Gå til innhold

Frekt å spørre om de kan skru av adventstjernene på natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er flaut å lage et stort nr ut av det å dra inn samleie i det. Jeg tenkte det kanskje er mer effektivt å ringe på døra og når de blir gjort oppmerksom på at noen er engstelige så kanskje de skrur av? Kan jo hende det ikke har falt de inn engang 🙂

Anonymkode: 07e9f...198

Jeg er forsåvidt ganske enig i at det ville vært flaut å dra inn samleie ja...

Anonymkode: d2068...d29

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen er det godt å bo i gokk uten naboer som bryr seg om hva jeg driver med . 

Anonymkode: 841c2...2be

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

En 8 år gammel nyhetsartikkel der de hadde brukt en alt for sterk pære, lenge før LED er omtrent alt du får tak i, er det du fant? 

Må være tøft å leve med så høye skuldre... 

Anonymkode: eea75...bb1

Det finnes nyere også. Samtidig så kan du ikke regne med at alle har byttet ut pærene sine. Å være obs for brann i juletider er bare smart, og å si at det ikke er forhøyet risiko er idiotisk. 

Anonymkode: f503d...65f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

En 8 år gammel nyhetsartikkel der de hadde brukt en alt for sterk pære, lenge før LED er omtrent alt du får tak i, er det du fant? 

Må være tøft å leve med så høye skuldre... 

Anonymkode: eea75...bb1

Siden det var viktig for deg med nyere artikkel, her er en fra 2022

https://viivilla.no/bygging/el-installasjon-og-elsikkerhet/derfor-bor-du-sla-av-adventslysene-om-natten/

Anonymkode: c619a...c2b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden det var viktig for deg med nyere artikkel, her er en fra 2022

https://viivilla.no/bygging/el-installasjon-og-elsikkerhet/derfor-bor-du-sla-av-adventslysene-om-natten/

Anonymkode: c619a...c2b

Den er postet tidligere i tråden, men det mange ser ut til å enten glemme eller ignorere er at dette handler ikke om LED eller ikke.

Det som er et viktig er at juleelektronikk blir brukt noen uker i året, for så å bli pakket bort.

Dette kan på sikt føre til skader eller svekkelse i komponentene, noe som igjen kan være brannfarlig.   Derfor er ekstra oppmerksomhet på sin plass når det kommer til sesongelektronikk.

Anonymkode: ce3f6...926

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 15.09):

Vi bor nå i et stort eldre trehus med flere bo enheter. Ene naboen har nå begynt å dekorere i vinduene sine. Jeg er livredd for brann og jeg ser at flere av de stjernene de har oppe ser gamle ut/papir. De står på når jeg kommer hjem fra nattvakt i 5 halv 6tiden på morgenen. Som sagt, dette er et gammelt hus og tar dette først fyr vil nok hele huset være overtent på kort tid. Er det veldig frekt å ringe på hos naboene å høre om de ikke kan skru av stjernene på natt og når de ikke er hjemme? 😬🙏

Anonymkode: 07e9f...198

Er det led pærer blir de ikke varme, du kan kanskje spørre om det er det.

Anonymkode: 6b4d2...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene dine har en haug andre ting som er større brannfare enn det.

Anonymkode: b30b3...b3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å ha lest svarene i denne tråden løp jeg og kjøpte flere røykvarslere. Trengs bare en idiot for å brenne ned bygget, og idioter er det mange av.

 

Anonymkode: e9ef4...1f8

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som en annen her skriver… m skriv ut litt informasjon og artikler og legg det i postkassen, jeg hadde slengt på litt info om tørketrommel+++ og lading på nattestid og.. hvis de leser det og fortsatt ikke bryr seg så er det ikke så mye å få gjort med det.

Anonymkode: 47852...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig stresset mtp på brann, okei det er kanskje litt overdrivelse men jeg er sånn som ikke kan ha noen ting stående på og når jeg har et familiemedlem på besøk som er litt glemsk og alltid lader om natt osv så må jeg alltid påminne han om å skru av før leggetid.. hvis jeg merker at det står på når noen sover så skrur jeg av selv..

