Gå til innhold

Frekt å spørre om de kan skru av adventstjernene på natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

Jeg bor i blokk og gjør faktisk ingen av tingene du nevner. 

Anonymkode: 14cdc...0f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Frekt". Tja. Det er måten du tar det opp på som avgjør om det er frekt eller ikke. 

Men det er i grenseland rart siden det er advent, at forespørselen er styrt av din litt irrasjonelle frykt og du ikke vet om vedkommende bruker LED eller ikke. 

Mest sannsynlig bruker vedkommende LED i disse dager. Og mest sannsynlig har det vært lys i samme adventsstjerne hver dag og natt i adventen over mange år, uten at noe har skjedd.

Så sjansen er stor for at forespørselen din blir avvist uansett.

Ville heller tatt noen runder med meg selv. Hengt opp flere brannvarslere, kjøpt brannslukningsapparat og kanskje et brannteppe (for å tulle rundt deg selv hvis noe skulle skje), og gått igjennom en solid rømningsplan. Kan for øvrig være lurt å gjøre uansett.

Du kan nesten være glad for alt du ikke vet som skjer hos naboene i løpet av et langt liv. Telys, stearinlys, alkohol, mislykket matlaging, kortslutning, uvettig bruk av sjøteledning osv. Ville vært mer bekymret for det om jeg var deg. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen din er litt tidlig ute med adventslys skjønner jeg. Det er noen dager til enda.

Jeg slår ofte av slike elektriske adventslys, jeg er mest rett for disse adventstakene. Så dem slår jeg alltid av. Har opplevd kortslutning i dem, men det er mange år siden. Forhåpentligvis er de bedre i dag og strengere krav til slike ting.

Anonymkode: 84502...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel sist jul (husker det fordi jentungen fikk en batteridrevet lyslenke i gave av en gammel tante) at selv batteridreven lysdekor kan ta fyr dersom det er skade på elektronikken.

Ja, sannsynligheten for at det skal begynne å brenne nettopp hos deg pga lysdekor i advent er relativt liten.

Sannsynligheten for at det skal begynne å brenne hos meg pga lysdekor i advent når jeg sover er null - fordi jeg skrur den av.

Det er så lett å få risikoen ned til null, så hvorfor ikke gjøre det?

Anonymkode: 0c3ba...295

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

Nei…….. Aldri!! Verken oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, ladere eller lys står på om natten. Det er jo vanlige grunner til brann. Jeg gidder ikke å dø fordi jeg ikke gadd å lade tlf et par timer før. 

Anonymkode: 47852...92d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har masse lys på, men går på batteri. Utelysa er på da, de er plugga i kontakt. 

Anonymkode: 5ee69...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke plante en tanke i hodet deres i stedet for å be de slå den av? 

Du ringer på og spør hvilken pære de bruker i sin adventsstjerne, for du skulle også gjerne pyntet opp men er redd for brann i slike tre/papir/papp stjerner og føler at alle pærene du har prøvd så langt utvikler for mye varme når de står på i mange timer.....

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

Å lade mobil eller ipad om natten, er ikke anbefalt av brannvesenet. Her i hus er det ikke lov å lade det på natten. Vi slår av adventstake og julestjerne om natten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Flott. Det er sikkert en stor trøst for dine venner og familie om du går bort i en brannulykke.  

I underkant av 50 mennesker dør i brann i Norge hvert år. 

Og det er ca 4500 utrykkninger til boligbrann hvert år. 

De fleste branner er i desember.

Anonymkode: dcb06...fd4

Samleie fører ikke til brann, samleie fører til barn. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

De fleste jeg kjenner lader ikke på natt. 
Ingen jeg kjenner kjører vaskemaskin på natt.

Anonymkode: 41dc9...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Naboen din er litt tidlig ute med adventslys skjønner jeg. Det er noen dager til enda.

