AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #21 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Merkelig at det har blitt folk av oss som vokste opp på 80-90-tallet da, hvor foreldre overhodet ikke var så deltakende i barns liv som man nå tvinges til. Barn blir svært lite selvstendige av noe sånt. De må til enhver tid fortelles hva de skal gjøre - helt sykt. Alt er gjennomorganisert, fra de kommer ut av mors liv. Jeg som forelder, hater virkelig denne utviklingen. Når jeg var 12-13 år, var jeg selvgående. Det var aldri snakk om at foreldre skulle tilrettelegge noe som helst. Kjøre litt hit og dit om man bodde grisgrendt, bake en kake - ja. Leve barnas liv til de er 25 år - NEI. Anonymkode: f5c63...b6c Mhm, husker jeg hatet ‘observante’ voksne, som ødela enhver sjanse til selvstendighet ved den sykelige hjelpetrangen sin. 🤮 Anonymkode: f7993...d31 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #22 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var også ganske selvgående, men valgene, fristelser og kravene var også minimale. Det skjer mer nå som krever mer av barn og konsekvensene av “frihet under ansvar» ( eller bare frihet») som ikke funker er større. Bare for at noe var på en viss måte når min generasjon vokste opp betyr ikke at det er eneste eller beste måten, ganske mange følger opp ungene mer (inkludert meg selv) fordi jeg vil være der for ungene. Jeg hatet å være mye alene, måtte ta ansvar selv, aldri bli sett osv. Mine foreldre var mer opptatt av jobb enn meg. Så jeg ser min tid med lekser med ungene som en måte å skape interesse for fag. Diskusjonene om fag kan føre til andre gode samtaler. Tiden i bilen til/fra trening og kamp er god 1-1 tid hvor vi får pratet. Ungene liker å føle seg sett. Anonymkode: 885fe...820 Din måte å gjøre det på, har gått for langt. Det er hele poenget. Dere gjør barna deres en bjørnetjeneste av dimensjoner ved å "alltid være der". Jeg ble alltid sett, og hadde en fin og trygg oppvekst. Selv om ikke mor eller far stod over meg 24/7. Denne måten å "foreldre på", gjør barn dårlig rustet, det er bare å se på statistikker for mentale lidelser og psykisk sykdom. Anonymkode: f5c63...b6c 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #24 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din måte å gjøre det på, har gått for langt. Det er hele poenget. Dere gjør barna deres en bjørnetjeneste av dimensjoner ved å "alltid være der". Jeg ble alltid sett, og hadde en fin og trygg oppvekst. Selv om ikke mor eller far stod over meg 24/7. Denne måten å "foreldre på", gjør barn dårlig rustet, det er bare å se på statistikker for mentale lidelser og psykisk sykdom. Anonymkode: f5c63...b6c Jeg er ikke alltid der. Mine unger sluttet på SFO og var hjemme alene etter 1. klasse. Jeg ser mer alle disse «selvstendige» barna som faller fra på skolen, raver fulle rundt fordi foreldre aldri kan hente, faller fra på idrettsbanen fordi de må komme seg på bortekamper selv. Anonymkode: 885fe...820 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #25 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke alltid der. Mine unger sluttet på SFO og var hjemme alene etter 1. klasse. Jeg ser mer alle disse «selvstendige» barna som faller fra på skolen, raver fulle rundt fordi foreldre aldri kan hente, faller fra på idrettsbanen fordi de må komme seg på bortekamper selv. Anonymkode: 885fe...820 Herregud - det du snakker om, er et ytterpunkt der brorparten av foreldre ikke befinner seg. Om de faller fra på skolen, er de ikke selvstendige. Anonymkode: f5c63...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #26 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud - det du snakker om, er et ytterpunkt der brorparten av foreldre ikke befinner seg. Om de faller fra på skolen, er de ikke selvstendige. Anonymkode: f5c63...b6c Men foreldrene TROR jo de er selvstendige, de ble jo gitt «friheten» sin når de var 12/13. Jeg har vært klassekontakt i 6 år, sittet i FAU på barne og ungdomsskolen lenger, vært lagleder og trener i perioder de siste 11-12 årene. Det er MANGE som gir barn ansvar uten å gi de forutsetninger for å klare det, for verden ser annerledes ut i dag. Anonymkode: 885fe...820 3
