Gå til innhold

Ungdommen min blir aldri bedt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når de er så store må de faktisk få lov til og velge selv

Anonymkode: 030d5...df5

Kutt ut. Dette er snakk om 25 jenter på et fotball-lag, da inviterer man ALLE eller et par få stykker. Skikkelig uting og dårlig folkeskikk har både foreldrene og disse ungene. Regner med at du er i samme ulla, verden akselerer ikke rundt deg og dine - forstår du? 

Anonymkode: 89245...9e6

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn er livet

Nei, sånn skal ikke livet til en 14 åring eller andre barn se ut. Mange foreldre i dag mangler totalt utsyn i verden, og tror universet akselerer rundt dem selv. Helt sykt hvor empatiløse og selvsentrert det er mulig å være 😅🥵

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, sånn skal ikke livet til en 14 åring eller andre barn se ut. Mange foreldre i dag mangler totalt utsyn i verden, og tror universet akselerer rundt dem selv. Helt sykt hvor empatiløse og selvsentrert det er mulig å være 😅🥵

det er din mening.. Barn/ungdom må ikke henge med alt og mange de ikke vil sånn er det

• Liker 4
Skrevet

Verden er ikke for de sjenerte/innadvendte- og sannsynligvis introverte. 

Eller for de som er for smarte.. eller for dumme. 

Utseendet kan spille en stor rolle, da 'de pene' har en fordel med tanke på hvordan verden tar imot dem. 

Nei, Finn alle mulige måter til å bygge de små opp, selv i 'motgang', slik som temaet du tar opp. Deres tid kommer, etter hvert. Forhåpentligvis. 

Anonymkode: 3f8ac...2e5

Skrevet

Jeg følte det egentlig litt som lettelse i den alderen da "pliktinvitasjonene" forsvant - jeg visste jo hvordan realitetene var og hvordan min sosiale tilhørighet i klassen og ellers var. Det er en vanskelig alder på  mange måter, også når det gjelder vennskap, men man ikke overstyre hvem og hvordan de omgås sosialt i all evighet.

• Liker 3
Skrevet
Daria skrev (6 minutter siden):

Jeg følte det egentlig litt som lettelse i den alderen da "pliktinvitasjonene" forsvant - jeg visste jo hvordan realitetene var og hvordan min sosiale tilhørighet i klassen og ellers var. Det er en vanskelig alder på  mange måter, også når det gjelder vennskap, men man ikke overstyre hvem og hvordan de omgås sosialt i all evighet.

Ja, det er jo ikke noe hyggelig å bli "pliktinvitert" når man er såpass stor at man skjønner at det er det som foregår. Det hjelper jo lite på 14-åringens selvfølelse eller følelse av tilhørighet at foreldrene har kjeftet på de andre for å få en innbydelse.

Anonymkode: 06e5e...e75

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke du ta litt ansvar og invitere? Du kan også arrangere noe felles for hele laget. 

Anonymkode: 7b06c...c5a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

det er din mening.. Barn/ungdom må ikke henge med alt og mange de ikke vil sånn er det

Dette er jo et fotballag! Veldig merkelig å invitere 20 av 25!! Noe annet er det hvis man hadde gjort det motsatte, å invitere 5 av 25. Men her er det jo snakk om omtrent hele laget. Ikke bare veldig dårlig gjort, men også meget merkelig!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er jo ikke noe hyggelig å bli "pliktinvitert" når man er såpass stor at man skjønner at det er det som foregår. Det hjelper jo lite på 14-åringens selvfølelse eller følelse av tilhørighet at foreldrene har kjeftet på de andre for å få en innbydelse.

Anonymkode: 06e5e...e75

Ved å utelate 5 stk fordi man henger mest med de andre 19, så utestenger man dem fra hele fellesskapet, fra å være med andre venner i den store gruppen. Det er uansett ingen som er bestevenn med 19 stk, så det å invitere 5 til burde ikke ha så mye å si. Det er ikke noe grunn til ikke å gjøre det, annet enn å være slem. 

Synes foreldrene skulle veiledet ungdommene mer fra start for at dette ikke skulle skjedd, men det er fortsatt mulig å si fra. Blir de 5 bedt likevel så får de i det minste være med de i gjengen de liker best å henge med, og må ikke fokusere all enegien på de som utestengte dem. 

