Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Musis skrev (11 minutter siden):

Artikkelen er veldig lang, tok bare litt.

Tusen takk. Det er skremmende dårlig journalistikk dersom det ikke engang nevnes i artikkelen at Nyland stadig vekk henger ut kritikere med fulle navn, adresser og telefonnummere slik at følgerne hans kan få hetse og trakassere dem. Nyland får en enorm makt når tradisjonelle medier som VG legger seg på rygg og lar ham bruke dem som ukritiske mikrofonstativ. Dette går mye igjen i kjendissjangeren, kosemoseintervjuer hvor alt kjendisen sier tas for god fisk av en ung og naiv "journalist".

Endret av Rastebenk
  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Musis skrev (1 minutt siden):

Det står mest om hva han har forsøkt for å bli bedre, at kjæresten har forlatt han og at han er på Tinder. 

Jeg forstår godt at Nyland er veldig langt nede. Men det å henge ut kritikere i sosiale medier med full kontaktinformasjon for at de skal bli hetset er rett og slett ondt. Ja han har adhd og har hatt det forferdelig vanskelig siden ulykken, men det går likevel an å bruke hodet. Veldig leit at VG hjelper Nyland med å tilrettelegge for slik hets. Trenger ikke journalister å sette seg inn i sakene de skriver om lenger? 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonobilis

Mannen har Norges beste media-team rundt seg. Ny sak i VG, Dagbladet og Aftenposten annenhver uke.

Endret av Anonobilis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kritikkverdig at han outer folk som kommenterer ulykken i SoMe. Virkelig. Han sier kommentarene ikke går inn på han, men det tror jeg dessverre det gjør.

Samtidig er det fryktelig spesielt at så mange på død og liv må kommentere slike saker. Det er jo ikke en debatt at han går til sak mot kommunen, det er faktum. Gudrun og Per behøver ikke kommentere det. Dette å kommentere alle slags saker, gjerne usaklig og idiotisk (ref tøffe seg for damer) er jo egentlig en uting. Der har han jo rett. 

Veldig mange av oss har sikkert gjort noe på grensen til livsfarlig og vært heldig. Men plutselig en dag er man ikke heldig lengre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Iskaffe123 said:

Jeg synes det er kritikkverdig at han outer folk som kommenterer ulykken i SoMe. Virkelig. Han sier kommentarene ikke går inn på han, men det tror jeg dessverre det gjør.

Samtidig er det fryktelig spesielt at så mange på død og liv må kommentere slike saker. Det er jo ikke en debatt at han går til sak mot kommunen, det er faktum. Gudrun og Per behøver ikke kommentere det. Dette å kommentere alle slags saker, gjerne usaklig og idiotisk (ref tøffe seg for damer) er jo egentlig en uting. Der har han jo rett. 

Veldig mange av oss har sikkert gjort noe på grensen til livsfarlig og vært heldig. Men plutselig en dag er man ikke heldig lengre. 

Det er jo relevant å diskutere hvor grensen mellom kommunen og individets ansvar går. Har han ansvar for å sjekke før han stuper eller er det kommunen som har ansvar for å sette opp skilt som er så store at det er umulig å ikke se de? En veldig interessant diskusjon syns jeg, når vi vet hvordan det er i USA hvor individet nesten ikke har noe ansvar selv.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (1 minutt siden):

Det er jo relevant å diskutere hvor grensen mellom kommunen og individets ansvar går. Har han ansvar for å sjekke før han stuper eller er det kommunen som har ansvar for å sette opp skilt som er så store at det er umulig å ikke se de? En veldig interessant diskusjon syns jeg, når vi vet hvordan det er i USA hvor individet nesten ikke har noe ansvar selv.

Har du egentlig lest de «saklige» kommentarene folk kommer med? Det er ikke noe diskusjon. Men det vil jo bli en diskusjon i retten - med de riktige menneskene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Iskaffe123 said:

Har du egentlig lest de «saklige» kommentarene folk kommer med? Det er ikke noe diskusjon. Men det vil jo bli en diskusjon i retten - med de riktige menneskene.

Joda. Jeg tenkte på det at du syns det var spesielt at folk kommenterer på sånne saker. Det syns jo ikke jeg er så rart, men ingen grunn til å være usaklig så klart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (7 timer siden):

Jeg synes det hadde vært rimelig å si ifra at det ble dyrere, samtidig så sier det seg jo også selv når det koster penger å lagre/sende senere som du sier.

