Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Rart de ikke har planlagt utsnittet fra sendingen litt bedre siden dette skulle sendes live. De har heldigvis zoomet inn på aktor som prosederer nå, men de pårørende var veldig synlige i bakgrunnen fra starten av. De har jo sin naturlige plassering i retten der sammen med sine bistandsadvokater, men de bør slippe å være med i bildene som sendes fra salen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som alltid har trodd at Viggo var med på ugjerningene,hva tenker dere nå? Er dere fortsatt overbevist om at Viggo var der?

Jeg synes aktoratet var ganske knusende i sin prosedyrer. Jeg blir veldig overrasket over om Jan Helge ikke nå blir dømt. Det finnes ingen tvil,overhodet. Viggo sine forklaringer har full støtte i de tekniske bevisene. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo var jo ikke med, han hadde ikke blitt frikjent hvis det var tvil så hvis ikke JHa får en dom nå så forstår jeg ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (1 time siden):

Dere som alltid har trodd at Viggo var med på ugjerningene,hva tenker dere nå? Er dere fortsatt overbevist om at Viggo var der?

Jeg synes aktoratet var ganske knusende i sin prosedyrer. Jeg blir veldig overrasket over om Jan Helge ikke nå blir dømt. Det finnes ingen tvil,overhodet. Viggo sine forklaringer har full støtte i de tekniske bevisene. 

Enig, må si jeg er spent på forsvarernes prosedyre i morgen. De har en svært vanskelig jobb, med å fremstille JHA sin forklaring som troverdig.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de hadde funnet dna fra Jan Helge Andersen 14 steder totalt, men i retten i dag sa de 15. Da har de vel funnet dna fra JHA enda et sted.

Hvis ikke 15-0 er knusende så vet ikke jeg. Forstår de som tror VK er skyldig  sannsynlighetsregning?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hraff said:

Trodde de hadde funnet dna fra Jan Helge Andersen 14 steder totalt, men i retten i dag sa de 15. Da har de vel funnet dna fra JHA enda et sted.

Hvis ikke 15-0 er knusende så vet ikke jeg. Forstår de som tror VK er skyldig  sannsynlighetsregning?

Nei, de forholder seg til magefølelse og de det "tror".

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper de etterlatte får en klekkelig erstatningssum og at JHA må betale. Min rettsfølelse er ganske svekket over at en som JHA nå bare skal sitte inne i 2 år. Skulle ønske det var slik at dette ikke var medregnet i samme drapshandling som han allerede er dømt for, og at vi kunne gi han nye 21 år for dette drapet også. Hadd han drept et barn først, og neste barn etter å vært fengslet i 21 år hadde han vel fått nye 21 år?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brækhus sa at det at JHA ikke har tatt avstand fra Kristiansen indikerer at det var et felles prosjekt og at JHA ikke er et offer. 
Det samsvarer vel med det noen her i tråden mener, at JHA kun minimerer sin rolle, ellers så stemmer det meste. Men DNA-spor og tele-data, ja det får bare være som det er. For VK var med. Det føler de bare er sant. Og det får man aldri gjort noe med så lenge JHA tier. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kahaki skrev (12 minutter siden):

Jeg håper de etterlatte får en klekkelig erstatningssum og at JHA må betale. Min rettsfølelse er ganske svekket over at en som JHA nå bare skal sitte inne i 2 år. Skulle ønske det var slik at dette ikke var medregnet i samme drapshandling som han allerede er dømt for, og at vi kunne gi han nye 21 år for dette drapet også. Hadd han drept et barn først, og neste barn etter å vært fengslet i 21 år hadde han vel fått nye 21 år?

Ja, det riktige i mitt hode er 21 år i første rettsak og nye 21 år for det man holdt skjult og lempet på en annen i neste rettsak. Det var jha som selv valgte å sno seg unna.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kahaki said:

Brækhus snakket vel om 600 000 totalt, 300’ til hver av foreldrene. Det er en fornærmelse. Hvem ville solgt sitt barn til voldtekt og henrettelse for den prisen?

Praksisen med «kvantumsrabatt» for drap er absurd for meg. Der har jeg mer sans for den amerikanske modellen, der man får straffeutmåling for hvert enkelt drapsoffer, og så vil soningene for hvert drap (som regel) avtjenes etter hverandre, eller “consecutively” som de kaller det.

Jeg nærer et lite håp om at politiet etter rettskraftig dom gjenåpner de henlagte forhold og fortsetter å etterforske dem, slik at det er klart for påtale umiddelbart når han eventuelt er ute igjen. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er nå « belønnes» JHA for å ha løyet. Hadde han blitt rettmessig dømt ville han ha fått 21 års forvaring. Det å legge på 2 år nå, bøter ikke med forkortningen av straff han fikk opprinnelig. Han sonet også 15 år og med gunstige soningsforhold og ikke under de forhold VK måtte sonet. Han burde rettmessig legges på de årene han ufortjent slapp unna. 

Samtidig burde det være muligheter å  i dømmes straff for å opprettholde falsk forklaring og ærekrenkelse. 

2 år kjennes ikke rett ut, det er noe feil med lovverket, når en rettmessig blir tatt for å ha løyet på seg gunstigere straff, så blir følgende en total dom, kortere og med lettere soning,  enn om han hadde blitt dømt i første runde. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (1 minutt siden):

Slik det er nå « belønnes» JHA for å ha løyet. Hadde han blitt rettmessig dømt ville han ha fått 21 års forvaring. Det å legge på 2 år nå, bøter ikke med forkortningen av straff han fikk opprinnelig. Han sonet også 15 år og med gunstige soningsforhold og ikke under de forhold VK måtte sonet. Han burde rettmessig legges på de årene han ufortjent slapp unna. 