Anonymkode: 532d3...2b6

• Liker 3
Skrevet

Dette er også utelukkelse men igjen også grunner til det.
Noen ganger så får man ikke være med fordi at enten så har man vært frekk og spydig nok til at alle andre ikke vil ha dem med. Det er sjeldent folk sier ifra til foreldrene at man selv er frekke, for og vise at man er den "uskyldige" dette skjer oftere en du tror.

Og du skal heller ikke blande foreldrene inn i dette, for da kan jeg garantere deg at ho kommer til å bli mobbet så lenge hun går på skolen som "Ho der driver bare å sladrer til foreldrene, hold deg unna henne type opplegg"..

Det beste dattera di kan gjøre er og finne et annet fotball team eller en annen hobby og start over.

Dessverre er ikke denne generasjonen så mye bedre en de andre generasjonene, og mobbing blir fort en værre ting en det kan være fra før.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kutt ut. Dette er snakk om 25 jenter på et fotball-lag, da inviterer man ALLE eller et par få stykker. Skikkelig uting og dårlig folkeskikk har både foreldrene og disse ungene. Regner med at du er i samme ulla, verden akselerer ikke rundt deg og dine - forstår du? 

Hvordan vet du at disse 5 jentene som ikke ble med er frekke og spydige?
Med tanke på at 20 stykker ble med, så er det sikkert en veldig god grunn til at dem ikke ble invitert. 
Jeg tenker at disse 5 er gode venner av hverandre og som er spydige mot dem eller ekle.. NOE er det som gjør at dem ikke får være med.

Er folk spydige mot meg så vil jeg unnelukke personen fra og være med på fest hos meg, så enkelt er det bare.

Folk tenker jo hele tiden "Nei det er alltid 20 jentene som er problemet, ikke de 5 jentene som er så snille og gode", nei det kan faktisk være at de 5 er frekke mot dem og at dem ikke orker å ha med folk som ødelegger for dem.

Prøv å tenk begge sider og ikke bare en side, som de fleste her gjør.

Anonymkode: 78c8e...4dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan vet du at disse 5 jentene som ikke ble med er frekke og spydige?
Med tanke på at 20 stykker ble med, så er det sikkert en veldig god grunn til at dem ikke ble invitert. 
Jeg tenker at disse 5 er gode venner av hverandre og som er spydige mot dem eller ekle.. NOE er det som gjør at dem ikke får være med.

Er folk spydige mot meg så vil jeg unnelukke personen fra og være med på fest hos meg, så enkelt er det bare.

Folk tenker jo hele tiden "Nei det er alltid 20 jentene som er problemet, ikke de 5 jentene som er så snille og gode", nei det kan faktisk være at de 5 er frekke mot dem og at dem ikke orker å ha med folk som ødelegger for dem.

Prøv å tenk begge sider og ikke bare en side, som de fleste her gjør.

Anonymkode: 78c8e...4dc

De 5 andre er stille og noen mer sjenerte, så nei, de er ikke frekke og spydige mot de 20 andre. De 5 ser opp til resten IG vil være som dem. Men de 20 andre er opptatt av å synes, roper høyt, gutta ser på dem, de finner på noe hele tiden. Noen av foreldrene har en god innstilling og har invitert alle, mens 2-3 foreldre, kanskje til de mest populære, lar barna invitere bare de dem vil. Jenta mi er ganske robust, og det er kanskje jeg som reagerer aller mest fordi jeg har lært opp barnet mitt til å inkludere og være grei mot andre. Så kommer hun ut i verden og jeg ser at jeg kanskje burde oppdratt henne til å ikke bry seg så mye om andre og tenke mest på seg selv. Da hadde hun passet bedre inn😔

ts

Anonymkode: fb9a6...66c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt forvirret, hvorfor sier ts at 20 av 25 fra fotballlaget, ikke klassen, blir invitert? Går de alle på samme skole? Er det egentlig slik at de 20 går på samme skole og ble invitert? For det endrer jo saken. Eller om alle går på samme skole og det egentlig er 20 av 40 jenter som ble invitert endrer også mye.

Bare merkelig å spesifisere fra andre grupper, da blir det plutselig masse variabler, da kan plutselig hende også at det var kun 3 av 4 jenter i korpset som ble invitert, kun 7 av 10 jenter fra fotballen som ble invitert, hvis vi går ut i fra at flere av jentene er med i andre aktiviteter. 

Anonymkode: 449a7...f01

Skrevet

De går på samme skole og ulike klasser. Det var 10 utenom laget der også. 

ts

Skrevet

Jeg var nødt til å flytte med få års mellomrom i løpet av barneskolen og ungdomsskolen, fordi moren min slet med å skaffe seg faste jobber. Blir man nylig ansatt en plass, og bedriften opplever for eksempel økonomiske problemer / nedturer, så blir det fort den nylige ansatte som kjapt blir sagt opp igjen. 