Carrot Skrevet 25. november 2022 #27 Skrevet 25. november 2022 jeg tenker at dette med felles foreldrekontakt osv er viktig de første årene, men nå er det grunnlaget lagt og det er på tide å gi ungene mer frihet og ansvar.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #28 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er ikke alltid der. Mine unger sluttet på SFO og var hjemme alene etter 1. klasse. Jeg ser mer alle disse «selvstendige» barna som faller fra på skolen, raver fulle rundt fordi foreldre aldri kan hente, faller fra på idrettsbanen fordi de må komme seg på bortekamper selv. Anonymkode: 885fe...820 Derfor mine barn ikke går på fotball, nå er ikke intr så stor heller. Jeg har ikke mulighet til all den kjøringen og stå i kiosken osv.. Er alene jobber 100% i turnus og ett barn med spesielle behov. Tar også videre utdanning. Men, jeg kommer på det som blir arrangert så sant det ikke kræsjer med jobb. Anonymkode: 7100d...c7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #29 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Derfor mine barn ikke går på fotball, nå er ikke intr så stor heller. Jeg har ikke mulighet til all den kjøringen og stå i kiosken osv.. Er alene jobber 100% i turnus og ett barn med spesielle behov. Tar også videre utdanning. Men, jeg kommer på det som blir arrangert så sant det ikke kræsjer med jobb. Anonymkode: 7100d...c7d Jeg har valgt fleksibel jobb som gjør at jeg nesten alltid kan kjøre. Jeg prioriterer heller ikke alkohol i helger så jeg kan hente barn etter aktiviteter. At jeg prioriterer mine ungers aktivitet er ikke det samme som at ungene alltid er uselvstendige. Jeg bare prioriterer ungene høyere enn andre. Anonymkode: 885fe...820 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #30 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, vi forventer ikke det. Blir faktisk glad om det ikke blir noe. Barna kan helt fint ha en juleavslutning i klassen selv uten foreldre. Anonymkode: 4dcb8...dc3 Enig Anonymkode: 9c0ba...8be 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #31 Skrevet 25. november 2022 Jeg synes det er viktig å være tilstede i også tenårings-barns liv. Være kjent med vennene deres, osv. Men jeg ser ikke poenget i ørten skolearrangementer.. Da barna var små, var det viktigere å kjenne de andre foreldrene, når de skulle være hjemme hos hverandre og slikt. Men det ser jeg ikke helt behovet for når de er større. Anonymkode: 265e3...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #32 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes det er viktig å være tilstede i også tenårings-barns liv. Være kjent med vennene deres, osv. Men jeg ser ikke poenget i ørten skolearrangementer.. Da barna var små, var det viktigere å kjenne de andre foreldrene, når de skulle være hjemme hos hverandre og slikt. Men det ser jeg ikke helt behovet for når de er større. Anonymkode: 265e3...0f2 Jeg er klassekontakt på ungdomsskolen og foreldre der er kjempeglade for mammakvelder, foreldrefester og liknende. Det er masse ting å lufte og få råd om. Har ingen arrangement for både foreldre og barn. Lærerne vitner om bedre samhold og miljø dess mere sosiale tiltak det er (filmkvelder, overnattingstur, skoletur, skogtur osv) Anonymkode: 885fe...820 1
