Gå til innhold

Diskuter fotball VM 2022 her.


Gjest Athena Catalina

Anbefalte innlegg

Gjest Athena Catalina

Her diskuteres kun kampene under fotball VM 2022.

Åpningskampen mellom Qatar og Ecuador starter klokken 17.00 i dag søndag 20.11.

Hold denne tråden fri for politiske meninger, takk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så uvant med Fotball-VM på denne tiden av året, så det har nesten ikke gått opp for meg at mesterskapet faktisk er i gang.

Helt grei førsteomgang, men kampen ble aldri spennende. Det vil overraske meg stort dersom Qatar skulle klare å ta seg videre. Til tross for deres hjemmefordel var Ecuador mange hakk bedre. Nederland og Senegal blir neppe noe lettere. Dette var faktisk første gang en vertsnasjon har tapt åpningskampen.

Det blir altså fire kamper om dagen fra og med tirsdag. De fleste gruppene har en eller to klare favoritter, som vanlig i VM. Gruppe H med Portugal, Sør-Korea, Mexico og Ghana vil jeg regne som den jevneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spår at det kommer til å bli mange skader grunnet det harde kampprogrammet, og at tempoet og kvaliteten i kampene blir dårlig. Det kan gjøre at det blir mer åpent og tilfeldig, og at outsidere kanskje kan "clinche" tittelen. Kanskje får vi en overraskelse i år.

Kjipt å måtte jobbe mens det er VM, så jeg skal slite med å få med meg 11.00 og 14.00-kampene i gruppespillet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith

Qatar og Iran var overraskende svake, hadde regnet med at de ville gi bedre motstand.

Men de asiatiske lagene pleier jo å være dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (På 20.11.2022 den 11.17):

Hold denne tråden fri for politiske meninger, takk. 

Takk og pris for at du ikke gidder politiske innspill. 

Jeg synes VM har startet bra, med mye mål, og akkurat som ventet resultatmessig. Qatar og Iran var svakere enn ventet. Elendige lag rett og slett. Kvaliken burde silt ut så elendige lag. Det er atskillige lag i Europa som er bedre enn dette, de burde deltatt. 

Anonymkode: 9f630...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Qatar og Iran var svakere enn ventet. Elendige lag rett og slett. Kvaliken burde silt ut så elendige lag. Det er atskillige lag i Europa som er bedre enn dette, de burde deltatt. 

Anonymkode: 9f630...22c

En viss «mangfolds-kvotering» må det nesten være i et VM, og da ender det nok ganske konsekvent med at noen bedre lag holdes utenfor. Så den gjennomsnittlige kvaliteten blir betydelig «utvannet» i VM kontra EM. Førstenevnte blir til gjengjeld et langt mer fargerikt arrangement som engasjerer hele verden. Kvalitetsforskjellen var enda tydeligere før EM ble utvidet fra 16 til 24 lag.

Iran vant sin kvalifiseringsgruppe, to poeng foran Sør-Korea - et lag som har deltatt i hvert eneste VM siden 1986 - og da må de nesten få være med. Selv tittelforsvarere og forhåndsfavoritter har jo endt opp med å tryne totalt i tidligere mesterskap.

Qatar er også direktekvalifisert som vertsnasjon, og slik har det som kjent alltid vært. Dét synes jeg i prinsippet er greit, men da burde man riktignok velge arrangørland som har en viss fotballkultur. I motsatt fall får de praktisk talt en «gratisbillett» til en turnering de neppe hadde klart å kvalifisere seg til.

Da Japan var vertsnasjon i 2002 hadde de bare deltatt én gang tidligere, i 1998. Canada blir en av tre vertsnasjoner neste gang, selv om de nå deltar for kun andre gang, etter et opphold på 36 år. Men det pågående mesterskapet er nok det verste eksempelet på «gratisbillett», det skal sies.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig mye tilleggstid så langt! Publikum får valuta for pengene,  om ikke annet...

Ingen overraskende resultater så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært Ronaldo-fan og ønsket at han skulle være best i den evige duellen med Lionel Messi. Den siste tidens bråk rundt han har fått meg til å snu litt. Han virker desperat etter at alt skal fremdeles handle om han, selv når han ikke leverer på banen. Det har vært pinlig å se hvordan han oppfører seg som 37-åring.

