AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Har barn siste år på barneskolen. Foreldregruppa har vært veldig bra siden første klasse. Vi kan diskutere ting, har arrangert ting for barna osv. Men nå er det akkurat som flere foreldre bare har meldt seg ut av barnas liv. Mange svarer ikke på meldinger i foreldrechat, og de kommer ikke på klassetreff der det er meningen at foreldre skal være med. De sier bare at de ikke trenger å passe på barnet sitt, og derfor ikke kommer, og forstår ikke (eller vil ikke forstå) at det er praktiske ting som må gjøres og fortsatt viktig at vi voksne kan snakke sammen. Flere som opplever det samme? Hvorfor skjer dette? Min eldste får ganske mye frihet, kommer seg alene til venner og treninger, følger opp lekser selv (noe lærer bekrefter at hun gjør), er alene hjemme. Men jeg mener det likevel er viktig at vi voksne er tilstede i barnas liv! Anonymkode: cfcff...257 1 1 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 24. november 2022 De kan være tilstede i sine barns liv, fordi om de er mettet på møter og gruppechat med andre foreldre. Anonymkode: f3aba...4dc 48 2 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Om jeg hadde hatt barn, så hadde jeg sikkert trukket meg tilbake mot slutten av barneskolen selv. I starten er det fint å være med for å sikre at barna har et godt miljø, få et inntrykk av de andre familiene og alt det der, men når alt er falt på plass, så orker man ikke bruke tid på det lengre. Anonymkode: bf9bc...f01 16 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Jeg synes du er alt for dømmende i det du skriver, ts. Hva vet du egentlig om disse foreldrenes liv? Kanskje har de flere barn som skal følges opp, foreldre som trenger dem, problemer i samliv, økonomiske problemer som tærer osv. Eller de kanskje rett og slett synes at foreldrechat, fotballtrening, turnstevner osv. osv. er blitt for mye? Er selv aleneforelder for to. Den ene i barneskole og den andre i ungdomsskolen. Har ikke meldt meg ut av barnas liv selv om jeg ikke deltar på klassenes foreldrechat. Anonymkode: af6f2...b7d 19 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Om jeg hadde hatt barn, så hadde jeg sikkert trukket meg tilbake mot slutten av barneskolen selv. I starten er det fint å være med for å sikre at barna har et godt miljø, få et inntrykk av de andre familiene og alt det der, men når alt er falt på plass, så orker man ikke bruke tid på det lengre. Anonymkode: bf9bc...f01 Men de som ikke gidder selv lengre, forventer utrolig nok at andre foreldre fortsatt skal være trenere, arrangere klassetreff og avslutninger etc. Gidder du ikke bidra lengre, så kan du iallefall ikke kreve noe fra andre foreldre! Anonymkode: cfcff...257 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): De kan være tilstede i sine barns liv, fordi om de er mettet på møter og gruppechat med andre foreldre. Anonymkode: f3aba...4dc Men om du ikke gidder å engasjere deg når det skal avtales hvem som kan bidra på juleavslutning el, så regner jeg med at du synes det er helt ok at alle sånne foreldredrevne aktiviteter ikke blir noe av? Og ingen fotballcup til sommeren? Ingen korpstur til utlandet? Ingen overnattingstur med klassen? Anonymkode: cfcff...257 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har barn siste år på barneskolen. Foreldregruppa har vært veldig bra siden første klasse. Vi kan diskutere ting, har arrangert ting for barna osv. Men nå er det akkurat som flere foreldre bare har meldt seg ut av barnas liv. Mange svarer ikke på meldinger i foreldrechat, og de kommer ikke på klassetreff der det er meningen at foreldre skal være med. De sier bare at de ikke trenger å passe på barnet sitt, og derfor ikke kommer, og forstår ikke (eller vil ikke forstå) at det er praktiske ting som må gjøres og fortsatt viktig at vi voksne kan snakke sammen. Flere som opplever det samme? Hvorfor skjer dette? Min eldste får ganske mye frihet, kommer seg alene til venner og treninger, følger opp lekser selv (noe lærer bekrefter at hun gjør), er alene hjemme. Men jeg mener det likevel er viktig at vi voksne er tilstede i barnas liv! Anonymkode: cfcff...257 Jeg har flere barn på skolen, på