Fremmed fugl Skrevet 25. november 2022 #33 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har barn siste år på barneskolen. Foreldregruppa har vært veldig bra siden første klasse. Vi kan diskutere ting, har arrangert ting for barna osv. Men nå er det akkurat som flere foreldre bare har meldt seg ut av barnas liv. Mange svarer ikke på meldinger i foreldrechat, og de kommer ikke på klassetreff der det er meningen at foreldre skal være med. De sier bare at de ikke trenger å passe på barnet sitt, og derfor ikke kommer, og forstår ikke (eller vil ikke forstå) at det er praktiske ting som må gjøres og fortsatt viktig at vi voksne kan snakke sammen. Flere som opplever det samme? Hvorfor skjer dette? Min eldste får ganske mye frihet, kommer seg alene til venner og treninger, følger opp lekser selv (noe lærer bekrefter at hun gjør), er alene hjemme. Men jeg mener det likevel er viktig at vi voksne er tilstede i barnas liv! Anonymkode: cfcff...257 Må ha med denne for å se hva tråden egentligen skulle handle om. Ok, er ikke å kjøre ungene (og diverse ekstra på treninger, eller ha verv i for eksempel FAU), men om å delta i en type av sosial arena koblet til skole. Tenker det er fint å flott hvis folk driver på med slikt så langt ut på barneskolen, men syns det er ugreit hvis man ser stygt på dem som ikke føler det behovet. Handler om voksne og ikke barn. Man kan være den av foreldrene som er mest tilstede i livet til barnet sitt, uten å ønske å være med på foreldrer treffer eller ha årstidsgruppe. PS. Jeg har vært FAU leder, ansvarlig for 17 mai feiring og mye annet koblet til skole. Ser ikke stygt på dem som av ulike grunner aldri har vært med i FAU eller tatt et ekstra tak i anledning av 17 mai... 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #34 Skrevet 25. november 2022 Fremmed fugl skrev (3 minutter siden): Tenker det er fint å flott hvis folk driver på med slikt så langt ut på barneskolen, men syns det er ugreit hvis man ser stygt på dem som ikke føler det behovet. Handler om voksne og ikke barn. Man kan være den av foreldrene som er mest tilstede i livet til barnet sitt, uten å ønske å være med på foreldrer treffer eller ha årstidsgruppe. Ja, det er klart, men etter så mange år med barn i skole og idrett og som frivillig så har jeg ikke sett mange av den kategorien. Hvordan har jeg merket det- jo jeg sørget for å kjøre disse barna land og strand rundt og sørget for mat for de og pratet masse med de. Foreldrene har jeg aldri sett og ikke hører jeg mye om dem. Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #35 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Helt fint for meg, så lenge du er happy med at ingen andre foreldre heller tar ansvar! Ingen klassetreff, ingen jule- eller sommeravslutning, ingen fotball- eller håndballtrening. Har du tenkt på det? Anonymkode: cfcff...257 Hadde vært kjempefint faktisk! I klassen til ene barnet mitt har vi noen overivrige mødre som deg. Lurer nesten på om dere ikke har andre ting å bruke tiden deres på. Anonymkode: a8e3c...585 8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #36 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde vært kjempefint faktisk! I klassen til ene barnet mitt har vi noen overivrige mødre som deg. Lurer nesten på om dere ikke har andre ting å bruke tiden deres på. Anonymkode: a8e3c...585 For deg da, men som klassekontakt/trener/lagleder i mange år ser jeg hvordan mange lyser opp når de blir sett av foreldre på skoleforestillinger/kamper. For flere enn du tror er slike arrangement eneste stedet de får kontakt med folk, det er mange innflyttere overalt. Det sies jo at man får venner i voksen alder gjennom barn- er man ny et sted er det vanskelig ellers. Veldig mange barn har ikke nabobarn eller naturlige venner, derfor tiltak. I idrett er sosiale tiltak det viktigste for at gruppen skal fungere godt sammen. Sønnens fotballag ble ifjor slått sammen med et annet. Det var ikke før de hadde en helg med treningsleir og overnatting på klubbhuset at miljøet ble bra og alle ble trygge for hverandre. Lærerne har på mine barns skoler sagt at uten turer hadde klassemiljøet vært dårlig, alltid merkbar forbedring etter turer. Bare for at du har nok med deg og dine, er det mange både foreldre og barn som faller utenfor uten alle disse arrangementene. Det er for disse barna og voksne jeg bidrar. Jeg har selv vært nyinnflyttet og ikke kjent noen og det var IKKE gøy, måtte jo finne steder å komme i kontakt med folk, arrangement på skole og idrett ble min vei inn. Men takket være alle sånne som deg som har nok med deg og ditt skulle jeg ikke fått noen arenaer å møte noen på…. Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #37 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mhm, husker jeg hatet ‘observante’ voksne, som ødela enhver sjanse til selvstendighet ved den sykelige hjelpetrangen sin. 🤮 Anonymkode: f7993...d31 Haha, jeg vet. Spionerte, kjørte rundt for å se om noen tilfeldigvis tok en røyk og varslet alle foreldrene etterpå. Anonymkode: 6145d...2b5 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #38 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har barn siste år på barneskolen. Foreldregruppa har vært veldig bra siden første klasse. Vi kan diskutere ting, har arrangert ting for barna osv. Men nå er det akkurat som flere foreldre bare har meldt seg ut av barnas liv. Mange svarer ikke på meldinger i foreldrechat, og de kommer ikke på klassetreff der det er meningen at foreldre skal være med. De sier bare at de ikke trenger å passe på barnet sitt, og derfor ikke kommer, og forstår ikke (eller vil ikke forstå) at det er praktiske ting som må gjøres og fortsatt viktig at vi voksne kan snakke sammen. Flere som opplever det samme? Hvorfor skjer dette? Min eldste får ganske mye frihet, kommer seg alene til venner og treninger, følger opp lekser selv (noe lærer bekrefter at hun gjør), er alene hjemme. Men jeg mener det likevel er viktig at vi voksne er tilstede i barnas liv! Anonymkode: cfcff...257 Noen foreldre (som du) som elllllsker å mingle og koser deg med det må gjerne gjøre det. Jeg er med på alt. Men fy så lei jeg er av kleine "hale og dra ut ord" samtaler men mange foreldre. De vil vel heller ikke være der eller bli kjent. Så selv så mye jeg prøver så er det som å snakke til en vegg mange ganger! Nei det er faktisk ikke alltid så kjekt! Du går for du MÅ. Men du vil egentlig ikke! Det forventes av deg som foreldre men da burde det vært bedre lagt opp! Taushet og kleine minglinger i 2timer er helt bak mål! En forestilling eller annet er greit. Og 5min mingling. Men må det på død og love på foreldremøter og avslutninger være så teit? Når andre ikke er interessert i å snakke eller være der så er det ikke kjekt for noen! Har du i tilegg angst men går allikvel for barnas skyld er det helt forferdelig i mange uker før og ødelagt etterpå. Tror ikke alle forstår det. Å være ute blandt folk er greit. Men noe opplegg greit. Men den tausheten eller sitte der alene og føle deg så dum gang på gang time etter time..Nei det er for dumt! Handler ikke om å ikke ville barnas beste for det vil vi absolutt! Når de er så stor er det greit med kosetime , chips,snop og brus. En film eller brettspill og lek. Må alt være så lagt opp hele tiden?? Anonymkode: ca22a...a22 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #39 Skrevet 25. november 2022 Her er det ingen foreldrechat - ikke som jeg vet om. Ingenting skjer på Facebook-gruppa. Anonymkode: 6c5cd...5aa
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #40 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er klart, men etter så mange år med barn i skole og idrett og som frivillig så har jeg ikke sett mange av den kategorien. Hvordan har jeg merket det- jo jeg sørget for å kjøre disse barna land og strand rundt og sørget for mat for de og pratet masse med de. Foreldrene har jeg aldri sett og ikke hører jeg mye om dem. Anonymkode: 885fe...820 Tror du må bo på et spesielt dårlig sted, siden nesten ingen andre foreldre bryr seg om ungene sine. Anonymkode: f3aba...4dc 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå