Gå til innhold

Frekt å spørre om de kan skru av adventstjernene på natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor nå i et stort eldre trehus med flere bo enheter. Ene naboen har nå begynt å dekorere i vinduene sine. Jeg er livredd for brann og jeg ser at flere av de stjernene de har oppe ser gamle ut/papir. De står på når jeg kommer hjem fra nattvakt i 5 halv 6tiden på morgenen. Som sagt, dette er et gammelt hus og tar dette først fyr vil nok hele huset være overtent på kort tid. Er det veldig frekt å ringe på hos naboene å høre om de ikke kan skru av stjernene på natt og når de ikke er hjemme? 😬🙏

Anonymkode: 07e9f...198

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det er frekt. Men det er ganske kompulsivt. Din irrasjonelle frykt for brann må du vel selv ta ansvar for. 

Men bare gjør det, hva er verste som kan skje? De blir irritert og gidder ikke, og tenker at du er sprø og plagsomt. Det beste som kan skje, er at de gjør det, og dere alle lever mer brannsikkert. 

Anonymkode: 4806d...2b3

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt, ja. 

Vi pleier å skru av, men det frekt å blande seg i hva andre gjør. 

For alt du vet, lader de mobilen og kjører tørketrommelen om natten også - det er også brannfarlig. Bor man i flermannsbolig, må man bare innfinne seg med at man ikke kan detaljstyre hva naboene gjør eller ikke gjør for å følge opp brannsikkerhet. 

Anonymkode: ed396...323

  • Liker 34
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er frekt. Godt mulig det er led-pærer og da genereres ingen varme og dermed meget lav risiko. 

Anonymkode: 2ba64...04e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke direkte frekt, men det går langt over en grense på hvor mye man skal blande seg i hva andre gjør. Vet du helt sikkert at det er brannfarlig? Kan dere heller ta opp slike ting i et sameiemøte eller borettslagmøte?

Anonymkode: 995c3...e10

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er kanskje ikke direkte frekt, men det går langt over en grense på hvor mye man skal blande seg i hva andre gjør. Vet du helt sikkert at det er brannfarlig? Kan dere heller ta opp slike ting i et sameiemøte eller borettslagmøte?

Anonymkode: 995c3...e10

Synes det er flaut å lage et stort nr ut av det å dra inn samleie i det. Jeg tenkte det kanskje er mer effektivt å ringe på døra og når de blir gjort oppmerksom på at noen er engstelige så kanskje de skrur av? Kan jo hende det ikke har falt de inn engang 🙂

Anonymkode: 07e9f...198

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de bruker en moderne LED-pære genererer den ikke så mye varme at det er fare for brann.

Når det er sagt, all julebelysning bør skrus av om natten på grunn av brannfare.

https://viivilla.no/ovrig/sikkerhet/derfor-ma-du-sla-av-julelysene-om-natta/

Slukk alle lysene om natten – også når du ikke er hjemme.

Anonymkode: ce3f6...926

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette hadde vært brannfarlig ville noen hundre år gått med i desember i Norge hvert år.... 

Anonymkode: eea75...bb1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi bor nå i et stort eldre trehus med flere bo enheter. Ene naboen har nå begynt å dekorere i vinduene sine. Jeg er livredd for brann og jeg ser at flere av de stjernene de har oppe ser gamle ut/papir. De står på når jeg kommer hjem fra nattvakt i 5 halv 6tiden på morgenen. Som sagt, dette er et gammelt hus og tar dette først fyr vil nok hele huset være overtent på kort tid. Er det veldig frekt å ringe på hos naboene å høre om de ikke kan skru av stjernene på natt og når de ikke er hjemme? 😬🙏

Anonymkode: 07e9f...198

Ville ikke tatt det som frekt, men jeg hadde tenkt du var psyko. Hadde heller ikke skrudd den av fordi du er så redd brann, tro meg, naboen din lader mobilen og laptopen om natta også. Hvis du er så redd brann burde du seriøst ikke bo i hus med flere enheter. 

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dette hadde vært brannfarlig ville noen hundre år gått med i desember i Norge hvert år.... 

Anonymkode: eea75...bb1

Unnskyld meg men det brenner ned hus hver desember her til lands hvor brannvesenet finner ut at brannårsaken var adventstjerne

Anonymkode: 07e9f...198

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg men det brenner ned hus hver desember her til lands hvor brannvesenet finner ut at brannårsaken var adventstjerne

Anonymkode: 07e9f...198

Kilde?

Anonymkode: 993f2...882

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg men det brenner ned hus hver desember her til lands hvor brannvesenet finner ut at brannårsaken var adventstjerne

Anonymkode: 07e9f...198

Kilder på det? 

Anonymkode: ed900...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å høre med dem TS. Du kan ikke forvente at de innfrir dine ønsker, men tror vi alle har godt av å få en liten påminnelse om brannfarene i juletiden. Jeg hadde spurt sameiet om de kunne fått informasjon/brosjyre av brannvesenet å dele ut. De har nok noe som forteller om risiko fra julestjerne, adventstake, telys osv. 

Anonymkode: f503d...65f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi bor nå i et stort eldre trehus med flere bo enheter. Ene naboen har nå begynt å dekorere i vinduene sine. Jeg er livredd for brann og jeg ser at flere av de stjernene de har oppe ser gamle ut/papir. De står på når jeg kommer hjem fra nattvakt i 5 halv 6tiden på morgenen. Som sagt, dette er et gammelt hus og tar dette først fyr vil nok hele huset være overtent på kort tid. Er det veldig frekt å ringe på hos naboene å høre om de ikke kan skru av stjernene på natt og når de ikke er hjemme? 😬🙏

Anonymkode: 07e9f...198

Du bør oppsøke hjelp for den angsten din altså ♥️

Anonymkode: ed900...f96

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag reklame for hvor brannfarlig julepynt er og hvorfor en bør skru av på natt, og putt det i postkassen dere😉😉

Anonymkode: 0cd67...1dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner at du blir redd ts. Men det er den risikoen vi nå ta når man bor slik. Har leilighet i borettslag nå. Og jeg kjenner at jeg begynte å uroe meg for min demente nabo på 93 år som bor under meg. At hun skulle sette fyr på hele borettslaget hvis hun begynte å kokkelere på kjøkkenet. Men måtte bare slå det fra meg, da det er fullstendig ute av min kontroll. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Skjønner at du blir redd ts. Men det er den risikoen vi nå ta når man bor slik. Har leilighet i borettslag nå. Og jeg kjenner at jeg begynte å uroe meg for min demente nabo på 93 år som bor under meg. At hun skulle sette fyr på hele borettslaget hvis hun begynte å kokkelere på kjøkkenet. Men måtte bare slå det fra meg, da det er fullstendig ute av min kontroll. 

Det er ute av din kontroll, samtidig så går det an å oppfordre borettslaget til å vurdere om de skal installere komfyrvakt i hver bolig. 

Anonymkode: f503d...65f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi bor nå i et stort eldre trehus med flere bo enheter. Ene naboen har nå begynt å dekorere i vinduene sine. Jeg er livredd for brann og jeg ser at flere av de stjernene de har oppe ser gamle ut/papir. De står på når jeg kommer hjem fra nattvakt i 5 halv 6tiden på morgenen. Som sagt, dette er et gammelt hus og tar dette først fyr vil nok hele huset være overtent på kort tid. Er det veldig frekt å ringe på hos naboene å høre om de ikke kan skru av stjernene på natt og når de ikke er hjemme? 😬🙏

Anonymkode: 07e9f...198

Det er nok helt sikkert led-pærer, og de generer ikke varme

Er nok mye værre med lading av mobil og slikt om natta, som veldig mange gjør

Anonymkode: 9a3bd...cd6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke vanskelig å google. 

https://www.nrk.no/nordland/advarer-mot-brannfarlig-julepynt-1.12082945

Anonymkode: f503d...65f

 

En 8 år gammel nyhetsartikkel der de hadde brukt en alt for sterk pære, lenge før LED er omtrent alt du får tak i, er det du fant? 

Må være tøft å leve med så høye skuldre... 

Anonymkode: eea75...bb1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...