ene trinnet har vi en Putin wannabe klassekontakt så den klassen henger jeg ikke med men de andre går jeg på så mye som mulig. Barnet vet hvorfor jeg dropper hens trinn Anonymkode: 7dd37...1b3 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Typisk innlegg fra en mor som er med på alt og er hyper etter å få til foreldrefester og alt mulig opplegg rundt barnet. TS: har du tenkt på at Noen foreldre har et sosialt liv utenfor barneboblen og ikke har interesse av å delta på alle mulige sosiale happenings? Anonymkode: 6145d...2b5 18 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Typisk innlegg fra en mor som er med på alt og er hyper etter å få til foreldrefester og alt mulig opplegg rundt barnet. TS: har du tenkt på at Noen foreldre har et sosialt liv utenfor barneboblen og ikke har interesse av å delta på alle mulige sosiale happenings? Anonymkode: 6145d...2b5 Helt fint for meg, så lenge du er happy med at ingen andre foreldre heller tar ansvar! Ingen klassetreff, ingen jule- eller sommeravslutning, ingen fotball- eller håndballtrening. Har du tenkt på det? Anonymkode: cfcff...257 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 Går da ann å være med på noe? Trening og idrett for eksempel. Men å drive å sosialisere med de andre foreldrene til stadighet, gruppechat osv om barna. Neitakk🙈 Blir svett av mødre som bare tenker på barn, snakker om barn, alt handler om barn. Da trekker jeg meg unna gitt. Anonymkode: 0ba07...62e 13 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de som ikke gidder selv lengre, forventer utrolig nok at andre foreldre fortsatt skal være trenere, arrangere klassetreff og avslutninger etc. Gidder du ikke bidra lengre, så kan du iallefall ikke kreve noe fra andre foreldre! Anonymkode: cfcff...257 Nei, vi forventer ikke det. Blir faktisk glad om det ikke blir noe. Barna kan helt fint ha en juleavslutning i klassen selv uten foreldre. Anonymkode: 4dcb8...dc3 15 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de som ikke gidder selv lengre, forventer utrolig nok at andre foreldre fortsatt skal være trenere, arrangere klassetreff og avslutninger etc. Gidder du ikke bidra lengre, så kan du iallefall ikke kreve noe fra andre foreldre! Anonymkode: cfcff...257 Jeg betaler medlemsavgift og holder barna mine med lagets utstyr (turn og fotball), kjører dem på trening og henter. Krever ingen ting fra andre foreldre. Problemet er at det er de som krever mer fra meg! Anonymkode: af6f2...b7d 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 veldig vanlig virker det som, her er det ganske så vanlig når ungene blir 12-13 at de får ansvar for leggetid selv, svare på trening selv, klare lekser selv, komme seg på trening selv (og må avtale selv om å sitte på til kamper) Anonymkode: 885fe...820 1
Ovi Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men om du ikke gidder å engasjere deg når det skal avtales hvem som kan bidra på juleavslutning el, så regner jeg med at du synes det er helt ok at alle sånne foreldredrevne aktiviteter ikke blir noe av? Og ingen fotballcup til sommeren? Ingen korpstur til utlandet? Ingen overnattingstur med klassen? Anonymkode: cfcff...257 Det er faktisk helt greit. Vi drar på turer med barna våre selv, fordi vi verdsetter tid med dem. Skolen arrangerer en overnatting før sommeren, uavhengig av foreldrene. De har også juleavslutning, og kosedag for elever og foreldre. Barna går på fritidsaktiviteter, men det er ikke foreldre i klassen som driver det heller. 9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Skrevet 25. november 2022 Man blir bare litt metta på pjatt😅 Anonymkode: f8994...339 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men om du ikke gidder å engasjere deg når det skal avtales hvem som kan bidra på juleavslutning el, så regner jeg med at du synes det er helt ok at alle sånne foreldredrevne aktiviteter ikke blir noe av? Og ingen fotballcup til sommeren? Ingen korpstur til utlandet? Ingen overnattingstur med klassen? Anonymkode: cfcff...257 Helt greit for min del! Juleavslutning som ungene driver og forbereder i ukesvis når de heller kunne lært nødvendig kunnskap. Dagens barn lærer lite nok allerede på