Det er jeg helt enig i, men hvordan kommunikasjonen mellom fraktselskapet og GK har vært sier ikke artikkelen noe om. Den presenterer kun GKs side av saken, fraktselskapet har ikke besvart avisas henvendelser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (1 minutt siden):

Det er jeg helt enig i, men hvordan kommunikasjonen mellom fraktselskapet og GK har vært sier ikke artikkelen noe om. Den presenterer kun GKs side av saken, fraktselskapet har ikke besvart avisas henvendelser.

Veldig sant! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2022 at 6:02 PM, Blåttvann said:

Hans Instagram heter GKherjer. Han var en villmann og tok mange sjanser. På Instagram ser man at han svømmer under isen uten line eller uten et hull å komme opp fra. Han må slå seg gjennom isen fra undersiden for å få puste.

Det var bare et tidsspørsmål før det skjedde han noe.

Problemet med at folk ikke skal ta ansvar for eget liv lenger er at staten må ta regninga for idiotene. Vi kan ikke gå dit.

Dette har jeg også tenkt på. Du kan godt leve risky og kose deg med det, men ikke bli overrasket den dagen det får konsekvenser. For den dagen kommer.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er instagramen hans gjort privat så jeg får ikke sjekket de kommentarene og folkene som ble hengt ut etter han delte de.

Men mener å huske ordlyden var hovedsakelig ala «trist men dumt gjort».

At han sikkert har fått mindre diplomatiske kommentarer tviler jeg ikke på men ikke framstill det som det er de eneste han får.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på opphavsrett og svar til slettede innlegg. Vi tillatter ikke gjengivelser av hele artikler, det gjelder skjermbilder og siteringer. Les mer om denne regelen her.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

blåbærpai skrev (25 minutter siden):

Har han sletta IG?

Jeg sjekket nå og det ser sånn ut. Sikkert lurt å slette alle bevis for heksejakten han bedrev på kritikerne sine ved å legge ut kontaktinfo om dem slik at følgerne kunne hetse dem. Han skal tross alt i rettssak mot kommunen snart. Jeg tror ikke at Nyland er på et spesielt bra sted psykisk, så det er veldig fornuftig at han skjermer seg. Jeg ønsker ham alt godt, men har null tro på at han vinner saken. Spesielt ikke på grunn av filmen som viser at skiltene var fullt synlige når han stupte. Det var ingen som satt på dem, slik han og vennene hevder.

Endret av Rastebenk
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (På 11.1.2023 den 18.47):

Jeg sjekket nå og det ser sånn ut. Sikkert lurt å slette alle bevis for heksejakten han bedrev på kritikerne sine ved å legge ut kontaktinfo om dem slik at følgerne kunne hetse dem. Han skal tross alt i rettssak mot kommunen snart. Jeg tror ikke at Nyland er på et spesielt bra sted psykisk, så det er veldig fornuftig at han skjermer seg. Jeg ønsker ham alt godt, men har null tro på at han vinner saken. Spesielt ikke på grunn av filmen som viser at skiltene var fullt synlige når han stupte. Det var ingen som satt på dem, slik han og vennene hevder.

Er det satt noen dato for rettssaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nyeste story på insta. Han har blir polianmeldt for krenkende bilder, men alle har blitt henlagt pga bevisets stilling. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (7 timer siden):

Så nyeste story på insta. Han har blir polianmeldt for krenkende bilder, men alle har blitt henlagt pga bevisets stilling. 

Tydeligvis ikke noe politiet har ressurser til. Det er jo flaut hele opplegget, noen av kommentarene var jo innafor, men han svarer med å disse utseendet på folk. Fryktelig barnslig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (9 minutter siden):

Tydeligvis ikke noe politiet har ressurser til. Det er jo flaut hele opplegget, noen av kommentarene var jo innafor, men han svarer med å disse utseendet på folk. Fryktelig barnslig. 

Jeg regner med at det går greit å legge ut screenshot, da det er et standardsvar.  Ikke finner rimelig grunn til å undersøke er det ressursmangel?

Screenshot_20230121_171223_Instagram.jpg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...