldre chatter Anonymkode: d695e...000 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #51 Skrevet 26. november 2022 Du høres ut som den super slitsomme og masete mora som alle prøver å unngå ts! Som skal pirke, gnåle, gå i detalj på alt og blande seg i hva alle andre gjør med sine barn. Vil vedde på at du er den som drar igang chattene så og si alltid. Det høres ut som om du trenger noe å drive med utenom barnas skole og fritidsaktiviteter. Bare utifra måten du svarer alle her inne på, kan jeg bare tenke meg hvor slitsom du må være på foreldremøter og lignende. Anonymkode: ef43a...e05 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #52 Skrevet 26. november 2022 TS her. Greit folkens, jeg har tatt poenget (og truffet en nerve ser det ut til). Neste år skal jeg ikke stille huset til disposisjon så jentene kan ha én felles halloweenfeiring der alle inkluderes. For når over halvparten av dere ikke gidder å svare på en melding i foreldrechat om vi kan spleise på kostnadene for pizza og chips til alle, så sitter jeg som alenemor igjen med alle kostnadene fordi jeg ønsket å hindre ekskludering (ja, to av jentene hadde ingen halloween-invitasjon, men invitasjonen om å komme til oss fikk alle være med). Jeg lever på at jentene selv takket meg.. Jeg skal også revurdere om vi skal melde på fotball-laget på cup i februar. På foreldremøte i fotballgruppa ønsket alle at barna skulle på cup, det er jo tradisjon. Men det trengs et par foreldre + trenere (vi er frivillige foreldre) til å være med. Nei, 12-åringer kan ikke dra avgårde alene, noen må kjøre og noen må være tilstede ved overnatting. Men dere gidder jo ikke svare på spørsmål om hvem som kan bidra. Om dere ikke kan, så greit, men dere kan da svare! Men nå forstår jeg at dere vil ikke svare, for dere er lei av at det arrangeres ting for jentene deres. Barna kommer til å bli skuffet, de snakket om turneringen nesten hele tiden nå. Om lagene de skal møte, overnatting. Om pengene som er samlet inn - av barna selv. Mens dere ikke kan svare på et spørsmål.. Det var disse tingene det handlet om, og jeg trengte å få ut frustrasjon. Dere skriver som om jeg er en mor som lever livet inne på en foreldrechat. Nei, deg er jeg ikke. Men jeg tenker at vi foreldre fortsatt bør kunne svare på enkle spørsmål fra hverandre, som handler om barnas felles beste. Ha et minimum av kontakt, for barnas skyld. Men nå forstår jeg at dere driter i det. Vil ikke ha noen felles halloween, så lenge eget barn ikke er den som er utenfor. Gjerne sender barnet på cup, så lenge du slipper å løfte en finger. Kanskje jeg skal slutte å løfte, jeg også? Anonymkode: cfcff...257 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #53 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Greit folkens, jeg har tatt poenget (og truffet en nerve ser det ut til). Neste år skal jeg ikke stille huset til disposisjon så jentene kan ha én felles halloweenfeiring der alle inkluderes. For når over halvparten av dere ikke gidder å svare på en melding i foreldrechat om vi kan spleise på kostnadene for pizza og chips til alle, så sitter jeg som alenemor igjen med alle kostnadene fordi jeg ønsket å hindre ekskludering (ja, to av jentene hadde ingen halloween-invitasjon, men invitasjonen om å komme til oss fikk alle være med). Jeg lever på at jentene selv takket meg.. Jeg skal også revurdere om vi skal melde på fotball-laget på cup i februar. På foreldremøte i fotballgruppa ønsket alle at barna skulle på cup, det er jo tradisjon. Men det trengs et par foreldre + trenere (vi er frivillige foreldre) til å være med. Nei, 12-åringer kan ikke dra avgårde alene, noen må kjøre og noen må være tilstede ved overnatting. Men dere gidder jo ikke svare på spørsmål om hvem som kan bidra. Om dere ikke kan, så greit, men dere kan da svare! Men nå forstår jeg at dere vil ikke svare, for dere er lei av at det arrangeres ting for jentene deres. Barna kommer til å bli skuffet, de snakket om turneringen nesten hele tiden nå. Om lagene de skal møte, overnatting. Om pengene som er samlet inn - av barna selv. Mens dere ikke kan svare på et spørsmål.. Det var disse tingene det handlet om, og jeg trengte å få ut frustrasjon. Dere skriver som om jeg er en mor som lever livet inne på en foreldrechat. Nei, deg er jeg ikke. Men jeg tenker at vi foreldre fortsatt bør kunne svare på enkle spørsmål fra hverandre, som handler om barnas felles beste. Ha et minimum av kontakt, for barnas skyld. Men nå forstår jeg at dere driter i det. Vil ikke ha noen felles halloween, så lenge eget barn ikke er den som er utenfor. Gjerne sender barnet på cup, så lenge du slipper å løfte en finger. Kanskje jeg skal slutte å løfte, jeg også? Anonymkode: cfcff...257 Det du tar opp her og det du tar opp i hovedinnlegg er jo to forskjellige ting! Der tar du opp skolegreier og så blander du inn fritidsaktiviteter. I klassen til eldste vår (kun han som er skolebarn) er alle foreldre enige om kun sommeravslutning, felles bursdager for å unngå over 20 bursdager i året, 17 mai er det 4 klasse som har ansvar for hvert år. Vi har en klassegruppe og ikke chat som ting kan tas opp i, folk er gjerne flinkere til å svare om det ikke plinger i en chat hele tiden? Har en veldig aktiv fotballgutt selv, der far i hus er trener og stiller opp 3 ganger i uken +kamper og cup. Vi er begge med på alle kamper og cuper, dugnader, jeg baker, ja alt som er. Men det er jo noe helt annet enn foreldregruppa til klassen på facebook. Vi bruker spord til fotballen og alle meldes på automatisk, og