Min teori er at hvis han ikke motbeviser kritikerne og leverer varene i VM, så er han ferdig på toppnivå. For det er typisk han å motbevise når kritikken er som kraftigst. Jeg har mine tvil. Alderen har nok innhentet han.

Hvis Messi vinner VM kommer det til å plage han for resten av livet. For meg er det helt ok om det skjer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du er inne på har Ronaldo vist en spektakulær evne til å prestere under press, og til å holde fokus. For eksempel i forrige VM, da Portugal møtte Spania i gruppespillet. Like før dette ble han dømt til to års betinget fengsel for skattefusk i Spania, meget mulig bevisst timing for å distrahere ham før kampen. Og resultatet? Han svarte med å score alle tre Portugals mål, inkludert et glimrende frispark helt på tampen...

Men jeg tror likevel at han har ødelagt mye for seg selv i det siste. Det er jo greit at han ønsker å bytte klubb, men når han skaper så mye drama vil det nok innsnevre hans valgmuligheter betraktelig. En potensiell kjøper får ikke bare en aldrende spiller, de får også en uovertruffen primadonna, som med årene har blitt en klart dårligere lagspiller. Han har jo lenge vært primært en målscorer, og en særdeles god sådan. Men nå har han blitt en temmelig stasjonær spydspiss som vil score alle målene selv, og dermed stjele æren for de andres grovarbeid.

Når det gjelder Messi og landslaget har han hatt en lei tendens til å tape finaler. Han har én tittel i Copa América, men også tre tapte finaler i samme turnering, pluss en tapt VM-finale i 2014. Vi får se hvordan det går denne gangen. Han har jo funnet formen igjen, og alt er visst mulig i fotball.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger med feber og forkjølelse på sofaen, begynner å lure på om jeg hallusinerer. 80. minutter og Saudi-Arabia LEDER mot Argentina.

Det som jeg har sett hittil av vm er underholdende og slik skal det være.

Anonymkode: 147e5...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo sies å ha vært et skrell... Surt for Argentina, men unektelig ganske underholdende for en mer nøytral tilskuer - og annenmålet til Saudi-Arabia var jo lekkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Argentina kommer sterkere tilbake. Synd det var for labert forsvar under dagens kamp, men ble spennende. Litt av en start. Forhåpentligvis gjør Danmark det bedre. Nå er iallfall Eriksen tilbake 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alt som er skrevet om Ronaldo. Han har virkelig vært en av de STORE for meg i mange, mange år, og nå er jeg veldig skuffet over han...... 

Argentina - Saudi Arabia er jo en av tidenes største skreller. 😲 Lurer på hva som ble sagt i garderoben i ettertid.... 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Agent smith

Saudi Arabia hadde en del flaks. Men sånn er det i fotball noen ganger.

Tipper argentina likevel går videre til neste runde og at saudi ryker ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (47 minutter siden):

Saudi Arabia hadde en del flaks. Men sånn er det i fotball noen ganger.

Tipper argentina likevel går videre til neste runde og at saudi ryker ut

Enig. Regner med de tar seieren tilbake 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen i Saudi Arabia gir landet en fridag i morgen for å feire seieren over Argentina. En fantastisk kamp av de.

Anonymkode: d8ce6...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kongen i Saudi Arabia gir landet en fridag i morgen for å feire seieren over Argentina. En fantastisk kamp av de.

Anonymkode: d8ce6...d5b

Utrolig hva oljepenger kan gjøre🤑

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankrike snudde mot Australia og leder nå. Frankrike startet svakt, men kom seg veldig. Tror dette kan bli stygt for Australia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (Akkurat nå):

Frankrike snudde mot Australia og leder nå. Frankrike startet svakt, men kom seg veldig. Tror dette kan bli stygt for Australia. 

Dessverre. Ble veldig glad da Australia scoret.

Heia alle underdogs! Supert at Saudi-Arabia vant 😀 

Anonymkode: 26b42...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kongen i Saudi Arabia gir landet en fridag i morgen for å feire seieren over Argentina. En fantastisk kamp av de.

Anonymkode: d8ce6...d5b

Haha, herlig! 

Anonymkode: 26b42...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...