Men dette førte selvfølgelig til at jeg egentlig aldri klarte å slå ordentlig "rot" på en bestemt plass. Det virket hele tiden som om alle andre allerede hadde deres faste "klikker" å henge sammen med, som de ofte hadde kjent helt siden barnehagen (eventuelt fra første klasse på barneskolen) og da visste dem aldri noen særlig "interesse" for meg. Dermed ble jeg heller aldri invitert noen steder, og selv om jeg forsøkte å invitere noen hjem til meg så lot mesteparten være å dukke opp i det hele tatt. Flott måte å utestenge folk på i alle fall, det skal dem ha. :tristbla: 

Anonymkode: 7b2a1...118

Hjerteskjærende  å lese.  Får helt vondt inni meg. Håper du nå har fått deg venner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De 5 andre er stille og noen mer sjenerte, så nei, de er ikke frekke og spydige mot de 20 andre. De 5 ser opp til resten IG vil være som dem. Men de 20 andre er opptatt av å synes, roper høyt, gutta ser på dem, de finner på noe hele tiden. Noen av foreldrene har en god innstilling og har invitert alle, mens 2-3 foreldre, kanskje til de mest populære, lar barna invitere bare de dem vil. Jenta mi er ganske robust, og det er kanskje jeg som reagerer aller mest fordi jeg har lært opp barnet mitt til å inkludere og være grei mot andre. Så kommer hun ut i verden og jeg ser at jeg kanskje burde oppdratt henne til å ikke bry seg så mye om andre og tenke mest på seg selv. Da hadde hun passet bedre inn😔

ts

Hvis problemet ligger hos 2-3 foreldrepar av 25, så synes jeg ærlig talt du lager storm i et vannglass. I denne alderen så må det begynne å være lov å velge bort de man ikke går så godt overens med, selv om det er vondt de få gangene man ikke er inkludert. 

Anonymkode: 4cc38...943

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er livet

Ja, sånn er livet. Men jeg skal ærlig innrømme at om jeg var blant de fem som ikke ble bedt på fest med kollegaer, så hadde jeg vært skikkelig skuffet.  

Jeg hadde jo lurt på hva galt jeg hadde gjort, og følt meg veldig lite verdt.  

Anonymkode: 4e99e...1d4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verden er ikke for de sjenerte/innadvendte- og sannsynligvis introverte. 

Eller for de som er for smarte.. eller for dumme. 

Utseendet kan spille en stor rolle, da 'de pene' har en fordel med tanke på hvordan verden tar imot dem. 

Nei, Finn alle mulige måter til å bygge de små opp, selv i 'motgang', slik som temaet du tar opp. Deres tid kommer, etter hvert. Forhåpentligvis. 

Anonymkode: 3f8ac...2e5

Innadvent og introvert er akkurat det samme, introvert = engelsk innadvent = norsk 

😊😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er bare at de 4-5 «henger» ikke med hverandre, de har et par-tre venner hver for seg som de er sammen med. Problemet er at at det er et svært trangt nåløye å få være med i den store gjengen og det i seg selv gjør at de føler seg utelatt. Av erfaring vet jeg at enkelte av disse foreldrene aldri vil forandre seg og skylder på at vi foreldrene ikke kan styre dette når de har blitt så store. 

ts

Er hun veldig opptatt av fotballen da, eller kan hun likegodt begynne på en annen aktivitet?

Jeg hadde snakket med jenta og bare sagt at disse folka er klassiske rasshøl (ja 🤷‍♀️), og de forblir ikke «populære og kule» for alltid.

Men nå er hun altså ungdom, og skal sannsynligvis ikke bli profesjonell fotballspiller.

Så om det er greit for henne og hun ønsker kan hun velge annen aktivitet, som hun er interessert i. De er kjipe folk, og mange av de som blir invitert er nok nervøse selv for å bli utelatt osv.

Skaper bare så mye negativ dynamikk pg ødelegger alt 🤷‍♀️

Anonymkode: 74fb8...b72

Skrevet

ts

Syntes jo du gjør en stor feil her TS, og det er å ikke lære jenta di å sammenligne seg med andre. Hvorfor vil jenta di være som noen andre? Ungdommen din er tydelig ikke trygg i seg selv, du som forelder har en oppgave å gjøre! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...