Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Duff skrev (17 minutter siden):

Nå er det obduksjonen som tas opp i retten. Obdusenten sier nå det er skader som kan komme fra at jentene har blitt slept langs bakken men at jentene og kan han blitt bært.

Blir han spurt om antall gjerningspersoner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se nrk følger direkte i dag? I følge VG ble jentene utsatt for stump vold. Det er blitt brukt som argument at jentene ikke ble det. Av de som sverger til de må ha vært to.

Rognum går detaljert gjennom de ulike skadene på kroppene til de to jentene. Dette er blant annet stikkskader fra en kniv, stump vold og DNA funnet steder forbundet med overgrep.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1MkaoK/baneheia-saken-mener-jentene-kan-ha-blitt-flyttet

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg spent på hva Rognum forklarer rundt dna smitte. Det at han har avsatt dna, mens «hoved gjerningsmann» ikke har gjort dette er jo et svært vesentlig.  

Endret av Bendie
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (17 minutter siden):

Forøvrig er jeg spent på hva Rognum forklarer rundt dna smitte. Det at han har avsatt dna, mens «hoved gjerningsmann» ikke har gjort dette er jo et svært vesentlig.  

Ja, det er helt klart noe som burde være et tema.  I den forrige baneheiatråden hadde jeg et innlegg der det var linket til en dagbladet.no -artikkel med bilder som skal være fra obduksjonen.  Beskyttelsesutstyret var svært mangelfullt etter dagens standard.  DNA-forurensing må nærmest sies å være forventet under sånne forhold.

Så ja.  Det burde absolutt være et tema under dagens forklaring å få beskrevet hvilke forholdsregler mot DNA-forurensning som var i bruk på den tiden, og hva som har endret seg i ettertid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzbazz skrev (29 minutter siden):

Ja, det er helt klart noe som burde være et tema.  I den forrige baneheiatråden hadde jeg et innlegg der det var linket til en dagbladet.no -artikkel med bilder som skal være fra obduksjonen.  Beskyttelsesutstyret var svært mangelfullt etter dagens standard.  DNA-forurensing må nærmest sies å være forventet under sånne forhold.

Så ja.  Det burde absolutt være et tema under dagens forklaring å få beskrevet hvilke forholdsregler mot DNA-forurensning som var i bruk på den tiden, og hva som har endret seg i ettertid.

Ja, det er uforståelig at gjenopptagelse komiteen ikke langt tidligere, så standarden ikke holdt mål. Både svakhet av funn og obduksjons rutiner. 

Samtidig ser  en at en enkel utilsiktet berøring er nok til å avsette dna. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jazzbazz skrev (1 time siden):

De skal ha mere inngående om DNA neste uke så det kommer sikkert da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 time siden):

Blir han spurt om antall gjerningspersoner ?

Det er ikke kommet noe om det ennå såvidt jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Katten.2.0 skrev (På 19.4.2024 den 11.07):

Det som skurrer er grasping etter halmstrå i mangel på noe som helst av bevis. 

En med adhd har noen ganger dårlig korttidsminne og hukommelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jazzbazz said:

To be fair, så vet vi jo ikke om bildene ble tatt før, under eller etter avstryk med tanke på DNA-spor. For alt vi vet hadde de full ABC-drakt på seg under denne delen av obduksjonen, men at de kunne "løsne litt på snippen" under de mer mekaniske undersøkelsene, noe som ville være fordelaktig når nøyaktige målinger skal gjøres. Jeg for min del etterstreber å ikke benytte annet verneutstyr enn det som er strengt nødvendig når jeg skal gjøre målinger og mekaniske operasjoner som krever nøyaktighet og finmotorikk, gjerne bare t-skjorte og vernebriller (alltid bruk vernebriller ved håndarbeid, folkens, ingen unnskyldninger).

Om de benyttet gode hygienerutiner under oppsamling av DNA, så teller forøvrig fravær av Viggo s DNA i enda større grad for hans uskyld. Sannsynligheten for at Jan Helge skulle legge igjen 13 treff fra seg selv og Viggo ikke ett eneste er, om de skulle deltatt på lik linje, totalt mikroskopisk. Når vi legger til obdusentens DNA-bidrag, dersom de fulgte god skikk for hygiene, så er sannsynligheten for Viggos deltagelse nanoskopisk, for ikke å si pikoskopisk, basert på DNA-situasjonen alene. Han trenger ikke mobilalibi for å bevise sin uskyld over enhver rimelig tvil overfor andre en de som ikke har hørt ordet "sannsynlighet" eller som lider av uhelbredelig kognitiv dissonans.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Duff said:

Utfra stikkskadene har de ikke kunne si bestemt om det er en eller to personer i flg fvn.no

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/dwg9bX/foelg-baneheia-rettssaken-direkte

Det kan man jo aldri si med sikkerhet uansett, basert på stikk alene. Det hadde vært overraskende om de mente å kunne si noe sikkert om dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (11 minutter siden):

Det kan man jo aldri si med sikkerhet uansett, basert på stikk alene. Det hadde vært overraskende om de mente å kunne si noe sikkert om dette. 

Det eneste er at JHa har beskrevet at han holdt kniven i begge hender når han stakk og at Viggo brukte en hånd. Hørte akkurat den episoden i podkaster i går hvor Jahr snakker om rekonstruksjoner politiet hadde med Jha i Baneheia etter pågripelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (6 minutter siden):

Det eneste er at JHa har beskrevet at han holdt kniven i begge hender når han stakk og at Viggo brukte en hånd. Hørte akkurat den episoden i podkaster i går hvor Jahr snakker om rekonstruksjoner politiet hadde med Jha i Baneheia etter pågripelsen.

Fikk noen fæle visuelle bilder i hodet. for en galskap som foregikk på åstedet den kvelden.... og dette har altså JHA sluppet så lett unna.....

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (Akkurat nå):

Fikk noen fæle visuelle bilder i hodet. for en galskap som foregikk på åstedet den kvelden.... og dette har altså JHA sluppet så lett unna.....

Ja, det er en prøvelse å følge saken. Veldig vondt, nå må rettferdigheten snart seire og sannheten komme frem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Katten.2.0 skrev (35 minutter siden):

Det er vel ikke satt rett på mandager?

Jo, var det både forrige mandag og i dag. Mulig det blir slik pga helligdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka er det bare i dag, tirsdag og onsdag. Mor til Jha skal vitne, to fra heimevernet, foreldre til jentene etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Duff said:

Jo, var det både forrige mandag og i dag. Mulig det blir slik pga helligdagene.

Aha, da tok jeg feil - takk for oppklaring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...