skolen. Juleavslutning kan de ha siste dagen på skolen, elevene og lærerne. Korpstur, fotballcup osv, hvor mange dugnader med toalettpapir må til for det? Bare mas for alle, inkludert de som dette skal presses på. Det er også her spesielt de med dårlig råd virkelig kommer i skvis. Anonymkode: e5f3b...cb1 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): her er det ganske så vanlig når ungene blir 12-13 at de får ansvar for leggetid selv, svare på trening selv, klare lekser selv, komme seg på trening selv (og må avtale selv om å sitte på til kamper) Anonymkode: 885fe...820 Ser ikke noe feil med det. Kanskje leggetiden enda skal styres av foreldre, men alt annet bør de klare selv i den alderen. Anonymkode: e5f3b...cb1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ser ikke noe feil med det. Kanskje leggetiden enda skal styres av foreldre, men alt annet bør de klare selv i den alderen. Anonymkode: e5f3b...cb1 Her pinger spond HVER dag med innlegg, arrangement, avstemminger osv, det kommer masse beskjeder på classroom, mail og messenger. Bare se på tråden om foreldre som ikke klarer å følge med… Det ER en annen tid enn før. Vi bor 4 km unna der ungene trener, dårlig opplyst vei, ikke gangvei hele veien- ikke noe jeg engang sender 16-åringen ut på. Lærerne sier at barna hvor foreldre engasjerer seg i skolearbeidet klarer seg mye bedre. Større sjanse for manglende frokost/lunsj om barn får ansvar selv. Når det er velkjent at unges hjerner ikke er fullt utviklet før de er 25 år, hvor skal de gis så mye ansvar allerede når de er 12/13. Anonymkode: 885fe...820
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #19 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Her pinger spond HVER dag med innlegg, arrangement, avstemminger osv, det kommer masse beskjeder på classroom, mail og messenger. Bare se på tråden om foreldre som ikke klarer å følge med… Det ER en annen tid enn før. Vi bor 4 km unna der ungene trener, dårlig opplyst vei, ikke gangvei hele veien- ikke noe jeg engang sender 16-åringen ut på. Lærerne sier at barna hvor foreldre engasjerer seg i skolearbeidet klarer seg mye bedre. Større sjanse for manglende frokost/lunsj om barn får ansvar selv. Når det er velkjent at unges hjerner ikke er fullt utviklet før de er 25 år, hvor skal de gis så mye ansvar allerede når de er 12/13. Anonymkode: 885fe...820 Merkelig at det har blitt folk av oss som vokste opp på 80-90-tallet da, hvor foreldre overhodet ikke var så deltakende i barns liv som man nå tvinges til. Barn blir svært lite selvstendige av noe sånt. De må til enhver tid fortelles hva de skal gjøre - helt sykt. Alt er gjennomorganisert, fra de kommer ut av mors liv. Jeg som forelder, hater virkelig denne utviklingen. Når jeg var 12-13 år, var jeg selvgående. Det var aldri snakk om at foreldre skulle tilrettelegge noe som helst. Kjøre litt hit og dit om man bodde grisgrendt, bake en kake - ja. Leve barnas liv til de er 25 år - NEI. Anonymkode: f5c63...b6c 13 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #20 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når jeg var 12-13 år, var jeg selvgående. Det var aldri snakk om at foreldre skulle tilrettelegge noe som helst. Kjøre litt hit og dit om man bodde grisgrendt, bake en kake - ja. Leve barnas liv til de er 25 år - NEI. Anonymkode: f5c63...b6c Jeg var også ganske selvgående, men valgene, fristelser og kravene var også minimale. Det skjer mer nå som krever mer av barn og konsekvensene av “frihet under ansvar» ( eller bare frihet») som ikke funker er større. Bare for at noe var på en viss måte når min generasjon vokste opp betyr ikke at det er eneste eller beste måten, ganske mange følger opp ungene mer (inkludert meg selv) fordi jeg vil være der for ungene. Jeg hatet å være mye alene, måtte ta ansvar selv, aldri bli sett osv. Mine foreldre var mer opptatt av jobb enn meg. Så jeg ser min tid med lekser med ungene som en måte å skape interesse for fag. Diskusjonene om fag kan føre til andre gode samtaler. Tiden i bilen til/fra trening og kamp er god 1-1 tid hvor vi får pratet. Ungene liker å føle seg sett. Anonymkode: 885fe...820 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå