Gå til innhold

Diskuter fotball VM 2022 her.


Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

Grattis med gull! Nå håper jeg at Messi legger opp. Drittlei hele fyren. At han har oppført seg ufyselig i årets VM gjør det ikke bedre.

 

Anonymkode: 37ea7...9c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det fascinerer meg at folk (journalister, kommentatorer, etc.) som hevder de er for LGBTQ+ rettigheter og kritiserer Qatar, synes det er kjempegøy at Marokko kom så langt. Det er også et helveteshull som bryter menneskerettigheter

Lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) people in Morocco face legal challenges. Both male and female same-sex sexual activity is illegal in Morocco. Moroccans of the LGBTQ community face a lot of hardships in the country with limited legal rights.

 

Man faktisk ikke kritisere Qatar for å fengsle homofile, og kritisere FIFA for å forby bruk av regnbuefarger i kamp, og samtidig hylle Marokko. For ikke å snakke om de har noen av den verste fansen i verden. På stadion gjør de ingenting annet enn pipe. Og diasporaen brenner ned byer, uavhengig om de vinner eller taper. Grusomt for fotballen at de kom så langt. Heldigvis stoppet Good-Guy-Croatia dem i bronsefinalen.

 

 

 

 

Anonymkode: a0fa1...219

Har homofile blitt fengslet i Qatar? Hvorfor er det så viktig å ha med regnbuefarge i en VM?

Dette har faktisk vært den beste VM de siste årene. Tom ingen av engelskmennene ble fengslet. Kvinner som har blitt intervjuet har sagt at ingen har trakassert dem seksuelt  for første gang. 

Anonymkode: 489d6...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig at Messi motvillig ble ikledt den kappen før han fikk løfte trofeet. Og nærmest fotfulgt bort til lagkameratene. Dessverre var han for høflig til å kaste kappen med en gang. 

Anonymkode: 53b1d...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at Messi topper karrieren med VM-gull! Er glad ikke det afrikanske laget til Frankrike vant. Ikke mye fransk over det laget akkurat, tross mange gode fotballspillere. Argentina vant fortjent uansett, de var klart best totalt sett.

Anonymkode: 9f630...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herlig at Messi topper karrieren med VM-gull! Er glad ikke det afrikanske laget til Frankrike vant. Ikke mye fransk over det laget akkurat, tross mange gode fotballspillere. Argentina vant fortjent uansett, de var klart best totalt sett.

Anonymkode: 9f630...22c

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: fe9ac...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Herlig at Messi topper karrieren med VM-gull! Er glad ikke det afrikanske laget til Frankrike vant. Ikke mye fransk over det laget akkurat, tross mange gode fotballspillere. Argentina vant fortjent uansett, de var klart best totalt sett.

Anonymkode: 9f630...22c

Take the BBC 💊 

seethe

Anonymkode: fe9ac...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Herlig at Messi topper karrieren med VM-gull! Er glad ikke det afrikanske laget til Frankrike vant. Ikke mye fransk over det laget akkurat, tross mange gode fotballspillere. Argentina vant fortjent uansett, de var klart best totalt sett.

Anonymkode: 9f630...22c

Det der er noe av det mest dustete jeg leser. De er født og oppvokst i Frankrike. De har vært en del av fransk fotball akademi. Fordi mange av de er mørke i huden så skal de ikke representere Frankrike? Landet de har bodd hele livet?  Må man være flere generasjoner fransk fra både mor og far? Blir så oppgitt av det tullet der. Sånne utsagn er bare med på å skape splittelse blant folk. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser denne finalen, må man innse hvor uhorvelig langt opp til toppen det er for det norske landslaget. Norge er 4. divisjon i dette selskapet. Fortjent seier til Argentina.

Anonymkode: 9acf2...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ludovica- said:

Det der er noe av det mest dustete jeg leser. De er født og oppvokst i Frankrike. De har vært en del av fransk fotball akademi. Fordi mange av de er mørke i huden så skal de ikke representere Frankrike? Landet de har bodd hele livet?  Må man være flere generasjoner fransk fra både mor og far? Blir så oppgitt av det tullet der. Sånne utsagn er bare med på å skape splittelse blant folk. 

Enig. Blir også absurd at noen i Norge skal fortelle en som er født og oppvokst i frankrike ikke er fransk nok.

Anonymkode: 79ecf...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Blir også absurd at noen i Norge skal fortelle en som er født og oppvokst i frankrike ikke er fransk nok.

Anonymkode: 79ecf...ed7

Ikke sant. Dessverre ser jeg lignende kommentarer fra folk overalt. Sånn "vits" folk benytter både på twitter, instagram osv. Det var sånn forrige VM også. Det franske laget er ikke "fransk nok". 