 

Men uansett.. det som har hjulpet meg veldig er å kjøpe nye og flere brannvarslere. Har kjøpt google nest, så hvis det begynner å brenne mens jeg ikke er hjemme så får jeg varsel på telefonen med en gang. Det er i hvert fall ganske betryggende for meg som har katter hjemme. 

Anonymkode: 47852...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kraftig angst for brann, og bor i gammel trebygning. Jeg har selv oppe adventsstjernene mine i desember. 

Mine ser også gammel ut, selv om de er maks fem år. Bruker ledpærer, henger ikke nært annen pynt, bruker ikke skjøteledning, og har utført elkontroll nylig. Mye lysdekor er også på batteri.

Anbefalningen jeg har fått fra psykolog er nettopp det å ha de på, også på natt. Og prøve ikke agere på angsten.

Anonymkode: 41dc9...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 15.20):

Hvis dette hadde vært brannfarlig ville noen hundre år gått med i desember i Norge hvert år.... 

Anonymkode: eea75...bb1

Brannvesenet er travlest i juletider. .  Statistikk fra alle tidligere år bekrefter det. 

 

Er folk virkelig ikke klar over at flest hus brenner ned og de aller fleste brannrelaterte dødsulykker knyttes til julen?

Anonymkode: dcb06...fd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du virkelig legge deg opp i hva noen andre gjør med pynten sin, fordi du er overnervøs? Frekt er ikke ordet jeg hadde brukt, men det er jo svært sært.

Anonymkode: 124c1...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Den er postet tidligere i tråden, men det mange ser ut til å enten glemme eller ignorere er at dette handler ikke om LED eller ikke.

Det som er et viktig er at juleelektronikk blir brukt noen uker i året, for så å bli pakket bort.

Dette kan på sikt føre til skader eller svekkelse i komponentene, noe som igjen kan være brannfarlig.   Derfor er ekstra oppmerksomhet på sin plass når det kommer til sesongelektronikk.

Anonymkode: ce3f6...926

Helt enig i dette, men det er vitterlig mitt ansvar å passe på det, og ikke naboens! Et ansvar jeg selvsagt tar alvorlig, men jeg hadde flira godt om naboen kom og ba meg skru av lyset.

Anonymkode: 124c1...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 18.31):

Jeg er forsåvidt ganske enig i at det ville vært flaut å dra inn samleie ja...

Anonymkode: d2068...d29

Flott. Det er sikkert en stor trøst for dine venner og familie om du går bort i en brannulykke.  

I underkant av 50 mennesker dør i brann i Norge hvert år. 

Og det er ca 4500 utrykkninger til boligbrann hvert år. 

De fleste branner er i desember.

Anonymkode: dcb06...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva blir neste, sjekke om naboen lader mobilen på natta?

Ja, det oppstår branner, mange, men det er en risiko de aller fleste av oss må leve med, da de fleste av oss har strøm, gass eller levende flamme i husene våre.

Det er og et ansvar hver og en av oss må ta selv. På samme måte som vi alle er påpasselige i trafikken, og andre steder hvor fare kan oppstå.

Anonymkode: 124c1...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig i dette, men det er vitterlig mitt ansvar å passe på det, og ikke naboens! Et ansvar jeg selvsagt tar alvorlig, men jeg hadde flira godt om naboen kom og ba meg skru av lyset.

Anonymkode: 124c1...91f

Svaret var helst til de som sa at det ikke var flere branner i jula enn ellers 🙂

Anonymkode: ce3f6...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svaret var helst til de som sa at det ikke var flere branner i jula enn ellers, og som sammenligner drg med elektronikk som er u daglig bruk🙂

Anonymkode: ce3f6...926

*la til en setning 🙂

Anonymkode: ce3f6...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...