Jeg slår ofte av slike elektriske adventslys, jeg er mest rett for disse adventstakene. Så dem slår jeg alltid av. Har opplevd kortslutning i dem, men det er mange år siden. Forhåpentligvis er de bedre i dag og strengere krav til slike ting.

Anonymkode: 84502...187

Jeg fikk kortslutning i en adventsstake i fjor.  Den var 3 år gammel.
Naboen min fikk kortslutning i utelysene sine i fjor, de var ett år gamle.

Det med skader på elektronikk er så tilfeldig.  De kan holde i 30 år, eller i ett.

Anonymkode: ce3f6...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

Akkurat som alle andre? Har du ikke lest brannvesenets bønn overalt nå? (Folk vasker klær på natt som aldri før grunnet skyhøye strømpriser) De ber oss være så snill å IKKE gjøre det for går det galt når vi ligger å sover så går det SKIKKELIG GALT!

Og lade spesielt tlf på natt bør du også slutte med. Vi sitter med laderen i tlf mens vi bruker den ergo får ledningene skjørt seg, de blir bøyd spesielt i det munnstykket som sitter rett under tlf, så det kam fort føre til at kontakten blir deformert og ødelagt. Da er det fort gjort at ting skjer. Begynner det først å brenne når vi sover og ikke er tilstede så utvikler det seg fort. Brannvesenet finner ut årsaken til brann hver gang. Vil du virkelig komme i avisa som tidenes dumbass fordi du var dum nok til å la ting stå på lading midt på natten? Og setter livet ditt/familien din/andre i fare? I verste fall dør?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 15.09):

Vi bor nå i et stort eldre trehus med flere bo enheter. Ene naboen har nå begynt å dekorere i vinduene sine. Jeg er livredd for brann og jeg ser at flere av de stjernene de har oppe ser gamle ut/papir. De står på når jeg kommer hjem fra nattvakt i 5 halv 6tiden på morgenen. Som sagt, dette er et gammelt hus og tar dette først fyr vil nok hele huset være overtent på kort tid. Er det veldig frekt å ringe på hos naboene å høre om de ikke kan skru av stjernene på natt og når de ikke er hjemme? 😬🙏

Anonymkode: 07e9f...198

Dersom du har valgt å bo i en bolig som ikke overholder brannkrav om spredningstid mellom boenheter så er jo denne risikoen - for død ved brann - en du har ikke bare akseptert med omfavnet. 

Liker du ikke risikoen du selv har valgt? Kontakt utleier eller borettslag og krev utbedring. Meld fra til brannvesen og kommune slik at boligen blir stengt og alle beboere kastet ut dersom intet gjøres. Alternativt flytter du ut.

Det du ikke kan gjøre er å plage naboen. Hen har intet med brannkrav, risikovilje din eller dine livsvalg å gjøre.

Anonymkode: 8da6d...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

Her og. Ellers ville jeg konstant gått tom i løpet av en hektisk hverdag. 

Eneste unntaket er at jeg ikke kjører hvitevarer når vi ikke er hjemme. Vil høre, eller våkne av, alarmen om den går, det gjelder både vannsensor og brann. 

Anonymkode: eea75...bb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

non_stop skrev (5 timer siden):

Akkurat som alle andre? Har du ikke lest brannvesenets bønn overalt nå? (Folk vasker klær på natt som aldri før grunnet skyhøye strømpriser) De ber oss være så snill å IKKE gjøre det for går det galt når vi ligger å sover så går det SKIKKELIG GALT!

Og lade spesielt tlf på natt bør du også slutte med. Vi sitter med laderen i tlf mens vi bruker den ergo får ledningene skjørt seg, de blir bøyd spesielt i det munnstykket som sitter rett under tlf, så det kam fort føre til at kontakten blir deformert og ødelagt. Da er det fort gjort at ting skjer. Begynner det først å brenne når vi sover og ikke er tilstede så utvikler det seg fort. Brannvesenet finner ut årsaken til brann hver gang. Vil du virkelig komme i avisa som tidenes dumbass fordi du var dum nok til å la ting stå på lading midt på natten? Og setter livet ditt/familien din/andre i fare? I verste fall dør?

 

Ledninger, med risiko for varmgang? Bruker ikke folk flest bare slik lader du legger telefonen på nå? 

Kunne da i alle fall ikke falt meg inn å drive å slite på dem ved bruke telefonen under bruk... Om du mener ledningene er så slitt fatter jeg ikke at du tørr å lade mens du for eksempel tar en dusj en gang. 

Anonymkode: eea75...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner din angst ts ..vi bor i borettslag og rekkehus...hos vår nabo har det nesten begynt å brenne 3 ganger på 7 år...1 tørkoking ( person lå og sov) el batteri på sykkel tok fyr og en tør koking og person gikk og handlet og var borte i 4 timer og glemte alt...vi ringte brannvesenet alle 3 gangene. Første gangen var når vi skulle legge oss..hadde ikke jeg hørt brannalarmen til naboen hadde person død og huset dens og våres brent...og tanken på hva som hadde skjedd mer oss to voksne og 2 barn tør jeg ikke tenke på...

Så du kan jo banke på og si at du har angst ang brann og spørre. Eller be borettslag sende brev til alle 

Anonymkode: eca57...ec2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt min stjerne med led hengene i åresvis, nada varme fra den :)

Anonymkode: 1a163...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner din angst ts ..vi bor i borettslag og rekkehus...hos vår nabo har det nesten begynt å brenne 3 ganger på 7 år...1 tørkoking ( person lå og sov) el batteri på sykkel tok fyr og en tør koking og person gikk og handlet og var borte i 4 timer og glemte alt...vi ringte brannvesenet alle 3 gangene. Første gangen var når vi skulle legge oss..hadde ikke jeg hørt brannalarmen til naboen hadde person død og huset dens og våres brent...og tanken på hva som hadde skjedd mer oss to voksne og 2 barn tør jeg ikke tenke på...

Så du kan jo banke på og si at du har angst ang brann og spørre. Eller be borettslag sende brev til alle 

Anonymkode: eca57...ec2

 

De få gangene jeg har hørt om brann i nære kretser er er det på grunn av matlaging, ja. 

Her har vi som sagt avslappet forhold til absolutt alt, unntatt en gang; platetoppen. Har til og med opplevd at induksjonen plutselig slår seg på, så her står det aldri gryter på ovnen bortsett fra når de er i bruk. Og vi bruker alltid timer, slik at man hører det godt når noe har stått i ovnen og er ferdig stekt, for særlig han som jobber natt kan veldig raskt duppe av nærmest ut av det blå. 

Utover det; telefoner lades om natt, julebelysning er på, vaskemaskin går om natta. Jeg sitter jo  uansett ikke og følger med på slikt, så om det plutselig tar fyr på vaskerommet, eller i stjerna i andre etage, så er jeg avhengig av at brannalarmen varsler oss. Heldigvis er slike branner hinsides sjeldne, selv om jeg ser folk flest faller for krigstypene i avisene som kun bidrar til å skape frykt 

Anonymkode: eea75...bb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Lader ikke alle mobilen om natten liksom? Det gjør hvert fall alle jeg kjenner.. Julepynten i vinduene står på døgnet rundt her. Og vi kjører vaskemaskiner når vi ikke er hjemme. Akkurat som alle andre 🤷‍♀️

Anonymkode: c417d...17c

Lurer på, dekker forsikringen det dersom det begynner å brenne når man ikke er hjemme i en vaskemaskin eller oppvaskmaskin som står på? Det er jo ganske uaktsomt å sette på sånt når man ikke er hjemme, og spesielt om man gjør det til stadighet. 

Jeg tror ikke det er veldig uvanlig å ha på vaskemaskin når man er hjemme, men det er heller ikke veldig vanlig.  

 

Anonymkode: 3f7c8...f5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...