Samtidig burde det være muligheter å  i dømmes straff for å opprettholde falsk forklaring og ærekrenkelse. 

2 år kjennes ikke rett ut, det er noe feil med lovverket, når en rettmessig blir tatt for å ha løyet på seg gunstigere straff, så blir følgende en total dom, kortere og med lettere soning,  enn om han hadde blitt dømt i første runde. 

JHA har vel heller ikke gått gjennom en rehabilitering for handlingene sine. VK risikerte å få forvaringen forlenget siden han ikke tilsto det han var dømt for.......

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der strider mot rettsfølelsen å få 2 år, og det strider mot rettsfølelsen at han ikke straffes for falsk forklaring og for å ha påført en uskyldig 21 år med forvaring. Jeg forstår at lovverket vårt er sånn, men det føles ikke riktig en plass. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vingemutter skrev (1 time siden):

Brækhus snakket vel om 600 000 totalt, 300’ til hver av foreldrene. Det er en fornærmelse. Hvem ville solgt sitt barn til voldtekt og henrettelse for den prisen?

Praksisen med «kvantumsrabatt» for drap er absurd for meg. Der har jeg mer sans for den amerikanske modellen, der man får straffeutmåling for hvert enkelt drapsoffer, og så vil soningene for hvert drap (som regel) avtjenes etter hverandre, eller “consecutively” som de kaller det.

Jeg nærer et lite håp om at politiet etter rettskraftig dom gjenåpner de henlagte forhold og fortsetter å etterforske dem, slik at det er klart for påtale umiddelbart når han eventuelt er ute igjen. 

Nå er det begrenset hvor mye JHA vil være kapabel til å betale i erstatning, huske på at han jobber som baker (sikkert et opplegg i regi NAV), ikke all verdens lønn han har eller vil få. Veien mot uførhet er også kort for hans vedkommende... Altså må det offentlige ta seg av erstatninger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bendie said:

Helt enig.  De som skrev lovverket tenkte nok ikke på dette tilfellet da lovene ble skrevet. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (17 minutter siden):

Der strider mot rettsfølelsen å få 2 år, og det strider mot rettsfølelsen at han ikke straffes for falsk forklaring og for å ha påført en uskyldig 21 år med forvaring. Jeg forstår at lovverket vårt er sånn, men det føles ikke riktig en plass. 

Kan bare forestille hvordan den oppleves for VK. At JHA  slipper unna med  å ha frarøvet han 21år og gitt han  et stempel han aldri helt vil bli kvitt,

Endret av Bendie
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
minimymlen skrev (1 time siden):

JHA har vel heller ikke gått gjennom en rehabilitering for handlingene sine. VK risikerte å få forvaringen forlenget siden han ikke tilsto det han var dømt for.......

Han nekter den dag i dag. Ironisk nok fikk ikke V.K slippe ut, fordi han ikke erkjente drapene , men for JH har ikke dette noen betydning. Det og man vet at JH , har mye på seg av nyere , dato, som også viser at han er farlig, en  svært farlig mann! Det er både skremmende og veldig galt, man skulle sperret han inne med livslang forvaring 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (1 time siden):

Dommen vil trolig bli mildere enn aktoratets ønske, og man må anse det lite sannsynlig at han vil få en forvaringsdom når aktor ikke ber om det.

Synes som deg at JHA slipper billig fra det, og som deg ønsker også jeg strengere straff. Mannen må ansees direkte farlig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 minutter siden):

Han nekter den dag i dag. Ironisk nok fikk ikke V.K slippe ut, fordi han ikke erkjente drapene , men for JH har ikke dette noen betydning. Det og man vet at JH , har mye på seg av nyere , dato, som også viser at han er farlig, en  svært farlig mann! Det er både skremmende og veldig galt, man skulle sperret han inne med livslang forvaring 

Han hører absolutt ikke til i det fri nei, strengest mulig straff og forvaringsdom hadde vært å foretrekke.

Blir nok ikke forvaringsdom siden aktoratet ikke har bedt om det, noe de nok har sine årsaker til. Da er også sannsynligheten liten for at dommerne skal gi han en slik dom. Altså sitter man igjen med hvor streng straffeutmålingen blir, alt indikerer at det ikke vil være en veldig streng dom som venter JHA, og det er synd da jeg anser han å være meget farlig.

Ikke alltid jeg er enig i straffeutmålingene, i denne saken har JHA sluppet alt for billig unna.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tvertimot said:

Nå er det begrenset hvor mye JHA vil være kapabel til å betale i erstatning, huske på at han jobber som baker (sikkert et opplegg i regi NAV), ikke all verdens lønn han har eller vil få. Veien mot uførhet er også kort for hans vedkommende... Altså må det offentlige ta seg av erstatninger.

Det offentlige må legge ut umiddelbart etter rettskraftig dom, og kreve regress fra Jan Helge. Om det aldri blir fullstendig tilbakebetalt så er det greit for meg. 10-15 kr av mine skattepenger er øremerket erstatning til Viggo. Jeg har ingenting imot om 10 øre sendes til Klara og Arne Bernt. Shit, jeg har visst spanderbuksene på; gi dem en hel krone eller to. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...