de som ikke skal være med må heller melde avbud. Istedenfor at alle skal huske å melde seg på trening og kamp hver uke vi er i sesong. Eneste vi har påmelding til er cup og lignende. Men det høres jo ikke ut som du er trener eller oppmann heller utifra hva du skriver, så hvorfor styrer du med det da? Her hos oss er det enkelt, kun de som møter på trening får spille kamp. De som ikke svarer på spond får ikke være med. Anonymkode: ef43a...e05 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #54 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi bruker spord til fotballen og alle meldes på automatisk, og de som ikke skal være med må heller melde avbud. Istedenfor at alle skal huske å melde seg på trening og kamp hver uke vi er i sesong. Eneste vi har påmelding til er cup og lignende. Men det høres jo ikke ut som du er trener eller oppmann heller utifra hva du skriver, så hvorfor styrer du med det da? Her hos oss er det enkelt, kun de som møter på trening får spille kamp. De som ikke svarer på spond får ikke være med. Anonymkode: ef43a...e05 Spond. Datteren spiller fotball, de er 32 spillere fordelt på 2 årskull og det er trening på mandag. Kun 7 har takket ja til nå (ingen takket nei) Bruker påmelding for å kunne planlegge øktene. Stor forskjell på om 32 kommer på trening enn under 10. Hadde ikke blitt noen kamper om krav om oppmøte på grunn av så skjevfordeling på årskullene. Spond er hjelpemiddel for alle de frivillige trenerne som bruker mye tid med barna så de kan gi et så bra tilbud som mulig. Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #55 Skrevet 26. november 2022 Det er mange som melder seg ut som forelder på slutten av barneskolen. Fantastisk at du ikke går den veien, selv liker jeg å være frivillig på arenaer hvor ungdommen utfolder seg, åpner hjemmet vårt, henter og bringer. Alle foreldre er ikke like verken kognitivt eller ressursmessig så vi syns det er flott å kunne bidra. Så ikke bry deg om alle ikke svarer, slik vil det alltid være, men takk de som tar seg bryet Anonymkode: 131d7...030 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #56 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har masse forståelse for at alle ikke kan bidra på alt dugnad, men når en haug av unger fra 12-års alderen må fikse seg alle måltider selv (dvs kjøpe på senteret), må gå flere km hjem i mørket uten lys selv om foreldrene har to biler, ingen restriksjoner på leggetid og bruker skoledagen til å sove ut, foreldrene møter aldri på foreldremøter. Alt dette er IKKE dugnad. Vi bor like ved det lokale senteret og er ofte oppsamlingsheat for unger som har vært der. Anonymkode: 885fe...820 Dersom ungene ikke får mat eller søvn hjemme, og aldri følges opp, så er det vel snakk om omsorgssvikt. Det handler ikke om hvorvidt foreldrene deltar i dugnader. Det høres spesielt ut at nesten ingen foreldre bryr seg om ungene sine, der du bor. Barn utsatt for omsorgssvikt pleier å være unntaket, ikke regelen. Anonymkode: f3aba...4dc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #57 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 8.59): Merkelig at det har blitt folk av oss som vokste opp på 80-90-tallet da, hvor foreldre overhodet ikke var så deltakende i barns liv som man nå tvinges til. Barn blir svært lite selvstendige av noe sånt. De må til enhver tid fortelles hva de skal gjøre - helt sykt. Alt er gjennomorganisert, fra de kommer ut av mors liv. Jeg som forelder, hater virkelig denne utviklingen. Når jeg var 12-13 år, var jeg selvgående. Det var aldri snakk om at foreldre skulle tilrettelegge noe som helst. Kjøre litt hit og dit om man bodde grisgrendt, bake en kake - ja. Leve barnas liv til de er 25 år - NEI. Anonymkode: f5c63...b6c Vokste opp på 90 tallet selv. Veldig glad for kjellerstuer, hjemmekinoer, ungdomsklubber og tilrettelagte samlingsplasser Var selvfølgelig ungdom som ikke hadde tilrettelagte aktiviteter, hang gjerne på kollektiv knutepunkter osv. Vi er forskjellig Anonymkode: 131d7...030
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #58 Skrevet 26. november 2022 Noen foreldre er skikkelig rivjern og drar i gang ting, som feks fester, trenere på lag osv. Å det er kjempeflott! Selv er jeg ikke så glad i sånn. MEN!! Å svare på forespørsel om hjelp, bidrag, dugnad, om barnet kommer på trening eller ikke osv gjør jeg alltid, om jeg kan eller ikke. Det syns jeg alle bør kunne og skal gjøre. Det er jo normal folkeskikk, og der bør vi jo lære barna våre også. Anonymkode: 3bbf7...12a 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #59 Skrevet 26. november 2022 Glemte en ting. Spond har veldig god statistikk så arrangører ser lett om barn/foreldre har vært inne og sett på arrangementet og ikke bare om de har svart eller ikke. Så kan man hente ut statistikk for svar og det kommer ut fargekodet…. Så trenere/lagledere kan få god oversikt hvor godt både barn og voksne følger opp… Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #60 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte en ting. Spond har veldig god statistikk så arrangører ser lett om barn/foreldre har vært inne og sett på arrangementet og ikke bare om de har svart eller ikke. Så kan man hente ut statistikk for svar og det kommer ut fargekodet…. Så trenere/lagledere kan få god oversikt hvor godt både barn og voksne følger opp… Anonymkode: 885fe...820 Da kan man kanskje melde til barnevernet hvis man ser at barnet har manglende oppfølging. Anonymkode: 131d7...030
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå