Gå til innhold

Ungdommen min blir aldri bedt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er din mening.. Barn/ungdom må ikke henge med alt og mange de ikke vil sånn er det

Anonymkode: 030d5...df5

Det blir for dumt å si, tenker du i det hele tatt på andre perspektiver enn ditt eget? Dette er et fotballlag med 25 jenter, ingen er bestevenn med 20 stykker - man inviterer da hele fotballlaget, man utelater ikke 4-5 jenter fra absolutt hele fellesskapet. Hvis du virkelig voucher for en slik oppførsel blant folk, så får du ta det på din egen kappe. 

Anonymkode: 89245...9e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De 5 andre er stille og noen mer sjenerte, så nei, de er ikke frekke og spydige mot de 20 andre. De 5 ser opp til resten IG vil være som dem. Men de 20 andre er opptatt av å synes, roper høyt, gutta ser på dem, de finner på noe hele tiden. Noen av foreldrene har en god innstilling og har invitert alle, mens 2-3 foreldre, kanskje til de mest populære, lar barna invitere bare de dem vil. Jenta mi er ganske robust, og det er kanskje jeg som reagerer aller mest fordi jeg har lært opp barnet mitt til å inkludere og være grei mot andre. Så kommer hun ut i verden og jeg ser at jeg kanskje burde oppdratt henne til å ikke bry seg så mye om andre og tenke mest på seg selv. Da hadde hun passet bedre inn😔

ts

Anonymkode: fb9a6...66c

Jepp, lær henne til å drite i de 2-3 som ikke inviterer henne. Man kan ikke passe inn hos alle. Det bør aldri være et mål å bli invitert til alt, eller bli venn/ få innpass med alle. For det skjer faktisk ikke, og da blir man bare utslitt. Noen er faktisk "heldige" og er populære med masse venner, men man må innse at man kan ikke bli det selv om man i utgangspunktet ikke er en sånn type person. Vi har ulike personligheter, og noen har lettere for å være utadvente og utstråler bedre selvtillitt enn andre. Skal man hige etter å bli sånn, da går man glipp av de ekte vennskapene.

Du  som forelder, kan ta initiativ til å invitere hennes venner en annen kveld. Da kan hun ha det hyggelig med sine venner, og se at det faktisk er hyggelig det og, selv om hun ikke ble invitert på den festen. Hvorfor vil hun være venner med folk som utestenger uansett? Om hun på ett eller annet mirakuløst vis kommer innafor med disse jentene, så må hun jo bli med på utestenging av andre selv. For det er sånt de driver med. Hva er det viktigste for henne?

Anonymkode: ca21a...734

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ei jente på 14 år. Hun blir sjelden bedt på sammenkomster. På fotballaget er de 25 og forrige helg ble 20 av de bedt på bursdag. Det er alltid min datter og 4-5 til som ikke blir bedt med. Jeg ser at disse jentene er noe stillere er resten og ikke av de «kuleste», men det er så vondt å se. Foreldrene bryr seg ikke og sier at nå er de så store at de kan velge selv hvem de ber. Hva gjør jeg?

Dette er utrolig dårlig gjort av foreldrene til de andre jentene, og ikke inviterer alle fra laget i selskap. Man inviterer alle, og man utelater ikke noen av jentene. Jeg hadde sagt noe når de er på trening eller lignende. Har dere en fb-gruppe? Du kan skrive til de foresatte at dere behøver å diskutere noen saker. Hvis ikke kan du sende en felles melding til foreldrene til de andre jentene, og fortelle hvordan det er. Når jenten din har selskap, kommer resten av laget da? Håper virkelig dette ordner seg, spesielt for jenten din. Ingen skal oppleve det her ❤️

Anonymkode: b8722...db1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ei jente på 14 år. Hun blir sjelden bedt på sammenkomster. På fotballaget er de 25 og forrige helg ble 20 av de bedt på bursdag. Det er alltid min datter og 4-5 til som ikke blir bedt med. Jeg ser at disse jentene er noe stillere er resten og ikke av de «kuleste», men det er så vondt å se. Foreldrene bryr seg ikke og sier at nå er de så store at de kan velge selv hvem de ber. Hva gjør jeg?

Selvfølgelig sier foreldrene det, så lenge ikke deres barn blir utestengt. De bidrar til at din datter blant annet blir såret og utestengt. 
så lenge eget barn har det bra osv. 

Får så vondt i hjertet av barn som blir utestengt. 
De snakker så fint om «lagånd» det er ikke lagånd å invitere alle bortsett fra 4-5 stk. 
Ikke rart din datter er litt stille når hun opplever at de andre jentene er de «kuleste» og hun ikke er en del av de. 
Vil tippe din datter er like kul og gøy som alle de andre ❤️ Og vil tippe hun kommer lengre i livet enn flere av de «kule jentene» som stenger ute. 
Det er ikke rart barn/ ungdom utestenger når de har foreldre som er likeså 

Anonymkode: 23aee...625

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp, lær henne til å drite i de 2-3 som ikke inviterer henne. Man kan ikke passe inn hos alle. Det bør aldri være et mål å bli invitert til alt, eller bli venn/ få innpass med alle. For det skjer faktisk ikke, og da blir man bare utslitt. Noen er faktisk "heldige" og er populære med masse venner, men man må innse at man kan ikke bli det selv om man i utgangspunktet ikke er en sånn type person. Vi har ulike personligheter, og noen har lettere for å være utadvente og utstråler bedre selvtillitt enn andre. Skal man hige etter å bli sånn, da går man glipp av de ekte vennskapene.

Du  som forelder, kan ta initiativ til å invitere hennes venner en annen kveld. Da kan hun ha det hyggelig med sine venner, og se at det faktisk er hyggelig det og, selv om hun ikke ble invitert på den festen. Hvorfor vil hun være venner med folk som utestenger uansett? Om hun på ett eller annet mirakuløst vis kommer innafor med disse jentene, så må hun jo bli med på utestenging av andre selv. For det er sånt de driver med. Hva er det viktigste for henne?

Det er viktig for alle 14 åringer å bli inkludert og være en del av fellesskapet. Selv om de kanskje ikke er så hyggelig - er det veldig viktig i den alderen der. 
Om noen år vil hun se andre verdier og finne nye venner. 
Vi må se saken i en 14 årings perspektiv, ikke et voksen perspektiv. 
JEG hadde ikke higet etter en kul gjeng som stenger meg ute, fordi jeg er voksen. 
Men 14 åringen ønsker å bli sosialt godtatt - koste hva det koste vil 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig sier foreldrene det, så lenge ikke deres barn blir utestengt. De bidrar til at din datter blant annet blir såret og utestengt. 
så lenge eget barn har det bra osv. 

Får så vondt i hjertet av barn som blir utestengt. 
De snakker så fint om «lagånd» det er ikke lagånd å invitere alle bortsett fra 4-5 stk. 
Ikke rart din datter er litt stille når hun opplever at de andre jentene er de «kuleste» og hun ikke er en del av de. 
Vil tippe din datter er like kul og gøy som alle de andre ❤️ Og vil tippe hun kommer lengre i livet enn flere av de «kule jentene» som stenger ute. 
Det er ikke rart barn/ ungdom utestenger når de har foreldre som er likeså 

Signerer denne. Det var helt sjokkerende å finne ut av hvor mange foreldre som gir fullstendig faen så lenge det ikke er deres eget barn som blir utestengt. Det er bare helt vanvittig. Jeg har selv opplevd en gutteforelder som sto og gråt på et foreldremøte da barnet hans ble mobbet og utfryst, men ikke én eneste gutteforelder tok initiativ til å møtes/finne på noe med felles barn i ettertid. Ingen. Og jeg har dessverre mange eksempler på slike ting. De fleste foreldre gir faktisk 100 % faen, så lenge det ikke går utover sitt eget barn.

Jeg forstår veldig godt hvorfor barn og unge mobber og utestenger hvert fall, dette gjør de med oppmuntring og godkjennelse hjemmefra.

Anonymkode: 48f19...863

• Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kan man invitere hvem man vil men å ta 20 av 25 er ikke greit, 15 av 25 hadde vært ok men å ikke ta med de resterende 5 vitner om at de velger å stenge de 5 ute av det "gode" selskap og det er ikke greit. Bedritne ungdommer og foreldre.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har skiftet skole endel i barndommen grunnet skilsmisse og alt mulig tull fra mine foreldre. 
Av en eller annen grunn ble jeg alltid inkludert og invitert inn blant de «populære». Fant fort ut av dynamikken i nye miljø, men søkte heller mot de gjennomsnittlige å være sammen med fordi det var ikke så slitsomt som å være på toppen i et evig jag for å bli lagt merke til. Jeg trivdes godt i det mellomsjiktet og vi dro også med de sjenerte som ble hakket på av de populære. Jeg lærte meg fort å stole på egenverdi og tror kanskje det var denne energien som gjorde at jeg ble bedt på alle festene til de som var ekstremt høylytte og sosiale. Jeg virket nok i overkant selvsikker og det var nok for dem til å velge meg. 
På diverse jubileumsfester opp gjennom årene så jeg den samme dynamikken blant de poulære som etterhvert ble patetisk mtp at vi var blitt voksne folk.

Jeg var veldig oppmerksom på dette overfor mine barn. Og jobbet mye med å hjelpe dem til å ikke strebe etter å være på toppen (noen av dem hadde det egentlig ikke greit), men finne seg et knippe nære venner man trivdes med, uansett såkalt sjikt. Men, jeg sørget også for at ingen ble utelatt når det ble invitert til samling hjemme hos oss. 
Poenget mitt er at du som mor må gi datteren din hjelp til å finne sin verdi og å se på vennskapene hun allerede har som verdifulle.

Om det har blitt utelatt noen i regi av et helt fotballag er dette likevel helt på trynet og totalt foreldres ansvar. Det er ikke greit! Ellers er de få nære vennskapene det som etter min erfaring styrker kvaliteten på ungdomstiden. Hjelp din datter til å forstå dette, ikke styrk usikkerheten hennes i jaget etter den grå populære massen. 

Anonymkode: 818b9...1a1

• Nyttig 2
Skrevet

hvrdan vet vi at de 5 ikke er frekke og spydige mot alle andre på laget? det kan forklare hvorfor dem ikke blir invitert..

man blir ikke uinvitert av ingen grunn, spesielt om dem er så mange.. Her er det noe mere på ferde

Anonymkode: 78c8e...4dc

Skrevet

Når en ser holdninger til foreldre rundt om, er det ikke rart barn utestenger og mobber andre. 
Alle voksne har et ansvar for å lære barna sine å inkludere og ta vare på hverandre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

hvrdan vet vi at de 5 ikke er frekke og spydige mot alle andre på laget? det kan forklare hvorfor dem ikke blir invitert..

man blir ikke uinvitert av ingen grunn, spesielt om dem er så mange.. Her er det noe mere på ferde

Anonymkode: 78c8e...4dc

Virker ikke som de 5 er frekke basert på hva TS skriver. 

Og jo, ungdommer på den alderen kan fint utestenge noen uten at de har gjort en noe. For eksempel fordi man vil virke kul og bedre enn andre.

Anonymkode: 532d3...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn er livet

Ja sånn er livet noen ganger, men det gjør det ikke greit å såre andre bare fordi man kan. Det betyr ikke at det er sånn livet burde være. 

Anonymkode: 532d3...2b6

• Liker 1
Skrevet

Sånne folk er det overalt.

«Vikan ikke bestemme hvem de skal være sammen med», sier de. Og støtter og tilrettelegger for ekskludering og utestenging. 

Jeg kjenner blodet koker bare jeg tenker på det. Jenta mi gikk i klasse med en sånn gjeng. Vi byttet skole, hvor miljøet ikke er så råttent og foreldrene så tafatte. 

Inviter de andre fem til dere, ts, kan det være noe?

Anonymkode: ad01d...c0a

• Nyttig 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktig for alle 14 åringer å bli inkludert og være en del av fellesskapet. Selv om de kanskje ikke er så hyggelig - er det veldig viktig i den alderen der. 
Om noen år vil hun se andre verdier og finne nye venner. 
Vi må se saken i en 14 årings perspektiv, ikke et voksen perspektiv. 
JEG hadde ikke higet etter en kul gjeng som stenger meg ute, fordi jeg er voksen. 
Men 14 åringen ønsker å bli sosialt godtatt - koste hva det koste vil 

Jeg skjønner det. Men hvis du leser det Ts skriver, er det en skikkelig kamp. Hvorfor holde på med sånt om det ikke fungerer? Hva tenker du selv hadde fungert best? At mor og datter sett himmel og helvete i bevegelse og kreve at datteren til enhver tid skal bli invitert? Eller hvordan gjøre dette på en skånsom måte som ikke forverrer alt?

Selv ville jeg bare prøvd å øke datterens selvtillit på andre områder. Forskning sier at man klarer seg fint med én god venn. At en 14-årikg ønsker å få innpass i en gruppe er en ting, men om det er realistisk er noe annet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke greit å invitere 20 av et lag på 25, disse foreldrene mangler noe vesentlig. Det er veldig dårlig gjort og i den alderen er det viktig å være inne i varmen.

Tenk om du jobber et sted hvor det er 25 ansatte. Du inviterer ikke 20 av dem hjem og utelater resten, det er bare dårlig stil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir for dumt å si, tenker du i det hele tatt på andre perspektiver enn ditt eget? Dette er et fotballlag med 25 jenter, ingen er bestevenn med 20 stykker - man inviterer da hele fotballlaget, man utelater ikke 4-5 jenter fra absolutt hele fellesskapet. Hvis du virkelig voucher for en slik oppførsel blant folk, så får du ta det på din egen kappe. 

Anonymkode: 89245...9e6

det er din mening

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De går på samme skole og ulike klasser. Det var 10 utenom laget der også. 

ts

Og hvor mange andre på trinnet var ikke invitert? Dette er jo et annen scenario enn det du presenterer i HI.

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (36 minutter siden):

Og hvor mange andre på trinnet var ikke invitert? Dette er jo et annen scenario enn det du presenterer i HI.

Det er ikke et helt annet scenario, for det er alle som ble invitert fra fotballaget som har betydning for jenta vår. 

ts

Skrevet

hvis noen bare hadde invitert for eksempel FEM eller SEKS stykker fra hele laget, så er det vel mer greit. 

men når man inviterer tjue stykker (og bare utelater noen få stykker på denne måten) så blir det selvfølgelig ren utestengning.  

Anonymkode: 7b2a1...118

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvis noen bare hadde invitert for eksempel FEM eller SEKS stykker fra hele laget, så er det vel mer greit. 

men når man inviterer tjue stykker (og bare utelater noen få stykker på denne måten) så blir det selvfølgelig ren utestengning.  

Anonymkode: 7b2a1...118

Jaja, det hadde nok ingen reagert på om det var 4-6 eller 10 fra laget.. noe annet når det er nesten alle .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...