Nasjonalitet og identitet er sammensatt. Folk kan føle seg tilknyttet både til landet man er vokst opp i og eventuelt land man har bakgrunn fra. Men syns det er synd at folk skal fortelle andre at de (i dette tilfellet) egentlig ikke er franske. Greit de tapte finalen. Men dette laget med sykdom, frafall osv har faktisk kommet seg hele veien til finalen. Det er og en prestasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt dramaturgi. Jeg holder alltid litt med Frankrike, men i år holdt jeg litt mer med Argentina – delvis på grunn av Messi, men aller mest fordi det var på tide at et ikke-europeisk lag vant VM. Jeg er glad for at det franske laget ikke ble ydmyket, og i ekstraomgangene kunne det virkelig tippet begge veier. Men takk til begge lag, og gratulerer til Argentina!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med gullet til Argentina. Og Frankrike bør våkne og innse at kampen ikke starter i det 80 minutt. Men jeg synes synd på Kylian Mbappe som tapte selv med 4 scorede mål.

Jeg elsker rett og slett fotball. Og er nok en stor Lionel Messi fan. Så rørende når han feiret sammen med barna sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo flere ganger jeg ser scenen der Messi ikles en slags arabisk klesdrakt, jo særere blir det. Tenk om en kvinnelig fotballspillere mått iføre seg burka før hun fikk heve trofeet. Angående å kalle det franske laget for "afrikanere", like tåpelig. Man velger de beste spillerne uansett. Og hva så om de hadde vært afrikanere, det ville jo nærmest vært for et handicap å regne, siden ingen afrikanske lag har vunnet VM.

Anonymkode: 53b1d...55c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske merkelig, men også helt vanvittig finale! Frankrike våknet jo tidsnok til å hente inn ledelsen, og det var drama og spenning til siste spark! Helt greit for meg at Argentina vant. Jeg var temmelig nøytral.

Et Fotball-VM bør jo representere hele verden, og det var vel greit at tittelrekken for Europeiske lag stoppet etter fire strake (Italia 2006, Spania 2010, Tyskland 2014 og Frankrike 2018). Ingen andre kontinenter har klart mer enn to på rad.

 

Som ventet ble det ekstremt mye fokus på Messi og Mbappé. Alt snakket i studio om dette troféet gjør Messi til tidenes beste synes jeg er ganske så tøvete. Så hvis lagkameratene tilfeldigvis hadde brent sine straffer så ville Messi plutselig ha blitt en dårligere spiller? Individets ferdigheter er selvsagt vanskeligere å kvantifisere i en lagidrett som fotball, men jeg mener at det er for mange faktorer og tilfeldigheter som spiller inn til at antall titler bør vektlegges så mye.

Angående den evige debatten regner jeg fortsatt Maradona som tidenes beste spiller, for slik jeg ser det har ingen vist den samme evnen til å virkelig heve et middelmådig lag. Sagt på en annen måte utgjorde han jevnt over en enorm forskjell ute på banen, både for landslaget og Napoli. Det har etterhvert blitt trangere i toppen, men da Maradona herjet i Napoli holdt Serie A et eksepsjonelt høyt nivå. Han dominerte også i en epoke hvor stjernespillere praktisk talt var fritt vilt, og datidens dommere godtok mye styggere spill enn i dag. År etter år med grisetaklinger satte sine tydelige spor, som vi så i VM i 1990. Datidens milde dømming synes jeg må vektlegges når man skal vurdere Maradonas karriere opp mot Messis stabilt høye nivå gjennom alle disse årene. (Men selvsagt svært imponerende, det også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen ganske skuffa egentlig. Jeg vet det var "alle sitt" ønske å se Messi løfte det trofeet. Personlig  syns jeg et ble alt for mye fokus på han. Jeg liker ikke sånn voldsom tilbedelse av enkeltmennesker. I tillegg er fotball en lagsport og ikke en måling av ett enkelt menneske satt opp mot et annet.. det vil jo være noen superbra fotballspillere som aldri vil kunne vinne vm/em eller i det hele tatt delta på grunn av helheten av laget. 

Det med at det var på tide at et ikke europeisk lag vant føler jeg ikke så mye rundt. Europa har fler konkurranse dyktige lag enn f.eks Sør Amerika. Men lenge før vm startet var jeg ganske sikker på at i år ville det bli Argentina eller Brasil. Og gjennom hele vm har det vært så enorm fokus på Messi og Argentina at det har føltes litt som å se på en serie hvor siste episode har blitt spoilet.

Skuffelsen for meg bunner vel i at jeg aldri har vært no svak for Argentina (liker Brasil bedre da) og at jeg alltid har heid på Frankrike siden jeg var barn. Så det blir jo naturlig at man kjenner på en sånn "så nærme men så langt unna" følelse. Veldig nesten. Jeg lurer og på om de ikke helt var i form. De hadde dette viruset gående og vil tippe at det kan ha påvirket formen. 

Jaja. Sånn er fotball. Man vinner ikke alltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...